Gå til innhold

Tweet blir alenemor

tweet

Anbefalte innlegg

Jeg elsker sønnen min så mye at det er vondt! Samtidig føles alt så utrolig vanskelig og tungt. Jeg gråter hver kveld fordi jeg gruer meg så fælt til natten. Han gråt og gråt natt til i dag og vi sovnet ikke før klokken sju. Det var tydelig han hadde mageknip igjen. Vi sliter sånn med å få til rapingen. I tillegg vil han bare ha pupp hele natten, nesten hver time, som jeg føler gjør saken bare verre. Han har godt grep på puppen sånn jeg ser det. Det er så vondt å føle jeg ikke gjør noe riktig.. Kjenner den digre klumpen i magen :( S er ikke like tålmodig som meg. Han bærer på C når han gråter, men vil gjerne legge han i sengen så fort han gir seg. C får ikke funnet roen da og ligger bare og vifter med hender og makker. 

I morgen kommer helsesøster på hjemmebesøk. Jeg kommer garantert til å gråte :P Og det verste er at jeg vet ingen kan fikse dette. Det er jeg/vi som må finne ut av ting og bli kjent med babyen vår. Og ja, det går over.. Blir bare så desperat etter en rolig natt med vanlige oppvåkninger, uten gråt og timesvis med byssing, prøving og feiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud, jeg tror ungen min leste tankene mine, for i natt har vi sovet som steiner alle tre! Ble tre måltider og ett bleieskift i løpet av natten, men ellers har vi sovet såå godt. Føler meg som et nytt menneske ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig at dere har sove godt alle tre! Det hjelper på hele kroppen det. :)

Og ville bare si at de tankene du utrykket i forrige innlegg er helt normale. Det ER en så stor omveltning å få en baby i hus. Men husk at du er den beste mammaen din baby kunne fått,og selvom de griner mye og virker lite fornøyd så er ikle det fordi du gjør en dårlig jobb! :) Prøv å nyt denne tida så godt du kan, for selvom det er ufattelig rart og slitsomt så går den og så fort. Og du,barseltårer er helt normalt. :) bare grin i vei!:) lykke til med hjemmebesøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, blomst12 skrev:

Så deilig at dere har sove godt alle tre! Det hjelper på hele kroppen det. :)

Og ville bare si at de tankene du utrykket i forrige innlegg er helt normale. Det ER en så stor omveltning å få en baby i hus. Men husk at du er den beste mammaen din baby kunne fått,og selvom de griner mye og virker lite fornøyd så er ikle det fordi du gjør en dårlig jobb! :) Prøv å nyt denne tida så godt du kan, for selvom det er ufattelig rart og slitsomt så går den og så fort. Og du,barseltårer er helt normalt. :) bare grin i vei!:) lykke til med hjemmebesøk :)

Tusen takk! :) Selv om jeg vet det er normalt, er det godt å høre andre si det. Man føler jo seg virkelig som den eneste i verden som har det sånn, når man står midt i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var altså helsesøster innom. Vi snakket en del om det med mageknipen, og hun sa egentlig bare ting jeg visste fra før. Hun sa jeg kunne prøve å tenke over ting jeg har spist de dagene han har vondt hvertfall, men det kan også være kroppen hans bare må tilvenne seg denne verdenen. Fine gutten er 10 gram over fødselsvekten, så han får i seg det han skal ha 👏🏼 Fikk mye skryt 😁 

Vi var på vår første trilletur i dag. Jeg måtte bare ut før det klikket for meg 😜 Kjente det godt i såret og magen etterhvert, så det ble ikke lange turen. Det var uansett ekstremt godt for hodet å få frisk luft og litt andre inntrykk. Føles ut som jeg har vært innelåst en måned! Også er det litt stas å møte kjentfolk som «oier» seg over hvor søt gutten min er, da :nigo:

Nå har vi lagt oss for kvelden. Håper håper håper på en rolig natt igjen. Jeg har faktisk ikke grått i dag, men klumpen i halsen har absolutt vært der. Forhåpentligvis forgjeves 🤞🏼 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er som du sier helt naturlig, men fryktelig slitsomt allikevel! Det er mye for en liten krabat å komme ut fra den trygge gode livmoren til den store skumle verdenen :hjerte: Men vær oppmerksom dersom du føler tegn til fødselssdepresjon. 

Kanskje bæretøy er noe for dere?☺️ Da kan han være inntil deg uten at du trenger å gå å bære med armene.

