Gå til innhold

Nære venner som dropper begravelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Begge mine foreldre døde da jeg var i 20 årene, og ingen av mine venner kom i begravelsen. Heller ikke mine bestevenninner. Og ikke tenkte jeg på det heller. Men nå liker jeg ikke å gå i begravelse selv, så gjør det kun da det er de nærmeste. Eller om en bestevenninne ville ha meg med, fordi hun trengte meg. Men ellers så skjønner jeg ikke hvorfor jeg skulle måtte gå i begravelsen, til foreldrene til mine venner. 

Anonymkode: a329a...a91

Er det noen som «liker» å gå i begravelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min aller beste venninne døde i fjor, hun tok sitt eget liv. Jeg var så lammet etterpå, og sorgen var så tung at jeg faktisk ikke klarte å gå i begravelsen. Da tror jeg at jeg hadde kollapset totalt. 

For meg var det en riktig avgjørelse, og selv over ett år etterpå står jeg for den 100%. Hva enkemannen og familien tenkte, det kan jeg faktisk ikke gjøre noe med.

Anonymkode: c0fb4...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går aldri i begravelser. Det koster meg mer enn det er verdt.

Anonymkode: ad575...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, mange ufølsomme svar her. Jeg ser på det som en selvfølge å gå i begravelser til feks venners foreldre/søsken. Selv i begravelse til avdøde jeg ikke hadde spesielt mye kontakt med. 

Man går ikke i begravelser for avdødes skyld, men for de etterlatte.

Hvis mine nærmeste venner ikke kom i en begravelse for en av «mine» hadde jeg blitt lei meg (unntak: om de hadde en god grunn). Hadde nok ikke brukt mye tid på å være lei meg, men utvilsomt lei meg.

Får man ikke fri fra jobb kan vel de fleste bruke fleks eller permisjon uten lønn. Hadde glatt gjort det. 

Anonymkode: e5154...b29

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jøss, mange ufølsomme svar her. Jeg ser på det som en selvfølge å gå i begravelser til feks venners foreldre/søsken. Selv i begravelse til avdøde jeg ikke hadde spesielt mye kontakt med. 

Man går ikke i begravelser for avdødes skyld, men for de etterlatte.

Hvis mine nærmeste venner ikke kom i en begravelse for en av «mine» hadde jeg blitt lei meg (unntak: om de hadde en god grunn). Hadde nok ikke brukt mye tid på å være lei meg, men utvilsomt lei meg.

Får man ikke fri fra jobb kan vel de fleste bruke fleks eller permisjon uten lønn. Hadde glatt gjort det. 

Anonymkode: e5154...b29

 

Her sier du noe. Det er ikke alltid jeg tenker på det. For eksempel som jeg nevner om mannen til en kollega jeg ikke har verdens beste kjemi med. Jeg har heller ikke gått i begravelser til foreldre eller søsken til andre kolleger. Jeg vet at jeg sannsynligvis kommer til å gå når mannen til sjefen min dør..., men jeg vet hvem han er, selv om jeg nesten ikke har sett ham de siste 18 årene. Jeg vet også at jeg vil gå når det er min svogers mormor når den tid kommer. Men det blir noe helt annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2016 den 18.52, AnonymBruker skrev:

Får man fri for å gå i begravelsen til venners mødre?

Anonymkode: a9140...b06

Min arbeidsplass er så smålig at man kun får fri for å gå i begravelse til barn, barnebarn, søsken, foreldre og besteforeldre (rett opp/ned linje). Jeg har mistet tanter, onkler og to søskenbarn, og da måtte jeg ta ut feriedager for å få gått i begravelsene.... 

Anonymkode: c02bc...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er tydelig at folk har ganske forskjellig syn på når man "bør" gå i begravelse og ikke! 

Jeg hadde aldri tenkt på å gå i begravelse til venners foreldre dersom jeg ikke kjente avdøde. Det ville føltes unaturlig for meg, og jeg hadde ikke forventet at andre skulle gjøre det for meg og mine foreldre heller, dersom jeg ikke bad spesielt om det. 

Selv har jeg blitt overrasket over en del som ikke går i begravelse til relativt nær familie (onkler/tanter). Greit nok at det ikke var favoritt-tanta men synes det hører med å stille opp likevel. 

Anonymkode: 8d93d...d7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir det feil å meine noko om folk som går eller ikke går i begravelse. Noen takler det ikke psykiske og andre får ikke fri. Det fins og folk som velger å minnes den avdøde på andre vis, f.eks gå på favorittturstedet deres og sitte der eller på stamcafeen. Ingenting er feil, dette er veldig personlig. 

Anonymkode: ede5e...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.2.2019 den 0.09, MannSor skrev:

Er det noen som «liker» å gå i begravelse?

Når man blir voksen så veit man at døden er en naturlig ting. Og å gå i begravelse kan være den avslutning mange trenger.Etter det så kan man begynne på alle sorgfasene og akseptere. Man blir faktisk vandt med å gå i begravelse, man takler det bedre etter hvert. 

 

Anonymkode: ede5e...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2016 den 18.42, AnonymBruker skrev:

Har du noen nære venner, som har droppet begravelsen til ditt barn, dine søsken, eller dine foreldre? Jeg mistet moren min, hele familen kom, og alle av mine nære venner kom, foruten om ett vennepar, som jeg og ektemannen min ser på som våre beste venner. Jeg må si jeg ble kjempe skuffet av det. De var på jobb, men hadde fått fri om det var til en begravelse. Er lei meg fordi de ikke kom, og hadde villet at de skulle være der. Noen andre som har opplevd det samme?

Anonymkode: fba85...07b

Nå må du heve deg over sårede følelser. 

De fleste som ikke er nær slektning til en død person får ikke fri fra jobb med lønn. Hvem vil tape en halv eller en hel dag med lønn for å gå i begravelse til en venns mamma? Folk får ikke engang fri for å være med til ektefelles besteforeldre i begravelse. Reglene i det offentlige er strenge og noen arbeidsplasser i det private er like strenge. 

En begravelse er heller ikke noe man går i med lett hjerte. Trist at din mamma er død, men enda tristere at du i din sorg ikke ser lengre enn til din egen nesetipp og forstår at ikke alle takler eller får fri til å dra i begravelser til venners foreldre. 

Anonymkode: d98de...0c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...