Gå til innhold

jeg leser i flere tråder at man latteliggjør "gammeldagse holdninger"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare tull at det ikke er greit å kreve noe annet fra partneren enn man kan skilte med selv.

En kvinne på 160 cm må da ta til takke med en mann på 160 cm, kan ikke ha preferanse for en høyere mann?

Kvinner kan ikke foretrekke en mann som er "handy" da hun selv ikke er like erfaren med manuelt arbeid?

Bare tull dette. Helt greit for en person med mange partnere å foretrekke en partner med lite erfaring.

 

Anonymkode: 1a579...018

Nettopp, det gir ingen mening å snakke om dobbeltmoral når det kommer til preferanser. 

Anonymkode: 07aee...18e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Jolene skrev:

Forskjellen ligger i krav, og generelle preferanser. At man foretrekker noe, er viden forskjell på å kreve noe.

Du kan altså ikke kreve at en evt mann har penis, siden du selv ikke besitter en slik?

Du kan ikek kreve at din mann ikke har pupper?

Det er jo helt normalt at kjønnene tiltrekkes av ulike kvaliteter. Inkludert erfarenhet, eller mangel på sådan.

Anonymkode: 1a579...018

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt ikke. Det handler om preferanser. Man kan da fint ha preferanser for andre kvaliteter enn man har selv. I tillegg er jo ting forskjellig for kvinner og menn og da er det heller ingen grunn til at de skal bedømmes likt.

 

Anonymkode: 07aee...18e

Det er ikke en kvalitet, det er en moralsk verdi eller norm, og å ha et sett moralske regler for seg og sin gruppe og et helt annet som kreves praktisert av andre, er selve ordboksdefinisjonen på dobbeltmoral.

8 minutter siden, whatever10 skrev:

Han er bare ærlig. Det hadde vært dobbelt moral om han sa han ikke brydde seg. men kun gikk etter jomfruer.

Hadde han vært ærlig, så hadde han kalt seg selv dobbeltmoralsk.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare tull at det ikke er greit å kreve noe annet fra partneren enn man kan skilte med selv.

En kvinne på 160 cm må da ta til takke med en mann på 160 cm, kan ikke ha preferanse for en høyere mann?

Kvinner kan ikke foretrekke en mann som er "handy" da hun selv ikke er like erfaren med manuelt arbeid?

Bare tull dette. Helt greit for en person med mange partnere å foretrekke en partner med lite erfaring.

 

Anonymkode: 1a579...018

At det er dobbeltmoralsk (og det er det), er ikke det samme som at det ikke er greit. Forøvrig er det ikke dobbeltmoralsk å ønske en partner som er mer handy enn en selv, eller en partner som er høyere. 

Alle har sagt at kravet hans er dobbeltmoralsk, ingen har sagt at man ikke kan ha slike preferanser han eller du sikter til. 

Anonymkode: ff981...865

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jo du hatt en tråd om ditt ekteskap hvor du la opp til at mannen skulle fri og ikke omvendt. Er det dobbeltmoralsk av deg?  Selvsagt ikke. På samme måte er det ikke dobbeltmoralsk av meg å foretrekke at kjæresten min har færre partnere enn meg. 

Anonymkode: 07aee...18e

Ja, jeg har en tråd om det. Det har du helt rett i. Hvorfor skulle mannen fri? Fordi HAN mente det var mannens jobb. Dermed så respekterte jeg at han ville gjøre det sånn. Jeg foreslo i sin tid at vi bare kunne bli enige :P Dermed ser jeg ikke relevansen for å trekke inn andre tråder i denne tråden, spesielt når sammenligningsgrunnlaget blir såpass tynt. For meg er det ingen stor greie om det er mannen eller kvinnen som frir. Ergo ingen dobbeltmoralisme da jeg aldri har krevd at det er mannens oppgave å fri. Om andre i tråden har ytret det, så får det stå for deres regning. Tråden handler forøvrig om "vi som håper på et frieri", om det var avtalt eller annet hvem som skulle fri, var i grunn ikke et tema.

Forøvrig er jeg ikke gift ennå, så "mitt ekteskap" blir litt lengre frem i tid.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan altså ikke kreve at en evt mann har penis, siden du selv ikke besitter en slik?

