Gå til innhold

Hva slags straff bør Johaug få?


Kjetil E

Straff for Johaug  

285 stemmer

  1. 1. Hva slags straff bør Johaug få?

    • Advarsel
      62
    • Intill 3 mnd utestengelse
      31
    • Under 1 år
      24
    • 1 til 1,5 år
      52
    • 2 år
      55
    • Mer enn 2 år
      61


Anbefalte innlegg

Gjest 2Bhonest
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finske utøvere (kanskje spesielt veteraner som f.eks. Saarinen) har gjennom hele sin karriere konkurrert. Samtidig som Finland i mange år slet voldsomt med rykter om å være en slags "dop-nasjon"

Mistanker, vitser og sleiv-kommentarer var helt vanlig. Hele tiden. Kanskje spesielt fra nordmenn. Enten det er vanlige folk som slenger dritt over internett, sportskommentatorer eller folk fra TV og aviser. Det har i alle år blitt påstått at Norge alltid har vært en "ren nasjon" og dette er noe vi er veldig glade i å fortelle oss selv og alle andre.

Nå, rett etter den store astma-saken, som også var veldig systematisk - og rett etter at en av Norges aller beste utøvere på herre-siden har sonet en utestengelse (samt blitt fratatt pengepremier, og en seier i Tour de Ski) så har en av Norges desidert beste utøvere på kvinne-siden altså blitt testet positivt for anabole steroider!

Anonymkode: f11b5...86c

Fikk du ikke med deg at neste hele Finland var dopet og ble tatt i sitt eget VM på ski i 2001? Så det er ikke noen rykter, det er fakta at Finland var en dop-nasjon. Det de slet med var å kunne bli sett på som rene konkurrenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De norske utøverene skriver under på en kontrakt om at de må følge legens anbefalinger og behandling. Samtidig så er de selv ansvarlig for hva de putter i seg, ikke så enkelt å balansere det der. Synes hun bør få samme straff som i lignende saker tidligere. Jeg tror legen her har vært sløv og driti seg ut.

Anonymkode: 633e2...5c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Fikk du ikke med deg at neste hele Finland var dopet og ble tatt i sitt eget VM på ski i 2001? Så det er ikke noen rykter, det er fakta at Finland var en dop-nasjon. Det de slet med var å kunne bli sett på som rene konkurrenter.

Husker daværende landslagstrener Magnar Lundemo under OL i Sarajevo i 1984, kom med påstander om bloddoping i Finsk langrenn, det viste seg at han hadde rett

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg har lurt på, hva skjer hvis en utøver faktisk må ha livsnødvendig behandling som står på dopinglisten? Kan de da melde fra på forhånd og sette seg i frivillig karantene, eller noe slikt? 

Anonymkode: 9a4f3...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den senere tid har det vært en del doping-saker, også i Norge. Fotballspiller på Ham Kam, Sveinung Fjeldstad. Han innrømmet å ha tatt noen tabletter, som han viss nok fikk tak i fra en kompis. Men han påstod å ikke ha gjort det bevisst. Så var det saken med Stian Grimseth. Vektløfteren ble tatt på bakgrunn av ett kosttilskudd som inneholdt forbudt stoff. Det internasjonale vektløfter-forbundet mente også at Grimseth var uskyldig. Men han måtte likevel utestenges, for ikke å ha noen fordel av det stoffet han tok.

Eirik Tysse i kappgang ble også oppdaget. Han var jo selvfølgelig helt uskyldig, og det var ikke måte på hva slags bortforklaringer han kom med. Han hevder vel fremdeles sin uskyld, og var en kontroversiell deltager under OL - både i London og Rio. Martin Johnsrud Sundby klarte å få i seg flere ganger tillatt doseringer, kort tid før en konkurranse. Han mente at hele dommen var dypt urimelig. Hvor urimelig det er å bli utestengt fra langrenn midt på sommeren, får han svare for. I den saken var det viss nok legen, og legen alene, som ble tillagt alt ansvar. Legen baserte vel sine instrukser til Sundby, på noen heller diffuse studier fra KOLS-pasienter.  :dry:

