Gå til innhold

Hva slags straff bør Johaug få?


Kjetil E

Straff for Johaug  

285 stemmer

  1. 1. Hva slags straff bør Johaug få?

    • Advarsel
      62
    • Intill 3 mnd utestengelse
      31
    • Under 1 år
      24
    • 1 til 1,5 år
      52
    • 2 år
      55
    • Mer enn 2 år
      61


Anbefalte innlegg

Dersom en idrettsutøver fra for eksempel Sverige, Russland, Storbritannia eller whatever hadde blitt tatt for en slik sak. Da ville nordmenn påstått at denne utenlandske  utøveren var veldig heldig som slipper med en slik straff - uten å bli utestengt på livstid... 

Anonymkode: 03fb2...aa7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, I Grosny skrev:

Reglene bør kanskje ikke justeres så mye, men straffenivået på kløne-doping bør reduseres betydelig.

Ja  Nemlig !      Endelig et noenlunde vettug innlegg i denne idiotiske "korsfest korsfest"- debatten . (vesentlig fra andre kvinner meker jeg)    Ja, kvinne er kvinne værst  !    Ser vi et godt eksempel på her.

Anonymkode: 8fde8...01b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ops2 skrev:

Jeg mister respekten for Marit Bjørgen også.

Er hele skilandslaget gjennomkorrupte, løgnaktige juksemakere?

Hvordan kan Marit Bjørgen si at "Nå er jeg redd for at babysalven skal inneholde forbudte stoffer".

Det er en hysterisk påstand. Jeg har aldri sett et slikt merke på barnesalve. Og en lege med 30 års erfaring, ser ikke merket. Ikke utøveren heller.

Bjørgen vet at hennes tidligere blodprøver fra dopingkontroller blir tatt vare på. Det man ikke kunne finne i tidligere år, kan man kanskje finne ved en kontroll senere

https://imbo.vgc.no/users/vgno/images/69f070476ed7a8f0549a40f258f2c8cb?t%5B0%5D=crop%3Awidth%3D4967%2Cheight%3D3648%2Cx%3D292%2Cy%3D0&t%5B1%5D=maxSize%3Awidth%3D990%2Cheight%3D0&t%5B2%5D=resize%3Awidth%3D990&accessToken=6366d4c74e805232597eff0e363149b4d0443208d0c29ab315ab42a0f625e354

 

En slik advarsel finnes ikke på legemiddel som selges i Norge. Og jeg tror faktisk landslagslegen så denne advarselen for første gang og mistolket den. Det er jo mulig at han (og Johaug?) tolket dopingmerket som er krysset over med rødt som at dette IKKE er doping. Og at han derfor har vært skråsikker på at dette var trygt uten å sjekke videre. Men når det hele ender opp i en positiv prøve så skjønner de at de har dummet eg skikkelig ut..og finner på en unnskyldning at de aldri så noen advarsel på emballasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

"CAS mener Johaugs ansvar ikke ble mindre av kun å stole på lege Fredrik Bendiksen. CAS skriver i dommen at hun burde sjekket innholdet i salven nærmere og at det var en enkel oppgave. Det mener de kvalifiserer til en høyere dom. Ansvaret er til slutt hennes.

– Det var ingen bevis som indikerte at Johaugs mentale evner var så lammet at hun ikke var i stand til å utføre dette grunnleggende ansvaret, skriver CAS."

http://www.tv2.no/sport/9312644/

Anonymkode: 85997...e16

Og dette ansvaret ivaretok hun da hun dobbeltsjekket med legen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gregor Clegane

Synd for Johaug som havnet i denne sumpen. Hun er fantastisk idrettsutøver og later til å være en fin person. Likevel kan vi ikke behandle henne noe annerledes enn andre. Straffen hun ble tildelt (18 mnd) er fullt ut fortjent. At hun ikke innrømmer noe som helst skyld, vrir på fakta og prøver å legge alt på legen, synes jeg vitner om dårlig moral. Rimelig arrogant å opptre på en slik måte, når du er fullt ut klar over hva slags ansvar du har når du driver med idrett på absolutt toppnivå.

