Gå til innhold

Hva gjør du hvis valpen knurrer mot deg?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Valpen min blir noen ganger veldig oppspilt og irritert. Da knurrer den skikkelig mot meg, og er sint. Hva skal jeg gjøre med dette? :-(

Den knurrer også hvis jeg prøver å ta den vekk fra sofaen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vindelspev
Valpen min blir noen ganger veldig oppspilt og irritert. Da knurrer den skikkelig mot meg, og er sint. Hva skal jeg gjøre med dette? :-(

Den knurrer også hvis jeg prøver å ta den vekk fra sofaen..

Gå bort/ignorer. Knurring er et avstandssøkende signal. Knurrer han på deg f.eks under lek; avslutt leken umiddelbart. Om den knurrer når du tar den fra sofaen; ignorer, bare løft den bort og ferdig med det.

Om den knurrer under lek eller styr, er den sannsynligvis stresset og trenger ro. Gi valpen mulighet for å være for seg selv og koble av fra dere andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astra unplugged

Det er litt forskjell på om en valp knurrer skikkelig eller prater. I og med situasjonene er under lek og i sofaen anser jeg dette som skikkelig knurring, og ville reagert med en gang på dette. Det jeg gjør er å ta den i nakkeskinnet, og trykke den ned mot bakken, og si bestemt "Nei!" med en djup stemme. Fortsetter den sine protester - hold den nede til den gir opp (ofte høres et sukk). Da har du markert at en slik oppførsel ikke blir akseptert, og at det er du som bestemmer - ikke den!

Dette høres kanskje brutalt ut (det er absolutt ikke menina at du skal kvele den eller påføre den smerte ved å holde den i nakkeskinnet, men mer bestemme over dens bevegelser der og da), men jo yngre valpen er når du starter denne "ledertreninga", desto lettere blir det å ha hunden. Det værste som kan skje er en hund som tar lederskap over deg, og det er ingen spøk om det handler om en 1 år gammel stor hund.

Uansett hunderase - det er du som skal være sjefen - ikke hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindelspev
Det er litt forskjell på om en valp knurrer skikkelig eller prater. I og med situasjonene er under lek og i sofaen anser jeg dette som skikkelig knurring, og ville reagert med en gang på dette. Det jeg gjør er å ta den i nakkeskinnet, og trykke den ned mot bakken, og si bestemt "Nei!" med en djup stemme. Fortsetter den sine protester - hold den nede til den gir opp (ofte høres et sukk). Da har du markert at en slik oppførsel ikke blir akseptert, og at det er du som bestemmer - ikke den!

Dette høres kanskje brutalt ut (det er absolutt ikke menina at du skal kvele den eller påføre den smerte ved å holde den i nakkeskinnet, men mer bestemme over dens bevegelser der og da), men jo yngre valpen er når du starter denne "ledertreninga", desto lettere blir det å ha hunden. Det værste som kan skje er en hund som tar lederskap over deg, og det er ingen spøk om det handler om en 1 år gammel stor hund.

Uansett hunderase - det er du som skal være sjefen - ikke hunden!

En valp har ikke noe ønske om å overta lederskap. Mange kjører seg fast i grøfta når det gjelder slik oppdragelse, og tolker alt som rangklatring (lenge leve 70-tallsdressuren, eller hva?) Det neste du vil foreslå er vel å slenge valpen på rygg i ny og ne for å være 100% sikker på at det er du som er sjef?

Du er klar over at et slikt nakkegrep kun forekommer når hunder skal drepe et bytte? Eller når det er en (døds)alvorlig konflikt mellom to voksne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid finnes ørt og førti ulike meninger om hva som er "rett" hundeoppdragelse. Bare en liten kommentar fra sidelinja her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje knurre tilbake og se hunden inn i øynene til den viker med blikket i første omgang...

men da må den knurre skikkelig, ikke lekesloss...

Tror ikke valper knurrer om de ikke føler seg litt truet? Kommer an på alderen til valpen din, om du betegner valpealder helt opp til året.... Det er lenge siden jeg har hatt hund, så mye har sikkert forandret seg mht oppdragelsesmåter, og jeg opplevde aldri at den hunden jeg hadde, prøvde å overta lederrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vindelspev
Det vil alltid finnes ørt og førti ulike meninger om hva som er "rett" hundeoppdragelse. Bare en liten kommentar fra sidelinja her.

Og nettopp derfor bør hun få forskjellige innspill :)

Til trådstarter: kunnskap får man aldri nok av. Les deg fram og finn ut hva som er riktig for deg og ditt hundehold.

Den andre bidragsyteren og jeg har nok vidt forskjellige meninger, og vil bare forvirre deg. Da er det bedre å lese mer om de forskjellige formene for hundedressur, og danne din egen mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nettopp derfor bør hun få forskjellige innspill :)

Til trådstarter: kunnskap får man aldri nok av. Les deg fram og finn ut hva som er riktig for deg og ditt hundehold.

Den andre bidragsyteren og jeg har nok vidt forskjellige meninger, og vil bare forvirre deg. Da er det bedre å lese mer om de forskjellige formene for hundedressur, og danne din egen mening.

Enig!

