Gå til innhold

Hva slags straff bør Johaug få?


Kjetil E

Straff for Johaug  

285 stemmer

  1. 1. Hva slags straff bør Johaug få?

    • Advarsel
      62
    • Intill 3 mnd utestengelse
      31
    • Under 1 år
      24
    • 1 til 1,5 år
      52
    • 2 år
      55
    • Mer enn 2 år
      61


Anbefalte innlegg

Gjest C.Tramell
2 timer siden, I Grosny skrev:

Du har også ansvar for alt mulig, og er du som meg så driter du deg ut av og til. Ganske stygge tabber skjer. Men straffenivået er helt vanvittig for en slik forseelse. Hun taper masse millioner i inntekt og har yrkesforbud i over ett år. Straffen er altså hundre ganger mer alvorlig enn selve forbrytelsen. 

Tenk om det hadde vært du som hadde gjort en eller annen idiot-tabbe og du ble straffet med 10 millioner i inntektstap og 1,5 års yrkesforbud. Da hadde du sikkert ment at straffen var for drøy.

 

Nettopp på grunn av dette er det komplett ubegripelig at hun har slurvet så grovt med legemiddelbruk som hun innrømmer å ha gjort. Når man har så mye å tape bør man sette seg grundig inn i tingene og sjekke alt, også når det er en lege som kommer med det. Hvis hun er normalt intelligent bør hun være i stand til å google medisiner, og siden skikarrieren hennes står og faller på at hun holder seg ren er det uforståelig at hun ikke har gjort det. Det er ikke en idiot-tabbe, det er en sløvskap det ikke finnes unnskyldninger for.

Jeg hadde ikke overlatt noe til tilfeldighetene hvis det stod 10 millioner kroner og yrkesforbud på spill, det kan jeg love deg, og hvis jeg likevel presterte å gå i baret på grunn av slurv ville jeg skammet meg, tatt straffen min og ikke prøvd å legge skylden på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes i mine øyne ingen sjanse for at dette har foregått slik det ble fremstilt under rettssaken. Jeg tror ikke ett sekund på forklaringen. Aldri i livet om legen ville reist fra Norge uten den kremen etter å ha snakket med Johaug om problemet hennes før han reiste. Ikke i noe tilfelle ville en lege med ansvar for landslaget gått god for en salve uten å sjekkeinnholdsfortegnelsen først. Og Johaug ville ikke nøyd seg med å spørre legen, hun ville dobbeltsjekket. Slik hun selv sier hun alltid gjør. 

Og det er jo ikke slik at det ville vært nødvendig å Google. Det hadde holdt å kaste et blikk på pakningen eller pakningsvedlegget.

men dette blir jo bare spekulering, poenget er vel at CAS selvsagt ikke kan gi noen strafferabatt fordi noen andre sa de kunne benytte et forbudt stoff. I det øyeblikket den døren står på gløtt så er det jo fritt frem for utøvere å dope seg og skylde på legen etterpå da.

Så er det jo selvsagt at sikkerhetsrutinene i NSF må strammes inn.

Syns Johaug har fremstått som meget usympatisk og barnslig i denne saken, som ikke tar noe ansvar selv.

Anonymkode: 6caa2...4be

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, C.Tramell skrev:

Nettopp på grunn av dette er det komplett ubegripelig at hun har slurvet så grovt med legemiddelbruk som hun innrømmer å ha gjort. Når man har så mye å tape bør man sette seg grundig inn i tingene og sjekke alt, også når det er en lege som kommer med det. Hvis hun er normalt intelligent bør hun være i stand til å google medisiner, og siden skikarrieren hennes står og faller på at hun holder seg ren er det uforståelig at hun ikke har gjort det. Det er ikke en idiot-tabbe, det er en sløvskap det ikke finnes unnskyldninger for.

Jeg hadde ikke overlatt noe til tilfeldighetene hvis det stod 10 millioner kroner og yrkesforbud på spill, det kan jeg love deg, og hvis jeg likevel presterte å gå i baret på grunn av slurv ville jeg skammet meg, tatt straffen min og ikke prøvd å legge skylden på andre.

