Gå til innhold

Bloggerne sin nye greie?


Summ

Anbefalte innlegg

Gjest CecilieX

Jeg er enig i at det kan virke som en god ide å være åpen om angst. Det er noe med å ikke føle seg alene og kunne identifisere seg med noen.  Men som TS skriver, hvordan oppleves det at en blogger forteller om sin angst når angsten åpenbart ikke gir funksjonsnedsettelse. Mange med angst er så rammet at de ikke kan leve "bloggerlivet". Ved å lese om bloggere som åpenbart greier seg mye bedre, blir ikke egen manglende fungering dobbelt skambelagt? Da virker jo blogginnlegget mot sin hensikt. Man føler seg mislykket som ikke greier like mye som bloggeren. 

Dessverre er det jo sjelden bloggerne ønsker å tenke noe særlig over hva salgs effekt bloggingen deres har på lesere og samfunnstrender. De gjør som det passer seg og selger seg inn som påvirkere i forhold til annonsører, men i neste øyeblikk tar de ikke ansvaret for den evt negative påvirkningen de har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at alle har både opp- og nedturer. Det er helt naturlig. Det går fint an å kjenne på en angstfølelse uten å ha en diagnose. I mine øyne blir bloggere bare mer troverdige når de faktisk deler både opp- og nedturer. Om du føler at bloggere har nedturer samtidig, vil jeg tro at dette er rene tilfeldigheter man bare må overse. Ellers er det ikke unormalt å kjenne seg mer depressiv i høst- og vintertiden. Blir du lei, så bare hopp over noen dager før du leser bloggen igjen. Om bloggeren skriver gjentatte ganger om ting som ikke interesserer deg, da er kanskje ikke den bloggeren din kopp med te. Og det er helt greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte lese noen av bloggene nå for å se hva de skrev om. For meg var det de beskrev helt normale reaksjoner på livets gang. Hadde vært merkelig om sånne ting ikke hadde gått inn på dem. Det gjør dem bare menneskelige, og mange kjenner seg sikkert igjen i det de skriver.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker de smører tjukt på for å få sympati og oppmerksomhet, og at de på ingen måte er representative for de som virkelig sliter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Nimorna skrev:

Jeg tenker de smører tjukt på for å få sympati og oppmerksomhet, og at de på ingen måte er representative for de som virkelig sliter.

Her er jeg enig. De representerer vanlige jenter med hverdagslige problemer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Kjærlighetsbarn98
På 20.11.2016 den 13.55, goodbye_kitty skrev:

Her er jeg enig. De representerer vanlige jenter med hverdagslige problemer. 

Ikke alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
På 20.11.2016 den 13.22, goodbye_kitty skrev:

Jeg måtte lese noen av bloggene nå for å se hva de skrev om. For meg var det de beskrev helt normale reaksjoner på livets gang. Hadde vært merkelig om sånne ting ikke hadde gått inn på dem. Det gjør dem bare menneskelige, og mange kjenner seg sikkert igjen i det de skriver.

 

Hvilke normale reaksjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig sliter de. Den overfladiske verden de lever/skaper seg må jo på en eller annen måte være psykisk sykdom eller føre til det. I tillegg til (har jeg inntrykk av) mye festing. Og mange krav sosialt. 

Selvfølgelig har de psykiske lidelser hele gjengen. Hvordan ellers trenger man så nye overfladisk oppmerksomhet rundt seg selv? 

Endret av Klink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Klink skrev:

Selvfølgelig sliter de. Den overfladiske verden de lever/skaper seg må jo på en eller annen måte være psykisk sykdom eller føre til det. I tillegg til (har jeg inntrykk av) mye festing. Og mange krav sosialt. 

Selvfølgelig har de psykiske lidelser hele gjengen. Hvordan ellers trenger man så nye overfladisk oppmerksomhet rundt seg selv? 

Det å ha et stort behov for oppmerksomhet og bekreftelse er nok i seg selv "ettellerannet" ja - uten at jeg skal mene noe om hva slags "diagnose" det evt er osv. "Før i tida" kalte man det mange av bloggerne virker å drive med for eksibisjonisme.

Et personlighetstrekk er det nok utvilsomt. 

Jeg syns menneskers Instagram sier meg noe om dem. En IG-profil med bilder av natur, bygninger, steder, dyr etc.  Ting vekk fra seg selv som kontoeier ser eller opplever = fokus utover (oppleve tingene som skjer rundt seg)  En IG-profil med en haug selfier og generellt bare bilder av seg selv  = fokus innover (seg selv og sitt er mer viktig enn tingene rundt seg. Omgivelsene rundt blir ofte bare brukt som rekvisitter for å fremheve seg selv) 

Det ser ut til å være et fellestrekk for mange influensere å være i "kategori 2". Har de blitt sånn av å blogge? Eller begynte de å blogge FORDI de er sånn.. ?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Sprill

Noen burde gjort en seriøs undersøkelse blant bloggere, spurt hvorfor de begynte å blogge. En gang var Sophie Elise og Caroline Berg Eriksen også nybegynnere og på jakt etter oppmerksomhet. Men hvorfor blir noen bloggere syke av bloggingen, mens andre ser ut til å takle det? Interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...