Du kan ikek kreve at din mann ikke har pupper?

Det er jo helt normalt at kjønnene tiltrekkes av ulike kvaliteter. Inkludert erfarenhet, eller mangel på sådan.

Anonymkode: 1a579...018

Nei, jeg kan ikke kreve det. Min preferanse er en penis, men dersom personen jeg hadde falt for ikke hadde hatt det, hadde det ikke vært et problem det heller.

Tiltrekning kan være så mangt, det er jeg enig med deg i. Derimot er jeg ikke for å kreve noe av noen andre mennesker. Å kreve vil si at man SKAL ha noe på en bestemt måte, å foretrekke vil si at man er åpen for flere ting. Der ligger forskjellen for min del. Preferanser blir én ting, men krav blir noe annet.

Jeg rettet forøvrig mine svar inn mot HI, som var antall sexpartnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir helt feil at menn skal bry seg så mye om fortiden, den er bare fortid! Det blir helt feil og dømme!

Endret av blomsterfest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At det er dobbeltmoralsk (og det er det), er ikke det samme som at det ikke er greit. Forøvrig er det ikke dobbeltmoralsk å ønske en partner som er mer handy enn en selv, eller en partner som er høyere. 

Alle har sagt at kravet hans er dobbeltmoralsk, ingen har sagt at man ikke kan ha slike preferanser han eller du sikter til. 

Anonymkode: ff981...865

Enig med deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Cuntzilla skrev:

Det er ikke en kvalitet, det er en moralsk verdi eller norm, og å ha et sett moralske regler for seg og sin gruppe og et helt annet som kreves praktisert av andre, er selve ordboksdefinisjonen på dobbeltmoral.

Hadde han vært ærlig, så hadde han kalt seg selv dobbeltmoralsk.

Skjønner, så du kan ikke kreve at en mann ikke har hatt sex med mange menn før da, for eksempel, siden en som kvinne har hatt dette tidligere? Du kan ikke kreve at mannen ikke bruker sminke og kler seg som kvinne, det er helt greit for deg? Ikke dobbeltmoralsk?

Anonymkode: 1a579...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jolene skrev:

 

Tiltrekning kan være så mangt, det er jeg enig med deg i. Derimot er jeg ikke for å kreve noe av noen andre mennesker. Å kreve vil si at man SKAL ha noe på en bestemt måte, å foretrekke vil si at man er åpen for flere ting. Der ligger forskjellen for min del. Preferanser blir én ting, men krav blir noe annet.

Du hevder at man ikke kan tiltrekkes til at kvinnen har hatt færre partnere, altså? Det kan man nemlig. Det har ingenting med normer å gjøre. 

Anonymkode: 1a579...018

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, blomsterfest skrev:

Det blir helt feil at menn skal bry seg så mye om fortiden, den er bare fortid! Det blir helt feil og dømme!

Men dere kvinner gjør det jo stadig vekk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner, så du kan ikke kreve at en mann ikke har hatt sex med mange menn før da, for eksempel, siden en som kvinne har hatt dette tidligere? Du kan ikke kreve at mannen ikke bruker sminke og kler seg som kvinne, det er helt greit for deg? Ikke dobbeltmoralsk?

Anonymkode: 1a579...018

Det er ingen regel som sier at man ikke kan kreve dobbeltmoralske ting, de fleste gjør det på et eller annet nivå. Jeg ønsker ikke en mann som kler seg som en kvinne, men jeg ønsker heller ikke å kle meg som en mann. Det hadde vært to sider av samme sak, de argumentene du kommer med er jo bare tull.

Anonymkode: ff981...865

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, whatever10 skrev:

Men dere kvinner gjør det jo stadig vekk.

Gjør vi? Når og hvordan gjør vi det?

Anonymkode: ff981...865

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen regel som sier at man ikke kan kreve dobbeltmoralske ting, de fleste gjør det på et eller annet nivå. Jeg ønsker ikke en mann som kler seg som en kvinne, men jeg ønsker heller ikke å kle meg som en mann. Det hadde vært to sider av samme sak, de argumentene du kommer med er jo bare tull.