Ikke stress med å la være å spise noe, det at maten går over i blodet er bare en myte! https://ammehjelpen.no/artikkel/99/Hva-kan-du-spise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Poppsilopp skrev:

Dette er som du sier helt naturlig, men fryktelig slitsomt allikevel! Det er mye for en liten krabat å komme ut fra den trygge gode livmoren til den store skumle verdenen :hjerte: Men vær oppmerksom dersom du føler tegn til fødselssdepresjon. 

Kanskje bæretøy er noe for dere?☺️ Da kan han være inntil deg uten at du trenger å gå å bære med armene.

Ikke stress med å la være å spise noe, det at maten går over i blodet er bare en myte! https://ammehjelpen.no/artikkel/99/Hva-kan-du-spise

Ja, jeg er jo ekstra utsatt siden jeg har en bipolardiagnose fra før, så jeg må være «flink» å si fra om jeg kjenner meg deprimert. Tar jevnlig blodprøver for å se om virkningen på medisinen er bra nok også, så får grei oppfølging :) 

Bæretøy har jeg virkelig vurdert, spesielt nå. Kjenner jeg meg selv rett, hadde jeg gitt opp bæresjal veldig kjapt, men tror en sånn bæretube eller kengurugreie hadde passet meg. 

Det er det, ja? Jordmor på sykehuset mente det var en myte, men helsesøster mente noe annet.. Men veldig greit å slippe å bekymre meg for det :P 

Det er så godt når du kommenterer synes jeg! Jeg vet alltid det er noe beroligende å lese når varselet sier at du har skrevet 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, tweet skrev:

Ja, jeg er jo ekstra utsatt siden jeg har en bipolardiagnose fra før, så jeg må være «flink» å si fra om jeg kjenner meg deprimert. Tar jevnlig blodprøver for å se om virkningen på medisinen er bra nok også, så får grei oppfølging :) 

Bæretøy har jeg virkelig vurdert, spesielt nå. Kjenner jeg meg selv rett, hadde jeg gitt opp bæresjal veldig kjapt, men tror en sånn bæretube eller kengurugreie hadde passet meg. 

Det er det, ja? Jordmor på sykehuset mente det var en myte, men helsesøster mente noe annet.. Men veldig greit å slippe å bekymre meg for det :P 

Det er så godt når du kommenterer synes jeg! Jeg vet alltid det er noe beroligende å lese når varselet sier at du har skrevet 🙈

Det var litt det jeg tenkte. I tilegg så kan det jo ramme hvem som helst. Så ta vare på deg selv, og be om hjelp av de rundt hvis du trenger det😊

Jeg har heller aldri satt meg inn i de der bæresjal greien, men hadde nok trengt  :fnise:  Men det du snakker om hører jo veldig bra ut.

Det er veldig mange som tror det at maten går over i melken, jeg trodde det samme når jeg fikk M. Men mennesker er jo sånn at man ønsker å finne forklaringer på ting, men det er nok bare tilfeldig.

Så koselig å høre! :hjerte: Men lov å gi beskjed hvis det blir for mye «gode råd» :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tredje natta vi har sovet godt. Ammingen er bare koselig på natten og han sovner til igjen med én gang 😍 ca 3-4 oppvåkninger og ett bleieskift. Hver morgen ligger vi bare og koser og slumrer alle tre. S har begynt å hente han og legge han på brystet hver morgen. De er så himla fine! 😭

Angsten er ikke like stor, men jeg kjenner litt på det hver kveld. I morgen skal S bort på kvelden og jeg gruer meg så fælt. Jeg kan være hos mamma på kvelden, men jeg vet S ikke er hjemme før på natten. Skummelt å være alene! Han skal ikke drikke heldigvis. 

C har begynt å sparke seg opp i hjørnet på sengen sin, sånn han ligger med hodet inntil kanten. Ser ikke noe godt ut og jeg er redd han kan skade seg! Har fått tips om å svøpe han inn i et teppe, så tenkte å prøve det. Er veldig skeptisk til sengekanter og sånt 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, tweet skrev:

Dette er tredje natta vi har sovet godt. Ammingen er bare koselig på natten og han sovner til igjen med én gang 😍 ca 3-4 oppvåkninger og ett bleieskift. Hver morgen ligger vi bare og koser og slumrer alle tre. S har begynt å hente han og legge han på brystet hver morgen. De er så himla fine! 😭

Angsten er ikke like stor, men jeg kjenner litt på det hver kveld. I morgen skal S bort på kvelden og jeg gruer meg så fælt. Jeg kan være hos mamma på kvelden, men jeg vet S ikke er hjemme før på natten. Skummelt å være alene! Han skal ikke drikke heldigvis. 

C har begynt å sparke seg opp i hjørnet på sengen sin, sånn han ligger med hodet inntil kanten. Ser ikke noe godt ut og jeg er redd han kan skade seg! Har fått tips om å svøpe han inn i et teppe, så tenkte å prøve det. Er veldig skeptisk til sengekanter og sånt 😬

Det der drev baby her også med. Jeg kjøpte en panda pute (google it) det er en sånn liten pute som skal hindre dem i få flatt hode. 

Den puta har ører (panda ører) så de klarer ikke kjøre hodet opp i hjørnet, fordi ørene tar imot. Hodet blir også plassert mye bedre i sengen ved å bruke spnn pute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ruccula skrev:

Det der drev baby her også med. Jeg kjøpte en panda pute (google it) det er en sånn liten pute som skal hindre dem i få flatt hode. 

Den puta har ører (panda ører) så de klarer ikke kjøre hodet opp i hjørnet, fordi ørene tar imot. Hodet blir også plassert mye bedre i sengen ved å bruke spnn pute :)

Takk for tipset! Søsteren min skal skaffe meg en sånn på lørdag 😁 Er livredd for flatt/skeivt hode, så blir to fluer i en smekk 👍🏼

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppe til seks med mageknip 😬 han var til slutt så sliten at han sovnet etter et par sanger. Nå ligger vi bare og slumrer litt i sengen, han med puppen i munnen 🙊 De sier at baby ikke skal sovne med puppen, men den regelen driter jeg faktisk i! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tweet skrev:

Oppe til seks med mageknip 😬 han var til slutt så sliten at han sovnet etter et par sanger. Nå ligger vi bare og slumrer litt i sengen, han med puppen i munnen 🙊 De sier at baby ikke skal sovne med puppen, men den regelen driter jeg faktisk i! 

Det gjør du rett i :) drit i det. Gjør det som funker for dere. Nå er det viktigst at han får sove, så da gjør det det som trengs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På tide å fortsette med den fødselshistorien! 

Morfinen jeg fikk funket nada på smertene mine. Det eneste den gjorde var å gjøre meg trøtt og sløv, men å sove var umulig. Jeg lå i sengen og hulket uten tårer (haha) og nektet jordmoren min å gå noe sted. Etter mange sterke rier, krøp jeg til korset og spurte når det var mulig å få epidural i tilfelle jeg ønsket det likevel. Det var helst på 4 cm, men hun hadde tenkt å snakke med legen om tidlig epidural. Mens vi ventet på legen, sjekket hun åpning. 4 cm plutselig! Jeg kunne fått gå i badekaret, men den dumme morfinen gjorde at jeg ikke fikk lov lenger. Litt bittert, men fokuset var mer på å overleve det helvetet, og da var epidural løsningen. 

Å herregud, så deilig det var med pause. Epiduralen ga meg matlyst og en times pause. Fikk til og med sove litt, selv om jeg fortsatt kjente litt sammentrekninger. Kjente riene bare i underlivet og rumpa, som om noe presset seg nedover, noe som forsåvidt stemte. Ikke særlig vondt, bare ubehagelig. Etter litt over en time, måtte jordmor sette på et sånt drypp for å få i gang riene igjen. De ble ganske intense igjen, men det gikk greit å puste seg gjennom. Jeg prøvde alle mulige stillinger for å hjelpe gutten ned. 

Da mamma kom, hadde jeg 6 cm åpning og stod på alle fire i sengen og pustet og ulte. Riene var så vonde. Kjente det fortsatt bare i rumpa og underlivet, og jeg hadde så lyst til å presse. Det var så jævlig å tvinge meg selv til å slappe av i musklene der nede, når det kjentes ut som en bowlingkule ville ut av rumpa. Etterhvert ville jordmor at jeg skulle stå med prekestol og vrikke på rumpa, fordi ting stod litt stille og det var på tide å få fart på saker. Det var det jævligste av alt! Smertene var så drøy da jeg stod at jeg nesten ikke fikk puste. Da ropte jeg etter å øke dosen epidural. Kjentes igjen ut som jeg skulle dø.. og miste ungen i golvet! 

Ved vaktskifte ville ikke jordmor reise fordi jeg var på 7, nesten 8, cm og hun mente det virkelig nærmet seg. Hun hadde såå troen og sa jeg måtte glede meg til utdrivningsfasen. Jeg følte meg virkelig som den superføderen! De hadde festen en dings i hodet på baby, og jeg kjente at den bevegde seg samtidig som hodet. 

Men det skulle vise seg å ta mye lengre tid enn vi trodde. Riene dabbet av, så de økte dryppet og senket dosen epidural. Det stod lenge stille på 7 cm, og de oppdaget en «kant» foran hodet på C som skapte litt trøbbel. Så under riene, prøvde jordmor å trykke inn kanten. For en forferdelig følelse! 

