Gå til innhold

Deg med brystkreftgen(brca1/brca2)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det noen her som har brystkreftgen? Venter på svar på gentest da min mor har BRCA2 og har en 50% sjans for å ha det. Hadde vært fint om noen kunne delt sine erfaringer. Hva skjedde da du fikk konstantert det? Fjernet du brystene eller eggstokker? Hvordan er behandlingen? 

Fikk mitt første barn for 10 uker siden og merker at dette er veldig overvelmende.. Hadde nok ikke fått barn dersom jeg visste om dette på forhånd da jeg er livredd for å evt gi et sånt gen videre dersom jeg er bærer.. Så fine ord og historier mottas med takk. 

Endret av Lykkerusen
  • 1 måned senere...
Skrevet

ingen?:/ 
skal på samtale å få vite resultatet av prøven om 2 dager.. Gruer meg noe helt utrolig. Er livredd.. Tenk å måtte fjerne bryster i en alder av 25 år:/ 

Skrevet
1 minutt siden, Lykkerusen skrev:

ingen?:/ 
skal på samtale å få vite resultatet av prøven om 2 dager.. Gruer meg noe helt utrolig. Er livredd.. Tenk å måtte fjerne bryster i en alder av 25 år:/ 

Man fjerner ikke bryst og eggstokker i en alder av 25, selv om man har genet. Man venter til passer 30, minst. Du kan sikkert og finne masse info om du googler  ang. Lege Gro Nylander, hun har genet og har fjernet bryst og eggstokkerr. 

Anonymkode: 00f4d...8f3

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man fjerner ikke bryst og eggstokker i en alder av 25, selv om man har genet. Man venter til passer 30, minst. Du kan sikkert og finne masse info om du googler  ang. Lege Gro Nylander, hun har genet og har fjernet bryst og eggstokkerr. 

Anonymkode: 00f4d...8f3

Takk for svar. Det jeg har lest meg frem til er at jeg må på undersøkelser hvert år og jeg vet med meg selv at jeg kommer til å gå å være utrolig engstelig i perioden rundt disse. Dessuten sa hun som snakket med meg på sykehuset sist at de undersøkelsene ikke er en garanti for å ikke bli alvorlig syk da kreften kan begynne å bryte ut dagen etter:S 
Dessuten skremmer det meg å ta sjansen når jeg har en liten baby på 3 mnd. Er livredd for å dø fra henne eller bli alvorlig syk:/ 

Vet at man gjerne venter til man er 35 med å fjerne eggstokker, men tror ikke de har noen andre krav enn at man har passert 25 for å fjerne brystene. 

Takk for tips angående legen, jeg skal søke henne opp:)

Skrevet

Jeg fikk resultatet i posten, hadde ikke genet

hadde fjernet tvert om jeg hadde for jeg så moren min dø

Skrevet

Jeg har ventet på resultatet av testen selv så jeg vet hvordan du har det :klemmer: De anbefaler fjerning av eggstokker så fort som mulig fordi eggstokkreft sjelden oppdages før det er gått altfor langt. Brystene og lymfeknutene i armhulen fjernes men du kan få implantater med en gang siden du ikke har kreft men fjerner preventivt.

Anonymkode: 73ace...aed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...