Gå til innhold

Hvor lenge varer en åpnet pakke med kyllingfillet i kjøleskapet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Margit Spat

Så lenge som datostemplingen på pakken, gitt at kjøleskapet er ordentlig kaldt (0-4 grader). 
Det du gjør hvis du lurer, er å lukte på kyllingen. Er den sur, så kjenner du det! 

Endret av Margit Spat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Margit Spat skrev:

Så lenge som datostemplingen på pakken, gitt at kjøleskapet er ordentlig kaldt (0-4 grader). 
Det du gjør hvis du lurer, er å lukte på kyllingen. Er den sur, så kjenner du det! 

Nettopp.

Greia er som med alt annet... se, lukt og smak.  😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Margit Spat skrev:

Så lenge som datostemplingen på pakken, gitt at kjøleskapet er ordentlig kaldt (0-4 grader). 
Det du gjør hvis du lurer, er å lukte på kyllingen. Er den sur, så kjenner du det! 

Ikke helt enig. Datostemplingen er satt utfra uåpnet pakke. 

Og da kommer det helt an på hvor godt pakken har vært lukket - og på hvilken måte den ble lukket - da den ble lagt tilbake i kjøleskapet. 

Anonymkode: ad035...97a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra pakken er åpnet i 2 til 3 dager før den blir sur. Forutsatt at datostemplingen varer like lenge. Frys resten op du åpner en pakke og ikke klarer spise alt. Da varer den i flere måneder. 

Anonymkode: 91e4f...6b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maks 3 dager ved maks 4C. Men jeg hadde ikke klart å spise åpnet kylling på 3 dagen altså :P hiver det i fryseren jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kylling kommer ikke inn i dette huset. Men kylling har ekstremt kort holdbarhet. Det er å anse som ferskvare, og ferskvarer har en holdbarhet på 2-5 dager ved 0-4 grader. Forutsatt at kjøleskapet faktisk holder max 4 grader, her syndes det mye i de tusen hjem. Men kylling som har stått åpen i kjøleskapet ville jeg ikke spist etter en dag en gang. Har blitt matforgiftet av kylling en gang på restaurant, og jeg klarer ikke ta i det med hansker. Vil råde deg til å fryse det straks du har åpnet pakningen om du ikke bruker alt på en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor alene og når jeg jeg kjøper en pakke med kyllingfilet så kutter jeg opp alle filetene med en gang og fordeler dem i ferdig oppkuttende porsjonsposer og hiver dem i fryseren. Jeg liker ikke å skjære opp kyllingfilet (har litt noia for den litt ekle delen av fileten), så da hjelper det at jeg får unnagjort 5 porsjoner med kyllig om gangen. Er også veldig nøye med rensligheten rundt skjæring av rå kyllig og dermed er det enda greiere å gjøre klart flere porsjoner på en gang. Deretter tar jeg opp en porsjon fra frysen kvelden i forveien og lar den tine over natten i kjøleskapet. Når jeg da skal lage middag er det bare å åpne posen og helle bitene med kyllig over i steikepannen og man trenger ikke ta på den rå kyllingen en gang. Dette er helt klart den beste og raskeste måten å behandle kylling på etter min mening, spesielt når man er alene og ikke spise opp en hel pakke om gangen. 

Endret av Faith-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26/10/2016 den 16.36, Timsy skrev:

Det er å anse som ferskvare, og ferskvarer har en holdbarhet på 2-5 dager ved 0-4 grader. 

Dette er en dårlig reveregel. Ferskvare kan være mye forskjellig, og mange ferskvarer har holdbarhet på uker/måneder. Det er ingenting som sier at ferskvarer har holdbarhet på 2-5 dager. Ferske hønseegg holder seg for eksempel ferske i flere måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er hvertfall at kylling blir veldig fort dårlig når den er åpen. Så har aldri åpen kylling i kjøleskapet, den går rett i fryseren. 

Anonymkode: d51ff...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, H80 skrev:

Dette er en dårlig reveregel. Ferskvare kan være mye forskjellig, og mange ferskvarer har holdbarhet på uker/måneder. Det er ingenting som sier at ferskvarer har holdbarhet på 2-5 dager. Ferske hønseegg holder seg for eksempel ferske i flere måneder.

Det er ganske allment kjent at ferskt kjøtt og fisk har en holdbarhet på 2-5 dager etter åpning. Går du i en butikk som har ferskvaredisk og kjøper med deg koteletter i løs vekt vil du se på merkelappen du får at de har max 4-5 dagers holdbarhet. Det samme vil du få opplyst om du ringer en produsent av skinke, etter åpning vil den holde i 2-5 dager. Egg er ferskvare, ja. Men knekker du skallet og lar egget ligge i en bolle i kjøleskapet vil det ikke holde seg ferskt i mange måneder, men i høyst et par-tre dager. Man kan ikke automatisk sammenligne et egg med ubrutt skall og en åpnet pakke med kylling eller andre ferskvarer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24. oktober 2016 den 22.41, AnonymBruker skrev:

Ikke helt enig. Datostemplingen er satt utfra uåpnet pakke. 

Og da kommer det helt an på hvor godt pakken har vært lukket - og på hvilken måte den ble lukket - da den ble lagt tilbake i kjøleskapet. 

Anonymkode: ad035...97a

Enig i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timaras
På 24.10.2016 den 16.28, AnonymBruker skrev:

Noen som vet?

Anonymkode: 550cb...9c0

Åpnet pakning har jeg erfaring med max 4 dager. Før det begynner å lukte surt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 10/30/2016 den 12.28, Timsy skrev:

Det er ganske allment kjent at ferskt kjøtt og fisk har en holdbarhet på 2-5 dager etter åpning (...) høyst et par-tre dager. Man kan ikke automatisk sammenligne et egg med ubrutt skall og en åpnet pakke med kylling eller andre ferskvarer. 

 

Det spørs hvordan de oppbevares. Dersom man har dem i "rompetemperatur" og utildekket holder de ikke lenge. Rompebakteriene liker både kjøtt og fisk. Men ferskt kjøtt, håndtert rett, pakket i plast og oppbevart i kjøleskap, holder i mange uker. Faktisk har kjøttet veldig godt av det, det mørnes. En tommelfinger-reveregel for viltkjøtt er at det skal henge i 40 døgngrader før det er klart for konsumpsjon. Altså for eksempel 2 grader celsius i 20 døgn, eller 1 grad i 40 døgn.

Fisk bør gjerne saltes litt hvis den skal ligge flere uker i kjøleskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...