Gå til innhold

Hverdagen med ny sjef i huset


maja87

Anbefalte innlegg

Fortsatt på hytta, for det meste ålreit, men savner faktisk symaskinene litt 😂 Torsdag til fredag var vi på telttur med lille K. Gikk et par timer fra hytta (tungt å bære bebien, men pappaen måtte jo ta alt det andre så skal kanskje ikke klage 😉).  K eeelsker jo bæremeisen (sjal og seler og for den del) så ikke noe stress, litt soving, litt babling, peking og bare kikke på det som flyr forbi 😊 Ville vært en drøm om det var likens i bil 😣

Har fått brev til oul allerde. Time 6.september. I motsetning til forrige gang syns jeg det kom veldig brått på 😂 Scrollet gjennom noen sider i den forrige graviddagboken min, og der synes jeg at det var en eeeevighet til 🙊 

Må med andre ord si det asap når jeg er tilbake på jobb etter ferien 🙈 Gruuuer meg sånn! 

En første, kjapp gravidoppdatering på tampen her;

På vei med nr. 2: 14+6

Termin: 1. februar foreløpig, satt på TUL

OUL: 6.9.17. Blir sannsynligvis 1-2 ekstra pga seteleie under første svangerskap som ble tatt med planlagt keisersnitt.

Neste kontroll hos jm: 20.9.17. Skal ha litt tettere oppfølging når det gjelder blodprøver pga colestase ved første svangerskap. Forrige gang visste jeg ikke at det var farlig at jeg klødde sånn i hender og føtter 🙈

Plager: Matlyst og mataversjoner har vært veldig ille helt siden positiv test. Kaffe, sjokolade, kaker, brød, en del pålegg osv lukter og smaker forferdelig! Shampooer, kremer, tannkrem osv likedan.. Bleieskift derimot går problemfritt 😂 Ingen fysisk 👍 Tisser selvsagt mye da...

Vektoppgang: 1 kilo tipper jeg. 

Utstyr: Vi har alt 😂

 Kjønn: Vet ikke, håper å se på oul. Men spiller ingen rolle hva. Like stas med begge deler nå som jeg uansett er sikret jenta mi ❤👍

Navn: Ikke snakket om enda. Men jeg har noen favoritter på jentesiden i hvertfall 😉

Tanker omkring en ny bebi relativt kjapt: Syns det er helt ok👍 Men det blir nok tøft, hu vi har er ganske aktiv 😊 Spent på om det blir sjalusi, og om kroppen min vil bli like kjapt tilnærmet den samme igjen denne gangen? 

Keisersnitt: Hadde en del smerter etter ks sist (ikke mer enn normalt tror jeg altså), og jeg føler jeg aldri fikk den der første opplevelsen med en nyfødt som jeg hører og ser på tvprogrammer f.eks.

Amming: Ammingen fikk vi ikke til, i begynnelsen. Opplevde dårlig hjelp på barsel og satt igjen med en følelse av å ha sultet bebien min, det er fremdeles vondt å tenke på! Pumpet (10ggr i døgnet, natt og dag!) og sto på i 8-10 uker før det løsnet på et vis. Men melkemengden var ganske lav så delammet siden hun.var 2-3 mnd, og gjør fremdeles. Ønsker veldig å få til ammingen ordentlig denne gangen, men kommer ikke til å gjøre den samme jobben en gang til - det var kjempetøft! K lever utmerket til tross for mest mme, og kresen og syk? Niks, hun er rene kompostkverna og sjelden syk ❤ 

 

 

Endret av maja87
Ble visst en stil dette 😂
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Hei!

