Gå til innhold

''Helene sjekker inn'' på NRK1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og avsporinger.

Edie, adm.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Reagerer på at de sier, «Hun er autist». Nei, hun er ikke autist. Hun er et menneske med autisme. Synes det er en uting å stemple andre som om de VAR sykdommen sin. 

Helt enig! Hun Sa Ikke bare at hun var Autist... Det var det hun presenterte henne som.. Dette er **** hun er Autist. Helt forferdelig!

Det er det samme som å si "dette er Knut, han er ADHD"

jeg lurer på når folk skal slutte å si dette?

Det er et heng som de med autisme alltid har hatt... At de ER autister... 

Trist. Og ekstra trist å høre at mennesker som jobber der sier sånt. 

Anonymkode: 4de94...772

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Glemte en ting, og kan ikke redigere som anonym. Når jeg var ny, måtte jeg selvsagt vite en del om brukerene, også de som ikke kunne snakke vanlig. Da formulerte de som allerede jobbet der det som litt sånt "Sant vel du liker godt å spille håndball, Per?" eller "Husker du den gangen sykebilen måtte hente deg?" for å involvere brukerene med i samtalen. Om de ikke har noe språk får de selvsagt ikke sagt så mye, men det gir iallfall brukeren følelsen av at de er med i samtalen, og at vi ikke sitter og snakker om vedkommende uten h*n har innflytelse. Vi hadde jo ikke likt om noen satt og bare "Birgitte liker veldig godt å gå på tur, men hun har store problemer med beina sine" osv. Tenk om noen snakket for oss på den måten og man bare satt der helt uten noe man skulle sagt?

Anonymkode: 23fdd...768

Dette var det jeg reagerte mest på også. Det kunne vært gjort på en mye mer inkluderende måte, eventuelt blitt tatt et annet sted hvor brukeren ikke var tilstede.

Jeg forstår også at det er «rart» å møte noen som har multifunksjonshemming og sitter i rullestol for første gang, men da er det ålreit å komme på «samme nivå» som dem. Sett deg på huk og si hei, det er så mye mer ålreit.  

Jeg hadde store forventninger til dette programmet, men ble egentlig litt skuffet. «Jeg føler ikke jeg blir ordentlig kjent med dem». Nei, det tar som regel en stund. Måneder, eller kanskje år. Å forvente at man blir godt kjent med noen med multifunksjonshemming på 4-5 dager er urealistisk. 

«Jeg får liksom ikke kommunisert med dem». Joda. Du kommuniserer HELE tiden. Responsen er bare vanskelig å oppfatte om du ikke kjenner den du snakker med, eller kanskje kommer den senere enn forventet. Det siste har jeg brent meg på flere ganger. For eksempel i situasjonen med yoghurten. Jeg er sikker på at han ville svart det samme Etter like lang tid, om spørsmålet ikke hadde blitt gjentatt. Det er ikke sikkert det er «vanskelig å bestemme seg», men at det bare tar tid å prosessere det hele. 

Alt i alt syns jeg programmet var ok, men jeg syns Helene gikk inn med en litt for naiv holdning. 

Anonymkode: 51a1e...3e5

• Liker 14
Skrevet

Helene er der i 5 dager. Vi ser en time. Og da gjerne de første møtene. 

Klart man kan diskutere Helenes spørsmål, fremtreden osv. Det er også små ting jeg reagerer på, men Helene er seg selv her, og møter disse menneskene på de premissene. Det kan være mange som også kjenner seg igjen i de tingene hun lurer på. Om de hun møter reagerer negativt på hennes spørsmål eller fremtreden, er jeg sikker på at hun får tilbakemelding på det og de bestemmer så klart hva som skal vises. 

Vi kan synes hun stiller et teit spørsmål til noen, de kan oppleve det likevel som ålreit å svare. 

Anonymkode: f1096...d93

• Liker 2
Skrevet
På 5.12.2018 den 9.39, AnonymBruker skrev:

Synes ikke noe om Helenes opptreden i episoden om barna fra Villa Habibi.

Ganske mange scener de kunne fjerna i klippen. Synes ikke barna blir ivaretatt i måten deres privatliv blir eksponert på.

Hvordan hun formulerte seg i møte med foreldrene til Ali f eks. Jeg hadde ikke vært komfortabel hvis jeg var foreldrene. Hun sier mellom linjene at han ikke har et godt liv, og burde være mer følsom på hvordan hun omtaler situasjonen. Moren svarer «vi gjør så godt vi kan». Det siste de foreldrene trenger er guilt trip.

