Gå til innhold

Det beste brettspillet/kortspillet du har spillt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Cards against humanity eller den norske Politisk ukorrekt er ganske trygge valg hvis du skal ha noe lett moro.

Anonymkode: 88b64...8ae

Politisk ukorrekt ligner CAH, men den originale norske utgaven av CAH heter Anti Human :)

Ticket to ride er min storfavoritt for tiden, og jeg er barnslig nok til at jeg garantert kommer til å kjøpe Speak Out når det kommer ut :ler:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Secret Hitler er sinnsykt gøy(!), men krever at man er minst seks personer. Ellers vil jeg anbefale Takenoko eller Tokaido, som begge er veldig flotte spill som ikke tar noe særlig mer enn 45-60 minutter å spille. Dersom du er på jakt etter et spill for en helaften er Lords of Waterdeep et kjempemorsomt spill og faktisk ikke så vanskelig å lære seg sammenlignet med spill som Game of Thrones og Eldridge Horror

Andre spill verdt å nevne er Machi Koro, Dominion, Dead of Winter og selvfølgelig klassikeren Settlers.

Anbefaler å sjekke ut Wil Weatons program Tabletop på YouTube for gode tips! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ark har ofte 50% på brettspill, bare husk å sjekke nettbutikker før du kjøper. Noen ganger er Ark da billigst, noen ganger lønner det seg fortsatt å kjøpe spill på nett, selv med frakt.

Husker ikke hvilket spill det var, men var et jeg vurderte som kosta 350,- når det var halv pris hos Ark. Fullpris hos spillsjefen var 290,- og 250,- hos gamezone. 

Anonymkode: 88b64...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~
21 timer siden, Centrino skrev:

Hvordan spiller man det?

Hei! Skal prøve å forklare :) 

Du må være minimum 3 spillere, ideelt sett 4. Så må du ha to kortstokker. Det er seks omganger, hvor det deles ut 6 kort, 7 kort, 8 kort, 9 kort, 10 kort og 11 kort, og hver omgang går ut på at du skal samle forskjellige kombinasjoner av like (tre seksere, tre sjuere etc) og/eller serier (minimum fire kort i rekkefølge, i samme kortfarge). Når du har fått samlet den kombinasjonen omgangen krever, skal du legge dem ut når det er din tur (altså, legge dem ned på bordet foran deg, så de andre kan se). Om du når det er din tur igjen får kort som passer inn, så kan du legge dem også ned på bordet. Når du selv har lagt ned din kombinasjon, har du lov til å legge kort på de andre spillernes kombinasjoner. Målet er å bli kvitt alle kortene dine.

Selve spillingen går etter tur slik: du trekker inn et kort fra kortstokken. Om du trenger det kortet, beholder du det og legger ut et annet. Om du ikke trenger det, kan du bare legge det ut igjen. Om du når det er din tur vil ha det kortet spilleren før deg la ut, kan du ta inn det istedet for et nytt fra kortstokken. Vil du ha flere (for eksempel de fire siste kortene som er lagt ut, må du også ta tre nye kort fra kortstokken i tillegg. Om du når det ikke er din tur vil ha et kort en annen legger ut, skal du si "Få den!". Om flere spillere sier "få den", er det den som sier det først som får kortet, med mindre den spilleren hvis tur det er vil ha det selv (og her kan man velge å ødelegge for andre, men det er en annen sak). Om du får et kort når det ikke er din tur, må du ta et tilleggskort fra kortstokken. 

I den aller siste omgangen må du legge ut absolutt alle kort når du legger ut kombinasjonen din. Du har ikke lov til å sitte med noen kort igjen på hånden.

Også var det poengene! Når en spiller er kvitt alle sine kort etter hver omgang, telles det poeng av de kortene du har igjen på hånden: kort 2 til 9 gir 5 poeng, kort 10 til konge gir 10 poeng, ess gir 20 poeng.

....jeg har aldri vært flink til å forklare ting, men ÅH!!! Nå fikk jeg lyst til å spille igjen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2016 den 19.19, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte å kjøpe brettspill til kjæresten til jul.
Han er 30 år, glad i litt tull og tøys, men også glad i de litt mer alvorlige quiz type spillene.

 

Jeg må nok si Ligretto er min favoritt. Det har ført til noen sene og lattermilde kvelder.

Hva er det beste brettspillet/kortspill du har spillt?

Anonymkode: 1f26f...e04

Elsker UNO!!! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2016 den 21.31, ~Fantabulous_kitten~ skrev:

Hei! Skal prøve å forklare :) 

Du må være minimum 3 spillere, ideelt sett 4. Så må du ha to kortstokker. Det er seks omganger, hvor det deles ut 6 kort, 7 kort, 8 kort, 9 kort, 10 kort og 11 kort, og hver omgang går ut på at du skal samle forskjellige kombinasjoner av like (tre seksere, tre sjuere etc) og/eller serier (minimum fire kort i rekkefølge, i samme kortfarge). Når du har fått samlet den kombinasjonen omgangen krever, skal du legge dem ut når det er din tur (altså, legge dem ned på bordet foran deg, så de andre kan se). Om du når det er din tur igjen får kort som passer inn, så kan du legge dem også ned på bordet. Når du selv har lagt ned din kombinasjon, har du lov til å legge kort på de andre spillernes kombinasjoner. Målet er å bli kvitt alle kortene dine.

