Gå til innhold

''Helene sjekker inn'' på NRK1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helene har vist oss hvorfor Norge er et humant land å bo i. 

Anonymkode: db08e...0df

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hater? Har ikke lest noe tilnærmet hat i denne tråden. Man hater ikke en person fordi man syns hun fremstår ureflektert og lite fintfølende. 

Må jeg dusje med mennene?

Bør jeg låse døra når jeg sover?

Hva sitter du inne for da? 

Ha deg som nabo?

Jeg hører bare deres sak, hva med de fornærmede sin side?

Hæ ? Programmet handlet om veien tilbake til samfunnet og ingen av de innsatte ønsket jo å snakke om sin sak. De ønsket å ha fokus på å komme tilbake til samfunnet og få et velfungerende liv. Hun klarer ikke skille emnene fra hverandre engang. 

Så dere oppfordrer de innsatte til å juge , det er ganske drøyt.  Det klarte hun faen meg å si til hun som jobba der 😮 Var jo ikke det hun som jobbet der sa i det hele tatt. 

Savnet mer fokus på hvordan de innsatte så på fremtiden/ muligheter/vanskeligheter/håp/frykt. Hvordan de hadde opplevd soningen i sin helhet. Om de hadde fått noe positivt ut av den? Temaer knyttet til institusjonalisering etc.

Hun Helene har nok levd en skjermet tilværelse uten problemer og utfordringer. Hun fremstår i alle fall ganske blottet for empati og intellektuell spennvidde i møte med andre befolkningsgrupper. 

Anonymkode: 85b56...846

Det har hun ikke. Hun mistet bl.a moren da hun var 24 år. Jeg har lest en del intervjuer med henne, og hun virker å ha opplevd mye tap, sorg og smerte i livet. 

• Liker 5
Skrevet

Alle har forskjellige meninger, og jeg synes det er en uting at de som trekker frem negative sider ved Helene blir stemplet som "hatere" og "hetsere". Det er veldig unødvendig og usaklig. 

Anonymkode: bebc9...ec6

• Liker 8
Skrevet
5 timer siden, Gorilla skrev:

Det har hun ikke. Hun mistet bl.a moren da hun var 24 år. Jeg har lest en del intervjuer med henne, og hun virker å ha opplevd mye tap, sorg og smerte i livet. 

Har ikke de fleste det? Trodde det var en naturlig del av livet jeg. 

Anonymkode: e9113...554

• Liker 6
Skrevet
19 timer siden, MalloryK skrev:

Jeg vil gjerne at hun kommer på en akutt-avdeling på et sykehus. Det hadde være spennende og lærerikt

Det hadde vært etisk helt på trynet, og kommer aldri til å skje. De færreste pasienter er innlagt så lenge som fem dager, og de som er det er ofte for syke til å ha en ufølsom reporter med kamera hengende på rommet. Dessuten har de fleste sykehus flermannsrom, dvs at alle på rommet må gå god for at en reporter kommer og utfordrer taushetsplikten, så det stopper allerede der. 

17 timer siden, Gorilla skrev:

Hun kunne ha vært på en avdeling hvor de behandler mennesker med livmorhalskreft f.eks, og så kunne hatt samtaler med gynekologer/leger, evt hatt samtaler med pasienter som kom inn for undersøkelser og som f.eks slet med angst knyttet til det. 

Erfaringsmessig sliter ikke folk med angst for undersøkelser, men er nervøs/bekymret/redd for resultatet av undersøkelsen. Det er på KG det å ta GU er hauset opp til noe voldsomt og fælt, hvis man først har livmorhalskreft er det ikke der fokuset ligger. 

Anonymkode: a421e...8be

• Liker 9
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke de fleste det? Trodde det var en naturlig del av livet jeg. 

De fleste mister ikke mamma så tidlig

• Liker 7
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Erfaringsmessig sliter ikke folk med angst for undersøkelser, men er nervøs/bekymret/redd for resultatet av undersøkelsen. Det er på KG det å ta GU er hauset opp til noe voldsomt og fælt, hvis man først har livmorhalskreft er det ikke der fokuset ligger. 

Anonymkode: a421e...8be

Det er mange som sliter med berøring og avkledning etter f.eks overgrep, voldtekt eller traumatiske fødsler. Veldig mange unngår å ta gynekologiske undersøkelser, og svært mange følger ikke screeningsprogrammet eller går til lege om de har plager nedentil. 

Jeg tror det hadde vært fint å se for mange hvordan leger håndterer de med angst i slike situasjoner. Kanskje det kan virke beroligende på mange å se hvordan leger opptrer i slike situasjoner - for mange ganger kan det være skremmende nok å ta undersøkelsen om man ikke i tillegg måtte frykte at man møter på en lege som er hensynsløs og ikke forstår. For de legene finnes, og det å ikke vite om man møter på en idiot eller en forståelsesfull lege kan gjøre hele settingen enda mer utrygg enn den er fra før.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Gorilla said:

Det er ikke uvanlig å miste sin mor som voksen... Det gjør de aller aller fleste. 