Anonymkode: ff981...865

Da er det greit for meg å synes at en kvinne med mange partnere og en mann med det samme er to sider av samme sak også da (grunnet forskjellige kjønn). Siden det var slik du tenkte med mine eksempler, mener jeg.

 

Jeg er mann og har hatt mange partnere, men vil kun være i et forhold med en kvinne med få partnere. 

Anonymkode: 1a579...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Cuntzilla skrev:

Det er ikke en kvalitet, det er en moralsk verdi eller norm, og å ha et sett moralske regler for seg og sin gruppe og et helt annet som kreves praktisert av andre, er selve ordboksdefinisjonen på dobbeltmoral.

 

Nei, for at noe skal være dobbeltmoalsk så må forskjellsbehandlingen være usaklig. Det går ikke an å snakke om at folks preferanser er usaklige. Det er jo nettopp det som menes med preferanser.

På samme måte som jeg ikke er rasist om jeg ikke blir tiltrukket av negre.  

Har du lyt på en mann som er høyere enn deg så kan det godt være fordi det er en norm som sier at mannen skal være høyere enn dama. Men det har ikke noe å si for det er fortsatt ikke dobbeltmoral av deg uavhengig av om kvaliteten du ser etter bunner i en norm eller ikke. 

Anonymkode: 07aee...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør vi? Når og hvordan gjør vi det?

Anonymkode: ff981...865

blant annet på kg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du hevder at man ikke kan tiltrekkes til at kvinnen har hatt færre partnere, altså? Det kan man nemlig. Det har ingenting med normer å gjøre. 

Anonymkode: 1a579...018

Hvor har jeg skrevet det? Ikke vri på det andre skriver, det er bare dårlig debattskikk som viser manglende argumentasjon. Hold deg for god til det.

Det er helt greit å ha preferanser, krav og annet. Derimot bør man også kunne erkjenne at det kan oppstå dobbeltmoral med de tingene man fronter. Det er ingenting galt med dobbeltmoral, men da bør man kunne står for det i det minste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, blomsterfest skrev:

Skjønner, så du kan ikke kreve at en mann ikke har hatt sex med mange menn før da, for eksempel, siden en som kvinne har hatt dette tidligere? Du kan ikke kreve at mannen ikke bruker sminke og kler seg som kvinne, det er helt greit for deg?

Du kan kreve hva du vil, men kravene kan være dobbeltmoralske. Dette er et skoleeksempel på dobbeltmoral, og dårlig begrepsforståelse hos enkelte her endrer ikke stort på det.

Sminkebruk har lite med moral å gjøre, og det første eksempelet ditt skjønte jeg like dårlig som du skjønte definisjonen på dobbeltmoral.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg er mann og har hatt mange partnere, men vil kun være i et forhold med en kvinne med få partnere. 

Anonymkode: 1a579...018

La oss si du treffer en kvinne som du blir hodestups forelsket i og alt stemmer. Dette er en du virkelig kunne hatt en fremtid med og stiftet familie med.  Men du vet ikke antall sexpartnere hun har hatt.

Etter en tid får du på en eller annen måte greie på at hun har hatt flere enn du kan "akseptere". Hva gjør du?

Anonymkode: ad6fe...f59

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, blomsterfest skrev:

Det blir helt feil at menn skal bry seg så mye om fortiden, den er bare fortid! Det blir helt feil og dømme!

Du tar feil. Fortid er ikke bare fortid. Din fortid sier mye om dine verdier og deg som person.  Jeg kunne aldri ha hatt en partner med Ons og tilfeldig sex i bagasjen.  

Anonymkode: 6b320...848

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, kattepusen skrev:

Velkommen til 2016, hvor kvinner er like sexuelt frie som menn! :)

Ja, dere kan ha sex med akkurat hvem dere vil for min del. Men det betyr jo ikke at jeg skal være forpliktet til å finne dere attraktive om jeg skal få slippe å bli stemplet som dobbeltmoralsk. 

På samme måte som du må få lov til å grop en penis om du vil, men jeg er ikke dobbeltmoralsk om jeg ikke tenner på deg etter kjønnsoperasjonen.

Anonymkode: 07aee...18e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...