Noen måneder etter at Sundby-saken blir kjent, er det altså Therese Johaug. Den kvinnelige superstjernen, og all skyld blir også denne gangen lagt på legen og støtte-apparatet. Legen har kjøpt en krem / salve ved et utenlandsk apotek. Hvor det står både på pakken og selve tuben, at ett stoff i denne kremen står oppført doping-listen. Journalistikk fra utlandet har tidligere lagt frem beviser på veldig markant økning i antallet røde blodlegemer blant norske vintersport-utøvere. En økning som mangler sidestykke hos alle andre utøvere. Dette er vanskelig å forklare med naturlige fenomener. Men fra norsk side, blir det alltid påstått at folk fra utlandet bare er "misunnelige" på Norge, og derfor forsøker å sverte norske utøvere...  

Anonymkode: f11b5...86c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting jeg har lurt på, hva skjer hvis en utøver faktisk må ha livsnødvendig behandling som står på dopinglisten? Kan de da melde fra på forhånd og sette seg i frivillig karantene, eller noe slikt? 

Anonymkode: 9a4f3...000

Olaf Tufte sier dette:

– Jeg kan ikke ta hostesaft en gang siden det er efedrin i den. Sønnen min på seks år kan ta den, men jeg som er en voksen mann på 40 år kan ikke ta hostesaft. Jeg kunne jo sikkert fått et skriv fra legen, men da kunne jeg ikke konkurrert på en viss tid, forklarer tobarnsfaren.

http://www.tv2.no/a/8660399/

Anonymkode: 85997...e16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De norske utøverene skriver under på en kontrakt om at de må følge legens anbefalinger og behandling. Samtidig så er de selv ansvarlig for hva de putter i seg, ikke så enkelt å balansere det der. Synes hun bør få samme straff som i lignende saker tidligere. Jeg tror legen her har vært sløv og driti seg ut.

Anonymkode: 633e2...5c0

Enig, det må jo uansett være en grense for hvor blindt man skal følge legen. Hva om legen sier at jo, dette er doping, men små doser. Så dette tar vi sjansen på. 

Anonymkode: 9a4f3...000

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15. oktober 2016 den 11.35, Kjetil E skrev:

Vil du trykke på stemmeknappen for 2 år?

Selv mener jeg 1 til 1,5 da det er det som straff for dette har ligget på andre utøvere.

Det kom strengere regler i 2015. De som ble dømt før regelendringen fikk en mildere straff enn de som blir dømt for det samme i dag.

"Enkelt forklart: Det skilles mellom «særskilte stoffer», midler som ikke nødvendigvis har noen klar prestasjonsfremmende effekt. 

Deretter har man «forbudte stoffer», en gruppe som Johaugs stoff clostebol sorterer under. Disse defineres som mer alvorlige stoffer med sannsynlighet av prestasjonsfremmende effekt, og ved funn av disse vil straffen kunne være høyere: Utgangspunktet er to til fire år. Graden av utøverens skyld vil også være relevant for hvor lang utestengelsen blir."

http://www.vg.no/sport/johaug-tatt-i-doping/denne-regelendringen-er-daarlig-nytt-for-johaug/a/23820462/

 

Anonymkode: 85997...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Olaf Tufte sier dette:

– Jeg kan ikke ta hostesaft en gang siden det er efedrin i den. Sønnen min på seks år kan ta den, men jeg som er en voksen mann på 40 år kan ikke ta hostesaft. Jeg kunne jo sikkert fått et skriv fra legen, men da kunne jeg ikke konkurrert på en viss tid, forklarer tobarnsfaren.

http://www.tv2.no/a/8660399/

Anonymkode: 85997...e16

Han sier også at det må være nulltoleranse for forbudte stoffer, og det er jeg enig i. Så kan man godt vurdere om enkelte krav er for strenge, men de reglene som gjelder til enhver tid må følges. Man kan ikke ha det sånn at fordi nordmenn blir tatt så må reglene endres med tilbakevirkende kraft. 

Anonymkode: 9a4f3...000

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kom strengere regler i 2015. De som ble dømt før regelendringen fikk en mildere straff enn de som blir dømt for det samme i dag.

"Enkelt forklart: Det skilles mellom «særskilte stoffer», midler som ikke nødvendigvis har noen klar prestasjonsfremmende effekt. 