Ikke nok med det, hun sto til og med på TV bare noen uker i forkant av skandalen, og fortale på eplekjekt vis hvor opptatt hun var av nettopp dette. Hun filleristet hver eneste pakning opp og ned i mente, for å forsikre seg om at alt var intakt, ifølge henne selv. Da er det jo i og for seg ganske pussig at det skulle forekomme et slikt avvik. I tillegg var pakningen merket med en tydelig advarsel, så denne historien hennes tror jeg ikke så mye på.

Nordmenn er ofte veldig flinke til å fordømme utenlandske skistjerner som blir tatt i doping. Nesten uansett hva saken dreier seg om, så sitter Ola Nordmann hjemme i sofaen å skriker "Få den jævla idioten bort! Fysj, slike holdninger kan vi ikke ha i idretten!" De blir kjeftet på og latterliggjort. Når det derimot dreier seg om snille, søte Therese Johaug, skal vi tydeligvis ikke bry oss. En kritisk kommentar mot henne er synonymt med å banne i kirka, tydeligvis. Da skal vi bare holde kjeft, feie alt under teppet og finne alle mulige grunner for å bortforklare hendelsen. Merkelig moral og tilnærming. Regler skal gjelde alle andre, utenom Norge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Gregor Clegane skrev:

Synd for Johaug som havnet i denne sumpen. Hun er fantastisk idrettsutøver og later til å være en fin person. Likevel kan vi ikke behandle henne noe annerledes enn andre. Straffen hun ble tildelt (18 mnd) er fullt ut fortjent. At hun ikke innrømmer noe som helst skyld, vrir på fakta og prøver å legge alt på legen, synes jeg vitner om dårlig moral. Rimelig arrogant å opptre på en slik måte, når du er fullt ut klar over hva slags ansvar du har når du driver med idrett på absolutt toppnivå.

Ikke nok med det, hun sto til og med på TV bare noen uker i forkant av skandalen, og fortale på eplekjekt vis hvor opptatt hun var av nettopp dette. Hun filleristet hver eneste pakning opp og ned i mente, for å forsikre seg om at alt var intakt, ifølge henne selv. Da er det jo i og for seg ganske pussig at det skulle forekomme et slikt avvik. I tillegg var pakningen merket med en tydelig advarsel, så denne historien hennes tror jeg ikke så mye på.

Nordmenn er ofte veldig flinke til å fordømme utenlandske skistjerner som blir tatt i doping. Nesten uansett hva saken dreier seg om, så sitter Ola Nordmann hjemme i sofaen å skriker "Få den jævla idioten bort! Fysj, slike holdninger kan vi ikke ha i idretten!" De blir kjeftet på og latterliggjort. Når det derimot dreier seg om snille, søte Therese Johaug, skal vi tydeligvis ikke bry oss. En kritisk kommentar mot henne er synonymt med å banne i kirka, tydeligvis. Da skal vi bare holde kjeft, feie alt under teppet og finne alle mulige grunner for å bortforklare hendelsen. Merkelig moral og tilnærming. Regler skal gjelde alle andre, utenom Norge selv.

