Gå til innhold

Trussel om kidnapping

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har tidligere vært gift med en mann fra Sør-Amerika, og vi har et barn på 3 år sammen. Vi ble skilt når barnet ble født, og han har samvær annenhver helg.

Nå sier han at han vil ta med barnet 3 måneder til hjemlandet sitt for å "gjøre det til medborger" og skaffe det pass. Dette vil han gjøre for at barnet skal ha de samme rettighetene som andre borgere i hjemlandet hans, med hensyn til oppholdstillatelse, kjøpe eiendom etc. Og han insisterer på å gjøre dette før barnet begynner på skolen, altså før fylte 6 år.

Jeg er selvfølgelig sterkt imot dette, av flere årsaker. Jeg er livredd for at han i løpet av 3 måneder skal klare å skjule alle spor og bli borte med barnet. Jeg har ikke lyst til at barnet skal ha pass i hans hjemland. Kan han i såfall påberope seg foreldreretten når de er der, og få medhold?

Uansett om han har ærlige hensikter syns jeg 3 måneder er umenneskelig lenge å være borte fra det lille barnet mitt - og for barnet å være i uvante omgivelser UTEN mamma. Det må jo uansett hvordan man vender og vrir på det være en traumatisk opplevelse for barnet?

Han sier det er helt sykt av meg å tro at han ville ha gjort noe slikt mot sitt eget barn - å tatt fra barnet moren sin, og at jeg er egoistisk som mener det bare er "mitt" land og "mine" verdier som betyr noe.

Jeg har sagt til ham at jeg ikke under noen omstendighet kommer til å gi min tillatelse til at han tar barnet med seg, og at hvis han tar det med mot min vilje kommer jeg til å anmelde ham for kidnapping. Han sier at han kommer til å ta med barnet uansett hva jeg sier, og at hvis jeg melder ham til politiet kommer jeg til å få problemer. Jeg vet at han har dårlige venner som lett kan skaffe falske pass, og jeg vet at han kommer til å straffe meg hvis jeg stikker kjepper i hjulene for ham.

Jeg vet virkelig ikke hvem jeg kan snakke med og hva jeg skal gjøre med dette. Vi har delt foreldrerett, selv om jeg har hovedomsorgen, og han kan vel i praksis ta barnet med ut av landet uten at det i seg selv er kriminelt. Han kommer til å true meg til å gi ham barnets pass, ellers kommer han til å løse det på en annen måte.

Finnes det noe nettverk som kan fange ham opp hvis han tar barnet og reiser uten min tillatelse?

Bør jeg kontakte politiet eller barnevernet? Er det andre jeg kan kontakte for å få hjelp?

Er det noen som har vært borti lignende situasjoner?

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kontakter advokat.

Politiet kan ikke gjøre noe, han har ikke gjort noe straffbart. Barnevernet kan heller ikke gjøre noe, barnet har det bra.

Ikke stol på råd du får her - du aner ikke hvem vi er og hva vi kan. Spør en advokat, det er den eneste måten du kan få de korrekte rådene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter allium

Kontakt advokat - og få skikkelige råd.

Jeg har sagt til ham at jeg ikke under noen omstendighet kommer til å gi min tillatelse til at han tar barnet med seg, og at hvis han tar det med mot min vilje kommer jeg til å anmelde ham for kidnapping. Han sier at han kommer til å ta med barnet uansett hva jeg sier, og at hvis jeg melder ham til politiet kommer jeg til å få problemer. Jeg vet at han har dårlige venner som lett kan skaffe falske pass, og jeg vet at han kommer til å straffe meg hvis jeg stikker kjepper i hjulene for ham.

.. bare det at han truer med dette er grunn nok til å ta forholdsregler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de over her - søk råd hos advokat.

Utover det så kan det kanskje være lurt og møte han litt - med at når barnet blir 16 - så kan det være aktuelt og reise til hans hjemland, slik han ønsker og da får barnet selv en medbestemmelsesrett i dette. Samt at da vil barnet selv kunne oppleve mer av oppholdet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre. Kontakt advokat i morgen den dag og forklar situasjonen. Hvis du føler deg truet eller redd så sier du det og.

Lykke til :klem2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og han insisterer på å gjøre dette før barnet begynner på skolen, altså før fylte 6 år.

