Gå til innhold

Pilotfrue


Puny

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Pæddan skrev:

Må bare kommentere ang samsoving. Med nummer 1 og 2 så lå de på eget rom fra dag en. Visste vel ikke bedre den gangen. Med nummer 3, så la den i en vogge inne på rommet vårt, MEN med nummer 4 - så er jeg fremdeles ikke "kvitt" han i dobbelsengen i alder av 5 år. Siste årene med han i sengen er ufrivillig for å si det slik.

Så om hun vil ha ungen på eget rom, ja så ønsker hun det. ER vel ikke mer feil enn riktig dette?

Samme erfaring som vi hadde med vår siste. Hun var så sta at ingenting hjalp.

Men min mamma sa  alltid " har enda til gode å se ett barn ikke sove i egen seng til slutt❤" men i noen tilfeller kan det ta litt tid

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva de ønsker å gjøre i forhold til samsoving får være helt opp til de, jeg reagerer mer på måten hun har bestemt dette på uten å ha prøvd først og litt sært at samsoving med hundene er så greit. Det jeg derimot reagerer på er at hun har tenkt å ha barnet på eget rom fra dag 1. Det er frarådet i forhold til krybbedød for det første der det anbefales at barnet deler rom med foreldrene første leveår, og for det andre handler det om et bittelite spedbarn som bruker mer lyd og kroppsspråk enn gråt. Som har ligget i en varm magehule i så lang tid og som plutselig skal bli forlagt på et rom i ensomheten. Dette med krybbedød er min absolutte frykt og som tidligere ufrivillig barnløs med 10års prøving var det virkelig noe jeg satt meg inn i da jeg endelig ble gravid. Det gjelder de fleste andre mødre uansett selvfølgelig. Stusser over at hun ikke har gjort mer grundig i slike ting.. Men dette er nok et klassisk eksempel der alt fokuset er på å bli gravid, være gravid og selve fødselen- men helt glemme tiden etterpå og veien videre.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Milio skrev:

Det er vel ikke bare derfor? Det har lenge vært diskutert å gi norske mødre ultralyd før uke 12, men det har gjentatte ganger blir stemt ned av KRF pga frykten for et "sorteringssamfunn" (abort ved avvik).

Det er fordi KrF er livredde sorteringssamfunnet, ja.

Jeg har aldri sett en eneste god studie som har påvist statistisk signifikant økt abortrisiko ved bruk av ultralyd, verken innvendig eller utvendig, og et (riktignok provisorisk) google-søk nå ga samme resultat. De som mener at innvendig ultralyd kan føre til spontanabort er stort sett hysteriske damer på diverse fora som har tatt ultralyd og abortert rett etterpå, never mind a) tilfeldigheter og b) at en stor andel av ultralydundersøkelsene skyldtes allerede eksisterende faretegn, gjerne blødning eller spotting. 

De store og velutførte undersøkelsene jeg har sett konkluderer alle som en med at ultralydundersøkelse ikke utgjør noen forskjell for abortrisiko spesielt eller uheldige effekter generelt. Cochrane (siden det ikke er så mange som kan kalle seg ekspert på vurdering av medisinske studier er Cochrane kjekk å bruke) er enig. Linken fører til en metastudie som totalt omfatter nesten 40 000 svangerskap. De påpeker imidlertid at få eller ingen av studiene var blindet, noe som gjør at de ikke kan tilegne noen av konklusjonene mer enn moderat kvalitet.

Noen får lette blødninger etter en innvendig ultralyd, men dette skyldes at ultralydstaven kan irritere slimhinnene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Avocado skrev:

Det så jeg også 😂 Babyen skal IKKE være i sengen for der har de hundene 😂 Og hun har da masse gravidoppdateringer og skjønner ikke hva folk mener med at de venter på de innleggene. Hun kan jo bare være ærlig og skrive at hun ikke orker/gidder å skrive ukentlige oppdateringer slik som en dem av de andre bloggerne har gjort? Nei hun er skikkelig på tuppa og fremdeles passivaggressiv i spørsmålsrundene sine. Vi får håpe hun får en enkel sovebaby så hun ikke møter veggen med en gang.

Ja jeg lo ganske høyt 😂 Får hun en som min med allergi mot melk og kolikk så skal jeg love deg at hun kaster ut de bikkjene fort som fy. Ikke alle har sovebaby, og fra naturens side så er samsoving det «naturlige». Hun har alltid vært passivaggressiv i spørsmålsrundene, skjønner ikke hvorfor folk synes det er interessant å lese de. Synes hun viser en veldig ufyselig holdning. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, ingeniørfrue skrev:

Ja jeg lo ganske høyt 😂 Får hun en som min med allergi mot melk og kolikk så skal jeg love deg at hun kaster ut de bikkjene fort som fy. Ikke alle har sovebaby, og fra naturens side så er samsoving det «naturlige». Hun har alltid vært passivaggressiv i spørsmålsrundene, skjønner ikke hvorfor folk synes det er interessant å lese de. Synes hun viser en veldig ufyselig holdning. 