Både Therese og Agostini ble dømt relativt likt, og at de ble dømt likt er riktig, men allikevel var straffen altfor hard. Agostini kom aldri tilbake etter dommen. En god syklist ble ødelagt som proff idrettsutøver pga klønedop (rumpekrem). Å ødelegge idrettsutøvere eller andre  for klønetabber er stygt og uetisk, men de som straffer synes kanskje det er deilig å knuse noen av og til. Når hun er blond, norsk og vakker så gjør det kanskje enda mere godt å vri rundt kniven ett par ganger ekstra. Et skikkelig misunnelseskick.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye som skurrer - og det er ikke til Johaug sin fordel - i denne saken at jeg ikke fatter at Johaug kan ha én eneste støttespiller. Det fremstår for meg som så udiskutabelt åpenbart at dette var en krem både hun og legen burde forstått at hun skulle holde seg langt unna, bare ved å kaste et blikk på pakka. Men en landslagslege og en toppidrettsutøver skal jo foreta seg langt mer enn å bare kaste et blikk på pakka! De skal ikke bare vite hva de skal styre unna, de skal selvsagt også saumfare innholdsfortegnelsen for å sikre seg. Du gambler ikke på sånt når du er på et nivå som Therese Johaug. Ikke faen. Jeg har ikke peil, likevel tenner et kjapt google-søk varsellampene hos meg når jeg søker opp denne kremen. Er legen og utøveren fullstendig tette i pappen som liksom ikke forsto, eller greide å ta til seg informasjon om dette? Kom ikke å si at ikke legen, i det minste, visste hva varselmerket på pakka betydde. Det er faen meg vrøvl, og folk som tror på det er mer naive enn det burde være lov å til.  http://www.vg.no/sport/langrenn/johaug-tatt-i-doping/cas-trakk-frem-dette-dopingvarselet-i-johaug-dommen/a/24123476/

Jeg synes også det er påtagelig mange toppidrettsutøvere som har gått i fella med denne kremen. Hva er det med denne kremen som gjør at den er så populær blant disse folkene? Det finnes da mer enn nok av sårsalver på markedet som ikke inneholder ulovelige stoffer? Det er jo nærliggende å tenke kamuflering av dopbruk. Ikke vet jeg hva, hvordan, når eller hvorfor, for jeg har ikke kompetanse på det, men det skurrer likevel noe jævlig, og det burde det gjøre hos flere.

Jeg synes straffen hun fikk er riktig og fortjent, og det hadde de fleste andre syntes også, om den ble gitt på samme grunnlag, til en hvilken som helst toppidrettsutøver. Som ikke var norsk, vel å merke. ;)

Anonymkode: a7667...9e9

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske utrolig hvis både legen og Johaug klarte å overse at salven var merket med clostebol. Den var tydelig merket både med det forbudte virkestoffet og med dopingmerket. 

En farmasøyt som vitnet i Johaug-saken sa at han ikke kunne komme på noe virkestoff som slutter på -bol som ikke er et anabolt steroid. Jeg vil tro at både idrettsleger og toppidrettsutøvere vet at de skal holde seg langt unna medikamenter som slutter på -bol. Den eneste grunnen til å bruke en salve med dette virkesroffet er hvis de ønsker å kamuflere bevisst doping. 

"Dommer Ivar Søberg spurte ham om det ikke bør ringe en bjelle når man leser et navn som slutter på -bol i en innholdsfortegnelse.

- Jo, det er klart, sa Sølberg, som imidlertid pekte på at mange anabole steroider har navn som ikke slutter på -bol. Han kunne imidlertid ikke komme noe virkestoff med den avslutningen som ikke er et anabolt steroid."

http://www.framtidinord.no/ntb/sport/2017/01/25/Farmasøyt-Ingen-effekt-av-clostebol-på-leppen-14113882.ece

 

Anonymkode: 85997...e16

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, I Grosny skrev:

Reglene bør kanskje ikke justeres så mye, men straffenivået på kløne-doping bør reduseres betydelig.

Vet ikke hva straffenivået burde være. På den ene siden klart det er tungt om dette er straffen man får selv om man har gjort alt som kan forventes for å unngå doping. Men om det ikke er lett å vite om utøveren gjorde alt hun kunne, var alt for slepphendt eller bevisst dopet seg så kan man jo ikke ha for ulik straff for de ulike tilfellene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, marion skrev:

En slik advarsel finnes ikke på legemiddel som selges i Norge. Og jeg tror faktisk landslagslegen så denne advarselen for første gang og mistolket den. Det er jo mulig at han (og Johaug?) tolket dopingmerket som er krysset over med rødt som at dette IKKE er doping. Og at han derfor har vært skråsikker på at dette var trygt uten å sjekke videre. Men når det hele ender opp i en positiv prøve så skjønner de at de har dummet eg skikkelig ut..og finner på en unnskyldning at de aldri så noen advarsel på emballasjen.

