Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2017


Hvitløk

Anbefalte innlegg

@Puny, å ikke ha lyst på kaffe hørtes jo veldig flott ut! Jeg har lyst på kaffe hele tiden, men har kuttet kaffe helt nå, bare for å være på den sikre siden. :)

@Tuvaelise: Vi tenker også å ta tidlig UL. Skal se om det er noe ledig i romjula for oss. Samboeren min har egentlig ikke lyst til å fortelle noen før han er 100% sikker på at alt er som det skal med den lille. Jeg har første legekontroll 20. desember, så skal vi se om vi kan ta UL en gang mellom 26. og 29. desember. Jeg vil helst fortelle hele familien før juleaften, da. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her var vi flere i samme båt seg jeg, så gøy å kunne følge hverandre fremover! :)

I følge terminkalkulatorer har jeg termin 4. juli, og er hele 7+3 idag. Litt surrealistisk, spennende og kjempestas å være gravid. Og slitsomt, ikke minst, har kvalme stort sett hele dagen. Sliter mest om morgenen, men det går greit utover dagen og har ikke måttet ofre jobb eller fritidsaktiviteter enda. Flere med kvalme? Noen gode råd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Bjørka skrev:

Her var vi flere i samme båt seg jeg, så gøy å kunne følge hverandre fremover! :)

I følge terminkalkulatorer har jeg termin 4. juli, og er hele 7+3 idag. Litt surrealistisk, spennende og kjempestas å være gravid. Og slitsomt, ikke minst, har kvalme stort sett hele dagen. Sliter mest om morgenen, men det går greit utover dagen og har ikke måttet ofre jobb eller fritidsaktiviteter enda. Flere med kvalme? Noen gode råd? 

Har dessverre ikke no råd da jeg har vært veldig heldig og ikke vært noe dårlig(enda)😅 Håper jeg slipper unna spesielt kvalmen, eneste jeg har merka er veldig oppblåst og hard i magen noen som har du no tips til det?😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Puny skrev:

Hei og velkommen @Bjørka! Kjipt med kvalme! Har du prøvd ingefærte? Jeg har ikke prøvd det selv, men har hørt det kan hjelpe mot kvalme...

Takk for det! Ingefærte, det skal jeg prøve til frokost i morgen! 

Akkurat nå, Tuvaelise skrev:

Har dessverre ikke no råd da jeg har vært veldig heldig og ikke vært noe dårlig(enda)😅 Håper jeg slipper unna spesielt kvalmen, eneste jeg har merka er veldig oppblåst og hard i magen noen som har du no tips til det?😊 

Dessverre har jeg få magetips. Fis masse! Det gjør jeg iallefall - merker det ikke så mye før jeg har litt tid for meg selv på kvelden, og da blir jeg rent overrasket over hvor mange fiser som kommer. :fnise: I følge googling er det helt naturlig da fordøyelsen går tregere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørka skrev:

Her var vi flere i samme båt seg jeg, så gøy å kunne følge hverandre fremover! :)

I følge terminkalkulatorer har jeg termin 4. juli, og er hele 7+3 idag. Litt surrealistisk, spennende og kjempestas å være gravid. Og slitsomt, ikke minst, har kvalme stort sett hele dagen. Sliter mest om morgenen, men det går greit utover dagen og har ikke måttet ofre jobb eller fritidsaktiviteter enda. Flere med kvalme? Noen gode råd? 

Kvalmen slo over meg i går kveld. Jeg syns det hjelper å drikke masse vann. Jeg fikk også heftig hodepine i går rundt lunsj, som ikke har gitt seg ennå. :( Tør ikke spise noe som helt av smertestillende, så jeg drikker masse vann og spiser appelsiner til den store gullmedalje. :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så gøy at vi blir flere :laugh: velkommen alle nye!

Med førstemann hadde vi tul i uke 11 og da fikk vi sjekket at alt stod bra til. Legen mente at siden jeg var så langt på vei, så vi ville ikke fått innvilget abort uansett om det var dårlige nyheter. Vet ikke om vi bestiller time for tul denne gangen. 

