Gå til innhold

Pilotfrue


Puny

Anbefalte innlegg

privat og/eller sårt > tabu

 

Noe er ikke tabu fordi man synes det er vanskelig å snakke om, eller fordi de rundt deg ikke automatisk vet hvordan de skal respondere når man får vite om det, etc etc. Tvert i mot er det vel knapt noen som mottar mer medfølelse enn de som sliter med å få barn, opplever SA, dødfødsel, og så videre - i det hele tatt føler de aller fleste med de som ønsker seg barn, men ikke får det. Eksempelet om impotens over her er mye mer treffende, det er tabu. Vil egentlig si at frivillig barnløshet om alt i livet er "på stell" er mer tabu enn ufrivillig barnløshet.

Synes enkelte detaljer virker litt private, og tror hun på sikt kan angre på den voldsomme offentligheten hvis det skulle vise seg at de sliter med dette i lang, lang tid. Men hun får gjøre som hun vil, jeg går bare ikke med på at alle reaksjoner er fordi så mange mener at temaet burde hysjes ned.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest eksiltronder
8 timer siden, Bodillen skrev:

Du må gjerne bedrive hersketeknikker, altså, jeg bryr meg ikke nevneverdig om sånt. Tilbake til tema: hvis du leser det jeg har skrevet tidligere, så vet du at jeg har vært igjennom fertilitetsutredning selv, og aldri har opplevd det som et tabu (i motsetning til andre helsemessige issues for mitt vedkommende). Jeg kjenner flere andre som har vært i samme situasjon, og som jeg heller ikke har opplevd at har sett på det som et tabuområde. At barnløshet skal være like tabubelagt, og et like unaturlig samtaleemne som hemoroider og ereksjonssvikt, det kan jeg ikke forstå at noen kan mene. Det som derimot kan være problematisk rundt manglende fertilitet, er at det er sårt. Følelsesmessig strevsomt, rett og slett. Derfor blir det jo også for mange vanskelig å snakke om det, på linje med f.eks alvorlig sykdom og død i nære relasjoner, Det som er følelsesmessig opprivende er gjerne vanskelig å snakke fritt om, nettopp fordi man er så sårbar, og gjerne ikke vil vise kreti og pleti sin indre guffe, og pøse ut snørr og tårer i tide og utide, hvor som helst, og ovenfor hvem som helst. Jeg husker at jeg håpet på ikke å møte enkelte mennesker, for jeg visste at de kunne få seg til å spørre om det ikke ble flere barn snart, og da kunne jeg risikere å begynne å gråte offentlig. Man har jo ikke lyst til det. Å gråte sammen med mannen sin, en søster, mor eller god venninne, derimot, det er helt greit, og da er det også lettere å snakke fritt. Det er forskjell på sårt og tabubelagt, og jeg tror mange kanskje forveksler de to tingene her.

Det var ikke forsøk på noe som helst, men et genuint spørsmål om hva det var med min setning som du ikke forsto.

Nei, jeg husker ikke hvem som har skrevet hva på dette forumet, så nei, jeg visste ikke at du har gått gjennom det samme som jeg lever oppi nå. Det betyr dog ikke at du sitter på den eneste sanne sannhet her; jeg opplever dette som tabubelagt OG sårt. Det er min sannhet,  og den er det ikke du som bestemmer over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, eksiltronder skrev:

Det var ikke forsøk på noe som helst, men et genuint spørsmål om hva det var med min setning som du ikke forsto.

Nei, jeg husker ikke hvem som har skrevet hva på dette forumet, så nei, jeg visste ikke at du har gått gjennom det samme som jeg lever oppi nå. Det betyr dog ikke at du sitter på den eneste sanne sannhet her; jeg opplever dette som tabubelagt OG sårt. Det er min sannhet,  og den er det ikke du som bestemmer over.

Om det er din sannhet må du mer enn gjerne ha den. Men jeg fastholder at jeg tror det ikke er sånn folk generelt sett opplever det. Jeg er heller ikke spesielt i tvil om Pilotfrue sin hensikt ved å legge ut dette: å tjene penger. Hun er ikke ute etter å gjøre noen en slags tjeneste, hun er ute etter å opprettholde livsstilen sin, og gjerne forbedre den ytterligere. Dess drøyere bilder og des mer utleverende tekst, dess flere klikk. Så enkelt er det.

Endret av Bodillen
skrivefeil
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for spekulasjoner.

Minner om at tråden handler om bloggen Pilotfrue. Avsporinger kan bli slettet. Vil man diskutere for eksempel ufrivillig barnløshet kan man gjerne opprette tråd om dette i passende underforum.

Edie, mod.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Daisy

En ting er å få mye medfølelse med at man sliter og er barnløs, men det veier lite opp mot det man selv føler. Når noe man ønsker så sårt ikke oppnås eller er meget vanskelig. 

Ser ikke noe problem med bloggingen til Pilotfrue ei heller at hun ligger på undersøkelsesbenken - so what om hun ikke har et håndkle over lårene. Man ser ikke rett hjem heller. Dette her er jo ingenting i forhold til det vi alle blir eksponert for daglig i form av reklameplakater etc. hvor man får pupper og lår dytta rett opp i tryne.