Skjønner at det er følelsesladet å se barn som er såpass trengende, men jeg synes også hun kunne tørket av seg det medlidende ansiktsuttrykket. Bli så medfølende at det blir ovenfra og ned, alle blir satt i så ekstrem offerrolle. Noe jeg har reagert på i flere episoder. 

skulle ønske det var mer fokus på hvor utrolig god jobb de som jobber der gjør, og hvor godt tilbud disse barna har. Synes faktisk Helene virker litt vel kritisk til institusjonen.

Anonymkode: da1ba...463

Jeg satt også med blandende følelser etter programmet. Enig i at samtalen med Alis foreldre kunne vært annerledes og at hun prøvde å være hyggelig, men feilet med sine antydninger at han ikke har et godt liv. Enig også angående den medlidende ansiktsuttrykket. Hun kunne vært mye mer nøytral i fremgangsmåten samtidig som hun kunne vist respekt og omtanke. Hvis man sammenligner Louis Theroux og hans program om autisme for eksempel eller programmet om personer med hjerneskade, så ser man at han er mye mer nøytral. Jeg liker hans måte å gjøre det på mye bedre enn Helenes.

18 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Reagerer på at de sier, «Hun er autist». Nei, hun er ikke autist. Hun er et menneske med autisme. Synes det er en uting å stemple andre som om de VAR sykdommen sin. 

En person med autisme er en autist. Autist er et eget ord i ordboka som betyr nettopp det - en person med autisme. Det er ingenting nedlatende eller negativt i ordet ''autist''. Det er et helt vanlig ord og det ble brukt korrekt av assistenten i programmet.

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes hun er irriterende naiv og stiller lite gjennomtenkte spørsmål. Jeg liker konseptet, men av og til kan hun være ganske irriterende. Når man stiller alvorlige spørsmål tenker jeg også at man må ta den konsekvensen det er å få et alvorlig svar tilbake. Jeg synes ofte hun blir helt stille og ser ned i bakken etter at de som stiller opp på dette programmet deler åpenhjertet om sine opplevelser. 

Jeg liker imidlertid mange av de som stiller opp på programmet. Flere av deltakerne kommer med interessante perspektiver som er reflekterte og gjennomtenkte. 

Anonymkode: d9ee6...da8

Ja, jeg er enig i det du skriver. Dette programmet kunne vært helt annerledes hadde hun bare droppet de lite gjennomtenkte spørsmålene og kommentarene og denne ''stakkars deg'' blikket.

17 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Nei. En person med autisme ER ikke autist. Man er ikke diagnosen sin. Man burde aldri definere seg selv utfra en diagnose. Man har en diagnose med vanskene det medfører, men man ER et menneske, ikke et stempel.

Jo, en person med autisme er en autist. Ikke alle diagnoser har eget ord som erstatter ''en person med X'', men autisme har. Det er ikke feil å bruke autist når man omtaler personer med autisme. Og jo, veldig ofte definerer en diagnose personen - der hvor diagnosen er såpass omfattende og påvirker det kognitive, funksjonen og oppførselen i så stor grad, at man ikke kan skille mellom diagnosen og personen, fordi det ikke finnes en versjon av personen som ikke er påvirket av diagnosen. De som har den så kalte barneautismen eller la oss si er på den siden av spekteret hvor autismen rammer hardt, for dem er diagnosen autisme en uatskillelig del av hvem de er.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig! Hun Sa Ikke bare at hun var Autist... Det var det hun presenterte henne som.. Dette er **** hun er Autist. Helt forferdelig!

Det er det samme som å si "dette er Knut, han er ADHD"

jeg lurer på når folk skal slutte å si dette?

Det er et heng som de med autisme alltid har hatt... At de ER autister... 

Trist. Og ekstra trist å høre at mennesker som jobber der sier sånt. 

Anonymkode: 4de94...772

Nei, det er ikke det samme. ADHD er en diagnose. Tilsvarende ville været ADHDist, men dette ordet finnes ikke. Man trenger ikke slutte å kalle autister for autister. Det er ikke et fornærmende ord.