Hvorfor akkurat før barnet begynner på skolen? Noen spesiell grunn?

Det får meg nemlig til å tenke på noe,..

Det finnes land hvor far har bestemmelsesrett over barnet til/fra det er i en viss alder. Hvis barnet har statsborgerskap i et slikt land så har far den fulle rett til å beholde barnet, selv om du i Norge også har retten på din side i Norge.

Jeg ville gjort som de over foreslår, ---> advokat

(Og så ville jeg skaffet informasjon om landet det gjelder og lovene/rettighetene der.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Argumentet hans for å ta med barnet før det begynner på skolen er at etter man har begynt på skolen er det vanskelig å være borte i 3 måneder. Man må visstnok være der i 3 måneder for å få innvilget pass.

Han er rasende på meg og sier at dette har vi vært enige om hele tiden. Det er ikke tilfelle. Jeg har sagt at når barnet blir litt eldre (4-5 år) kan han ta det med på ferie til hjemlandet for å besøke familien etc. Han syns det var for kort tid å reise i 14 dager, så jeg har sagt at 3 uker er greit. Men aldri 3 måneder!!! Hvilken mor ville sendt avgårde barnet sitt til den andre siden av jordkloden i 3 måneder?? Jeg har også foreslått å reise sammen med dem den første gangen, for at barnet skal føle seg tryggere (og jeg, selvfølgelig..) og dette var han i utgangspunktet positiv til.

Når det gjelder pass har jeg hele tiden sagt at jeg ikke er enig i at barnet skal ha pass i hans hjemland. Han sa da barnet bare var en liten baby at han ville det skulle bo og leve i hans hjemland et halvt år eller et år, og da måtte det ha eget pass for på turistvisum får man bare være i 3 måneder. Da jeg satte meg på bakbena beroliget han meg med at han mente at dette skulle skje ved 15-års alder. Dette er selvfølgelig greit. Hvis barnet selv ønsker å tilbringe et år i Sør-Amerika etter ungdomskolen ser jeg på det som en erfaring på linje med å være utvekslingsstudent. Dessuten er barnet da blitt "voksent" og har evne til å tenke selv og velge hva det vil gjøre. Det blir noe helt annet enn om han skal ta med en 4-åring som ikke skjønner hvorfor alle snakker så rart, og ikke forstår hvor mamma har blitt av...

Takk for råd om å kontakte advokat. Er redd dette kommer til å knekke økonomien min, men man kan jo ikke akkurat telle penger i en slik situasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt JURK (gratis rådgivning). Jeg ville også kontaktet hans ambassade, for å høre om hvordan reglene er for barn. Han kan ikke ta med barnet uten at du samtykker. Nå må barn ha egne pass. tvihold på barnets pass, og meld fra til politi/grensekontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikke lov å ta barnet utenlands om han ikke har pass. Og for å få det, må han ha skriftlig tillatelse fra deg også som skal leveres ved søknad om pass.

Om han er troende til å kidnappe henne, er jo en annen sak, men jeg ville overhode ikke tatt noen sjanser.

Bedre føre var, enn etter snar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Augustmamma

Eksen min er tyrker,vi har ei jente på15 mnd sammen.Han har truet med å ta henne med seg om han fikk avslag på oppholdstillatelse.Jeg snakket med politiet og krisesenteret.

Men jeg støtter de andre i å snakke med en advokat om saken.Det er tøft å leve med tanken på at faren kan ta med seg barnet ulovlig ut av landet.

Jeg har skiftet lås og hengt opp sikkerhetslenke.jeg ønsker deg alt godt,og håper inderlig han hører på hva du sier.Barnet er alt for lite til å være vekk fra mamma så lenge.

Augustmamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Går også an å snakke med privatetterforsker. Tror de vet litt mer enn advokater ol., som ser på og følger loven.

Som jeg fikk beskjed om av privatetterforsker var at om far ikke hadde et veldig bra nettverk og mye penger, og/eller var fra den muslimske delen av landet, så ville han ikke klare å holde på barnet selv om norge ikke har utleveingsavtale med det landet. Ville blitt til å kidnappe barnet tilbake.

Så nettverk, penger, religion og utleveringsavtale er noen få punkter (av sikkert mange) å sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...