Gå til innhold

Mariusgenser ble for liten, -legge den ut?

Knirke

Anbefalte innlegg

Håper jeg kan få hjelp av noen kloke hoder her... saken er at jeg har strikket en mariusgenser som skulle bli en gave.  Jeg hadde jo tatt mål og allting, men enden på visa er at den ble for trang over brystet der mønsteret er, samt rundt armene. Det er første gangen jeg monterer en genser helt selv, så det er mulig jeg har ofret for mye av genseren i sømmen...

spørsmålet er: går det an å legge ut genseren på noen måte? Typ sy en lapp på innsiden og klippe den opp under armen? Jeg kan jo selvsagt begynne på nytt, men garn er så dyrt...:sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville strikket ny.  Eventuelt rekke opp og strikke mønster på ny. 

Anonymkode: 017bd...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor trange er ermene og over brystet? Og hva slags garn har du brukt?

Husk at strikk er veldig elastisk og strikkeplagg lar seg gjerne blokke litt i fasong og opp i størrelse. Skyll opp genseren, press den mellom håndklær før du legger den flatt og strekker den forsiktig til ønsket størrelse (eller litt større siden den vil trekke seg litt sammen når den tørker). 

Hvis det ikke funker ville jeg nok rekket opp mønsterdelen og strikket på nytt. Kanskje du må opp i pinnestørrelse på denne delen hvis du strikker stramt og ellers ikke treffer strikkefastheten. MÅL mønsterdelen før du rekker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, onyx skrev:

Hvor trange er ermene og over brystet? Og hva slags garn har du brukt?

Husk at strikk er veldig elastisk og strikkeplagg lar seg gjerne blokke litt i fasong og opp i størrelse. Skyll opp genseren, press den mellom håndklær før du legger den flatt og strekker den forsiktig til ønsket størrelse (eller litt større siden den vil trekke seg litt sammen når den tørker). 

Hvis det ikke funker ville jeg nok rekket opp mønsterdelen og strikket på nytt. Kanskje du må opp i pinnestørrelse på denne delen hvis du strikker stramt og ellers ikke treffer strikkefastheten. MÅL mønsterdelen før du rekker opp.

Han får den på seg, men den strammer over skuldre og bryst... Har brukt Peer Gynt. Skal foreslå at han bløtlegger og strekker den, han er i et annet land så jeg får ikke rekket den opp.

gå opp i pinnestørrelse på mønster var et godt tips! Det blir jo alltid trangere med mønster selv om maskeantallet er det samme. Kjekt å være etterpåklok, ja!:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke funker å blokke, ville jeg strikket en ny, dersom det ikke bare er mønsterdelen som er trang, men også ermene. Men jeg har klart å blokke ting større før, så det er mulig. Noen spenner jo opp plagget i våt tilstand med knappenåler, f.eks. på en madrass, med håndkle mellom, men jeg har ikke prøvd det selv.

Men om det ikke går, og det ikke er noen andre som kan bruke den, ville jeg vurdert å legge den ut på finn (eller etsy?). Ser en del legger ut plagg som er strikket i feil størrrelse der, og så kan man hvertfall få dekket garnet og forhåpentligvis litt til. Men om han er i et annet land, er det kanskje vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha laget den til en jakke.

Det er mye arbeid så ville også betalt meg ut av det (mange garnbutikker tilbyr det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meld deg innmi koftegruppa på facebook og spør der. Der sitter ekspertisen. 

Anonymkode: 56a0b...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...