Her er det jo evigheter siden jeg har vært inne, tiden strekker bare ikke til! Men nå tenkte jeg å ha en liten oppdatering for meg selv for ettertiden :laugh:

K har blitt ett år siden sist, faktisk 13 måneder også :) Bursdagen ble feiret i tre dager til ende, mye gaver (herlighet så mye de får disse små) og skikkelig koselig. Hun har begynt i barnehagen (på uke fire nå), og det går stadig litt bedre. I morges fikk jeg et ørlite vink i det jeg gikk derifra, stor bedring fra desperat hyling. Jeg gjør som det er anbefalt, gjøre avskjeden kort og brutal, men det føles virkelig ikke greit. Heldigvis har jeg flexitid og pappaen jobber turnus så vi slipper unna de lengste dagene i barnehagen for henne, det er godt syns jeg. Etterhvert blir det sikkert mer stas å være der enn med oss, men nå er de jo så små :hjerte:

K går litt mer for hver dag, i går tror jeg det var nærmere 20 skritt. Det har tatt lang tid, hun begynte jo å gå med støtte allerede i mai. Men, men! Hun er en racer på å klatre derimot. Jeg må løfte henne ned fra spisestuebordet utallige ganger hver dag, det er litt irriterende. Hun er SÅ stolt der hun dytter stolen ut, klyver opp i stolen og deretter opp på bordet i en forrykende fart :ler:

Har vært på OUL siden sist også, var forrige uke. Alt sto bra til med bebien, som etter all sannsynlighet er en jente :lillesky:Terminen ble en dag tidligere enn før, så nå er vi inne i januar måned! Morkaken la litt langt ned  så skal på en ultralyd til i uke 30 for å sjekke hvordan den ligger, og da også for å sjekke leie til bebien iom seteleie sist. Syns mye taler for at det nok en gang blir KS, så har valgt å innstille meg på det og heller håpe at ikke seteleie, morkake på feil sted og den ekstreme kløen pga leververdier inntreffer :icon_frown: Vil gjerne få føde naturlig, men om det blir KS er det greit, da er jeg forbredt (er det riktig skrevet, hmm) og vet hva jeg går til i det minste. 

Gravidformen er ganske så bra, egentlig helt fin må jeg vel si. Merker det er tungt å løfte og bære K så mye som jeg gjør, men det går greit. Magen har plutselig poppet ut, på samme tid som sist (er 20+2 i dag). Matlysten er bra, men fremdeles ting jeg ikke klarer og mye lukter/smaker rart. 

Sjefen ble nok ikke overlykkelig da jeg for tre uker siden fortalte at jeg var gravid igjen, men det skiter jeg i ;) Har det greit på jobb, har jo kontorjobb så ikke så krevende sånn fysisk og pauser tar jeg når det trengs. Litt lei min nærmeste kollega, føler hun hele tiden skal kontrollere det jeg gjør.. Og det er veldig umotiverende å føle at hun liksom skal være en fagsjef over meg (noe hun ikke er selv om hun har jobbet med dette lengre og kan mye mer..). Sa i fra til sjefen i fjor, og vurderer si det igjen. Men samtidig er vi gode venner så har liksom ikke lyst til å lage dårlig stemning.. Og jeg skal jo tross alt bare jobbe noen få måneder igjen før det er pause.. får se hva jeg gjør. 

Nå skal jeg lese meg litt opp i andres dagbøker mens jeg første er her inn!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, gøy med oppdatering! Og gratulerer med jente! Så koselig da :rodmer:

Og gratulerer med dagen til K! Nå blir de store disse babyene våre :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Iiik! 
Denne oppdateringen har gått meg hus forbi! 
Så koselig å lese at det går fint med dere! 
Hurra for K og en liten jente i magen. Så stas! :) 

Håper barnehagedagene bare blir bedre og bedre og at formen din fortsatt er fin. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gratulerer med ny jente på vei :)  Praktisk da :laugh: Og så koselig for K å få en søster :yvonne: 

Usj, skjønner at det ikke er gøy å fortelle at man er på vei ut igjen, MEN sånn er nå livet. Folk får bare akseptere og godta! :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ofte jeg er inne i KG lengre, dagene flyr jo avsted..på godt og mindre godt 😂

Dagene er fine stort sett. Mye å gjøre på jobb, litt sånn at jeg ikke føler jeg rekker noe 😑 

K snudde tvert her for et par uker siden. Hun var hjemme nesten en uke pga sykdom, og når vi da leverte henne i bhg frisk var det heeelt greit å være der! Hun bare vinker og tusler inn sammen med en ansatt, i morges fikk jeg knapt et vink 🙈 Jaja, bra hun trives! Nå går hun mer enn hun krabber, og er blitt så «voksen» etter bhgstart 😂 Plutselig så mye hun kan og forstår 😮 Morsomt!