Er så kvalm og trøtt. Nå er klokka 8 og vurderer å legge meg snart :fnise: Kaster opp både frokost og middag og av og til noen andre måltider også. Ingefær fungerte tidligere, men ikke nå lengre. Noen som har andre gode tips? Teller ned til jul for da er jeg forhåpentligvis ferdig med kvalmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ingen tips mot kvalme.. Er ikke kvalm (enda) selv. Derimot synes jeg tiden går så sakte, jeg har bare visst at jeg er gravid i 4 døgn:tongue: Men likevel er jeg så utålmodig, vil at de magiske 12 uker skal være over. Huff, må le litt av meg selv, synes kanskje det er litt tidlig å synes at tiden går dødssakte :fnise:

Er det ingen av dere, som skriver dagbok her inne? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mumsy Tiden går alt for sakte! Vi har blitt enige om å ikke fortelle noen flere før etter tidlig UL. Har fått time til det 2. januar, det er jo en evighet til! :ohmy:

Nei, jeg skriver ikke dagbok her inne, bare på papir i nattbordsskuffen min. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har visst om graviditeten i hele tre uker nå, og plutselig har tiden begynt å gå litt fort igjen. Men det kan ha litt med at jeg er i full jobb og student samtidig, og at eksamenstiden plutselig var her! Jeg ønsker meg flere timer i døgnet :fnise: Kvalm-frie timer vel å merke.

@Mumsy Jeg har dagbok her inne, men vil ikke si jeg er så flink til å oppdatere.

 @Hvitløk Føler med kvalmen og spyinga di! Håper den gir seg før 12 uker!

@matka Så gøy at dere skal på TUL, selv om det er lenge til. Tenker på det vi også, for å sjekke at alt er som det skal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen 😊 Jeg hadde egentlig bestilt tidlig ultralyd i ule 12, men så bestemte jeg meg for at jeg ville vite nå om alt var bra! Så dro på ultralyd i går, trudde selv jeg var 7+2, men etter ultralyden så var jeg 6+2 istede og fikk termin 13juli😁 Det var kjempe stas og den lå akkurat der den skulle og jordmoren kunne se hjerte slå👶🏻 Virkelig og anbefale og ta tidlig ultralyd, da kan man slappe litt av selvom faren ikke er over enda men😊 Jeg måtte ta innvendig ultralyd men det gikk fint! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde også planlagt tidlig UL, men får ikke gjort det før i uke 12/13 (pga. bortreist på lang juleferie), er det liksom litt sent? Er det fremdeles vits, eller kan vi da like gjerne vente? 

Er forøvrig sykt svimmel, noen som har det slik? Jeg har hittil sluppet unna kvalmen, så klager ikke, men er så sykt svimmel. Jeg har ikke svimt av, men føler ofte at jeg er på nippet til å gjøre det. Det gjør at jeg ikke tør å trene med tung vektstang. f. eks. tenk om jeg svimer av med masse vekt på nakken, det ville jo vært litt krise...

Har legetime i uke 9, men vurderer å starte med jerntabletter for å se om det hjelper, men er det farlig å ta jern hvis man ikke trenger det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at du fikk se fosteret, Tuvaelise :) det er fint å se at det er noe der inne før magen og sparkene kommer. 

Så ekkelt det må være med sånne svimmelhetsanfall, Puny. Kan det være blodtrykksfall? Ikke greit å trene hvis det skjer under et løft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Hvitløk skrev:

Så gøy at du fikk se fosteret, Tuvaelise :) det er fint å se at det er noe der inne før magen og sparkene kommer. 

Så ekkelt det må være med sånne svimmelhetsanfall, Puny. Kan det være blodtrykksfall? Ikke greit å trene hvis det skjer under et løft.

Ja det kan det absolutt være, jeg aner ikke. Hva gjør man med det i så tilfelle?  Lurte litt på om jeg skulle starte med jern for å se om det hjelper, men jernnivå er vel noe de gjerne måler på første legetime? Da er det kanskje greit å ikke ha "jukset" på forhånd? 

Jeg får trent litt i maskiner og sånn da, tør ikke frivekter, når jeg føler at jeg ikke helt har kontroll på kroppen min... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Puny skrev:

Ja det kan det absolutt være, jeg aner ikke. Hva gjør man med det i så tilfelle?  Lurte litt på om jeg skulle starte med jern for å se om det hjelper, men jernnivå er vel noe de gjerne måler på første legetime? Da er det kanskje greit å ikke ha "jukset" på forhånd? 