Du... Ærlig talt. Det er ikke snakk om en mosjonist på jentetur til midnattsloppet i Stockholm dette her, altså, det er snakk om en idrettsutøver i verdenstoppen, som er ute og reiser hele tiden, med et kobbel av et apparat rundt seg. At de har kjøpt en krem på et apotek i Italia spiller ingen rolle, pakken var merket, og en landslagslege, som har som jobb å følge idrettsutøvere verden rundt, er selvsagt såpass kompetent at han både kjenner igjen merket og er istand til å fange opp mistenkelige stoffer i innholdsfortegnelsen (som han så klart ikke burde kommet så langt at han kom til å lese engang, fordi pakken skulle vært forkastet idet han så esken). Dette er ikke amatører, de vet hva de gjør! Jeg fatter ikke at folk kan være så naive i resonnementet sitt som det du er her.

Anonymkode: cfbee...252

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, I Grosny skrev:

Både Therese og Agostini ble dømt relativt likt, og at de ble dømt likt er riktig, men allikevel var straffen altfor hard. Agostini kom aldri tilbake etter dommen. En god syklist ble ødelagt som proff idrettsutøver pga klønedop (rumpekrem). Å ødelegge idrettsutøvere eller andre  for klønetabber er stygt og uetisk, men de som straffer synes kanskje det er deilig å knuse noen av og til. Når hun er blond, norsk og vakker så gjør det kanskje enda mere godt å vri rundt kniven ett par ganger ekstra. Et skikkelig misunnelseskick.

Jeg synes du viser utrolig liten tillit til CAS og deres integritet som rettsinstans. Misunnelseskick, faktisk. Herregud..

Anonymkode: cfbee...252

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, I Grosny skrev:

Både Therese og Agostini ble dømt relativt likt, og at de ble dømt likt er riktig, men allikevel var straffen altfor hard. Agostini kom aldri tilbake etter dommen. En god syklist ble ødelagt som proff idrettsutøver pga klønedop (rumpekrem). Å ødelegge idrettsutøvere eller andre  for klønetabber er stygt og uetisk, men de som straffer synes kanskje det er deilig å knuse noen av og til. Når hun er blond, norsk og vakker så gjør det kanskje enda mere godt å vri rundt kniven ett par ganger ekstra. Et skikkelig misunnelseskick.

At du blander inn utseendet hennes og mener det er relevant for noe som helst sier vel mest om deg. Skulle voksne menn liksom være misunnelige? Dessuten er hun slett ikke vakker, hun er kortbent og tynnhåret. Man forbinder normalt norske kvinner med noe høyreist og langbent. 

Anonymkode: fb227...517

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Gardermobanen skrev:

Vet ikke hva straffenivået burde være. På den ene siden klart det er tungt om dette er straffen man får selv om man har gjort alt som kan forventes for å unngå doping. Men om det ikke er lett å vite om utøveren gjorde alt hun kunne, var alt for slepphendt eller bevisst dopet seg så kan man jo ikke ha for ulik straff for de ulike tilfellene. 

Jeg synes ikke hun gjorde alt hun kunne. Dette var slurv, uaktsomt og utrolig klønete. Skikkelig tabbe. Det samme kan man si om Agostini som fikk anbefalt clostebolrumpesalve av sin mamma.   Straffenivået er lagt i grenseland mellom total ødeleggelse av idrettsutøveren som yrkesutøver og delvis ødeleggelse.  Det er altfor hardt og en personlig tragedie for de som rammes.