Deretter har man «forbudte stoffer», en gruppe som Johaugs stoff clostebol sorterer under. Disse defineres som mer alvorlige stoffer med sannsynlighet av prestasjonsfremmende effekt, og ved funn av disse vil straffen kunne være høyere: Utgangspunktet er to til fire år. Graden av utøverens skyld vil også være relevant for hvor lang utestengelsen blir."

http://www.vg.no/sport/johaug-tatt-i-doping/denne-regelendringen-er-daarlig-nytt-for-johaug/a/23820462/

 

Anonymkode: 85997...e16

Med de nye reglene er eneste rimelige straff 4 års utestengelse, med mindre det legges til grunn at leppesalven kan ha blitt brukt for å dekke over mer systematisk bruk. Dersom det sistnevnte blir konklusjonen, må livsvarig utestengelse bli dommen.

Anonymkode: 00b1e...3e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest
16 minutter siden, DreamOn skrev:

Ingen, hun brukte bare en leppesalve. 

Contador ble ikke utestengt, men fratatt alle resultater for en to års periode for noe han hevder fikk i seg av å spise en biff.

Skal vi dømme de personene etter hva de sier har skjedd, eller etter hva man faktisk kan måle i en dopingprøve?

Endret av 2Bhonest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting jeg har lurt på, hva skjer hvis en utøver faktisk må ha livsnødvendig behandling som står på dopinglisten? Kan de da melde fra på forhånd og sette seg i frivillig karantene, eller noe slikt? 

Anonymkode: 9a4f3...000

Jeg jobber på medisinskavdeling på sykehus og sjekket for en stund siden hva som faktisk står på wadas dopingliste. Jeg overdriver ikke når jeg sier at 90% av våre helt normale medisiner står på den listen. Men på de fleste sto det: kan ikke brukes unntatt ved særskilte grunner. Som for eks astma medisiner. Blir noen akutt syke så får de nok ikke dispensasjon men da er de vel antakeligvis ikke istand til å utøve sin idrett heller. Livsnødvendige medisiner utover det får de vel dispensasjon for vil jeg tro. Så blant annet at så og si all insulin sto som forbudt på den listen. Vil jo tro at hvis en toppidrettsutøver får nyoppstått insulinkrevende diabetes så får han/hun tillatelse til å bruke det. Hvis han/hun klarer å fortsette med idretten. 

Anonymkode: 633e2...5c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 2Bhonest
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på medisinskavdeling på sykehus og sjekket for en stund siden hva som faktisk står på wadas dopingliste. Jeg overdriver ikke når jeg sier at 90% av våre helt normale medisiner står på den listen. Men på de fleste sto det: kan ikke brukes unntatt ved særskilte grunner. Som for eks astma medisiner. Blir noen akutt syke så får de nok ikke dispensasjon men da er de vel antakeligvis ikke istand til å utøve sin idrett heller. Livsnødvendige medisiner utover det får de vel dispensasjon for vil jeg tro. Så blant annet at så og si all insulin sto som forbudt på den listen. Vil jo tro at hvis en toppidrettsutøver får nyoppstått insulinkrevende diabetes så får han/hun tillatelse til å bruke det. Hvis han/hun klarer å fortsette med idretten. 

Anonymkode: 633e2...5c0

Over 300 produkter man får kjøpt på apotek, står på den listen. Den listen er ikke for vanlige folk sitt behov. Medisiner er hovedsaklig for syke folk og folk med plager, men skal ikke misbrukes.

De vanligste måtene å dope seg på er ved medisiner som faktisk har en livsviktig funksjon for de som trenger det.

 

http://felleskatalogen.no/medisin/sok?sokord=dopingliste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Contador ble ikke utestengt, men fratatt alle resultater for en to års periode for noe han hevder fikk i seg av å spise en biff.

Skal vi dømme de personene etter hva de sier har skjedd, eller etter hva man faktisk kan måle i en dopingprøve?

Bare hvis det er en blond, pen norsk idrettsutøver. Da er det greit å teste positivt må vite, og hun trenger ikke mer enn en advarsel. Alle andre må få strengest straff mulig.

Anonymkode: 8a9e2...3a0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Over 300 produkter man får kjøpt på apotek, står på den listen. Den listen er ikke for vanlige folk sitt behov. Medisiner er hovedsaklig for syke folk og folk med plager, men skal ikke misbrukes.