Helt enig!!

Anonymkode: 6caa2...4be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, slagelse skrev:

Og dette ansvaret tok hun. Hun dobbeltsjekket med sin egen lege. En lege hun stolte på. Hvorfor skal ikke en pasient kunne stole på sin egen lege som er med deg gjennom hele din karriere som toppidrettsutøver? Dette ansvaret tok Johaug :)

"Sundby ble dømt for feil bruk av astmamedisin bare to måneder før Johaug testet positivt på det forbudte stoffet clostebol. Hans sak ble anket til idrettens voldgiftsrett (CAS), der Johaug-saken også behandles, og i dommen derfra står det svart på hvitt at det taler imot utøveren når han/hun «utelukkende har stolt på sine medisinske rådgivere»."

https://www.nrk.no/sport/derfor-kan-sundby-dommen-knuse-johaugs-ol-drom-1.1365071

Anonymkode: 85997...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, C.Tramell skrev:

Nettopp på grunn av dette er det komplett ubegripelig at hun har slurvet så grovt med legemiddelbruk som hun innrømmer å ha gjort. Når man har så mye å tape bør man sette seg grundig inn i tingene og sjekke alt, også når det er en lege som kommer med det. Hvis hun er normalt intelligent bør hun være i stand til å google medisiner, og siden skikarrieren hennes står og faller på at hun holder seg ren er det uforståelig at hun ikke har gjort det. Det er ikke en idiot-tabbe, det er en sløvskap det ikke finnes unnskyldninger for.

Jeg hadde ikke overlatt noe til tilfeldighetene hvis det stod 10 millioner kroner og yrkesforbud på spill, det kan jeg love deg, og hvis jeg likevel presterte å gå i baret på grunn av slurv ville jeg skammet meg, tatt straffen min og ikke prøvd å legge skylden på andre.

Beklager men monstertabber er mye mer utbredt enn vi ønsker å tro. Du gjør kanskje aldri helt forferderlige tabber selv og har følgelig problemer med å forstå at slikt skjer. Jeg tror Therese ikke gadd å se på pakningen og stolte blindt på legen, som kanskje var litt utafor der og da. Forferderlig idiotisk og en feil som knuser henne, men allikevel, sånt skjer. Når to personer begge har ansvaret for å sjekke en ting, så kan det ende opp med at ingen gidder, fordi den andre har jo full kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Sundby ble dømt for feil bruk av astmamedisin bare to måneder før Johaug testet positivt på det forbudte stoffet clostebol. Hans sak ble anket til idrettens voldgiftsrett (CAS), der Johaug-saken også behandles, og i dommen derfra står det svart på hvitt at det taler imot utøveren når han/hun «utelukkende har stolt på sine medisinske rådgivere»."

https://www.nrk.no/sport/derfor-kan-sundby-dommen-knuse-johaugs-ol-drom-1.1365071

Anonymkode: 85997...e16

Jeg minner deg om at en lege skal være en faglig person som har tilstrekkelig kunnskap om slike midler. Derfor strider det mot all fornuft at vanlige folk som ikke har medisinsk utdannelse skal vite alt slikt på forhånd. Det er en grunn til at man har medisinsk personell med seg når man er en internasjonal toppidrettsutøver som Johaug er. Hun skal kunne ha tillit til sin egen lege. Og når hun dobbeltsjekker med sin egen lege to ganger før hun bruker middelet, så skal dette vært godt nok :). Dette er snakk om tradisjonell folkeskikk og standard. Johaug skal kunne fokusere på sin idrett med hard trening og sanke gullmedaljer. Plasser ansvaret der det hører hjemme og ikke driv med heksejakt mot fantastiske idrettsutøvere på grunn av misunnelse er mitt råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At en lege med flere tiårs erfaring og hun selv begikk så store tabber samtidig og klarte å overse doping-varslet på pakken høres veldig merkelig ut. Synes det er fair at hun ble dømt såpass hardt. Langrennssporten blir for min del desverre ikke det samme etter Sundby og Johaug-sakene.