Du og jeg gjør sikkert latskapsklønetabber noen ganger, men vi blir ikke delvis eller fullstendig knust av den grunn. Det er utenfor min moral å skade mennesker så hardt som den skaden Agostini og Johaug ble påført som straff for slikt forferderlig klønete slurv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At du blander inn utseendet hennes og mener det er relevant for noe som helst sier vel mest om deg. Skulle voksne menn liksom være misunnelige? Dessuten er hun slett ikke vakker, hun er kortbent og tynnhåret. Man forbinder normalt norske kvinner med noe høyreist og langbent. 

Anonymkode: fb227...517

Det finnes massevis av grinete misunnelige voksne menn, til og med i maktposisjoner og domsutvalg, og også her på KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, I Grosny skrev:

Jeg synes ikke hun gjorde alt hun kunne. Dette var slurv, uaktsomt og utrolig klønete. Skikkelig tabbe. Det samme kan man si om Agostini som fikk anbefalt clostebolrumpesalve av sin mamma.   Straffenivået er lagt i grenseland mellom total ødeleggelse av idrettsutøveren som yrkesutøver og delvis ødeleggelse.  Det er altfor hardt og en personlig tragedie for de som rammes.

Du og jeg gjør sikkert latskapsklønetabber noen ganger, men vi blir ikke delvis eller fullstendig knust av den grunn. Det er utenfor min moral å skade mennesker så hardt som den skaden Agostini og Johaug ble påført som straff for slikt forferderlig klønete slurv.

Nå er det vel engang slik at man har helt andre, og ekstremt mye strengere, rutiner rundt bruk av medikamenter som toppidrettsutøver, enn det du og jeg kan tillate oss. Det er jo dét som er noe av poenget her. Når man er sykkelproff spør man ikke mora si om råd, og jeg kjøper heller ikke at han gjorde det. Han var bare ute etter en plausibel unnskyldning. Vel, i mitt hode bør han lenger ut på landet med den der, altså. Nå er vel ikke akkurat sykkelsporten mest kjent for rene melposer heller? Det har vært såpass mange skandaler innen sykkelsporten at folk verken kan eller bør godta denslags unnskyldninger. Omfanget av dopingskandaler innen sporten burde jo i seg selv gjøre at utøverne er enda strengere med egne rutiner, synes du ikke?

Anonymkode: cfbee...252

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel engang slik at man har helt andre, og ekstremt mye strengere, rutiner rundt bruk av medikamenter som toppidrettsutøver, enn det du og jeg kan tillate oss. Det er jo dét som er noe av poenget her. Når man er sykkelproff spør man ikke mora si om råd, og jeg kjøper heller ikke at han gjorde det. Han var bare ute etter en plausibel unnskyldning. Vel, i mitt hode bør han lenger ut på landet med den der, altså. Nå er vel ikke akkurat sykkelsporten mest kjent for rene melposer heller? Det har vært såpass mange skandaler innen sykkelsporten at folk verken kan eller bør godta denslags unnskyldninger. Omfanget av dopingskandaler innen sporten burde jo i seg selv gjøre at utøverne er enda strengere med egne rutiner, synes du ikke?

Anonymkode: cfbee...252

Agostini var kanskje en av svært få sykister som tråkket rundt med rene melposer. Han ble knust, og de andre, de med helprofft dopingprogram spekulert ut av de beste leger ble helter og vinnere. De som ikke er mest oppdatert på doping og følgelig mest utsatt for å gjøre klønetabber er gjerne de som ikke bruker dop, og ikke har interessert seg for å sette seg skikkelig inn i problematikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, I Grosny skrev:

Agostini var kanskje en av svært få sykister som tråkket rundt med rene melposer. Han ble knust, og de andre, de med helprofft dopingprogram spekulert ut av de beste leger ble helter og vinnere. De som ikke er mest oppdatert på doping og følgelig mest utsatt for å gjøre klønetabber er gjerne de som ikke bruker dop, og ikke har interessert seg for å sette seg skikkelig inn i problematikken.

