Gå til innhold

Tweet blir alenemor


tweet

Anbefalte innlegg

Jaja, så her sitter vi og prøver å få ut rap og/eller fis for harde livet! Voldsomt til sparking og vifting av hender. Han er så lys våken 😜 Nå tror jeg faktisk han har bæsjet også. 

Har hatt to gode netter da, så jeg skal vel tåle at denne suger 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, tweet skrev:

Jaja, så her sitter vi og prøver å få ut rap og/eller fis for harde livet! Voldsomt til sparking og vifting av hender. Han er så lys våken 😜 Nå tror jeg faktisk han har bæsjet også. 

Har hatt to gode netter da, så jeg skal vel tåle at denne suger 🙈 

Har du prøvd det rape grepet der baby sitter på fanget ditt med krum rygg? :)

Så bra at dere fikk to gode netter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæring i kolikkgrepet (google it) kan også lindre de små når de har luft i magen :) Det funker ikke i lengden om babyen har ordentlig kolikk, men er det forbigående luftplager det er snakk om kan det hjelpe på - de får litt press på magen så de kan få det ut både den ene og den andre retningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ruccula skrev:

Har du prøvd det rape grepet der baby sitter på fanget ditt med krum rygg? :)

Så bra at dere fikk to gode netter :)

Kommer stort sett promp eller bæsj da, men tror ikke vi tenker samme stilling 😅 Skal han sitte med rumpa på fanget mitt med krum rygg liksom? 

2 timer siden, miore skrev:

Bæring i kolikkgrepet (google it) kan også lindre de små når de har luft i magen :) Det funker ikke i lengden om babyen har ordentlig kolikk, men er det forbigående luftplager det er snakk om kan det hjelpe på - de får litt press på magen så de kan få det ut både den ene og den andre retningen.

Gjør det ganske ofte, men er sjeldent det hjelper. Det som hjelper mest (eller KAN hjelpe 😜) er å ligge i fanget mitt med beina opp etter magen, eller amme faktisk 😅 Synes rapene kommer helt tilfeldig egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googla «music to make baby fall asleep», så her sitter/ligger vi på stua og hører på musikk som liksom skal gjøre han trøtt. Jeg må nesten le av meg selv 😜 Min lille, skjønne baby gjør det ikke så lett for meg. På samme tidspunkt (rundt 5) holder han meg gjerne våken. Dette er andre natta jeg har trodd han har bæsja, så da har han våkna under skift helt unødvendig. Også bæsjer han plutselig og må skiftes på igjen, våkner enda mer, får pupp, begynner å sprelle og gråte, prøver å gi han kos og bysse litt, stirrer med store øyne og spreller litt til, prøver å legge han i senga si, der spreller han enda mer, roer seg litt med smukken (som faller ut hele tiden og gjør han frustrert), begynner å gråte, får mer kos og prøver igjen med pupp, spreller igjen og gråter... og da havner vi på stua, og her prøves alt fra å høre på musikk og danse rolig til å trille rundt med vogna inne. Føles helt tilfeldig hva som får han til å sovne. 

Kan noen gi meg styrke...og en bruksanvisning? 😴😂

Det er ikke bare vanskelig da. Det er mye kos og fine stunder. Deilige trilleturer, babymassasje på kvelden som han digger, kos i sofaen, vi synger og prater, koser oss med amming og har det fint. Men samtidig er det utrolig tøft og det sliter litt på meg at jeg «aldri» klarer å holde han blid og fornøyd. Hver dag føler jeg at han gråter og er mer misfornøyd enn noe annet, og jeg vet ikke hvorfor. 

Det går litt i repeat her, men jeg orker ikke å dele med noen jeg kjenner hvor vanskelig jeg faktisk synes det er. Det er bare her og til S jeg klarer å være helt ærlig. Folk spør og spør hvordan det går, og jeg har bare lyst å si «han er bare misfornøyd og jeg er redd for å ha besøk eller reise på besøk i tilfelle han griner, og jeg tør nesten ikke å kjøre bil lenger fordi han skriker seg hes i bilstolen, og hver gang jeg tror jeg har funnet gode teknikker og løsninger, funker de faen ikke dagen etter. JEG FØLER MEG IKKE BRA NOK og jeg gjør bare feil!!». 

Det er sikkert ikke helt sant, men jeg føler det slik. At andre sier jeg er flink og en bra mamma, det går liksom ikke helt inn når jeg føler langt inne at jeg suger skikkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet det sikkert innerst inne, men du gjør nok absolutt ikke noe feil :hjerte: eller altså, vi gjør alle feil, men noen små er mye misfornøyde, har vondt osv uten at man kan gjøre så mye fra eller til. Man bare fortsetter å prøve, og plutselig en dag så går det over.