• Liker 15
Skrevet

Jeg synes det blir for mye fokus på programlederen som fremstår som overempatisk og ååååå, stakkars det er så fææææælt. Synes også spørsmålene blir litt dumme, men vet ikke om det er med mening å være litt dum og uvitende. Uansett så fungerer det ikke veldig bra. Jeg er ikke opptatt av hvor sterkt programledere føler hele tiden, men det ser dessverre ut til å ha blitt en trend. Derfor elsker jeg Lois Theroux som er nøytral og stiller gode og interessante spørsmål med respekt. Å alltid ha et lidende uttrykk i ansiktet og synes synd på alle hele tiden er ikke det. 

Anonymkode: 9288c...270

• Liker 19
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det blir for mye fokus på programlederen som fremstår som overempatisk og ååååå, stakkars det er så fææææælt. Synes også spørsmålene blir litt dumme, men vet ikke om det er med mening å være litt dum og uvitende. Uansett så fungerer det ikke veldig bra. Jeg er ikke opptatt av hvor sterkt programledere føler hele tiden, men det ser dessverre ut til å ha blitt en trend. Derfor elsker jeg Lois Theroux som er nøytral og stiller gode og interessante spørsmål med respekt. Å alltid ha et lidende uttrykk i ansiktet og synes synd på alle hele tiden er ikke det. 

Anonymkode: 9288c...270

Ja, er så sinnssykt enig! Jeg blir rett og slett flau på hennes vegne av og til. Synes ikke hun passer til dette i hele tatt. Flink på andre områder, absolutt. Men her blir det som du sier for mye fokus på henne, lite nøytralt og rett og slett fordummende. 

Anonymkode: 05f3e...4ec

• Liker 8
Skrevet

Jeg liker programkonseptet og synes det jevnt over er bra programmer, men jeg er sikker på at de kunne finne en mer egnet programleder....synes hun tråkker i salaten stadig vekk...

Anonymkode: 7cc9e...6e7

• Liker 11
Gjest Bøllefrøa
Skrevet

Enig med de av dere som reagerte på det siste programmet. At assistentene og helene snakket over hodet på brukerne på villa habini. Det syntes jeg var veldig vondt å se. Enkelte av de samtalene kunne de tatt etter at ungene var blitt tatt hånd om i situasjonen. Slik som hun pleier i de andre institusjonene. Feks på dement-hjemmet. Hun satt ikke og snakket om pasientene med ansatte rett ved siden av de det gjaldt! Men her med disse ungene gjorde hun det. 

Ellers er jeg veldig imponert over helene. Men skjønner at akkurat multifunskjonshemmede kan være litt skummelt i første møte å vite hvordan man skal te seg - nettopp derfor ble jeg veldig overasket over at de ansatte langet ut om diverse samtidig som de håndterte barnet. Det ville aldri skjedd i en annen situasjon. Her burde det litt mer menneskeverd til.

Skrevet

De som tidvis bodde der så ut til å trives, foreldrene vi møtte så ut til å være trygge. De som jobbet der så ut til å kjenne de enkelte barna/ungdommene godt, og deres behov.

Det er de viktigste tingene.

Anonymkode: 97ce3...b25

• Liker 9
Skrevet

I begynnelsen syntes jeg Helenes spørsmål ble litt dumme, og at hun ikke helt passet som programleder. Men så ser jeg at jeg hadde også mest sannsynlig hatt problemer med å oppføre meg "riktig" rundt de gruppene mennesker, da jeg ikke har erfaring med de selv. Derfor synes jeg at Helene virker naturlig. Jeg synes det er fint at en person, som ikke helt virker til å vite hvordan hun bør opptre, og hvilke spørsmål som er gode eller dumme, er programleder i en slik serie. 

Anonymkode: c2827...2e0

• Liker 9
Skrevet

Jeg synes disse programmene er flotte, og at Helene gjør en strålende jobb!

Men når det gjelder sisste episode, merket man godt hvor ukomfortabel hun var, og det skjønner jeg godt!

Disse livene finnes jo ikke verdige!! Det er bare lidelser og triste skjebner, og jeg kan ikke fri meg fra tanken om at aktiv dødshjelp hadde vært mye bedre for disse barna, evt. slutte å redde alle disse syke barna, bare fordi medisinen har kommet så langt.

Men når det først er som det er, synes jeg det er veldig skummelt at de aller fleste som jobber på slike steder er ufaglærte utenlandske damer med dårlig norskkompetanse.

Blir spennende med neste episode, men tror den kan bli veldig tøff og emosjonell.