Jeg får trent litt i maskiner og sånn da, tør ikke frivekter, når jeg føler at jeg ikke helt har kontroll på kroppen min... 

Vet ikke om det et noe som går over av seg selv etterhvert. Kanskje greit å vente med tabletter til du har vært hos legen. Sånn at det ikke blir feil verdier på prøvene. 

Synes det er imponerende at du orker å tenke på trening. Har gått fra å løpe tre dager i uka til å kanskje klare en gåtur i uka etter positivt test :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hvitløk skrev:

Vet ikke om det et noe som går over av seg selv etterhvert. Kanskje greit å vente med tabletter til du har vært hos legen. Sånn at det ikke blir feil verdier på prøvene. 

Synes det er imponerende at du orker å tenke på trening. Har gått fra å løpe tre dager i uka til å kanskje klare en gåtur i uka etter positivt test :bond:

Ja, jeg klager virkelig ikke altså. Tror jeg har vært veldig veldig heldig. Bortsett fra denne svimmelheten så er formen virkelig helt fin. Det er jeg utrolig takknemmelig for, og hadde egentlig ventet det mye verre. Bank i bordet!

 Er du kvalm eller bare sliten? Kjenner du igjen symptomene fra din forrige graviditet, eller er denne anderledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen som har termin i august 2017 som vil være med i Facebook-gruppa? Send meg en pm med navn om du vil være med :) hemmelig gruppe, ingen ser at man blir medlem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Puny skrev:

Ja, jeg klager virkelig ikke altså. Tror jeg har vært veldig veldig heldig. Bortsett fra denne svimmelheten så er formen virkelig helt fin. Det er jeg utrolig takknemmelig for, og hadde egentlig ventet det mye verre. Bank i bordet!

 Er du kvalm eller bare sliten? Kjenner du igjen symptomene fra din forrige graviditet, eller er denne anderledes?

Jeg er for det meste kvalm. Kjenner igjen det fra forrige gang, men denne gangen er det verre siden jeg ikke har mulighet til å slappe av etter jobb :P Ikke mange ukene til det er over heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Puny Jeg har også vært fryktelig svimmel! :( 

6+4 nå, ingen kvalme ennå! Noe kvalm på kvelden har jeg vært, men ikke så mye at jeg har måttet kaste opp. Fremdeles trøtt. Blitt mere svimmel og fått hodepine i det siste, da.. Og så blir jeg veldig fort sliten! Har hatt hjemmekontor siden torsdag nå, men må på jobb igjen i morgen.


Nå er det ikke lenge til første legetime heller, det går fort fram til 20. desember. Gruer meg som bare rakkern til blodprøven, jeg har ordentlig fobi mot nåler. Da kommer jeg nok til å kaldsvette og besvime. :icon_frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, matka skrev:

@Puny Jeg har også vært fryktelig svimmel! :( 

6+4 nå, ingen kvalme ennå! Noe kvalm på kvelden har jeg vært, men ikke så mye at jeg har måttet kaste opp. Fremdeles trøtt. Blitt mere svimmel og fått hodepine i det siste, da.. Og så blir jeg veldig fort sliten! Har hatt hjemmekontor siden torsdag nå, men må på jobb igjen i morgen.


Nå er det ikke lenge til første legetime heller, det går fort fram til 20. desember. Gruer meg som bare rakkern til blodprøven, jeg har ordentlig fobi mot nåler. Da kommer jeg nok til å kaldsvette og besvime. :icon_frown:

Oj, kjipt med nåleskrekk, for jeg ser for meg at det  kanskje en del nålestikk man må igjennom i løpet av et svangerskap? Kanskje du blir kurert? Typ eksponeringsterapi? 

Vi er nesten nøyaktig like langt på vei. Jeg er 6+3. Har du funnet noe som hjelper mot svimmelheten? Jeg tror jeg skal prøve å spise mer regelmessig og ikke etter innfallsmetoden, kanskje det er blodsukkeret som tuller med meg. Syntes appetitten min også er så rar. Jeg er skrubbsulten i det ene øyeblikket og så bråmett i neste... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...