Etter tre barn som riktignok ikke hadde kolikk, men som alltid var den på barselgruppa som måtte bæres rundt hylende mens alle de andre lå fredelig og puppet eller pludret :fnise:, så er mitt råd å fortelle seg selv om igjen og om igjen at du er bra nok, og tilstanden nå er svært midlertidig. Og sørg for all del for å holde deg så uthvilt som overhodet mulig, alt blir 100 ganger verre når man selv er på felgen av for lite søvn.

(har han kolikk så kan det være greit å be om råd fra helsevesenet også altså, bare for å utelukke evt tilstander som kan gjøres noe med. Låsninger, melkeallergi etc)

og, gratulerer med gutten! Tror ikke jeg har skrevet her etter at du fødte :) du har mye bra i vente også, jeg lover! Det som er fint er fantastisk, og det som er noe dritt, det går over :hjerte:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, @QBee! Midlertidig føles veldig lenge, spesielt når jeg er så sliten og rådvill.. Men jeg vet det går over og klamrer meg fast i det. 

Nå venter jeg på at han skal sovne slik jeg og kan sove :P Venter på svar fra en kiropraktor i håp om at han kan fikse på eventuelle låsninger eller noe. Helsesøster avlyste pga sykdom i dag, så ble helt desperat.

Takk igjen! Det hjelper å høre fra de som har gjort dette før 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger for øyeblikket på sofaen med babyen min på brystet ❤️ Herregud så høyt jeg elsker det lille mennesket. Han er så god, selv om han ofte er misfornøyd. Jeg ser at smilet snaaaart kommer. Hele fjeset hans lyser opp, men munnen blir ikke helt med enda 🙊 Gleder meg skikkelig. 

I dag er han en måned og er blitt en kilo tyngre enn fødselsvekt 😄 helt perfekt. Helsesøster mente han mest sannsynlig har mye vondt i magen siden han gråter en del og av og til har grønn avføring. Såpass har jeg skjønt selv da, men hun ba meg kutte ut alt av melkeprodukt i en uke for å se om det ble bedre. Det blir seriøst drittøft! Kommer til å leve på knekkebrød med trønderfår 😜 

Lille sjefen er fortsatt «grinete» store deler av dagen, med gode øyeblikk der vi koser oss skikkelig. Har hatt to greie netter nå, så den tredje blir vel et himla styr igjen. Det slår liksom ikke feil at den tredje natten blir tøff 🙈 Men S har begynt å ta over mer og mer både på natt og dag, og C roer seg egentlig fortere hos han enn meg. Jeg føler meg også tryggere og tryggere på at S klarer seg og finner ut av ting alene, så nå klarer jeg faktisk å dubbe litt av på morgenen mens han bysser og koser 😁 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har intervallammingen startet! Sendte inn spørsmål til ammehjelpen, og svaret jeg fikk var at det høres ut som det er overproduksjon som er problemet, ikke kumelk. Hun anbefalte intervallamming og å kutte ut kumelk litt og litt. 

I går kveld gråt han helt utrøstelig.. helt tydelig vondt i magen 😞 Sovnet etterhvert i bæresjal. Bæsjen var helt grønn og fastere enn vanlig.. Så i dag fikk jeg S til å kjøpe minifom. I kveld begynte han igjen å gråte seg fullstendig hes. Han sovnet nettopp på underarmen min på badet med vasken på, og nå tør jeg ikke flytte han. Det begynner å ligne jævlig på slik det var da nevøen min hadde kolikk. Lille fine mennesket mitt 😭 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en dag med masse gråt... Det tar sånn på. Er redd jeg skal gå fullstendig i kjelleren. Det hjelper ikke særlig at S snakker om at HAN er lei gråting og at dette er grunnen til at han grudde seg til å bli pappa. Det er jo stort sett jeg som tar meg av C når han gråter, så at han er lei må være en spøk. Jeg ser at han koser seg og elsker sønnen sin, så det gjør vondt når han sier sånt. Dessuten er han ekspert på å roe C. Han bare gir seg for fort av og til. 