Ja, passivaggressiv er et svært dekkende ord når det gjelder henne. Jeg tror nettopp at det er måten hun skriver på som gjør at folk biter seg fast i bloggen hennes. Den er langt fra nøytral og kjedelig, og det setter opp temperaturen hos leserne ;-) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Avocado
3 timer siden, LadyBlaBla skrev:

Det med samsoving må hun jo få velge selv.

Det er ikke slik at samsoving er eneste alternativ dersom man ønsker søvn det første året.

Ja, det er koselig og praktisk, men samtidig kan det være en mega bjørnetjeneste, da overgangen til eget rom og egen seng blir desto større senere.

Det handler i stor grad om vaner og hva man venner babyen til fra starten av. Eks vil en baby som er vant til å bli rugget/bysset ha vanskelig for å sovne på egenhånd etterhvert.

Sannsynligvis vil hun endre seg på mange punkter når babyen er her, men det blir litt usaklig å kritisere henne for å ikke ønske samsoving. En bedside crib kan feks være et godt alternativ til å ha ungen oppi senga.

Det folk reagerer på her inne er vel at Julianne heller vil samsove med hundene enn med babyen. Og at hundene skal få sove på foreldrerommet mens babyen skal kjapt inn på eget rom på tross av LUB's anbefalinger med tanke på krybbedød. Men det er vel tvilsomt at Julianne vet hva LUB er da.

Endret av Avocado
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skulle heller ikke samsove. HAHA. Nå er vesla 9 mnd og først nå ligger hun på eget rom siden hun våkner av lukten av meg, men jeg synes det er helt fantastisk koselig å samsove faktisk. Ble det mest naturlige i verden for oss når hun kom. Sliter fortsatt med å sove når hun ikke ligger ved siden av meg. Tenker hun ikke må lukke muligheten enda - babyen trenger jo nærhet fra mor og far døgnet rundt i starten.. Og amming om natten er jo mye enklere med samsoving. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eksiltronder
5 timer siden, Lapper skrev:

Jeg er så enig med deg. Når man blir mamma for første gang så er det lett å si at man vil gjøre det sånn og slik.

Jeg tror faktisk de fleste som er mamma her inne har sagt hva de skal gjøre før de fikk sitt første barn. Men kan alle dere med hånden på hjerte si at alt ble slik dere tenkte?

Bare 3 måneder ut i "jobben", men foreløpig er alt mye enklere enn jeg trodde det skulle bli. Veldig mange som er veldig opptatt av å fortelle vordende foreldre hvor tungt og fælt det er å ha spedbarn...

Men så hadde jeg innstilt meg på samsoving og bæresjal og mest mulig nærhet på forhånd også da, så det kan jo selvfølgelig ha noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Avocado
1 time siden, eksiltronder skrev:

Bare 3 måneder ut i "jobben", men foreløpig er alt mye enklere enn jeg trodde det skulle bli. Veldig mange som er veldig opptatt av å fortelle vordende foreldre hvor tungt og fælt det er å ha spedbarn...

Men så hadde jeg innstilt meg på samsoving og bæresjal og mest mulig nærhet på forhånd også da, så det kan jo selvfølgelig ha noe med saken å gjøre.

Er vel ikke snakk om at det er fælt men at det er anbefalt å sove på samme rom det første året pga fare for krybbedød og at det virker merkelig å prioritere hundene over babyen. 

Endret av Avocado
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Avocado skrev:

Er vel ikke snakk om at det er fælt men at det er anbefalt å sove på samme rom det første året pga fare for krybbedød og at det virker merkelig å prioritere hundene over babyen. 

Det er vel å legge vondviljen til når du sier at hun prioriterer hunden over babyen.

Hun sier jo bare at hun ønsker at babyen skal sove på eget rom så snart som mulig. Ønsker ikke de fleste dette? Det betyr jo ikke nødvendigvis første uken, måneden eller halvåret for den saks skyld.

I samme innlegg svarer hun jo:

Kommer lille S til å sove inne hos dere til å begynne med?

- Ja, er ikke det ganske vanlig?

Jeg får veldig inntrykk av at alt hun sier/skriver blir tolket i verst mulig mening her inne..

 

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LinusMR
2 minutter siden, LadyBlaBla skrev:

Det er vel å legge vondviljen til når du sier at hun prioriterer hunden over babyen.