Anonymkode: f2d9e...ad4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette vært en utenlandsk skiløper, så hadde jeg syntes at straffen var passende. Det samme mener jeg om Johaug. Hun sjekker ikke hva hun putter i kroppen og straffes for det. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell
4 minutter siden, I Grosny skrev:

Beklager men monstertabber er mye mer utbredt enn vi ønsker å tro. Du gjør kanskje aldri helt forferderlige tabber selv og har følgelig problemer med å forstå at slikt skjer. Jeg tror Therese ikke gadd å se på pakningen og stolte blindt på legen, som kanskje var litt utafor der og da. Forferderlig idiotisk og en feil som knuser henne, men allikevel, sånt skjer. Når to personer begge har ansvaret for å sjekke en ting, så kan det ende opp med at ingen gidder, fordi den andre har jo full kontroll.

Ja bevares, forferdelige tabber skjer, men hvis man er sløv og roter ting sånn til for seg bør man ta ansvar for det man har gjort. Johaug gjør fortsatt ikke det. Hun gråter og gråter, og later overhodet ikke til å se sin egen rolle i det hele. Jeg har mistet mye respekt for henne på grunn av måten hun har oppført seg etter at hun ble dopingtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, slagelse skrev:

Jeg minner deg om at en lege skal være en faglig person som har tilstrekkelig kunnskap om slike midler. Derfor strider det mot all fornuft at vanlige folk som ikke har medisinsk utdannelse skal vite alt slikt på forhånd. Det er en grunn til at man har medisinsk personell med seg når man er en internasjonal toppidrettsutøver som Johaug er. Hun skal kunne ha tillit til sin egen lege. Og når hun dobbeltsjekker med sin egen lege to ganger før hun bruker middelet, så skal dette vært godt nok :). Dette er snakk om tradisjonell folkeskikk og standard. Johaug skal kunne fokusere på sin idrett med hard trening og sanke gullmedaljer. Plasser ansvaret der det hører hjemme og ikke driv med heksejakt mot fantastiske idrettsutøvere på grunn av misunnelse er mitt råd :)

Johaug visste at det er utøveren selv selv som har ansvaret. Hun visste at det ikke var bra nok å sjekke med legen. Kollegaen hennes hadde nettopp fått en dom hvor dette ble presisert. Det var mye snakk om det i langrennsmiljøet. Hun var selv klar på at det er utøveren som har ansvaret.

"Selv forteller Therese Johaug at hun er svært påpasselig og at hun alltid har vært det. 

– Jeg tar aldri noe jeg får tilbudt eller kommer over uten å sjekke det først. Enten det er en salve eller en te, sier hun. 

Johaug er klar på at det er utøveren selv som har ansvaret. 

Selv har hun slitt mye med munnsår og fått flere innspill på salver og kremer som kan være lindrende og forebyggende. Da er hun ekstra påpasselig. 

– Jeg sjekker både én, to og tre ganger, sier hun."

https://www.ostlendingen.no/therese-johaug/langrenn/sport/sjekker-ekstra-om-det-bare-er-salve-eller-te/s/5-69-306921

Det ville vært for lett å slippe unna med doping hvis man bare kunne skylde på legen. 

Anonymkode: 85997...e16

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, C.Tramell skrev:

Ja bevares, forferdelige tabber skjer, men hvis man er sløv og roter ting sånn til for seg bør man ta ansvar for det man har gjort. Johaug gjør fortsatt ikke det. Hun gråter og gråter, og later overhodet ikke til å se sin egen rolle i det hele. Jeg har mistet mye respekt for henne på grunn av måten hun har oppført seg etter at hun ble dopingtatt.