Synes det er så vanskelig å ta opp ting med helsesøster. Klarer ikke si hvor ille det er. At C er konstant misfornøyd og gråter masse kan jeg fint snakke om, men det stopper helt opp om jeg prøver å si hvordan jeg faktisk har det. Helsesøster er veldig rar egentlig.. Stirrer på meg og er stille lenge før hun svarer meg på ting, og da kommer hun bare med tips og triks jeg allerede har prøvd. Får liksom ingenting ut av de timene, og i tillegg føler jeg hun er lite oppdatert. Å kutte ut kumelk en uke bare er ikke lenge nok foreksempel. Det burde vel hun vite.  Jaja, whatever. I morgen er det kiropraktor igjen. Han får sikkert hjulpet C med å få ut litt luft/bæsj, for det får ikke jeg til i dag.. 

Sitter for øyeblikket i sofaen med C på brystkassa. Skrubbsulten, men tør ikke bevege meg og S er bare gretten, så gidder ikke spør han om noe hjelp. Vi begynte å krangle da han sa det med at han er lei, så er ganske teit stemning i heimen. Det hjelper nok ikke når C har det vondt 😞 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig at han plages sånn! Jeg ville bare tipse deg om osteopati! Jeg går til osteopati nå for bekkenet, og han sa han kan hjelpe imot kolikk osv til baby om jeg skulle få en baby med kolikk. Jeg ville absolutt ha prøvd det hvis det finnes i nærheten av der du bor! Har hørt om flere babyer som har blitt bedre etter behandling hos osteopati. Håper det blir bedre dager for deg og dere snart! Er ikke noe godt å høre på skriking eller å vite at babyen ikke er fornøyd. Men mannen din burde absolutt være støttende og stå i det sammen med deg istedet for å være lei av gråtingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er tøft akkurat nå :klem:

Jeg synes du skal slutte å trippe rundt på tå rundt S og kreve at han tar 50% av jobben med C. Du trenger avlastning og det er like mye hans barn! Hvis han klager får du bare gi han en liten "realitetsorientering" ;);) 

Han er tross alt akkurat like mye forelder som det du er. 

Håper det blir bra hos manuelterapauten i morgen :) har du forsøkt den rape metoden jeg snakket om? 

https://youtu.be/uVd5IYKjxNg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Ruccula skrev:

Jeg skjønner at det er tøft akkurat nå :klem:

Jeg synes du skal slutte å trippe rundt på tå rundt S og kreve at han tar 50% av jobben med C. Du trenger avlastning og det er like mye hans barn! Hvis han klager får du bare gi han en liten "realitetsorientering" ;);) 

Han er tross alt akkurat like mye forelder som det du er. 

Håper det blir bra hos manuelterapauten i morgen :) har du forsøkt den rape metoden jeg snakket om? 

https://youtu.be/uVd5IYKjxNg

Du har helt rett. Har ikke villet tatt den kampen liksom, i tilfelle det hadde blitt en kamp. Skikkelig teit! Han fikk C til å sove på to minutter etter jeg kjempet i en evighet, så jeg bør absolutt kreve at han hjelper til mer.. på natten også. Skal ta til meg det. 

Det har jeg glemt å prøve! Han er straks klar for pupp, så da skal det prøves :) Har du hørt om «the hold»? Tydeligvis en genial måte å roe en skrikende baby på. Skal teste det neste gang han gråter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endelig en god natt igjen! Jeg tror det er den rapeteknikken som gjorde det. Han var SÅ happy etter å ha fått ut luft, og det ble to bæsjebleier før leggetid også. Vi dusjet sammen og han fikk deilig massasje etterpå. Som han koste seg altså ❤️ Det er slike stunder jeg må huske når ting står på som verst. Det beste han vet er å dusje med meg 😍 

Jeg lastet ned en white noise-app som bare er helt super. Han kavet og styra på etter amming i natt, og da skrudde jeg bare på sånn «heartbeat sound» 😁 Roet seg som bare det. Håper for pokker det skal funke i dag også! 

Siste time hos kiropraktor i dag. Han har blitt mye mykere, så vi trenger ikke flere behandlinger. Han mente det mest sannsynlig var luftsmerter han plages av. Det er ganske tydelig det da egentlig, men nå er han i det minste ikke så stiv lenger 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle akkurat til å skrive at det kan minne om overproduksjon. Så prøv å se om heltømming og intervallamming gjør han roligere. Ellers kan det være dumt å ta både melkeprodukter og intervallamming samtidig, for da vet du ikke helt hva som fungerer, men det kan du jo ta med ammehjelperen din :) Vær også obs på at det dessverre tar 6 uker før all melkeprotein er ute av kroppen, hvis det er melkeproteinallergi det mistenkes.

