Gå til innhold

Er dette stereotype 20 åringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dessverre ser og opplever jeg alt for mye av dagens 20-åringer som de selv beskriver seg:
- De er deprimerte.
- De er masete - ekstremt masete.
- Noen av dem vil ta selvmord.
- En del av de kutter seg visst nok opp på kroppen med vilje, og de gjør det igjen og igjen, for å si i fra at nå er det ikke lenge til selvmordet.

La oss kategorisere noen av dem:
- Ordet selvmord er et ord som er så vanlig for dem. Nesten like vanlig som sukkertøy er for små ungers lørdagskos.
- Maset kommer som en konsekvens av selvmordet som skal inntreffe. Personene SKAL ha nye ting.
- Det samme gjør de med selvskadingen. De legger seg ned, de hyler, de protesterer og de gråter - de skal ha disse nye tingene.
 

Har dere den samme oppfattningen av 20-åringer som meg? Jeg spør nå gjerne de som har erfart 20åringer på kroppen, og som har levd litt og har litt erfaring på godt og vondt. Er de sånn, eller bedrer ting seg for dem?

Anonymkode: 67810...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk som selvskader og tenker på selvmord har det vondt og trenger hjelp.

Anonymkode: 13d1a...246

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok flere av dagens unge som sliter ja, jeg selv var en slik 20 åring; minus masete og dette med å true med selvmord for nye ting(????) Hva i alle dager mener du egentlig med at de maser om selvmord for å få nye ting? Det har jeg aldri hørt om :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke si jeg er så mye rundt ungdom, men jeg syns ikke det er spesielt mer klaging eller attention whoring hos unge idag enn før. Men det er nok mye mer synlig da alle og enhver kan skrive alt mulig på fb og ellers vise seg frem på den ene og den andre måten.

For meg virker det heller som om de nye generasjonene er mindre krevende enn de som gikk før. Men de få som er krevende er mer synlige. De nye generasjonene føler mer ansvar, drikker mindre, røyker mindre, tar mer utdanning osv. For meg virker det også som mye eksponering på internett og alle de ulike menneskene og meningene der gjør at de er mer laidback når det gjelder mennesker som skiller seg ut, mer laidback og aksepterende for at mennesker er ulike. Nå mener jeg bare som en trend. Det finnes selvsagt drittsekker i alle aldre som mobber og dømmer.

Om folk er mer deprimerte er vanskelig å si. Det er mye lettere å falle utenfor dersom man først blir deprimert (eller har andre problemer). Det er mange unge som står utenfor arbeidsliv for eks. Det er ikke like lett å få seg en jobb og bli "integrert" lenger, om man faller litt utenfor kan man risikere å ende opp som arbeidsløs i lang tid fremover, noe som gjør det enda vanskeligere å få jobb og så har man det gående. Jeg tror det å være isolert og slite i begynnelsen av 20-årene spiller veldig inn på psyken og ungdommens evne til å fungere sosialt. Man trenger selvsagt ikke ende opp som en merkelig heremitt, men jeg tror det gjør noe med mennesket som kan gjøre det vanskeligere å komme tilbake i den sosiale varmen.

Generelt tenker jeg at vi burde gjort mye mer forebyggende arbeid for barn og unge. Det burde ikke gå an falle helt utenfor sosialt når du er ung, det burde alltid være noe slags sosialt alternativ som plukket dem opp. Om det så var at ungdom på 19 gikk inn og tok med 15-åringer på sosiale greier på fritiden. At det var en frivillig greie eller jobb. Det finnes noen slike ordninger, poenget mitt er at det alltid burde finnes alternativer. Alternativer der selv outcasts føler seg sett, forstått og akseptert. Man kan egentlig lure på om en type sosialt sikkerhetsnett burde være tilgjengelig for folk i alle aldre. Det er ikke alltid lett for en isolert 40-åring og komme seg tilbake sosialt heller...

Endret av skjære
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WeirdAlien

Jeg er 20, bor alene i en by og jobber ræva av meg hver uke for å betale husleie så jeg kan fullføre skolefag. Det er meg, alene. Jeg har slitt med depresjon ja, men jeg jobber på og dette er ikke noe jeg går rundt og maser til folk om at jeg er sliten etter jobb. Du snakker som om du selv har vært ekstremt hardtarbeidende, men du høres egoistisk og sutrete ut ifølge denne tråden. Ikke alle får på sølvfat og ikke alle har engang tid eller råd til å sutre sånn over at andre er "late". 

Endret av WeirdAlien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2016 den 17.28, AnonymBruker skrev:

Folk som selvskader og tenker på selvmord har det vondt og trenger hjelp.

Anonymkode: 13d1a...246

Ja, men hva er poenget med å true til seg ting, meninger og situasjoner med ordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

Ja, men hva er poenget med å true til seg ting, meninger og situasjoner med ordet?

Fordi det er det eneste som har ført til at folk reagerer i deres tilfeller. Noen mennesker blir sett på som slitsomme og de unngås flittig av andre mennesker. Disse slitsomme menneskene finner i noen tilfeller ut at selv menneskene som misliker og unngår dem, vil gi dem oppmerksomhet om de går til de lengder. Dersom du er ensom, hatet og fortvilet, så er det en ganske naturlig handling. Men jeg tror det er vanskelig å sette seg inn i hvordan det kan være å slite med tunge traumer og ikke ha en eneste venn eller familiemedlem som genuint bryr seg om deg. Fordi traumene har ført til at du har en del uønsket adferd som andre mennesker unngår. For eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv 22, og har vært suicidal, men det var ikke noe jeg "brukte" for å mase meg til ting. Jeg var dypt deprimert og så rett og slett ingen grunn til å fortsette livet, men det var veldig få som visste hvordan jeg egentlig hadde det før de fikk en telefon fra sykehuset. Det er helt sikkert noen som bruker selvmord og selvskading som masing, som du kaller det, men det er nok de aller færreste. De som virkelig sliter, gjør det fordi det er noe som er galt med psyken og de har det vondt, og de sier det nok ikke til alle og enhver. 

Ingen jeg kjenner er spesielt masete, og hvis noen sliter med psykiske problemer så bruker dem ikke dette for å true til ting o.l, så forstår ikke helt hvordan du har fått denne oppfatningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg egentlig ikke, men tror det er blitt mye mer åpenhet om mental helse og dermed tør flere å stå frem og snakke om det. Hvor vanlig det er med selvskading og selvmordstanker, det vet jeg ikke. Har aldri opplevd det selv og kjenner ingen som har nevnt det til meg før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen vil ta selvmord i alle aldersgrupper. Du skulle bare visst hvor mange eldre mennesker (65+) det er som faktisk har selvmordstanker. Hilsen meg som er i 20-årene og kan ikke si jeg er deprimert, mer masete enn det folk flest er, vil ta selvmord eller skader meg selv med vilje. Jeg synes det er skremmende at mennesker over 30 har mindre forståelse for andre mennesker enn det jeg hadde da jeg var 12 år. 

Anonymkode: bcf6e...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...