Bebien i magen lager masssse action hver dag. Sparker og romsterer, godt å vite 😁 Må kanskje skrive ned en gravid oppdatering en dag også 🤔

Men, nå skal jeg sove. K er våken og klar for å stå opp mellom 4 og 5 hver dag... heldigvis tar vi annenhver dag 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Nok en gang lenge siden sist! 

Ting går bra, men er litt trøtt (les:veldig) og småsliten. Men det virker som om jeg ikke har lov å si det eller utrykke det på noen måte, spesielt på jobb. Da kommer nemlig alle de velmennende rådene om «ta K på eget rom», «la besteforeldrene ha henne en hel helg», «du har valgt det selv haha.» osv. Kjenner jeg blir litt irritert faktisk. Det er ikke K som er noe problem! Hun er tidlig oppe ja, men det er ikke gitt at hun plutselig sover til 7 fremfor 5-5.30 selv om hun får eget rom 🤔 Og for min del er det rett og slett litt skremmende å skulle la henne sove borte, hva andre gjør får være deres sak! Men vi må snart prøve det siden vi jo trenger barnevakt når neste kommer i januar. 

Jeg er jo trøtt fordi jeg er gravid i sjette måned, ikke bare fordi jeg har ei litta ei hjemme... Men, det er jo selvforskyldt som kollegaer sier 😉 Jaja...

Egentlig går dagene greit, men i helgen har jeg knapt gjort noe annet enn å døse eller ønske å sove... 

Bebien i magen har det topp virker det som, mye sparking og magen vokser. På onsdag skal jeg ta glukosebelastning (visstnok blir alle her over 25 testet fra i år, jaja BMI-en min er 24,5 så helt greit for meg. Svangerskapsdiabetes vil jeg jo ikke få/ha) og på jordmorkontroll. Har gått opp 4-5 kilo, så det syns jeg at er helt greit 👍

Neste uke skal jeg på jobbreise i tre dager. Deretter i begynnelsen av november skal K og jeg på besøk til ei venninne et annet sted i landet etterfulgt av jobbreise noen dager etter. Så litt farting fremover. Gleeeder meg så til å besøke venninna mi og «vise frem» K 😊 Satser på litt kaféliv og butikker også 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gravidoppdatering

Uke: 26+2, 99 dager igjen til termin! Samboer syns det var lenge, jeg syns ikke det 😂

Kjønn og navn: sannsynligvis jente, navn har vi ikke funnet ut enda. 

Formen: ganske så bra, men er en del sliten og trøtt. I tillegg har dessverre ikke smaksløkene gått tilbake til normalen enda 😑

Vektoppgang: 4 kilo. Ikke så mye, men det kommer nok. Alt er ganske likt som sist så jordmor hang seg ikke opp i det denne gang 👍

Neste kontroll: 14.11, samt ultralyd i uke 30-32 pga morkakeplassering og seteleie sist. Leie er ikke sjekket enda, der er vel for tidlig.

Innkjøp: trenger ingenting med ei på 14 mnd hjemme 😂 Her kan alt arves 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til en gravidoppdatering kan jeg nevne at jeg er på jobbreise. To hele netter vekk fra lille jenta mi 😭 Var ei natt borte i juli, nå er det tre hele dager og to netter. Men, det kommer til å gå superfint😉 Det verste jeg vet etter å ha fått barn er den gryende frykten for om noe skulle skje meg eller henne noe mens vi ikke er sammen... vet det er irrasjonelt å tenke sånn, men det er så skremmende 🙈 Prøver å ikke tenke på det da, skyver det vekk med en gang. 