Anonymkode: 69cb9...26c

• Liker 12
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Disse livene finnes jo ikke verdige!! Det er bare lidelser og triste skjebner, og jeg kan ikke fri meg fra tanken om at aktiv dødshjelp hadde vært mye bedre for disse barna, evt. slutte å redde alle disse syke barna, bare fordi medisinen har kommet så langt.

I all videste verden, er du klar over hva du skriver? 😡

• Liker 18
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du vite om ikke disse barna har et verdig liv ut i fra sine forutsetninger og lidelser??? Helt hindens at du har en slik tankegang, og at du tenker at aktiv dødshjelp hadde vært mye bedre for de.

Anonymkode: 33d91...f71

• Liker 11
Skrevet
På 7.12.2018 den 12.58, AnonymBruker skrev:

I begynnelsen syntes jeg Helenes spørsmål ble litt dumme, og at hun ikke helt passet som programleder. Men så ser jeg at jeg hadde også mest sannsynlig hatt problemer med å oppføre meg "riktig" rundt de gruppene mennesker, da jeg ikke har erfaring med de selv. Derfor synes jeg at Helene virker naturlig. Jeg synes det er fint at en person, som ikke helt virker til å vite hvordan hun bør opptre, og hvilke spørsmål som er gode eller dumme, er programleder i en slik serie. 

Jeg oppleverat hun stiller de spørsmålene mange faktisk lurer på. De virker dumme for noen som kamskje har erfaring, men mitt inntrykk er at de spørsmålene hun stiller, det lurer de fleste på. 

Jeg har en funksjonsnedsettelse selv og du vil ikke tro hvor mange "dumme" eller åpenbare ting folk lurer på. Når den 10. personen spør etter det samme.. : er det 10 stk som er dumme eller er det jeg som har for høye forventinger om hva folk skal kunne om den sjeldne sykdommen som førte til funksjonsnedsettelsen min? 

Hva skaper mest åpenhet rundt disse tingene programmet tar opp? Agressiv , bedreviter, jeg blir krenket tilnærming til spørsmålene som blir stilt? Eller et skikkelig svar på det som faktisk blir spurt om?

Ja til mer åpenhet og takhøyde for å stille "dumme" spørsmål! Da blir ikke spørsmålene like dumme neste gang. 

Anonymkode: 40fe3...468

• Liker 14
Skrevet

Jeg har ei døv mor som har hatt lappen siden hun var 18 år. Jeg opplever at folk kan spørre : kan døve kjøre bil? 

For oss som kjenner døve/ er i døvemiljø er dette et sykt idiotisk spørsmål.

Men noe Helene/andre som overhodet ikke kjenner til døve kan spørre om? Ja 

Antagelig hadde et program med «Helene møter døve» fått meg til å vri meg og løfte opp puta foran TV, men ser ikke bort i fra at «vanlige» folk hadde fått svar på mange ting de lurte på. 

• Liker 14
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ei døv mor som har hatt lappen siden hun var 18 år. Jeg opplever at folk kan spørre : kan døve kjøre bil? 

For oss som kjenner døve/ er i døvemiljø er dette et sykt idiotisk spørsmål.

Men noe Helene/andre som overhodet ikke kjenner til døve kan spørre om? Ja 

Antagelig hadde et program med «Helene møter døve» fått meg til å vri meg og løfte opp puta foran TV, men ser ikke bort i fra at «vanlige» folk hadde fått svar på mange ting de lurte på. 

Nettopp. 

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg oppleverat hun stiller de spørsmålene mange faktisk lurer på. De virker dumme for noen som kamskje har erfaring, men mitt inntrykk er at de spørsmålene hun stiller, det lurer de fleste på. 

Ja! Det er derfor jeg liker henne bedre nå, etter at jeg fikk tenkt meg om litt :) Å ha en program som vet alt, og lar være å stille disse "dumme" spørsmål som hvermannsen lurer på, hadde vært feil for meg. Også synes jeg det er flott at hun tør å "dumme seg ut" litt. Mange er kanskje redd for akkurat det, og lar være å stille spørsmål til mennesker i en gruppe som vi kanskje vet litt lite om og ikke har snakket med. 

• Liker 1
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
På 8.12.2018 den 12.33, vintage skrev:

I all videste verden, er du klar over hva du skriver? 😡

Enig! Det hørtes helt sykt ut! Til og med foreldrene til Ali sa at de trodde barna deres hadde et verdi liv. ❤️❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...