Forskjellige folk har forskjellige måter å reagere på når de har tabbet seg katastrofalt ut. Therese sin reaksjon er ikke vakker, men ganske menneskelig. Situasjonen er fortvilet. Hun har mistet veldig mye og gått fra å være ett av verdens mest attraktive sponsor-objekter til en doping-taper. Alt dette vonde blir gnidd inn hele tiden av presse og ankesaker osv.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, slagelse skrev:

Jeg minner deg om at en lege skal være en faglig person som har tilstrekkelig kunnskap om slike midler. Derfor strider det mot all fornuft at vanlige folk som ikke har medisinsk utdannelse skal vite alt slikt på forhånd. Det er en grunn til at man har medisinsk personell med seg når man er en internasjonal toppidrettsutøver som Johaug er. Hun skal kunne ha tillit til sin egen lege. Og når hun dobbeltsjekker med sin egen lege to ganger før hun bruker middelet, så skal dette vært godt nok :). Dette er snakk om tradisjonell folkeskikk og standard. Johaug skal kunne fokusere på sin idrett med hard trening og sanke gullmedaljer. Plasser ansvaret der det hører hjemme og ikke driv med heksejakt mot fantastiske idrettsutøvere på grunn av misunnelse er mitt råd :)

"CAS mener Johaugs ansvar ikke ble mindre av kun å stole på lege Fredrik Bendiksen. CAS skriver i dommen at hun burde sjekket innholdet i salven nærmere og at det var en enkel oppgave. Det mener de kvalifiserer til en høyere dom. Ansvaret er til slutt hennes.

– Det var ingen bevis som indikerte at Johaugs mentale evner var så lammet at hun ikke var i stand til å utføre dette grunnleggende ansvaret, skriver CAS."

http://www.tv2.no/sport/9312644/

Anonymkode: 85997...e16

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med statsministeren vår sørger over denne dommen (se hennes facebookside). Jeg har ikke sett meg så grundig inn i dommen må jeg innrømme, men om denne dommen samsvarer med hvordan andre har blitt dømt for lignende tilfeller, så syns jeg det er riktig. Vi skal ikke særbehandles bare fordi vi er norske, gode på ski og griner. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

At en lege med flere tiårs erfaring og hun selv begikk så store tabber samtidig og klarte å overse doping-varslet på pakken høres veldig merkelig ut. Synes det er fair at hun ble dømt såpass hardt. Langrennssporten blir for min del desverre ikke det samme etter Sundby og Johaug-sakene.

Anonymkode: f2d9e...ad4

Greit at utøveren ble dømt. Det er adskillig verre at legen slipper unna uten tiltale for grov tjenesteforsømmelse, noe som burde kvalifisere til flere års fengsel og tap av autorisasjon for alltid. Legene slipper alltid unna når de gjør sine tabber.

Anonymkode: 00b1e...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mister respekten for Marit Bjørgen også.

Er hele skilandslaget gjennomkorrupte, løgnaktige juksemakere?

Hvordan kan Marit Bjørgen si at "Nå er jeg redd for at babysalven skal inneholde forbudte stoffer".

Det er en hysterisk påstand. Jeg har aldri sett et slikt merke på barnesalve. Og en lege med 30 års erfaring, ser ikke merket. Ikke utøveren heller.

Bjørgen vet at hennes tidligere blodprøver fra dopingkontroller blir tatt vare på. Det man ikke kunne finne i tidligere år, kan man kanskje finne ved en kontroll senere

https://imbo.vgc.no/users/vgno/images/69f070476ed7a8f0549a40f258f2c8cb?t%5B0%5D=crop%3Awidth%3D4967%2Cheight%3D3648%2Cx%3D292%2Cy%3D0&t%5B1%5D=maxSize%3Awidth%3D990%2Cheight%3D0&t%5B2%5D=resize%3Awidth%3D990&accessToken=6366d4c74e805232597eff0e363149b4d0443208d0c29ab315ab42a0f625e354

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over denne artikkelen på nett, og syns det er bekymringsverdig at idrettsforbundet/antidoping Norge ikke gir samme støtte til utøverne sine. Ja, så er Johaug mer kjent, tjener mer penger og trekker mer folk, men så forskjell som artikkelen peker på burde det vel ikke være? 