Hun sier jo bare at hun ønsker at babyen skal sove på eget rom så snart som mulig. Ønsker ikke de fleste dette? Det betyr jo ikke nødvendigvis første uken, måneden eller halvåret for den saks skyld.

I samme innlegg svarer hun jo:

Kommer lille S til å sove inne hos dere til å begynne med?

- Ja, er ikke det ganske vanlig?

Jeg får veldig inntrykk av at alt hun sier/skriver blir tolket i verst mulig mening her inne..

 

 

Takk for at du sier det jeg tenker!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ikke fan veldig fan av dama, men synes hun får mye kritikk her nå. Tviler sterkt på at hun skal prioritere hundene foran baby. Baby kommer nok til å sove på samme soverom som de, men de vil vel venne barnet til å sove på egen rom tidlig. Finnes foreldre som gjør det på den måten og andre venter lengre.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, skruf skrev:

Merkelig prioritering; hundene skal hun samsove med, men baby? Absolutt ikke. 

Tror hun kommer til å få seg et realitetssjokk når babyen kommer. 

Hadde jeg vært henne så ville jeg begynt allerede nå med å venne hundene av å sove i senga, og heller få de til å sove i ei hundeseng på gulvet. Gjerne på soverommet siden hunder liker å sove sammen med flokken sin, men ikke oppi senga. 

Selvsagt får hun det. Vis meg en førstegangsmor som ikke har fått det🤣

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Puny skrev:

Selvsagt får hun det. Vis meg en førstegangsmor som ikke har fått det🤣

Nja, jeg fikk ikke noe særlig realitetssjokk da jeg ble mor for første gang (dog, fikk litt sjokk over de sinnsyke smertene da jeg fødte, var ikke forberedt på at det skulle være så vondt....selv om jeg viste det ville bli smertefullt), men mulig det var pga jeg fikk mange søsken i tidlig tenår siden mamma fikk kull nr 2 med stefaren min og jeg måtte ta mye ansvar. 

Det jeg mente med realitetssjokk var at pilotfruen skriver så bastant at den nyfødte ikke skal sove med de, men hundene blir prioritert over babyen og får sove i foreldresengen. Kanskje hun ser med nye øyne på det når ungen er født og hun må opp igjen for å amme bare 2 timer siden forrige ammerunde. Da er det godt å ligge under dyna og slumre mens ungen dier. 

Time will show, som det sies på godt norsk.. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at mange nok har gjort seg opp en mening om hva de ønsker når babyen kommer. Særlig førstegangsforeldre som ikke aner hva de går til. Vi skulle ha vårt barn i vugge ved siden av sengen. Barnet sov ikke en eneste natt i den vuggen kan du si. Vi endte med samsoving de første ukene (måtte da gå til innkjøp av ny overmadrass). Men søvnkvaliteten vår var ikke den beste da vi var livredde for å få dyna over baby/rulle over baby. Da jeg ga opp ammingen etter tre uker, kjøpte vi oss en side-by seng som ble redningen vår. Jeg har inntrykk av at mange bruker disse. Og dersom de gjør det, så kan ikke hundene være på soverommet da de enkelt kan tusle over i sengen og legge seg foran ansiktet som igjen er farlig. Dette er noe jeg tenker nå, men før ungen min kom hadde dette aldri krysset mine tanker. 

Jeg er enig i at hun er krass i svarene, og jeg mistet all respekt for henne da hun forsvarte hvorfor hun stemte FrP. Men det å ta henne på noe så trivielt som dette, det er liten vits synes jeg. Bare husk hvor «naiv» man selv var når man gikk gravid første gang ;) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest eksiltronder
1 time siden, Puny skrev:

Selvsagt får hun det. Vis meg en førstegangsmor som ikke har fått det🤣

*rekkeropphånden*

Noen fordeler må det ha å være sist ute i vennegjengen også :) Det nærmeste "realitetssjokket" jeg har fått er hvor mye enklere det er å ha barn enn hva jeg ble forespeilet på forhånd. Barn er ulike, og det blir mye hva man gjør det til selv også. Men selvfølgelig er det bedre å forberede seg på det "verste", for så å bli positivt overrasket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye uinteressant svada her nå, hvem bryr seg om hva alle dere gjør med ungene deres og soving??! Herregud!

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er folk så opptatt at hun skal ha barn? Folk føder jo hver dag. Skulle tro ingen har vært gravid før med tanke på denne merkelige interessen

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, gjest91 skrev:

Så mye uinteressant svada her nå, hvem bryr seg om hva alle dere gjør med ungene deres og soving??! Herregud!

Enig. Kjedelig å lese :Gjesp:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...