Selve spillingen går etter tur slik: du trekker inn et kort fra kortstokken. Om du trenger det kortet, beholder du det og legger ut et annet. Om du ikke trenger det, kan du bare legge det ut igjen. Om du når det er din tur vil ha det kortet spilleren før deg la ut, kan du ta inn det istedet for et nytt fra kortstokken. Vil du ha flere (for eksempel de fire siste kortene som er lagt ut, må du også ta tre nye kort fra kortstokken i tillegg. Om du når det ikke er din tur vil ha et kort en annen legger ut, skal du si "Få den!". Om flere spillere sier "få den", er det den som sier det først som får kortet, med mindre den spilleren hvis tur det er vil ha det selv (og her kan man velge å ødelegge for andre, men det er en annen sak). Om du får et kort når det ikke er din tur, må du ta et tilleggskort fra kortstokken. 

I den aller siste omgangen må du legge ut absolutt alle kort når du legger ut kombinasjonen din. Du har ikke lov til å sitte med noen kort igjen på hånden.

Også var det poengene! Når en spiller er kvitt alle sine kort etter hver omgang, telles det poeng av de kortene du har igjen på hånden: kort 2 til 9 gir 5 poeng, kort 10 til konge gir 10 poeng, ess gir 20 poeng.

....jeg har aldri vært flink til å forklare ting, men ÅH!!! Nå fikk jeg lyst til å spille igjen!!!

Da er jeg med, vi har bare er annet navn på det 😊

Og ja er veldig gøy 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange gode forslag her. Har dessverre ikke noe nytt å komme med, men tar fint med meg noen av tipsene som er kommet her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~
21 timer siden, Centrino skrev:

Da er jeg med, vi har bare er annet navn på det 😊

Og ja er veldig gøy 😁

 

Hva kaller dere det? 

Lærte spillet av mamma og pappa på hyttetur en gang, og har liksom ikke hørt om noen andre som vet hva det er :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kortspillet Spar kan også anbefales (ikke det samme som spar dame), men man må være fire for å spille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, ~Fantabulous_kitten~ skrev:

 

Hva kaller dere det? 

Lærte spillet av mamma og pappa på hyttetur en gang, og har liksom ikke hørt om noen andre som vet hva det er :) 

Ikke meg du spør, men svarer likevel😀 Vi kaller det Liverpool, men tror det er et spill med mange navn og mange varianter.

Mine favoritter hva gjelder brettspill er Trivial Pursuit og Ticket to ride. Av kortspill er favorittene Amerikaner og Canasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21. november 2016 den 21.31, ~Fantabulous_kitten~ skrev:

Hei! Skal prøve å forklare :) 

Du må være minimum 3 spillere, ideelt sett 4. Så må du ha to kortstokker. Det er seks omganger, hvor det deles ut 6 kort, 7 kort, 8 kort, 9 kort, 10 kort og 11 kort, og hver omgang går ut på at du skal samle forskjellige kombinasjoner av like (tre seksere, tre sjuere etc) og/eller serier (minimum fire kort i rekkefølge, i samme kortfarge). Når du har fått samlet den kombinasjonen omgangen krever, skal du legge dem ut når det er din tur (altså, legge dem ned på bordet foran deg, så de andre kan se). Om du når det er din tur igjen får kort som passer inn, så kan du legge dem også ned på bordet. Når du selv har lagt ned din kombinasjon, har du lov til å legge kort på de andre spillernes kombinasjoner. Målet er å bli kvitt alle kortene dine.

Selve spillingen går etter tur slik: du trekker inn et kort fra kortstokken. Om du trenger det kortet, beholder du det og legger ut et annet. Om du ikke trenger det, kan du bare legge det ut igjen. Om du når det er din tur vil ha det kortet spilleren før deg la ut, kan du ta inn det istedet for et nytt fra kortstokken. Vil du ha flere (for eksempel de fire siste kortene som er lagt ut, må du også ta tre nye kort fra kortstokken i tillegg. Om du når det ikke er din tur vil ha et kort en annen legger ut, skal du si "Få den!". Om flere spillere sier "få den", er det den som sier det først som får kortet, med mindre den spilleren hvis tur det er vil ha det selv (og her kan man velge å ødelegge for andre, men det er en annen sak). Om du får et kort når det ikke er din tur, må du ta et tilleggskort fra kortstokken. 

I den aller siste omgangen må du legge ut absolutt alle kort når du legger ut kombinasjonen din. Du har ikke lov til å sitte med noen kort igjen på hånden.

Også var det poengene! Når en spiller er kvitt alle sine kort etter hver omgang, telles det poeng av de kortene du har igjen på hånden: kort 2 til 9 gir 5 poeng, kort 10 til konge gir 10 poeng, ess gir 20 poeng.

....jeg har aldri vært flink til å forklare ting, men ÅH!!! Nå fikk jeg lyst til å spille igjen!!!

 

3 minutter siden, Eliza Doalot skrev:

Ikke meg du spør, men svarer likevel😀 Vi kaller det Liverpool, men tror det er et spill med mange navn og mange varianter.

Mine favoritter hva gjelder brettspill er Trivial Pursuit og Ticket to ride. Av kortspill er favorittene Amerikaner og Canasta.

VI kaller det Gin Rummy, og en venninne kaller det Ola.  Det er noen små forskjeller på reglene da, så vi må alltid bli enige før vi starter :) 

Anonymkode: f8cce...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...