Sitat

 

Saken: Da langrennsløper Therese Johaug testet positivt på det forbudte, testosteronlignende stoffet klostebol i september 2016, startet en rekordrask prosess i Norge:Johaug-300x200.jpg?x92119

Antidoping Norge (AN) innkalte til pressekonferanse og gjorde et «unntak» for «Therese» ved å forhåndskonkludere i en dopingsak. AN unnlot å opplyse om at pakningen var dopingmerket, og de påsto at den hemmeligholdte mengden Johaug hadde fått i seg var «svært lav» og samsvarte med krembruk. Dette til tross for at det i januar kom frem at klostebolnivået snarere var på 13 nanogram pr ml., hele 260 ganger høyere enn det Contador ble dømt for.

Det tok kun 132 dager for Johaug å få en utestengelsesstraff på 13 måneder, som gjør at hun rekker OL. Idrettsforbundets domsutvalg og Antidoping Norge sa seg enige om at Johaugs skyld var «ubetydelig», tross at hun ikke undersøkte hva hun tok i seg. Dommen nevner ikke at Antidoping Norge hadde unnlatt å dopingteste Johaug siden mai, i fire måneder.

Da FIS anket den norske dommen, engasjerte også kulturministeren seg: Hun lovet å presse på i WADAs styremøte for å omgjøre praksis i voldgiftsretten CAS og åpne for norske medier, noe hun ikke fikk gjennom.

Kontrasten: Vektløfter og OL-flaggbærer Ruth Kasirye testet 25. januar 2016 positivt på meldonium, som ikke sto på dopinglisten før 1. januar samme år, tre uker tidligere.

Ruth-Kasirya-300x168.jpg?x92119 Vektløfter Ruth Kasirye bar det norske flagget under OL-åpningen i 2008. Her har hun tatt sølv i EM i 2007. FOTO: Olivier Morin/AFP

WADA erklærte i april 2016 at prøver avlagt før mars kunne ses bort fra dersom utøver hadde tatt meldonium før januar, noe legene erklærte at hun fikk under innleggelse på sykehus i Uganda fra 28. desember 2015. Prøven viste kun 1,3 mikrogram pr ml., like over minimumsnivået for eventuell straff. Likevel innstilte Antidoping Norge på hele 4 års utestengelse av Kasirye (altså 48 måneder, maksimal straff), mot 14 måneder for Johaug. Domsutvalget endte på 24 måneder.

Antidoping Norge vedtok umiddelbart å suspendere Kasirye, men unnlot å legge saken fram for sin Medisinske fagkomité. Dette bryter med WADAs regelverk, og suspensjonen var derfor ugyldig. Den måtte så oppheves av Idrettsforbundets domsutvalg i august 2016.

Mens Antidoping Norge dro til Italia for å belyse Johaug-saken, tok de ikke én telefon for å få bekreftet Kasiryes legedokumentasjon. Idrettsforbundet brukte 473 dager på behandle Kasiryes sak, nesten ett år lenger enn på Johaug, som i januar fikk sin sak flyttet foran Kasiryes.

 

 

Endret av Newroz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2016:
Oscar Alfonso Guilén Ticas, El Salvador, bueskyting - utestengt i ett år.

2015:
Imelda Bac, Guatemala, friidrett - utestengt i to år.

Fernando Augusto Finkler, Brasil, sykkel - utestengt i ett år.

2014:
Igor Stella, Italia, kjelkehockey - utestengt i 18 måneder.

2013:
Stefano Roncalli, Italia, sykkel - utestengt i 20 måneder.

Marco Conte, Italia, fotball - utestengt i 18 måneder.

Stefano Agostini, Italia, sykkel - utestengt i 15 måneder.

Ilaria Sanguineti, Italia, sykkel, utestengt i ett år.

Marco Salas, Costa Rica, sykkel, utestengt i ett år.

Ilaria Bombelli, Italia, turn, utestengt i ett år.

2012:
Freddy Galvis, Venezuela, baseball - utestengt i 50 kamper.

Esmatullah Rustam Khil, Afghanistan, vektløfting - utestengt i to år.

Eddier Godinez Marin, Costa Rica, sykkel - utestengt i to år.

Josue Gonzalez Cortes, Costa Rica, sykkel - utestengt i to år.