Lille K sover dårlig om natten. De siste tre-fire nettene har hun våknet 00-01-tiden og vært helt fra seg.. skriker og gråter. Roer seg litt når jeg legger henne inntil meg eller mellom oss, men det tar lang tid. Spent på hvordan samboer får det nå. Ikke for det, dagen etter jeg kommer hjem reiser han bort i fem dager! Og det er pleasure, ikke business 😉 Unner han det altså, men det blir noen tøffe dager. Håper vi begge er friske. I helgen som var hadde jeg.omgangssyke og samboer jobbhelg 😑 ikke gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

God formiddag, eller sånn nesten i hvertfall... Det er fredag og jeg har minimal motivasjon for dagen. Sovet elendig i natt fordi K har turnert i hele natt. Hun er tett/snørrete og sliter da med å puste. Men,men alt går!

På tirsdag kjente jeg veldig lite liv i magen, så bestemte meg for å gå opp på legesenteret. Fikk en time til jordmor litt lengre utpå dage. Men var ikke kommet ned på kontoret igjen før jeg ble innkalt umiddelbart. Fremdeles kjente jeg ikke noe action hos huleboeren.. tenkte at den kom til å kicke til når jeg motet meg opp til å gå dit! Heldigvis fant jordmor raskt hjertelyd, men måtte ligge i 30 minutter med CTG-måling for å være sikker på at det var variasjon og at jeg begynte kjente spark igjen. Hjertelyden varierte helt perfekt, men det tok en stund før hun våknet, men hun våknet og det virker som om hun har vært våken siden :fnise:

Dessverre mens jeg var der kunne jordmor fortelle meg at 2-timers verdien min under glukosebelastningen var i høyeste laget (8,2), grensen for svangerskapsdiabetes fra i år er 9. Så per definisjon har jeg ikke svangerskapsdiabetes, men den er høyere enn anbefalt. Jeg fikk derfor raskt time til diabetessykepleier, var der i går. Fikk noen kostholdsråd og et blodsukkermålingsapparat med hjem. Så nå skal jeg måle 2 timer etter mat fire ganger om dagen i 14 dager. I går hadde jeg lave fine verdier, og fastene både var under testen og nå helt fine. MEN 1 t og 20 minutter etter frokost i dag var den på 7,2 (målet er under 6,7), da fikk jeg ganske panikk.... Leste meg frem til at man bør unngå mye karbohydrater om morgenen fordi gravide tåler dårligere det på morgenen, så heretter utgår axa blåbærmusli og ekstra lettmelk til frokost.. Målet meg igjen nettopp, nesten to timer etter frokost og da var den 5,7, altså godt under. 

Jeg veeeet jo hvorfor målingen min var høy, jeg har jo måkt innpå med yoghurt, juice og iskaffe (samt godis..) de siste månedene siden det er så mye jeg ikke lenger liker. Så jeg sa til sykepleieren (og det mener jeg) at bare jeg går tilbake til et normalt kosthold så vil det nok løse seg greit. Men, ser jo at jeg må passe meg for karbohydrater. 

Syns det rett og slett er ganske flaut dette her :rodme: For i mitt hode er diabetes forbundet med overvekt, dårlig viljestyrke osv. Jeg vet jo at det virkelig ikke er det! Og, jeg hadde ingen kriterier som skulle tilsi at jeg hadde svangerskapsdiabetes, egentlig skulle jeg ikke vært testet engang. Men det er jeg veldig glad for at jeg ble. Vil jo som de aller aller fleste det aller beste for den ufødte! Og det er jo bare et pluss å få verdens beste motivasjon for å skjerpe seg! 

Ble mye messing om dette nå.. Om det er noen som leser dette og har tips så tar jeg i mot! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh slitsomt med forkjølede bebiser altså! I feel you sister! Vi har styret med det samme, tett nese, snørr og hoste. Og en hel uke med feber (og sutring). God bedring til vesla, krysser fingrene for bedre netter for oss begge! 