Ellers er jeg helt enig i at C må hjelpe til! Det er akkurat like mye hans som din baby :klem: 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, tweet skrev:

Endelig en god natt igjen! Jeg tror det er den rapeteknikken som gjorde det. Han var SÅ happy etter å ha fått ut luft, og det ble to bæsjebleier før leggetid også. Vi dusjet sammen og han fikk deilig massasje etterpå. Som han koste seg altså ❤️ Det er slike stunder jeg må huske når ting står på som verst. Det beste han vet er å dusje med meg 😍 

Jeg lastet ned en white noise-app som bare er helt super. Han kavet og styra på etter amming i natt, og da skrudde jeg bare på sånn «heartbeat sound» 😁 Roet seg som bare det. Håper for pokker det skal funke i dag også! 

Siste time hos kiropraktor i dag. Han har blitt mye mykere, så vi trenger ikke flere behandlinger. Han mente det mest sannsynlig var luftsmerter han plages av. Det er ganske tydelig det da egentlig, men nå er han i det minste ikke så stiv lenger 😊

Såå morro at rapeteknikken funket. Du får være super nøye på å få han til å rape hver eneste gang han har spist :)

Og flott at det gikk bra hos kiropraktor. :)

Dette blir bra :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

48 minutter siden, Poppsilopp skrev:

Skulle akkurat til å skrive at det kan minne om overproduksjon. Så prøv å se om heltømming og intervallamming gjør han roligere. Ellers kan det være dumt å ta både melkeprodukter og intervallamming samtidig, for da vet du ikke helt hva som fungerer, men det kan du jo ta med ammehjelperen din :) Vær også obs på at det dessverre tar 6 uker før all melkeprotein er ute av kroppen, hvis det er melkeproteinallergi det mistenkes.

Ellers er jeg helt enig i at C må hjelpe til! Det er akkurat like mye hans som din baby :klem: 

 

Intervallamming funker veldig bra! Ser tendenser til overproduksjon igjen, så tror jeg må begynne på nytt 😅 

Får eventuelt ta melkeslutt senere om dette ikke skulle virke, eller sende inn bilde av tungebåndet på den Facebook-gruppen. Har fortsatt ikke lagt fra meg tanken på at det kan være stramt tungebånd! 

Enig. I dag har han skiftet bleier og stått for all byssing. Han skal vekkes i natt om C ikke finner roen 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at du må begynne på nytt igjen? Intervallamming kan man holde på med lenge. Det er kun heltømmingen som helst skal gjøres en gang, resten kan man fortsette med, og eventuelt øke intervallene til det blir bedre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Poppsilopp skrev:

Hva mener du med at du må begynne på nytt igjen? Intervallamming kan man holde på med lenge. Det er kun heltømmingen som helst skal gjøres en gang, resten kan man fortsette med, og eventuelt øke intervallene til det blir bedre :) 

Mente å heltømme igjen, for jeg merker jeg får harde, vonde pupper når det tar litt tid mellom «byttet». Spruten står og han mister taket igjen når jeg bytter pupp 😅 Hva mener du med å øke intervallene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit pomfritt! Vi har hatt hele TRE gode netter på rad. Det hadde jeg ikke trodd 😅 På gode dager bruker han å sove i sengen sin fra kl 21, så jeg trodde vi skulle få en drittnatt igjen da han var oppe til over midnatt i går, men vi fikk en bra natt fordi. Han liker sengen sin bedre og bedre og klarer å finne roen alene for det meste. Litt klaging og sprelling kan det bli, men det har skjedd i det siste at det er nok å bare stryke han på hodet og synge litt, så roer han seg 😊 

Jeg merker jeg er mer komfortabel som mamma nå, og S har bare blitt helt rå. Tok til meg det som ble sagt her om at jeg må gi han mer ansvar, og jeg har egentlig ikke trengt å sagt fra eller spør, for plutselig har han bare skjerpa seg skikkelig. Dessuten vil C bare roe seg med pappaen og har blitt helt avhengig av han! Han bruker meg bare til pupp og litt kos, men vil kun sovne og chille med papsen 😅 Det har gitt S blod på tann, så han bysser og hjelper til mer enn gjerne, og godter seg veldig over at pappa er best om dagen 🙊 Bæsjebleie har han skiftet også, det gikk overraskende bra, men han må nok øve noen ganger før jeg tør å la han gjøre det alene. 

Minifom og rapeteknikk har garantert gjort susen her. Natt til i går glemte jeg helt å gi, så i går på formiddagen fikk han skikkelig vondt i magen og gråt og gråt, men heldigvis ikke lenger enn kanskje tre kvarter før han sovna. 

Åh! Han har begynt så smått å smile nå 😍 I dusjen i dag var han bare så happy, og da kom det flere smil. Gleder meg til å se mange flere ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...