Viktig med masse innspill, uansett om det kommer fra oss her, eller andre hundefolk, kurs, bøker, tidskrift o.l. Da har en masse bagasje som en (i tillegg til sunt vett og fornuft) kan velge mellom.

Uansett, (og nå kommer mitt innspill :tunge1: ) så ville jeg tenkt meg om før jeg tar i hunden på diverse måter.

Det har vært så vanlig i hundedressur fram til de senere år, å "riste hunden", "legge i bakken", "ta nakketak", "klype i øret" osv.

Men så viser senere studier at mange av disse metodene sjelden forekommer i hundens verden. Eller at de faktisk nesten utelukkende foregår i lekesammenheng.

Jeg skrev om dette i en tidligere tråd, skal se om jeg kan finne noe av det igjen og legge som svar.

Og til spørsmålet ditt: dersom en valp hadde knurret til meg, så hadde jeg nok forsøkt å bare "slette situasjonen". Dersom den står og knurrer i benken, da hadde jeg tatt den rolig ned og gått min vei, gjort noe annet.

Og dersom du vet at "i den og den situasjonen så vil hunden begynne å knurre og skape seg", da hadde jeg prøvd å gjort andre ting i samme situasjon, FØR knurring oppstår.

Hilsen Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysningene er hentet fra tidskriftet Canis nr.3/04.

Ella skrev:

Tisper tar sjelden valper i nakkeskinnet. Det forekommer dog, men det er ikke vanlig. I en undersøkelse svarte 78,8% av oppdrettere at de aldri hadde sett en tispe riste en valp i nakkeskinnet. De som hadde sett det bare noen ganger og de som så det ofte, opplyste at det ofte ble observert i lek. Nakketak og nakkeristing kan forekomme, men det ser helt klart ikke ut som om dette er normalen i tispers oppdragelse av valper.

Men det finnes konkrete observasjoner for en mer hyppig adferd, nemlig snutegrep: Hundetisper eller ulvetipser åpner munnen og holder gapet over den andres nese/hode og presser ned. Munnen er åpen for ikke å skade, og det klypes eller klemmes ikke.

Altså vil flertallet av valper ikke ha opplevd/erfaring med nakkeristing i valpekassen. Dermed vil nok en nakketak oppleves som ubehag for hunden, uten at hunden forstår meningen med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindelspev
Opplysningene er hentet fra tidskriftet Canis nr.3/04.

Ella skrev:

Jeg leste den gamle tråden du dro frem, Ella, og vi ligger på samme linje. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kommer an på situasjonen. Noen ganger kan min voksne også knurre når vi leker, men det er lek- det vet jeg, og jeg kan lekeknurre til han. Ellers vet jeg ikke helt. Som man sier, så er knurringen et signal om at pass deg! En advarsel før den evt angriper. hunder reagerer jo på dette seg i mellom og ungår slåsskamper (kanskje). Men samtidig så er det liksom det da, at tenk om den ypper seg mot oss?

Dersom det er en situasjon hvor hunden helt klart vil bestemme noe den ikke får lov til, så hender det at jeg tar den i kinnet/munnviken, holder fast, ser på den og brummer eller bruker morsk stemme. Strengt ansikt. Men dette blir også feil skal man gå slavisk etter noen teorier. Nakkegrep bruker jeg ikke noe særlig, men er kansje lettere å ty til om man har stor hund siden man da føler at man får "markert seg" litt?

Hvis den blir for voldsom i leken, så hvorfor ikke bare avbryte? Slutt å lek, gå fra den, ikke bry deg mer med den, overse den, la det blir kjedelig? Ikke kjefte og fy'e , men rett og slett bare kutte den ut? kanskje det da blir kjedelig å gjøre slikt og at den da roer seg ned? verdt å prøve. Masing bør man overse, ikke belønne med oppmerksomhet.

Som sagt, det er skummelt å straffe bort knurringen også. Da har hunden ingen signaler å bruke for å si at nå er det nok, eller at den ikke vil mer. Da kan det hende at den biter neste gang, når den føler at grensene dens tråkkes over. Kanskje av et barn som er for nærgående. Så jeg synes vi skal la de beholde knurringen. MEN ikke være redd den, ikke vise hunden at hvis den knurrer så skremmer den oss, det kan den muligens utnytte, vi skal ikke være svakere enn den, redd den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er valpen?

Jeg har ikke lest alle innleggene, men skummet så vidt igjennom.

Så at noen sa at en valp ikke vil ta lederskap og det er jeg ikke enig i.

En hun prøver å jobbe seg oppover i hierarkiet. Kanskje den ikke kan bli leder, men den trenger ikke bli sist.

Vår valp har hele tiden sett på min mann som lederen og han har strebet hardt for å komme over meg.

Det var ekkelt en tid, for han glefset etter meg og knurret.

For å få en slutt på dette, måtte jeg bare manne meg opp og ta ham i nakke, legge ham på rygg og vise at jeg bestemte.

Dette gjorde jeg to ganger, etter det la han seg selv på rygg, da han skjønte at han gjorde noe galt.

Knurrer hunden til deg, kan du knurre tilbake.

Det samme gjelder for biting. Biter han deg, bit ham i øret.

Jokker han på foten din, jokk tilbake og du vinner. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...