De vanligste måtene å dope seg på er ved medisiner som faktisk har en livsviktig funksjon for de som trenger det.

 

http://felleskatalogen.no/medisin/sok?sokord=dopingliste

Fullstendig klar over det, men tror mange ikke vet at de pillene de tar til daglig faktisk er doping innen idretten. Vi setter jo EPO sprøyter på pasienter med nyresvikt, for de livsnødvendig medisin. De fleste har kun hørt om EPO i forbindelse med doping, og vet ikke at det faktisk brukes som medisin på noen og blir veldig overrasket når jeg forteller det. Jeg så på den listen for moroskyld ikke fordi jeg tror at vi driver å doper halve Norges befolkning. 

Anonymkode: 633e2...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sjørøveren
2 timer siden, 2Bhonest skrev:

Hvorfor skal hun få en advarsel, om hun ikke har gjort noe galt, som du sier?

Andre som er blitt tatt for samme forseelse, har fått 6 måneders utestengelse.

Om det derimot tilsier at hun har måtte spist 30 tuber med den kremen for å få den dosen hun er blitt målt til, ja da er det ingen tvil om 4 års utestengelse.

For folk er så desperat etter å straffe henne og må hun ha straff for at noen sjeler skal få fred så må det være nok med en advarsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sjørøveren skrev:

For folk er så desperat etter å straffe henne og må hun ha straff for at noen sjeler skal få fred så må det være nok med en advarsel. 

 Det skal jo selvfølgelig være helt andre lover og regler for nordmenn, veit du!

  :ironi:

Anonymkode: 03fb2...aa7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke nødvendig å dope seg i den klassiske DDR-stilen heller. Hvor kvinnfolk blir sittende igjen med en kropp som lignet på Hulken. Men marginene som toppidrettsutøver konkurrerer mot er faktisk temmelig små! Bare for å ta ett eksempel med VM i Falun, fra 2015. Petter Northug tikket inn med tiden 2:26:02.1. Men se på tiden, hvor konkurrentene gikk i mål:

http://www.langrenn.com/resultater-vm-falun-50-km-menn-2015.5698506-114053.html

De første syv-åtte deltakerne kom inn mindre enn 10 sekunder rett etter hverandre! Dette er altså marginene. Det skiller mellom gull-medalje, og det å havne langt nede på resultat-listene. På dette nivået, så teller absolutt alle fordeler som utøverne kan få. Uansett hvor ubetydelige det kan virke for vanlige folk. Det er ikke nok å være i best form, når alle sammen er i veldig god form. Det er ikke bare nok å ha kondom-drakt. for å gjøre luftmotstanden mindre. Materialet som klærne er produsert av, kan plutselig ha betydning det også. For ikke å snakke om ski, staver og smøringen!

Så kommer utøvernes helse og kosthold. De følges tett av et helt lege-kobbel, som skal passe på at deltakerne er i absolutt toppform før konkurranse - og at all den assistanse utøveren kan få blir gitt. Her kan doping komme inn i bildet. Når man ligger på dette nivået, så kan integritet, moral og sunn fornuft vike litt til siden. Hensikten er å komme på første plass, uten å bli straffet.

Dersom noe går galt - enten det er bevisst eller ikke - så kan slike saker virke litt merkelig. Iallefall for utenforstående. Skal liksom en salve mot sprukken leppe ha noe å si i den store sammenheng? På den annen side: hvis noen skal gå femti kilometer på ski. og tiden må avgjøres ved å telle hundredeler. Da har kanskje slike fille-ting litt å si likevel?

 

Anonymkode: 03fb2...aa7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Iallefall for utenforstående. Skal liksom en salve mot sprukken leppe ha noe å si i den store sammenheng? På den annen side: hvis noen skal gå femti kilometer på ski. og tiden må avgjøres ved å telle hundredeler. Da har kanskje slike fille-ting litt å si likevel?

 

Anonymkode: 03fb2...aa7

Hvis man tror at det er salve dette anabole stereoidet i kroppen hennes kommer fra da...og ikke rester etter tabletter som Anti-Doping Norge også påpeker. 

Anonymkode: e1616...ad0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...