Det må ha vært ekkelt å bekymre seg for lite liv! Godt alt var i orden :)  Men så dumt med nesten-svangerskapsdiabetesen da. Det virker nesten litt tilfeldig hvem som får det, så ville ikke tatt det så tungt (altså det kan jo være alvorlig, men så lenge du får oppfølging og tar forholdsregler så går det nok finfint) :) Men skjønner at du ble sjokkert og overrasket! Jeg hadde også blitt det! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

To måneder siden sist ;)  Ja, ja, egentlig et sunnhetstegn! Er innom av og til for å oppdatere meg på livene til dere andre, men tar meg sjelden tid til noe mer. 

Har hatt et par fine måneder siden sist, tross mangel på søvn, isjas/bekkenplager (varte heldigvis en kort stund bare), svangerskapsdiabetes (dvs. å holde den på avstand) og generelt at alt er blitt tyngre ettersom svangerskapet har gått sin gang. 

I julen bikket jeg høygravid, og nå er det faktisk bare seks dager igjen av jobben. Har flere ganger, spesielt den siste måneden, tenkt på å be om redusert arbeidstid. Men, jeg sliter med det at "alle" rundt forventer at det å være gravid er fult forenelig med en full jobb, en liten krabat og ellers alt som skal gjøres i livet.. Så, det ble med tanken. Men antar jeg må ta noen egenmeldingsdager nå de siste dagene, rett og slett fordi jeg er sliten, har en del vondt og trøtthet. Det får heller være sånn - jeg har også sagt i fra til jobben. 

Gravid-oppdatering

Dager igjen: 29 (36+2)

Kjønn og navn: Jente, tror vi egentlig er enig om et? 

Utstyr: Vi har alt, og mer til! Har sørget for en tvillingvogn (kjekt å ha i nødsfall, selv om jeg satser på mest bæring av den lille når den "store" skal i bhg) og en brukt vogn til å ha i barnehagen så vi bruker K sin til den nye. 

Plager: Tisser så uendelig mye, spesielt om natten.. Så nettene er elendige. En del bråsmerter i lysken og lårene, litt sånn støt av og til. Svangerskapsdiabetes. 

Vektøkning: Noen få kilo, gått opp noen flere i jula. Kanskje 6 til sammen? Kan bruke alle de vanlige jakkene mine, det er digg mtp at det er vinter :) 

Neste kontroll: I morgen

Tanker om fødsel: Er jo helt uvitende siden det var KS første gang, så jeg har ikke vett på å engste meg. Jordmor har påpekt det flere ganger, at jeg virker så rolig. Men, hvordan bekymre seg for noe jeg ikke aaaaner hva er? Amminga er jeg derimot mer engstelig for...

K - oppdatering

Hun freser rundt, nærmest løper :) Ei aktiv frøken som er blitt veldig selvstendig. Styrer og organiserer mye. Rydder av bordet, pusser tenner ved vasken selv, kler på og av seg selv (med mer eller mindre hell, haha) og snakker mer og mer for hver dag. Ordene hun sier hittil som jeg kommer på i farta er: pappa, mamma, borte, sitte, spise, tørst, tisse, hallo, hade, opp, hopp, dukke, eple :) Det er utrolig sjarmerende og gøy ettersom hun vokser til! Nesten så jeg syns det er litt skummelt med tanke på at vi skal begynne på nytt igjen. Men, gleder meg veldig altså!

Det var alt - så får jeg se om det kommer ny post før neste er ute ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig! Blir helt babysyk av å lese oppdateringene dine. :laugh:

Ønsker deg masse lykke til og håper på flere oppdateringer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så koselig med oppdatering! 
K høres kjempe herlig ut, lykke til om fødselen skjer før du skiver igjen da! :mynona:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kanskje ta meg tiden til å skrive litt her, nå mens jeg allikevel er i en sykehusseng 🤔

Ble sendt med fly til sykehus i går (ja, det er et stykke til sykehus her) pga kolestase og økende smerter i lever. Tatt en del prøver, og fikk akkurat vite at ting ikke er forverret, men må allikevel være her. Det vurderes igangsetting i morgen (for en halvtime siden vurderte de i ettermiddag..). Kjedelig om jeg må være her i dagesvis uten at noe skjer, kjedelig å være vekke fra lillemor der hjemme 😑 Hun har heldigvis både pappaen og besteforeldrene sine der, så kanskje verst for meg dette 🙈