2011:
Abdul Raouf Noori, Afghanistan, vektløfting - utestengt i to år.

Matteo Marini, Italia, sykling - utestengt i to år.

Manjeet Singh, India, boksing - utestengt i to år.

2010:
Mark Edwards, Storbritannia, friidrett - utestengt i tre år.

2007:
Maria Josefina Cordero Santos, Den dominikanske republikk, volleyball - utestengt i fire år.

2006:
Maurizio Carta, italia, sykkel - utestengt i to år.

David Fremml, Tsjekkia, kroppsbygging - utestengt i to år.

2004:
Giorgia Squizzato, Italia, svømming - utestengt i ett år.

2003:
Fernando Buttenberder Pass , Brasil, fotball - utestengt i 29 dager.

Fernando Vizzotto, Brasil, fotball - utestengt i 29 dager.

Maurren Higa Maggi, Brasil, friidrett - utestengt i to år.

1999:
Petr Kouba , Tsjekkia, fotball - utestengt i fire uker.

Tibor Benedek, Ungark, vannpolo - utestengt i 15 måneder.

Disse er tidligere dømt for Clostebol. Det er helt umulig at en lege for det norske landslaget ikke skulle vite at det preparatet står på dopinglisten. Kremen er merket med dopingadvarsel og det står at den inneholder Clostebol. Her fant jeg den utøveren, som ble dømt til to års utestengelse. Johaug hadde 260 ganger mer Clostebol i blodet enn han. Jeg beklager at jeg surret med navn og mengder i et tidligere innlegg. https://www.dagbladet.no/sport/johaug-hadde-260-ganger-mer-dop-i-kroppen-enn-contadornbsp--endelig-nyanserer-vi-ting-litt/67241247

Hele forklaringen er usannsynlig. Legen tok støyten. Bendiksen ble ofret for at Johaug skulle legge skylden på ham, og strigråte i hvert intervju. Bendiksen og Johaug hadde salven klar for å dekke over dopingbruk.

Norske skijenter gode forbilder, javisst...

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johaug og co har vist NULL ydmykhet i denne saken. Hun har ikke en eneste gang innrømmet uaktsomhet, og konsekvent lagt ALL skyld på legen. Det provoserer folk, og det provoserer FIS. Jeg tror faktisk dette kunne ha vært årsaken til at FIS anket. Norges skiforbund og Johaug har opptrådt så arrogant i denne saken at det har irritert mange, spesielt utlendingene.

Norge har dundret løs mot alt som har med doping å gjøre, og har aldri snakket om at de som er tatt for tilsvarende uhell som Johaug burde fått mindre straff.

Norsk idrett betaler nå prisen for sin arroganse. Og jeg er tilbøyelig til å si at det er fortjent.

Og nå ser jeg at de vurderer å anke dommen til sveitsisk høyesterett. Arrogansen bare fortsetter med andre ord. I mine øyne bør de involverte i Norges Skiforbund, spesielt Løfshus og Røste, ta sin hatt og gå. De er en skam for norsk idrett. Dagbladet bør også avskjedige Esten O. Sæther som har sitter og forsvart Johaug med nebb og klør, samtidig som han har kastet alle andre dopere under bussen, inkludert alle andre nordmenn. Unntatt kjæledeggen Johaug.

Dette er en skammens dag for Norsk idrett, men det er fortjent. Dommen er fortjent. Likevel fortsetter sytinga. Vi er faen så selvgode og navlebeskuende at det ikke er til å tro.

Anonymkode: c432c...713

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, ops2 skrev:

2016:
Oscar Alfonso Guilén Ticas, El Salvador, bueskyting - utestengt i ett år.

2015:
Imelda Bac, Guatemala, friidrett - utestengt i to år.

Fernando Augusto Finkler, Brasil, sykkel - utestengt i ett år.

2014:
Igor Stella, Italia, kjelkehockey - utestengt i 18 måneder.

2013:
Stefano Roncalli, Italia, sykkel - utestengt i 20 måneder.

Marco Conte, Italia, fotball - utestengt i 18 måneder.

