Gå til innhold

Lever du en minimalistisk livsstil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

29 minutter siden, Supersol skrev:

Trodde nesten det bare var jeg som lever sånn. Da er jeg visst ikke så unormal allikevel. Blir nesten psykisk og fysisk uvel av tanken på å ha skapene fulle av mat som blir dårlig og masse ting, tang og skrot i leiligheten og på loft og i kjeller. Grøss.

Jeg liker å ha det rent. Synes det blir mer oversiktlig og ryddig på den måten. Synes det er koselig å komme til andre som har mye pynteting, puter og mye mer farger, men hjemme hos meg selv må jeg ha det litt mer "rolig" for sjelen, hvis jeg kan si det sånn. 

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker å ha generelt lite ting, men mye mat vil jeg ha! Har lite i kjøleskapet, men mye tørrvarer og frysevarer. Er vegetarianer, så har ganske mye kjøtterstatninger i fryseren, og når Rema kommer med tilbud på kikerter til 1 krone boksen blir det fylt opp! Men det er jo ikke sånt som blir gammelt heller da.

Anonymkode: 7039a...dd1

 

Jeg spiser mest vegetariansk, men har lite lagret. Lager det meste fra bunnen av. Har få ting i frysen. Kanskje noe få brødmat jeg har laget, eller noe rester en sjelden gang.

Kjøper aldri kikerter på boks. Kjøper alltid tørkede kikerter. Det er veldig billig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ift å leve minimalistisk er jeg enig i at Jenny Mustard er en god kilde. Men husk at poenget med minimalisme er å føle seg komfortabel med minst mulig og ikke å gå på kompromiss med verdier.

På nettet finner man masse "gode" råd for å bli minimalist, men jeg synes de ofte har misforstått tanken om minimalisme. Lever selv mer inspirert av minimalisme enn helt ekstremt. Men dette har jeg lært det siste året:

  • Skal jeg ha noe nytt må noe gammelt av samme type gjenstand ut av huset, men ingenting som fungerer. Det begrenser jo hva jeg "kan" kjøpe.
  • Sparer alltid minst 10% av alt jeg får inn.
  • Hvis en form for organisering krever å skaffe flere gjenstander (feks bokser, skuffedelere osv) så a) finn en annen måte å organisere på b) Kast så mye at du ikke trenger å organisere det. (hva i all verden skal jeg med tusen sminkeprodukter, solbriller, kopper, kjøkkenutstyr med samme funksjon?)
  • Ting som ikke er blitt brukt på et år? kast
  • Prøv å holde overflater uten dilldall og pynt. Mye enklere å vaske når det er slik.
  • Gi bort en-gangs-bruksgjenstander etter bruk. Feks. Bøker, dvd'er, cd'er, feststæsj, hobbyutstyr. Altså ikke prakk det på folk, men om du har en venn som kunne tenke seg å lese en bok du har, eller driver med en hobby som kan bruke utstyret du har liggende osv så kan det hende de vil ha det. Evt kvitt deg med det.
  • Det er mange ting man kan ha følelsesmessige bånd til, men trenger du alt? Trenger du bamsene fra du var liten, skolebøkene, den kjipe genseren mormor ga deg til jul for tre år siden som du aldri har brukt eller bunken med tegninger fra tanteungen?
  • Med kast, mener jeg egentlig ikke kast, men doner, resirkuler, gi bort, selg, gi til loppemarked/fretex osv
  • Fokuserer på miljøet. Ha heller et par tøyvesker for mye enn å kjøpe pose når du er på butikken.
  • Minimerer hvor mye søppel jeg lager
  • Jeg har mange kreative hobbyer og jeg kunne aldri kvittet meg med male-/tegnesaker og kun tegne digitalt. Men jeg holder bedre orden nå og har blitt bedre på å ikke shoppe tegnesaker. Om jeg trenger noe så må jeg skrive handleliste.
  • Jeg følger egentlig alltid handleliste
  • Og jeg venter alltid minst 24t med å spontankjøpe noe. Da lar jeg meg ikke lure av tilbud og andre markedsføringstips
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
Akkurat nå, exictence skrev:

Jeg liker å ha det rent. Synes det blir mer oversiktlig og ryddig på den måten. Synes det er koselig å komme til andre som har mye pynteting, puter og mye mer farger, men hjemme hos meg selv må jeg ha det litt mer "rolig" for sjelen, hvis jeg kan si det sånn. 

Jeg spiser mest vegetariansk, men har lite lagret. Lager det meste fra bunnen av. Har få ting i frysen. Kanskje noe få brødmat jeg har laget, eller noe rester en sjelden gang.