Så synes faktisk at damen får ufortjent kritikk av mange her og enkelte henger seg opp i absolutt alt. Makan så fromme folk plutselig skal være.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det blir for dumt når pilotfrue, og andre bloggere skryter på seg blomster fra mannen sin, når det så tydelig er sponset! Tenker nå på pretty flowerboxene som dukket opp flere steder samtidig.  Hvor dumme tror de vi er.

Ellers håper jeg de får til å bli gravide snart:-)

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Jens skrev:

Jeg syns det blir for dumt når pilotfrue, og andre bloggere skryter på seg blomster fra mannen sin, når det så tydelig er sponset! Tenker nå på pretty flowerboxene som dukket opp flere steder samtidig.  Hvor dumme tror de vi er.

Ellers håper jeg de får til å bli gravide snart:-)

Jeg har inntrykket at Julianne er en av de bloggerne som faktisk merker relativt godt. Er det tilfeldig av samtlige bloggere har fått sponset blomster og de er "gitt" av mannen..? Jeg undrer meg om bedriften står bak og ikke følger reglene. Også boksen koster 1200,- 😱

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må jo virkelig føle seg spesiell når tre bloggere "tilfeldigvis" får akkurat samme flowerboksen fra mannen sin omtrent samme dag...

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er mye ufortjent kritikk ang prøvingen her.

Ja, hun tjener penger på å skrive. Hun har blogget i flere år, og hun får betalt for å skrive om hva hun driver med, rett og slett. Jeg får også betalt for å gå på jobb hver dag, men det betyr ikke at det er den eneste grunnen for at jeg jobber. Jeg tror hun genuint har et ønske om å dele og hvis hun hjelper noen med å dele om dette så kudos til henne. 

Hun kan ikke "ikke ta betalt" for innleggene hun poster om dette. Det er noe som opptar dagene deres, og det hadde jo vært mye rarere om hun ikke hadde nevnt det i det hele tatt. Jeg syntes faktisk Julianne driver en blogg som ikke kun handler om penger i kassa (i motsetning til mange andre på den topplisten). Jeg har aldri oppfattet henne som at hun driver med clickbaits eller henger ut folk for klikk. Og det hun gjør nå er jo bare å fortelle om sitt liv. 

Om hun blir gravid og eksponerer tredjepart så syntes jeg virkelig ikke det er ok lenger, men enn så lenge så handler dette kun om hun selv og Ulrik og deres ønske om barn. Ingen blir uthengt, og det er ikke en stor reklame heller. Kan heller ikke se at hun taktisk putter inn sponset innhold eller adlinks i disse innleggene.

For å sette det litt på spissen; mannen min er brannmann, og når han går på jobb så tjener han penger. Han hadde nok ikke dratt på jobb om han ikke fikk betalt for det, men det betyr ikke at han KUN er der for pengene. Jeg tror det er litt sånn med Pilotfrue også, hun tjener penger på jobben sin, men jeg tror ikke hun bare tenker cash når hun skriver. 

Jeg er ikke alltid enig med henne, men jeg syntes hun har bein i nesa og virker veldig oppegående. Ja, det har en viss livsstil som ikke alle andre kan ta seg råd til, men slik var det lenge før hun begynte å poste om prøvingen også. Er ikke sånn at de har tjent seg til millionærer på å utlevere dette. Er det et problem fordi hun er blogger? Får hun ikke lov å skrive om hverdagen sin fordi hun tjener penger på det? Jeg skjønner ikke logikken her. Frem til tredjepart blir eksponert så reagerer ikke jeg :) 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2017 den 8.26, Bodillen skrev:

Om det er din sannhet må du mer enn gjerne ha den. Men jeg fastholder at jeg tror det ikke er sånn folk generelt sett opplever det. Jeg er heller ikke spesielt i tvil om Pilotfrue sin hensikt ved å legge ut dette: å tjene penger. Hun er ikke ute etter å gjøre noen en slags tjeneste, hun er ute etter å opprettholde livsstilen sin, og gjerne forbedre den ytterligere. Dess drøyere bilder og des mer utleverende tekst, dess flere klikk. Så enkelt er det.

Jeg tror alt som legges ut er i den hensikt du beskriver så vakkert.

6 timer siden, Rosenrød skrev:

En må jo virkelig føle seg spesiell når tre bloggere "tilfeldigvis" får akkurat samme flowerboksen fra mannen sin omtrent samme dag...

Nemlig, det ble litt veldig uromantisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig dette er gravidhormonene mine som snakker, men jeg får virkelig vondt i hjertet av de bildene der han står og ser lengtende ned i en tom barneseng! De gjør jo det de syntes er best, men barneseng, virkelig? Det syntes de var passende å kjøpe nå?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Puny skrev:

Det er mulig dette er gravidhormonene mine som snakker, men jeg får virkelig vondt i hjertet av de bildene der han står og ser lengtende ned i en tom barneseng! De gjør jo det de syntes er best, men barneseng, virkelig? Det syntes de var passende å kjøpe nå?

Det ser veldig vondt ut. 