Anonymkode: b1cf1...b6a

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke uvanlig å miste sin mor som voksen... Det gjør de aller aller fleste. 

Anonymkode: b1cf1...b6a

24 år er ungt. Og mammaen til Helene hadde kreft hele ungdomstiden hennes omtrent. 

• Liker 12
Skrevet
9 minutter siden, Gorilla skrev:

Nei, men trodde det var vanlig at de fleste opplever noen form for sorg. Skal man begynne å rangere sorgene? Jeg mistet min far da jeg var 5 og mamma hadde kreft på det tidspunktet. Mistet senere en hel barndom da jeg bodde med en stefar som var svært psykisk syk. Har enda ikke funnet kjærligheten (over 30) og er ufrivillig barnløs. Det er ganske mye sorg i dette også. Vi har alle vårt.

• Liker 10
Skrevet
On 12/21/2019 at 12:21 AM, Gorilla said:

Helene har hatt det rimelig tøft og har utgitt bok om det. Skjermet virker hun ikke å ha vært. 

Hun virker helt uvant med å snakke med folk som ikke er A4. Hun har vel i likhet med oss alle hatt sine prøvelser, men vil tro det er fortsatt innenfor S4-malen. Uansett, jeg skrev bare min mening. Jeg syns hun virker enkel, kald og insensitiv.

Anonymkode: 351da...e85

• Liker 8
Skrevet
På 18.12.2019 den 21.33, AnonymBruker skrev:

Dere som klager og klager på serien, ser dere hver eneste episode? :klo:

Anonymkode: 97ce3...b25

Nei. Jeg ser kun en eller to episoder i sesongen, pga fordummende spørsmål og synsing. Siden hun får så god kritikk i media og publikum - så tror jeg jo det er en fin episode.

Anonymkode: a4c49...03e

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men trodde det var vanlig at de fleste opplever noen form for sorg. Skal man begynne å rangere sorgene? Jeg mistet min far da jeg var 5 og mamma hadde kreft på det tidspunktet. Mistet senere en hel barndom da jeg bodde med en stefar som var svært psykisk syk. Har enda ikke funnet kjærligheten (over 30) og er ufrivillig barnløs. Det er ganske mye sorg i dette også. Vi har alle vårt.

:klem:

• Liker 3
Skrevet

Dere som kritiserer Helene her, dere har ikke forstått konseptet med programmet... 

Anonymkode: fe5b5...062

• Liker 17
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som kritiserer Helene her, dere har ikke forstått konseptet med programmet... 

Nei det tror ikke jeg heller. 

Anonymkode: 40fe3...468

• Liker 7
Skrevet

Formålet med programmet og konseptet er vel å gi hvermannsen innblikk i situasjoner og steder man ikke har innsyn i til hverdags, og vise litt av hverdagen blant disse lukkede dører- både for de som jobber og for de som er innsatt/innlagt/oppholder seg/bor der. Sånn sett syns jeg det er et bra konsept. Må være lov å si at man ikke er fan av hennes stil og tilnærming uten å bli stemplet som hater og hetser av den grunn. Jeg syns hun kunne angrepet det fra en annen vinkel, stilt andre spm, ikke gjort seg fullt så dum, og latt brukerne vise frem ulike sider uten å være fordummende. Men det er jo bare fint hvis andre liker det. Hun har jo fått div priser og god omtale, så det har jo tydeligvis truffet en nerve. 

Anonymkode: 3bdbb...a13

• Liker 7
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg forstår og liker konseptet, men jeg syns ikke hun gjør en god jobb som programleder/intervjuer.

# Fin hersketeknikk. 

• Liker 11
Skrevet

I episoden fra Elevator skriker alle mine fordommer at Hans Eirik er skyldig som få.

• Liker 8
Skrevet
25 minutter siden, Nevian skrev:

I episoden fra Elevator skriker alle mine fordommer at Hans Eirik er skyldig som få.

Trodde selv at bevis på økonomisk utroskap var ganske sikre/lette å bevise.

Skrevet

Jeg har kun sett tre episoder (spiseforstyrrelser, overvektsklinikken og elevator), og likte disse godt.

Jeg synes Helene spør om det man lurer på. Men av og til synes jeg hun reagerer dårlig på svarene hun får. Hun blir helt stille liksom. Det må være litt ubehagelig for den andre personen. 

Av og til plumper hun ut med ting, lite gjennomtenkte kommentarer. Som f.eks da hun spiste kun én brødskive på spiseforstyrrelsesklinikken og sa at det så ut som hun var den som slet med mat, eller noe i den duren. Men samtidig var det helt stille ved bordet, og noen har jo da lett for å si noe teit. Og en av jentene der fortalte henne da at de ikke snakker om mat og mengder og slikt. 

Anonymkode: 7ddff...f65

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...