Gå til innhold

Gi meg tips ang behandling av håret mitt!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

håper noen her kan gi meg noen tips til hva slags shampo/balsam/hårkur jeg burde begynne med.

Jeg har nokså langt hår ( til midt på ryggen), det er svært tykt og jeg har en del fall i det.

Håret mitt er nok litt tørt, men jeg sliter samtidig med hodebunnen. Den er til tider sår og klør lett.,Det ser i tillegg ut som om det er et lite belegg eller noe. Ser ut som flass, men det syns kun om jeg skraper med neglen.. :oops: Jeg vasker håret annenhver dag, ( Har forsøkt å la være vaske det mer og, men jeg begynner å klø som besatt)

Har forsøkt Fungoral, og den fungerer kun der og da. Så fort jeg er ferdig med behandlingen og går tilbake til vanlig shampo, klør hodebunnen igjen. Til vanlig bruker jeg shampoo fra Wella SP serien( den for sensitiv hodebunn)

Hva skal jeg gjøre med dette? Hva skal til for å gjøre hodebunnen min bra igjen, og hvilken shampo, balsam og hårkur burde jeg bruke for å behandle det tørre håret mitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som om du har seborreisk eksem. De symptomene du beskriver for hodebunnen din, er typiske for denne eksemen. Jeg er så "heldig" å ha denne eksemen selv.

Heller ikke på meg fungerte fungoral, men da jeg ble henvist til en hudlege så fikk jeg vite at ikke alle som har denne eksemen vil kunne bruke samme midler for å bli bra i hodebunnen. Virkemidlet i f. eks. fungoral har ikke effekt på alle med dette eksemet.

Jeg fikk tips om å kjøpe en shampo som heter Selukos på apoteket. Virkemidlet i denne shampoen er selen, i motsetning til fungoral som har ketokonazol som virkemiddel. Selukos lukter ikke akkurat blomster, men den funker for meg. Dessuten kan en vaske med vanlig shampo etter en har brukt Selukos. ;)

Det som er litt dumt med dette eksemet, er at det ikke finnes noen kur for det. Legene er ikke helt sikre 100% på hvorfor så mange får det. (Ca. 5% av Norges befolkning har det, mange vet det ikke for de tror det er flass) Legenes teori er at det er en sopp (Pytospiralum ovale) som naturlig finnes i menneskehuden som er synderen. Eksemet er derfor ikke smittsomt Grunnen til at man får eksemet er da en slags allergisk reaksjon på denne soppen som i utgangspunktet skal være i huden. En kan derfor ikke fjerne soppen helt, men benytte seg av midler for å holde bestanden nede.

Eksemet pleier vanligvis å bli litt verre om vinteren, og bedre om sommeren. Det er også et eksem som er vanlig her oppe i det kalde nord hvor Norge ligger. Noen får også eksemet i øyenbryn, rundt nese, under armer og på rygg og/eller bryst.

Hvilken shampo du bør bruke til ditt tørre hår, kan nok de andre jentene her inn svare deg bedre på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du har seboreisk eksem, samme som meg...

Det er ofte disse produktene ikke hjelper mot dette fæle problemet vårt i det hele tatt.

Kun der og da som du sier.

Legen kan visst gi ut resept på ekstra sterk fungoral, så det er vel verdt et forsøk?

Selv har jeg prøvd å bare leve med det, for i følge andre her får man utbrudd. Og det er vel det du har nå.

Disse utbruddene skal gi seg så jeg smører meg bare med tolmodighet.

Og man skal ikke klø...lettere sagt enn gjort men :roll:

For noen uker tilbake var jeg helt jævlig i hodebunnen selv, men nå virker det som om det har roet seg der :)

Kanskje det kan hjelpe å bytte shampo også?

Har ingen anelse om hvilket merke som er bra for sensitiv hodebunn så det må nok noen andre svare på.

Har hørt om DermoCalm fra Kerastase, men vet ikke om den er for deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar begge to.

Saeria; Den shampooen du nevner, Selakos, bruker du den hver gang du vaske håret? Er den reseptfri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shampoen er reseptfri. Jeg bruker den etter behov. Normalt holder det for meg å bruke den en gang i uka. Da kan jeg gå lengre perioder uten sånne plagsomme utbrudd, hvor hodebunnen klør, blir sår og sånn. Det er jeg glad for. ;)

Carmen274: Ja, jammen postet vi likt. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...