Gå til innhold

Abstinenser ved snus slutt\ kutt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har brukt snus i litt over 20 år, ca 1 boks om dagen. SKAL slutte nå. Har trappet kraftig ned og tar meg en pris ca hver 5 time, som jeg spytter ut ganske kjapt. Har gjort dette siden i helgen, kompenserer resten med nikotinfri snus.

Skal ikke lange stunden til før jeg merker sug. Men i går og i dag har jeg hatt hodepine, øresus, trøtt og følt meg rar, som i mangel på konsentrasjon, blir helt fjern. Er dette en normal abstinens? Begynner nesten å tro om det er noe annet som brygger.

Skrevet

Helt normalt, men det er bare en kort periode man er fysisk avhengig og opplever fysisk abstinens, når det går over er det vanen du må kutte, og det greier du Har du bestemt deg så har du bestemt deg!

• Liker 2
Skrevet

Når jeg sluttet så hadde jeg nikotinfri snus som hjalp meg de første ukene. Det dempet for suget etter snus.

Jeg sov dårlig og hadde masse mareritt de 3-4 første ukene, men så gikk det gradvis over og det er nå 3 år siden jeg snuste sist.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Puny skrev:

Helt normalt, men det er bare en kort periode man er fysisk avhengig og opplever fysisk abstinens, når det går over er det vanen du må kutte, og det greier du Har du bestemt deg så har du bestemt deg!

Det har du rett i.

Skrevet

Husk at det er viktig å sove nok og få i deg sunn mat. Ellers føles det som abstinensene aldri går over pga. nikotin dekker så godt over søvn/næringsmangel.

Anonymkode: 33239...93b

Skrevet

Okei, siden denne tråden fikk respons og ikke min (slutte å snuse - abstinenser...) får jeg bare henge meg på her :P

Har nettopp sluttet og har akkurat samme abstinenser som ts.. Men jeg kunne tenkt meg litt å høre om noen har følt seg bedre fysisk etter nikotinstopp? 

For å ikke ødelegge tråden til ts, svar gjerne i min tråd :)

Anonymkode: 1ebe1...616

Skrevet

^ her mener jeg selvfølgelig når man har vært nikotinfri en stund, ikke i avvenningsfasen :fnise:

Skrevet

Nikotin er jo noe som kan fremme konsentrasjon, så det er ikke så rart om man føler seg mer groggy uten - når man er vant med nærmest konstant tilførsel i 20 år. Å skutte med snus/røyk kan være like vanskelig som å slutte med andre rusmidler, og abstinensene kan være skikkelig fæle. For min del, som hadde snust noen år, var det ikke så ille. Jeg merket mest at jeg hadde lyst på noe, hele tiden. Så da spiste jeg snop/snacks i stedet og la litt på meg, men behovet gikk ned etterhvert. Jeg brukte epok (hvit tobakk, lavt nikotinnivå) og kickup (nikotin og tobakk fri med med koffein!) i starten. Bruker kickup litt ennå :P

Anonymkode: 3d3f3...f35

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, siden denne tråden fikk respons og ikke min (slutte å snuse - abstinenser...) får jeg bare henge meg på her :P

Har nettopp sluttet og har akkurat samme abstinenser som ts.. Men jeg kunne tenkt meg litt å høre om noen har følt seg bedre fysisk etter nikotinstopp? 

Kan dere ikke ha en felles slutte-tråd da? Siden det ikke er noe særlig aktivitet i den andre tråden din, og dere lurer stort sett på de samme tingene.

Anonymkode: 3d3f3...f35

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

mener du fysisk bedre form? Jeg tror ikke jeg følte noen forskjell på det, men det er vel primært røyk og ikke snus som setter din fysiske form tilbake? 

Skrevet
2 minutter siden, Puny skrev:

mener du fysisk bedre form? Jeg tror ikke jeg følte noen forskjell på det, men det er vel primært røyk og ikke snus som setter din fysiske form tilbake? 

Det er som regel mest røyk som setter formen tilbake ja, men siden nikotin generelt (altså uavhengig hvordan du får den i deg) trekker jo bla. blodkar og blodårer litt sammen, slik at mindre blod og dermed noe mindre oksygen kan transporteres til muskler og andre kroppsfunksjoner. Det kan i noen grad påvirke trening og resultat.

Når det er sagt, så er det nok ganske få som trenger å bekymre seg for det. Selv som veldig aktiv mosjonist og amatør bodybuilder trenger du som regel ikke tenke på det. Har venner som er ekstremt veltrente (Mer enn channing Tatum for å si det sånn), og som snuser. 

Stort sett folk på toppidrettsnivå som trenger å vurdere dette og som bør kutte ut alle kilder til nikotin. 

Anonymkode: 4ce2e...9a0

Skrevet
1 time siden, Puny skrev:

Ja, eller ikke nødvendigvis fysisk form, men fysisk generelt. Om man føler seg gladere, mer energisk etc. Fysisk blir kanskje feil ord merker jeg nå, men dere skjønner :)

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, eller ikke nødvendigvis fysisk form, men fysisk generelt. Om man føler seg gladere, mer energisk etc. Fysisk blir kanskje feil ord merker jeg nå, men dere skjønner :)

Jeg merket ingen forskjell. Snuste en boks sterksnus på det meste og sluttet tvert. Jeg sluttet mens jeg var på en lengre ferie i utlandet (hvor det ikke er mulig å få tak i snus) så da hadde jeg jo ikke noe valg. Når jeg kom hjem igjen visste jeg jo at nå var den  fysiske avhengigheten over og det bare var vanen som måtte brytes nå. Det tok opp mot 2 år, mennå kan jeg ærlig si at det frister ikke i det hele tatt lenger. 

Skrevet
4 timer siden, Puny skrev:

Jeg merket ingen forskjell. Snuste en boks sterksnus på det meste og sluttet tvert. Jeg sluttet mens jeg var på en lengre ferie i utlandet (hvor det ikke er mulig å få tak i snus) så da hadde jeg jo ikke noe valg. Når jeg kom hjem igjen visste jeg jo at nå var den  fysiske avhengigheten over og det bare var vanen som måtte brytes nå. Det tok opp mot 2 år, mennå kan jeg ærlig si at det frister ikke i det hele tatt lenger. 

Okei, så godt å høre at savnet hvertfall forsvinner. Akkurat nå sliter jeg med om livet er fullkomment uten snus, haha. Er jo så forferdelig å snutte, mtp alt av abstinenser osv... Hvor lang tid tar det egentlig før det føles greit og naturlig å gå en hel dag uten snus? Nå merker jeg at jeg sliter veldig når jeg ikke får ta snus etter mat, når jeg våkner, sminker meg osv - når jeg alltid har tatt snus tidligere..

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Okei, så godt å høre at savnet hvertfall forsvinner. Akkurat nå sliter jeg med om livet er fullkomment uten snus, haha. Er jo så forferdelig å snutte, mtp alt av abstinenser osv... Hvor lang tid tar det egentlig før det føles greit og naturlig å gå en hel dag uten snus? Nå merker jeg at jeg sliter veldig når jeg ikke får ta snus etter mat, når jeg våkner, sminker meg osv - når jeg alltid har tatt snus tidligere..

Det er jo ikke det den første tiden :P Som agt så var jeg på en lang ferie i utlandet, og det holdt vel fokuset mitt litt borte også. Det var så mye annet som skjedde og det hjalp mye. Det værste må jo være å sitte å "kjenne på det." Ville prøvd å ikke gjøre det. Det er litt som Nike sier "just do it" ikke tenk på hvor digg det hadde vært med snus, ikke føl på om du kjenner noen abstinenser, hold deg opptatt og just do it!

Det du sier på slutten her er det jeg mener med "vanen," den tar lengre tid. Men det er bare psykisk. Du som tenkende individ er sterkere enn din engen automatiske tankegang!

Skrevet

HrMinya og jeg sluttet å snuse midt i julestria i fjor. Seriøst dummeste tidspunktet ever, men vi hadde satt et slags mål eller en avtale om å være snusfrie innen jul, så plutselig begynte vi å få det travelt...

Vi var møkk irriterte på hverandre i tre uker, siste uka før jul var ekstra satan fordi jeg jobber i dagligvaren, men romjulsuka begynte det å bli mer naturlig å ikke snuse.
Nå skal det sies at vi sluttet ved hjelp av Läkerol og tyggis, og det tok vel rundt fire-fem måneder før vi sluttet å knaske både pastiller og tygge tyggis til den store gullmedaljen.

Men savnet etter snusen forsvant i løpet av de første to månedene. Mye verre med røyken. Selv sju år etter at jeg slutta kan jeg ta meg i å tenke "NÅ hadde det vært godt med en røyk". Men jeg tar aldri den røyken da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...