Mulig hun gleder seg så mye at hun ikke klarer å begrense seg. De SKAL få barn, liksom. Jeg håper for deres del de klarer det. Det er et barn som er sterkt ønsket.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, Puny skrev:

Det er mulig dette er gravidhormonene mine som snakker, men jeg får virkelig vondt i hjertet av de bildene der han står og ser lengtende ned i en tom barneseng! De gjør jo det de syntes er best, men barneseng, virkelig? Det syntes de var passende å kjøpe nå?

Du er ikke alene, det der var et trist syn. Jeg håper bildet er misvisende og at hun egentlig er gravid nå. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Puny skrev:

Det er mulig dette er gravidhormonene mine som snakker, men jeg får virkelig vondt i hjertet av de bildene der han står og ser lengtende ned i en tom barneseng! De gjør jo det de syntes er best, men barneseng, virkelig? Det syntes de var passende å kjøpe nå?

Var ikke passende i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker virkelig att de lykkes! 

Men det er noe med att stress ikke er bra når man ønsker å bli gravid og dette er altoppslukende for dem noe som kan påvirke negativt og jeg tror ikke dem skjønner det.... Dessverre tror jeg så lenge dem ikke klarer å slappe av og ikke tenke så mye på dette, kommer de heller ikke lykkes med det første. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

47 minutter siden, Hoppsi skrev:

Jeg ønsker virkelig att de lykkes! 

Men det er noe med att stress ikke er bra når man ønsker å bli gravid og dette er altoppslukende for dem noe som kan påvirke negativt og jeg tror ikke dem skjønner det.... Dessverre tror jeg så lenge dem ikke klarer å slappe av og ikke tenke så mye på dette, kommer de heller ikke lykkes med det første. 

Tror ikke "stress ned" er noe du bør si til en aktiv prøver. 

– De som gir disse rådene, kan like gjerne si «det er din egen skyld» til kvinnen. Dette skaper en kjempeaggresjon hos mange kvinner som er i en sårbar prosess. Det er ofte kvinnen som tar det tyngst når et par ikke blir gravide, og svært ofte "tar hun på seg skylden" for barnløsheten.En kvinne i 30-årene som ikke blir gravid klarer selvsagt ikke å stresse ned. Hun står jo ovenfor et kjempe-tidspress som nesten slår henne helt ut. 

Hentet fra denne artikkelen.

http://www.kk.no/mamma/ikke-tenk-sa-mye-pa-det-sa-blir-du-nok-gravid-63922728

 

Noen finner glede av å kjøpe inn babyutstyr og klær, noen får vonde følelser knyttet til det. Så fint vi er forskjellige. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Louiah skrev:

Tror ikke "stress ned" er noe du bør si til en aktiv prøver. 

– De som gir disse rådene, kan like gjerne si «det er din egen skyld» til kvinnen. Dette skaper en kjempeaggresjon hos mange kvinner som er i en sårbar prosess. Det er ofte kvinnen som tar det tyngst når et par ikke blir gravide, og svært ofte "tar hun på seg skylden" for barnløsheten.En kvinne i 30-årene som ikke blir gravid klarer selvsagt ikke å stresse ned. Hun står jo ovenfor et kjempe-tidspress som nesten slår henne helt ut. 

Hentet fra denne artikkelen.

http://www.kk.no/mamma/ikke-tenk-sa-mye-pa-det-sa-blir-du-nok-gravid-63922728

 

Noen finner glede av å kjøpe inn babyutstyr og klær, noen får vonde følelser knyttet til det. Så fint vi er forskjellige. 

Jeg hadde tenkt å skrive noe av det samme. Takk for et varmt og omtenksomt innlegg skrevet med empati og medsøsterlighet. 🙂

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Louiah skrev:

Tror ikke "stress ned" er noe du bør si til en aktiv prøver. 

– De som gir disse rådene, kan like gjerne si «det er din egen skyld» til kvinnen. Dette skaper en kjempeaggresjon hos mange kvinner som er i en sårbar prosess. Det er ofte kvinnen som tar det tyngst når et par ikke blir gravide, og svært ofte "tar hun på seg skylden" for barnløsheten.En kvinne i 30-årene som ikke blir gravid klarer selvsagt ikke å stresse ned. Hun står jo ovenfor et kjempe-tidspress som nesten slår henne helt ut. 

Hentet fra denne artikkelen.

http://www.kk.no/mamma/ikke-tenk-sa-mye-pa-det-sa-blir-du-nok-gravid-63922728

 

Noen finner glede av å kjøpe inn babyutstyr og klær, noen får vonde følelser knyttet til det. Så fint vi er forskjellige. 

Men det er jo å slik att gynekologer og leger sier jo også att jo mindre man klarer å stresse/ tenke på det jo lettere blir man gravid. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Daisy

Man ser st det er lite å diskutere når man absolutt må reagere på at de har kjøpt babyutstyr FØR de er gravide 😳 Seriøst skal dere ta dama på noe så sørg for st det er noe mer reelt. Dette blir bare for dumt . Ser ikke problemet å kjøpe utstyr før man er gravid. Heldigvis er vi forskjellige. Alt man skal henge seg opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...