Stefano Agostini, Italia, sykkel - utestengt i 15 måneder.

Ilaria Sanguineti, Italia, sykkel, utestengt i ett år.

Marco Salas, Costa Rica, sykkel, utestengt i ett år.

Ilaria Bombelli, Italia, turn, utestengt i ett år.

2012:
Freddy Galvis, Venezuela, baseball - utestengt i 50 kamper.

Esmatullah Rustam Khil, Afghanistan, vektløfting - utestengt i to år.

Eddier Godinez Marin, Costa Rica, sykkel - utestengt i to år.

Josue Gonzalez Cortes, Costa Rica, sykkel - utestengt i to år.

2011:
Abdul Raouf Noori, Afghanistan, vektløfting - utestengt i to år.

Matteo Marini, Italia, sykling - utestengt i to år.

Manjeet Singh, India, boksing - utestengt i to år.

2010:
Mark Edwards, Storbritannia, friidrett - utestengt i tre år.

2007:
Maria Josefina Cordero Santos, Den dominikanske republikk, volleyball - utestengt i fire år.

2006:
Maurizio Carta, italia, sykkel - utestengt i to år.

David Fremml, Tsjekkia, kroppsbygging - utestengt i to år.

2004:
Giorgia Squizzato, Italia, svømming - utestengt i ett år.

2003:
Fernando Buttenberder Pass , Brasil, fotball - utestengt i 29 dager.

Fernando Vizzotto, Brasil, fotball - utestengt i 29 dager.

Maurren Higa Maggi, Brasil, friidrett - utestengt i to år.

1999:
Petr Kouba , Tsjekkia, fotball - utestengt i fire uker.

Tibor Benedek, Ungark, vannpolo - utestengt i 15 måneder.

Disse er tidligere dømt for Clostebol. Det er helt umulig at en lege for det norske landslaget ikke skulle vite at det preparatet står på dopinglisten. Kremen er merket med dopingadvarsel og det står at den inneholder Clostebol. Her fant jeg den utøveren, som ble dømt til to års utestengelse. Johaug hadde 260 ganger mer Clostebol i blodet enn han. Jeg beklager at jeg surret med navn og mengder i et tidligere innlegg. https://www.dagbladet.no/sport/johaug-hadde-260-ganger-mer-dop-i-kroppen-enn-contadornbsp--endelig-nyanserer-vi-ting-litt/67241247

Hele forklaringen er usannsynlig. Legen tok støyten. Bendiksen ble ofret for at Johaug skulle legge skylden på ham, og strigråte i hvert intervju. Bendiksen og Johaug hadde salven klar for å dekke over dopingbruk.

Norske skijenter gode forbilder, javisst...

Hvis du sikter til Contador, ble jo han ikke trodd av domstolen, i motsetning til Johaug. Johaug ble også tatt utenfor sesong, som burde telle for noe. Hun ble testet dagen etter inntak av kremen, noe som forklarer de høye verdiene. Jeg tror ikke på konspirasjonsteorier om at de norske doper seg systematisk, og man dømmer ikke noen utifra teorier, men bevis.

Clostebol er heller ikke noe prestasjonsfremmende middel når det brukes som krem, og vi har jo alle sett at Johaug sliter med munnsår.

Alt for streng dom for en forsømmelse i tjenesten, og mange av de andre dommene her er også helt sinnssyke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på Thereses versjon. Jeg mener legen har majoriteten av skylden. 

Jeg forstår hvor urettferdig dette må føles for henne. 

Men, jeg støtter dagens avgjørelse. Jeg hadde aldri trodd en utenlandsk utøver som la skylden på en lege som hadde gjort en feil. 

To skisesonger utestengt for å ha hatt doping i kroppen etter å ha smørt seg med et ulovlig middel er en dom jeg hadde forventet for alle utøvere.

Hva skulle CAS gjort neste gang en utøver sa det samme? 

Så Summa summarum: I mine øyne er ikke Therese en jukser, men kampen mot doping er viktigere enn en enkeltutøver. 

Anonymkode: 9ac75...b9f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...