Kjøper aldri kikerter på boks. Kjøper alltid tørkede kikerter. Det er veldig billig. 

Det blir enklere å gjøre rent også. Det er praktisk å leve minimalistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
1 minutt siden, Vesentlig skrev:

Ift å leve minimalistisk er jeg enig i at Jenny Mustard er en god kilde. Men husk at poenget med minimalisme er å føle seg komfortabel med minst mulig og ikke å gå på kompromiss med verdier.

På nettet finner man masse "gode" råd for å bli minimalist, men jeg synes de ofte har misforstått tanken om minimalisme. Lever selv mer inspirert av minimalisme enn helt ekstremt. Men dette har jeg lært det siste året:

  • Skal jeg ha noe nytt må noe gammelt av samme type gjenstand ut av huset, men ingenting som fungerer. Det begrenser jo hva jeg "kan" kjøpe.
  • Sparer alltid minst 10% av alt jeg får inn.
  • Hvis en form for organisering krever å skaffe flere gjenstander (feks bokser, skuffedelere osv) så a) finn en annen måte å organisere på b) Kast så mye at du ikke trenger å organisere det. (hva i all verden skal jeg med tusen sminkeprodukter, solbriller, kopper, kjøkkenutstyr med samme funksjon?)
  • Ting som ikke er blitt brukt på et år? kast
  • Prøv å holde overflater uten dilldall og pynt. Mye enklere å vaske når det er slik.
  • Gi bort en-gangs-bruksgjenstander etter bruk. Feks. Bøker, dvd'er, cd'er, feststæsj, hobbyutstyr. Altså ikke prakk det på folk, men om du har en venn som kunne tenke seg å lese en bok du har, eller driver med en hobby som kan bruke utstyret du har liggende osv så kan det hende de vil ha det. Evt kvitt deg med det.
  • Det er mange ting man kan ha følelsesmessige bånd til, men trenger du alt? Trenger du bamsene fra du var liten, skolebøkene, den kjipe genseren mormor ga deg til jul for tre år siden som du aldri har brukt eller bunken med tegninger fra tanteungen?
  • Med kast, mener jeg egentlig ikke kast, men doner, resirkuler, gi bort, selg, gi til loppemarked/fretex osv
  • Fokuserer på miljøet. Ha heller et par tøyvesker for mye enn å kjøpe pose når du er på butikken.
  • Minimerer hvor mye søppel jeg lager
  • Jeg har mange kreative hobbyer og jeg kunne aldri kvittet meg med male-/tegnesaker og kun tegne digitalt. Men jeg holder bedre orden nå og har blitt bedre på å ikke shoppe tegnesaker. Om jeg trenger noe så må jeg skrive handleliste.
  • Jeg følger egentlig alltid handleliste
  • Og jeg venter alltid minst 24t med å spontankjøpe noe. Da lar jeg meg ikke lure av tilbud og andre markedsføringstips

Enig. Er det ikke brukt på ett år så kast. Har mye klær da. De kaster jeg nesten aldri. Kun hvis de har fått hull eller er slitte og mistet fasongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Supersol skrev:

Enig. Er det ikke brukt på ett år så kast. Har mye klær da. De kaster jeg nesten aldri. Kun hvis de har fått hull eller er slitte og mistet fasongen.

ja ikke sant! Ha lært meg å stoppe sokker nå da, så da holder de lenger haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Supersol skrev:

Det blir enklere å gjøre rent også. Det er praktisk å leve minimalistisk.

Ja, det er det absolutt :tommelopp:

Har det best når det er ryddig og rent omkring meg, i hvert fall når det er mine ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.10.2016 den 17.24, Supersol skrev:

Enig. Er det ikke brukt på ett år så kast. Har mye klær da. De kaster jeg nesten aldri. Kun hvis de har fått hull eller er slitte og mistet fasongen.

Kaster vel så og si aldri hvis det ikke er noe som er slitt i stykker eller ødelagt. Men gir mye på gjenbruk. Fint når noen får glede av det. 

Endret av exictence
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest besserwesser

Det må radikale endringer til før det skal bli sosial akseptert å ha en fornuftig og bærekraftig livsstil. Men endringen vil bli ledet av pionerer som deg. Kudus til deg for det. I dag dømmes man ut i fra hvilken bil man kjører og hvilken klokke man har på armleddet. Materalismen er i ferd med å utradere det som man engang karakteriserte for "sjel".

Jorda er på overtid....

