Gå til innhold

Jorda er flat.


stan

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg kommet over ganske mange youtube-videoer om at Jorda er flat.

De kan være ganske underholdende, ikke minst for å prøve å finne ut hvor er det videoen tar feil. Hvor er det manglende forståelse, anti-vitenskap eller bad-science slår inn?

Så har jeg fundert litt på hvilke ulike enkle observasjoner kan man gjøre for å observere at Jorda er en kule?

Hva foreslår dere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, stan skrev:

Ja, jeg er kjent med alle disse. Men hvilke av dem er lett å gjøre og overbevisende?

Et par av forslagene kan også forklares ut fra en flat jord modell.

Hvis du kun mener at et par av dem(hvilke?) kan forklares ut fra en flat jord modell så ta de du mener ikke kan forklares ut fra en flat jord modell. 

Anonymkode: ace93...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, stan skrev:

I det siste har jeg kommet over ganske mange youtube-videoer om at Jorda er flat.

De kan være ganske underholdende, ikke minst for å prøve å finne ut hvor er det videoen tar feil. Hvor er det manglende forståelse, anti-vitenskap eller bad-science slår inn?

Så har jeg fundert litt på hvilke ulike enkle observasjoner kan man gjøre for å observere at Jorda er en kule?

Hva foreslår dere?

Man kan se på en måneformørkelse. Jorskyggen er alltid rund, ikke pannekakeflat eller noe i nærheten av pannekakeflat.

Men sånn generelt skal man ikke argumentere med idioter, da gir man dem oppmerksomhet, og det eneste man oppnår for egen del er å kaste bort verdifull tid. La dem heller lalle rundt i sin egen forstyrrede verden, og ikke stem på dem om de stiller til valg.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, Lutetium 71 skrev:

Man kan se på en måneformørkelse. Jorskyggen er alltid rund, ikke pannekakeflat eller noe i nærheten av pannekakeflat.
 

Ja måneformørkelser er gode. Men de er litt sjeldne. 

Månens varierende helning i løpet av en natt er også en god observasjon som lett kan forklares med at jorda er rund, og som knapt er mulig å forklare ut fra en flat jord modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest 2Bhonest

Bevis på at joden er rundt:

1. Om en båt seiler av gårde, så ser man seilene enda mens resten av båten er under horisonten.

2. Om man setter en laserstråle helt vannrett ved et speilblankt hav, så vil avstanden mellom laserstrålen og havflaten øke jo lenger vekk fra kilden man er.

3. Om man bygger to like tårn helt vinkelrett på jorden, så vil avstanden mellom center ved bakken være mindre en avstanden i toppen.

4. Stjerner kommer opp av horisonten.

5. Jo høyere opp man er, jo lengre ser man.

6. Flyene flyr med konstant høyde, men likevel forsvinner den ned i horisonten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest
1 time siden, OPIgirl skrev:

Jorden er hverken flat eller helt rund. Den er det man kaller ellipseformet.

Skal du først være nøyaktig, så kan du ikke beskrive en tredimensjonal gjenstand som en to dimensjonal funksjon.

Det næremest sammenligningen er å beskrive jorden som litt pæreformet. Nordlige halvkule er litt indre en sørlig halvkule.

Men, jorden er rundere enn en bordtennisball. Den er slettere også. Om du tar en bordtennisball og forstørrer den opp til jordens størrelse, så ville man få fjell som er 20 000 meter høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 2Bhonest skrev:

Skal du først være nøyaktig, så kan du ikke beskrive en tredimensjonal gjenstand som en to dimensjonal funksjon.

Det næremest sammenligningen er å beskrive jorden som litt pæreformet. Nordlige halvkule er litt indre en sørlig halvkule.

Men, jorden er rundere enn en bordtennisball. Den er slettere også. Om du tar en bordtennisball og forstørrer den opp til jordens størrelse, så ville man få fjell som er 20 000 meter høy.

Hva babler du om? Jeg sier bare det jeg lærte på skolen.

Tror du at du inponerer med regnestykkene dine?

Hvorfor det lages tråder om jorda er rund eller flat, er helt bort i natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dette med horisonten da, som mange har brukt tidligere.

Anonymkode: 31e57...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overrasker meg at "jorden er flat" folk (vitenskapshatere?) har fått så stort moment som de har fått. 

Man kan enkelt tenke seg frem til jordens form ved f. eks. en måneformørkelse. 

Anonymkode: 7b225...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest
7 timer siden, Eugene Onegin skrev:

Man har vist siden Antikken at jorden er rundt.

Hvorfor kaste bort tiden på og diskutere dette.

Det var spørsmål om du som person kunne gjøre noen enkle ting som beviser at jorden er rund.

5 timer siden, OPIgirl skrev:

Hva babler du om? Jeg sier bare det jeg lærte på skolen.

Tror du at du inponerer med regnestykkene dine?

Hvorfor det lages tråder om jorda er rund eller flat, er helt bort i natta.

Lærte du på skolen at jorden er elipseformet, da har du nok hatt en dårlig utdannet vikar i naturfagtimene

Hvilke regnestykker?
Nå var det ikke et spørsmål OM jorden er flat eller ikke, men hvordan man kan bevise den er rund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

På 18.11.2016 den 10.29, 2Bhonest skrev:

Det næremest sammenligningen er å beskrive jorden som litt pæreformet.

 

541def63b5e5b4917a7824a47cc38d53.png

 

Anonymkode: f06c8...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Wrayburn

Hvordan kan dere være så uvitende 

 

Jorden er formet som en trekant og den svever på en skilpadde rundt solen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Eugene Wrayburn skrev:

Hvordan kan dere være så uvitende 

 

Jorden er formet som en trekant og den svever på en skilpadde rundt solen.

ca41b5358c4468c604523ba0765a6f8f.png

Anonymkode: f06c8...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...