Faen, resten jeg skrev ble sletta!! Jeg orker ikke skrive på nytt nå, så slutten får vente 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh!!  er det lov å si at jeg er så ekstremt glad jeg aldri har opplevd de smertene der? Ks er jo barnemat i forhold :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

42 minutter siden, Tonio skrev:

Men, altså.. Du kan jo ikke bare stoppe midt i - TO ganger! :opplyser:

:popcorn:

Uuups! 😅 Skal prøve å ikke drøye for lenge 🙈

38 minutter siden, Ruccula skrev:

Åh!!  er det lov å si at jeg er så ekstremt glad jeg aldri har opplevd de smertene der? Ks er jo barnemat i forhold :P

Det er lov, men jeg synes det var dødskult å oppleve 😁 Kan absolutt forstå at folk har fødselsangst da. Var ofte redd for at noe skulle gå galt, og grudde meg helt sykt til å presse og alt det der :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille sjefen har gått opp nesten 300 gram den siste uken og gått fra 35 til 37cm rundt hodet 😁 Han spiser godt, og det ser jeg på den søte dobbelhaka 😍 

Han sover godt om natten, men jeg har fått en uvane der jeg ammer liggende på siden, så sovner vi slik 😬 Ikke helt sikker samsoving, så jeg tror jeg bør amme sittende framover slik jeg får lagt han i sengen igjen. Den puta jeg kjøpte funker bra! Nå klarer han ikke å sparke seg oppover. Har begynt å svøpe han inn som en taco slik han ikke veiver og kaver sånn med armene. Ser ut til å roe han veldig 👍🏼 

S er en super pappa. Skulle ønske han innså det selv! C har en tendens til å bare roe seg hos meg noen ganger, og gråter og gråter uansett hvordan S koser og holder han. Da mister han motet og blir frustrert, også gir han gutten til meg. «Han hater meg... er ikke vits» begynner han å si, noe som selvfølgelig bare er tull! De koser seg så mye sammen, og det er ikke ofte han gråter slik.. Jeg blir skikkelig lei meg når han begynner å si sånne ting og gi opp. Prøver å si at han må bare gi det tid og prøve og feile litt, for nå er C veldig avhengig av meg, pupp og nærhet. Skulle ønske det gikk inn! 

I dag døde bestemoren min. Hun har hatt Alzheimer i mange mange år og ikke hatt noe liv de siste årene. Godt for henne å endelig slippe, og liker å tro at hun og bestefaren min går hånd i hånd et sted akkurat nå 😊 C fikk møtt henne i går også. Ingen av de merket noe til det sikkert, men var et fint minne i det minste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tweet skrev:

Lille sjefen har gått opp nesten 300 gram den siste uken og gått fra 35 til 37cm rundt hodet 😁 Han spiser godt, og det ser jeg på den søte dobbelhaka 😍 

Han sover godt om natten, men jeg har fått en uvane der jeg ammer liggende på siden, så sovner vi slik 😬 Ikke helt sikker samsoving, så jeg tror jeg bør amme sittende framover slik jeg får lagt han i sengen igjen. Den puta jeg kjøpte funker bra! Nå klarer han ikke å sparke seg oppover. Har begynt å svøpe han inn som en taco slik han ikke veiver og kaver sånn med armene. Ser ut til å roe han veldig 👍🏼 

S er en super pappa. Skulle ønske han innså det selv! C har en tendens til å bare roe seg hos meg noen ganger, og gråter og gråter uansett hvordan S koser og holder han. Da mister han motet og blir frustrert, også gir han gutten til meg. «Han hater meg... er ikke vits» begynner han å si, noe som selvfølgelig bare er tull! De koser seg så mye sammen, og det er ikke ofte han gråter slik.. Jeg blir skikkelig lei meg når han begynner å si sånne ting og gi opp. Prøver å si at han må bare gi det tid og prøve og feile litt, for nå er C veldig avhengig av meg, pupp og nærhet. Skulle ønske det gikk inn! 

I dag døde bestemoren min. Hun har hatt Alzheimer i mange mange år og ikke hatt noe liv de siste årene. Godt for henne å endelig slippe, og liker å tro at hun og bestefaren min går hånd i hånd et sted akkurat nå 😊 C fikk møtt henne i går også. Ingen av de merket noe til det sikkert, men var et fint minne i det minste. 

Kondolerer med bestemoren din :(

Kjøpte du pandaputen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ruccula skrev:

Kondolerer med bestemoren din :(

Kjøpte du pandaputen? :)

Takk 😊

Ja, den er så genial! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...