Vårt forbruk er ikke bærekraftig - Dag Hessen: http://www.vl.no/2.615/vart-forbruk-er-ikke-berekraftig-1.303122

 

Endret av besserwesser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er minimalistisk, men bor på 38 kvm med samboer. Vi har kun akkurat det vi trenger og derfor nok plass. Kjøper aldri noe med mindre jeg trenger det. Planlegger matinnkjøp så mat ikke kastes. Lager all mat fra bunnen. 

Merker at mange synes det er rart å bo på så liten plass.

Anonymkode: 7c66a...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
1 time siden, Vesentlig skrev:

ja ikke sant! Ha lært meg å stoppe sokker nå da, så da holder de lenger haha

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: 7c66a...966

Stoppe sokker er å dra den litt langt da hahaha. Har ikke kommet dit enda, men ender vel der jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
1 time siden, exictence skrev:

Ja, det er det absolutt :tommelopp:

Har det best når det er ryddig og rent omkring meg, i hvert fall når det er mine ting. 

Ja det blir så mye enklere å holde det rent og ryddig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest besserwesser

Liker å forbruke minst mulig og reiser minimalt med tanke på de rundt meg. Jeg gir også bort store deler av inntekten min til veldedige formål.

De mest faretruende menneskene, slik jeg ser det, er populistiske moteslaver og selvopptatte nikkedukker som omkranser den popualistiske øko-trenden. Bloggere som bruker bærekraft-begrepet i image-byggingen og moteslaveriet. Da tenker jeg først og fremst på narsisisstiske motebloggere og den type avskum... Dobbeltmoralske storforbrukere er det verste jeg vet.

Endret av besserwesser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest besserwesser

Du bør forresten ikke spare. Sparing = forbruk engang i fremtiden. Man bør gi bort mesteparten av inntekten sin. F.eks. til veldedige formål eller organisisjoner som tar vare på naturen og økosystemet.

Endret av besserwesser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lever ganske så minimalistisk når gjelder ting og tang. Har brukt ganske lang tid på prosessen og begynte for ca 2 år siden å legge om. Begynte i det små med å digitalisere musikk, bilder og filmer. Har i dag kun det jeg føler jeg trenger og synes det er deilig å slippe å forholde seg til rot og ting jeg egentlig ikke brukte alikevel. Vil heller ha færre ting som jeg føler jeg setter pris på. Solgte tven min for en stund siden og har ikke savnet den i det hele tatt. Har kvittet meg med smart-telefonen og dyre abonnementer. Var først når jeg kvittet meg med den at jeg skjønte hvor mye tid jeg egentlig brukte på den. 

Anonymkode: 8db14...40c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever minimalistisk fordi jeg ikke har hatt råd til å kjøpe noe. Denne uken skal jeg endelig kjøpe seng, stoler og spisebord, neste måned fyller jeg opp med kjøkkenutstyr og sengetøy og andre ting jeg trenger

Anonymkode: 1bdc6...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Supersol skrev:

Stoppe sokker er å dra den litt langt da hahaha. Har ikke kommet dit enda, men ender vel der jeg og.

Synes det er litt koselig jeg ;p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Idag skulle jeg til å kjøpe noe i butikken, men så stoppet jeg opp og tenkte "prøver jeg egentlig å kjøpe lykke nå?". Kjøpte ikke tingen, og er glad for det :) Jeg liker tanken på minimalisme, og tror jeg ville trivdes med en minimalistisk livsstil. Skal lese meg opp om det nå. Takk for en fin og inspirerende tråd :) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, besserwesser skrev:

Du bør forresten ikke spare. Sparing = forbruk engang i fremtiden. Man bør gi bort mesteparten av inntekten sin. F.eks. til veldedige formål eller organisisjoner som tar vare på naturen og økosystemet.

Å ikke spare, men derimot gi vekk pengene sine, er jo en fin tanke. Men det har jeg ikke mulighet til. Så her spares det. Vi har et fadderbarn i India da. Og vi har ikke bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, besserwesser skrev:

Du bør forresten ikke spare. Sparing = forbruk engang i fremtiden. Man bør gi bort mesteparten av inntekten sin. F.eks. til veldedige formål eller organisisjoner som tar vare på naturen og økosystemet.

Kommer vel kanskje litt an på hvor mye man har muligheten til å spare. Jeg har svært dårlig råd og sparer alt jeg kan spare for da har jeg råd til å reparere ting når det går i stykker. Også sparer jeg til opplevelser, som en date med min mann eller et yogakurs jeg ønsker å delta på. 

Dersom man eier et hus burde man også spare slik at man har en buffer til uforutsette utgifter som vannlekkasje, om det trengs å dreneres, om taket må fikses osv

Endret av Wenda
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...