Det stemmer vel at det var første gang han ble tatt for noe som involverte ulovlige stoffer, men hvor vidt han har tråkket rundt med rene melposer i alle år vet vel både du og jeg fint lite om. Sykkelsporten er gjennomsyret av usportslig aktivitet, og det er ikke lenge siden det ble avslørt at utøvere har jukset seg til gode plasseringer i årevis uten å bli tatt. Ifølge Thor Hushovd uttalte Lance Armstrong til ham allerede før han innrømmet alt på Oprah-show at alle dopet seg.

Anonymkode: cfbee...252

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer vel at det var første gang han ble tatt for noe som involverte ulovlige stoffer, men hvor vidt han har tråkket rundt med rene melposer i alle år vet vel både du og jeg fint lite om. Sykkelsporten er gjennomsyret av usportslig aktivitet, og det er ikke lenge siden det ble avslørt at utøvere har jukset seg til gode plasseringer i årevis uten å bli tatt. Ifølge Thor Hushovd uttalte Lance Armstrong til ham allerede før han innrømmet alt på Oprah-show at alle dopet seg.

Anonymkode: cfbee...252

At han klønet med dop er ett sterkt indisium på at han ikke var inne i noe dop-program.   

Skal vi gå ut ifra at han var en utspekulert doper som maskerte med rumpekrem?, og bruke hans italienske statsborgerskap som bevis?

Hva da med Knudsen, Pedersen, Wilmann, Arvesen, Hushovd og alle de som syklet under norsk flagg? Er norsk statsborgerskap også bevis på doping? Det mistenkelige er jo at ingen av dem har blitt tatt, untatt Kjærgaard. Jeg regner med at disse ovennevnte ikke var dopere (men Kjærgaard var).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er problematisk - generelt sett - er at det helt åpenbart ikke finnes noen fasit for hva som er "bra nok" når det gjelder hva utøveren selv skal gjøre av undersøkelser. 

Hun burde forstått det ut i fra hva som sto på pakken, sier noen. Ja, men i et generelt tilfelle så er jo de færreste utøverne leger, og har sånn sett ikke kompetanse til å vurdere helt på egen hånd hva som er tillatt og ikke. Hvordan skal man være sikker på at pakken er helt korrekt merket, spesielt hvis den er kjøpt i et annet land, kanskje de bruker andre symboler og navn på innhold. Det kan også være feilmerket, så slik jeg ser det holder det ikke å se kun på pakken. Da burde hun spørre legen, sier noen. Men...

Det er ikke nok å spørre legen, ikke en gang hvis legen selv har kjøpt medikamentet og man sånn sett kan gå ut fra at legen har lest på pakningen. Selv om utøveren har et ansvar så tror jeg de færreste føler seg kompetent til overprøve en person med utdanning og åresvis med kompetanse. Men, som fastslått er det IKKE nok å spørre legen. Pakningen kan vi heller ikke stole på, for hvem vet om alt som er relevant står der eller at man har forstått alt riktig? Da kan man jo bruke Google, er forslaget...

Google? Google er jo ikke en kilde som vi kan stole på. "Jeg leste det på Google". Man kan lese alt mulig på Google hvis man søker "rett". Gulrøtter er både sunt og kan gi deg kreft, kaffe gjør deg smartere og dummere. Men likevel er altså Google stedet å dra for å verifisere om et legemiddel er trygt å bruke mtp doping. Narr meg ikke til å le!

Det burde finnes et internasjonalt legemiddelregister som alle utøvere på et visst nivå hadde tilgang til, spør du meg. Da kunne man logget og dokumentert at utøveren hadde vært inne og lest om de legemidlene de valgte å bruke, og fått sannferdig informasjon. Uten et slikt system blir det umulig for utøveren å bevise at de har gjort nok for å forsikre seg om at noe er trygt. Ellers blir det bare en evig runddans av "du burde jo Googlet/du burde lest pakningen/du burde spurt legen" og ingen av kildene har autoritet i seg selv. 

Anonymkode: 7aba8...87a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...