Gravidoppdatering:

Hvor langt på vei?: 39+2

Kjønn: Jente

Vektøkning: 4 kilo. Jordmor er bekymret for «hvor tynn» jeg blir når bebien er ute. Jeg tror det stabiliserer seg kjapt når jeg begynner spise mer normalt igjen 👌

«Plager»: Fikk begynnende svangerskapsdiabetes som jeg har holdt i sjakk, kolestase (ekstrem kløe og leverplager som følge av det), en del smerter i lår. Har vært frisk og fin hele svangerskapet egentlig, men ser jo nå at det har vært en ganske stor belastning allikevel 😑 

Forventninger: Gleder meg til bebien kommer, men spent på hvordan storesøster kommer til å takle denne store omveltningen.. Hun er stjerna og sjefen i huset som er eiersjuk på både meg og faren 😍 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring! Kjenner igjen den hvor maktesløs man føler seg i en sykehusseng, og tipper det ikke akkurat blir lettere med et småtroll hjemme, så du har min fulle medfølelse. Men nå blir det kanskje baby hvert øyeblikk! :hoppe:

Tipper du har den i armene dine i løpet av de neste få dagene! Kanskje allerede i morgen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oi shit pomfritt her har det skjedd ting :sjokk:

Så forferdelig kjedelig med de plagene :( Blir du innlagt frem til fødsel nå da? Og hvordan blir det med pappaen og fødsel? :klo: Kjempekjedelig! 

Men nå er du snart i mål! :hjerte:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi lykke til!! Håper det går bra og at du slipper å være alene. Tenk at du straks er tobarnsmor!! :ninuskapus:  Det er ganske villt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden går virkelig fort (i hvert fall når man ikke selv er gravid :P) Synes du annonserte lille spire forrige uke! Wow, men tenk at du snart har to søte jenter! Koselig :ninuskapus:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sitter jeg her med ei lita jente i armen og ammer 😊

Jeg reiste hjem fra sykehuset onsdag, uten bebi og i fin form. De fant ingen grunn til å hold meg her lenger og jeg ønsket så inderlig å få reise hjem 😊

Meeen, så kom natt til lørdag med mensmurring og formiddag med stadig mer kynnerer (som viste seg at var rier 🙈). Slimproppen gikk torsdag så jeg visste jo at det potensielt kunne skje, men tok det rolig.

Ringte legevakt, fikk komme til jordmor og ble sendt i ambulanse de nesten tre timene til sykehuset. Samboer kom kort tid etter. Fødsel var vondt, fyttikatta! Og det enda jeg sa ja takk til lystgass og epidural omtrent i det jeg kom av sykehusbåra 😂 Fødselen varte i 10-12 timer, slutten var vondeste, men også best fordi da kunne jeg gjøre noe (presse) i stede for bare å ha vondt 🙈 

En heeelt annen opplevelse enn KS etterpå. Var så fint å ha henne hos meg de neste to timene, uten forstyrrelser (annet enn at de sydde meg 😂) og ikke noe mas om veiing, måling og diverse. De var så rolige og lot oss bare være en familie 😍 

Samboer dro hjem allerede i går ettermiddag til storesøster, han henter meg onsdag. Savner han og selvfølgelig lille K veldig, men sånn er det akkurat nå.. Amminga går mye bedre enn med K, men jeg bekymrer meg og er engstelig allikevel for at hun går for mye ned i vekt og at dette skal bli samme driten som sist. Kjenner tårene sprenge på bare av å skrive det 🙈 MEN, jeg vet at mme og flaske er et fullgodt alternativ dersom det må til (noe jeg egentlig ikke tror trengs sånn ståa er per nå da) 👍 Mulig det bare er barseltårene som snart kommer 🙈 

Endret av maja87
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...