Gjest Lurer på Skrevet 21. november 2004 #1 Del Skrevet 21. november 2004 En ting jeg lurer på er om religiøse folk, uansett religion, kan ta prøverør?? Eller er det sånn at Gud har skapt oss sånn og det må vi bare leve med!? Dere som er "ordentlig" kristne eller muslimer er prøverør en synd eller er det greit?? :klø: Hilsen Nysgjerrig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 21. november 2004 #2 Del Skrevet 21. november 2004 Om du hadde lagt innlegget ditt på Religion og livsyn tror jeg du kunnet fått flere interesante svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 22. november 2004 #3 Del Skrevet 22. november 2004 Jeg er kristen. Vet ikke om jeg er av det "ordentlig" sorten. Men er liskom litt mere fri-kirkelig enn statskirke tilhenger.. Anyway, jeg er ikke motsander av prøverør (kommer sikkert til å ta det selv, om ikke ting ordner seg på andre vis) Ser ikke på det at jeg har blitt gravid eller at jeg har PCOS som en straff fra Gud, som kristen tror jeg at det ikke er Gud som styrer denne verden, men at det er en "bad gay" som er med.. Så derfor ser jeg ikke det som noe galt med prøverør. Hva med å se prøverør som et flott hjelemiddel for oss som ikke bli gravide på egenhånd?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. november 2004 #4 Del Skrevet 22. november 2004 Tror det er minst to forskjellige problemstillinger som blir aktuelle her. For det første har du selve legevitenskapen, som jeg antar at de fleste kristne ser på som en av mange ting Gud skaper/inspirerer/opprettholder (med andre ord, ingen motsetning mellom gudstro og vaksinasjon, prøverørsbehandling eller kjemoterapi). På den andre siden har du det etiske dilemmaet mange kristne vil oppleve i forhold til prøverør, nemlig destruksjon av befruktede egg. Mange (neppe alle) kristne ser på det befruktede egget som kimen til et liv, med en hellig rett til beskyttelse. Men i løpet av en prøverørsbehandling vil befruktede egg bli destruert, og det tror jeg mange vil se på som vanskelig å godta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 22. november 2004 #5 Del Skrevet 22. november 2004 Men i løpet av en prøverørsbehandling vil befruktede egg bli destruert' date=' og det tror jeg mange vil se på som vanskelig å godta.[/quote'] Mange klinikker har jo frysemuligheter for brfruktede egg, slik at de fryses ned, og kan brukes til senere forsøk. Så de blir ikke kastet alle steder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Varja Skrevet 22. november 2004 #6 Del Skrevet 22. november 2004 Er ikke så aktiv kristen lenger som jeg var i min ungdom. Har likevel et godt bibelsk argument for at det ikke er noe galt i å få behandling med prøverør. Gud sa jo til Adam og Eva så vidt jeg husker: -Vær fruktbare og bli mange. Fyll jorden og legg den under dere!- (mulig det ikke er helt rett sitert, slo det ikke opp så det kommer fra minnet, men innholdet er hvertfall omtrent slik). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 24. november 2004 #7 Del Skrevet 24. november 2004 Det er nok det med de befruktede eggene som blir problemet ja... Men det finnes vel nok av religiøse mennesker som bruker spiral, og det blir i prinsippet det samme, så jeg vil tro du må være rimelig strengt katolsk eller lignende før det blir et problem for deg. Er ikke de mest konservative katolikkene i mot prøverør? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sirka Skrevet 26. november 2004 #8 Del Skrevet 26. november 2004 Jeg kjenner et "veldig kristent" -par som venter prøverørsbarn, og så har jeg en "veldig anti-kristen" svigerfar som er veldig mot prøverør. Mener at det er en grunn til at den beste sædcellen skal kjempe seg fram til egget.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå