MalloryK Skrevet 26. april 2020 #721 Skrevet 26. april 2020 Husker dere Svanhild saken? Hun som mistet de 2 barna side da hun fikk samme diagnose. Skummelt hvor lett det er å få feil diagnose 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #722 Skrevet 26. april 2020 Fikk en følelse av at Carina egentlig ikke hadde lyst til å snakke med Helene. Anonymkode: 4fbb2...1db 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #723 Skrevet 26. april 2020 Den siste episoden var fin. Kjenner meg litt igjen i Aina (tror hun het det) og hvor ukomfortabel hun var, men virket som hun raskt fant seg til rette. Anonymkode: c4fce...d24
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #724 Skrevet 26. april 2020 Ble varm i hjertet av den siste episoden jeg ❤️ Har selv vært mye alene og ikke følt meg velkommen noe sted. Uten at jeg har hatt noe problemer med sosial angst, bare vært mye alene og isolert. Synes det var så fint å se hun nye le sammen med de andre både på jobb og under middagen. Anonymkode: 87e64...66b 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #725 Skrevet 26. april 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vanskelig for å tro at normalt opplyste mennesker i Norge ikke vet hva demens er. At man aldri blir frisk av det. Anonymkode: 026e6...45b Veldig mange tror demens er det samme som å bare være glemsom. At folk glemmer avtaler, ting de nettopp er fortalt, gjøremål eller andre dagligdagse hendelser. Opplyste mennesker i Norge vet ofte ikke at demens fører til apraksi, språkproblemer, endret humør, endret personlighet, vrangforestillinger eller hallusinasjoner, motorisk urolighet og vandring, endret koordineringevne, depresjon eller angst. At man ikke blir frisk vet nok de fleste, men omfanget av demens og de ulike uttrykksformene er nok faktisk ikke så godt kjent. Det er f.eks veldig vanlig at pasienter med demens blir ekstra forvirret, urolig og engstelig ved bytte av sted, som er en av grunnene til at man ikke uten videre skal overføre pasienter fra sykehjem tll sykehus hvis det finnes et alternativ. Likevel blir stadig sykehjemsansatte beskyldt for å nekte mor eller far god behandling når de vil behandle på sykehjemmet fremfor å legge inn, eller sykehusansatte får beskjed om at de må ha gitt gal behandling for sånn pleier mor/far aldri å være. Kunnskapen er slett ikke så stor som du tror. Dessverre. Anonymkode: a421e...8be 19
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #726 Skrevet 26. april 2020 Ville så gjerne like programmet, men syns Helene er forferdelig. Anonymkode: 67a37...68e 10
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #727 Skrevet 26. april 2020 Jeg liker Helene veldig godt, egentlig. Men det virker ut som at hun noen ganger har problemer med å lese kroppsspråk og uttrykk.. Det fører til at det noen ganger føles slik at intervjuobjektene blir ukomfortabel og satt i en litt feil posisjon. Noen ganger må man trå varsomt og sakte fram, men ja det er jo mye man ikke ser når 5 dager er satt sammen til 42 minutter - det er viktig å huske. Bra at de tør si fra når de føler de ikke vil snakke. Ellers veldig fin siste episode, RIBO er et helt fantastisk tilbud og burde absolutt bli mer aktuelt over hele landet! Fine ungdommene ❤️ Anonymkode: 34ddd...008 9
Vinglass Skrevet 26. april 2020 #728 Skrevet 26. april 2020 Noen som har sett dagens episode? Den ligger allerede ute på NRK nett-TV. Synes hun er litt brysk med ungdommene. Synes hun er litt dårlig på å møte ungdommer/ unge voksne. Litt samme takter som i barnevernsinstitusjon episoden. Synes den ene ansatte utleverer hun ene jenta litt for mye foran kamera,men jenta sier heldigvis i fra at dette ikke er greit 11
Vinglass Skrevet 26. april 2020 #729 Skrevet 26. april 2020 Må bare tillegge at jeg synes hun var mye mer mild og hadde mye mer myk framtoning i demens episoden. Der ble jeg positivt overrasket over programlederen. I denne episoden falt hun tilbake i mine øyne.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #730 Skrevet 26. april 2020 Synes ofte hun avbryter samtaler så brått. Kan jo hende det er klippet, men for meg ser det ofte ut som at f.eks. i denne episoden når ungdommene akkurat har åpnet seg og fortalt personlige ting, er hun plutselig på vei ut døra og sier "Men vi ses da! Takk for praten!", uten å gi noen ordentlig respons på det de fortalte. Men noe av det verste var i forrige episode, da hun spurte kona til Ralf hvor ofte hun besøker mannen sin. Hun svarer, men Helene gir ikke noe svar tilbake, bare stirrer intenst på henne helt til det blir så ubehagelig at kona sier "Det gjør jeg." Anonymkode: 3ee54...579 22
Shenzi Skrevet 26. april 2020 #731 Skrevet 26. april 2020 Husk at ungdommene skal også godkjenne episodene. Kanskje har de åpnet seg også har de angret seg når de har fått sett klippet. Ja, jeg synes også det ser litt unaturlig ut til tider, men husk at 5 dager skal klippes til 40 minutter, så regner med at hun snakker mer med dem enn vi får se på TV. Syns Nikolai var skikkelig tøff som var så åpen og god på å sette ord på ting! Også ble jeg skikkelig rørt av han som jobbet på fabrikken, når han ble så rørt etter å ha tatt i mot Aina. Rett mann i rett jobb! 15
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #732 Skrevet 26. april 2020 Hvor mange type institusjoner finnes det, egentlig? Anonymkode: 67a37...68e
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #733 Skrevet 26. april 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Den siste episoden var fin. Kjenner meg litt igjen i Aina (tror hun het det) og hvor ukomfortabel hun var, men virket som hun raskt fant seg til rette. Anonymkode: c4fce...d24 Samme her, har selv sosial angst. Følte virkelig med henne. Synes dog kameraet kom litt vel "oppi" henne noen ganger, og hun så veldig ukomfortabel ut. Håper hun syntes det var ok, i det minste. Anonymkode: 1f83d...eaf 2
Gjest Alkoholist Skrevet 26. april 2020 #734 Skrevet 26. april 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ellers veldig fin siste episode, RIBO er et helt fantastisk tilbud og burde absolutt bli mer aktuelt over hele landet! Fine ungdommene ❤️ Anonymkode: 34ddd...008 Enig her. Jeg tenkte hvorfor finnes ikke dette tilbudet flere steder i landet når jeg så episoden i kveld. Mange ungdommer trenger det. Jeg hadde definitivt trengt dette tilbudet da jeg var ungdom.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #735 Skrevet 26. april 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes ofte hun avbryter samtaler så brått. Kan jo hende det er klippet, men for meg ser det ofte ut som at f.eks. i denne episoden når ungdommene akkurat har åpnet seg og fortalt personlige ting, er hun plutselig på vei ut døra og sier "Men vi ses da! Takk for praten!", uten å gi noen ordentlig respons på det de fortalte. Men noe av det verste var i forrige episode, da hun spurte kona til Ralf hvor ofte hun besøker mannen sin. Hun svarer, men Helene gir ikke noe svar tilbake, bare stirrer intenst på henne helt til det blir så ubehagelig at kona sier "Det gjør jeg." Anonymkode: 3ee54...579 Helt enig!!! Anonymkode: 54a5a...10e 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #736 Skrevet 27. april 2020 Den nyeste episoden var ubehagelig å se på. Da hun banket på døren til den ene jenten, snur seg til kamera og sier «kanskje hun har sovna, hun har jo nesten ikke sovet i natt», hvorpå hun banker enda hardere og bare åpner døren. Der blir hun møtt av en tydelig trøtt og sliten jente, noe Helene også påpeker selv. Jenten åpner seg om hvor glad hun er for å ha fått Aspergers-diagnosen, og at det betyr at hun ikke er dum som ikke forstår andre mennesker, men at hun bare har enn annerledes hjerne. «Bra du ser sånn på det» svarer Helene før hun takker for samtalen og går. Det er jo til å grine av. Anonymkode: c5649...398 34
Vinglass Skrevet 27. april 2020 #737 Skrevet 27. april 2020 På 21.4.2020 den 14.09, Elizia skrev: Dere som verken liker Helene eller programmet. Hvorfor i all verden ser dere på det? Jeg ser på det fordi jeg syns Helene er en empatisk og fin programleder som stiller mange av de spørsmålene jeg lurer på, og fordi jeg ønsker vite mer om de institusjonene hun gir oss et innblikk i. Fordi jeg synes konseptet er kjempe interessant. Bare synes Helene ødelegger med sin væremåte. 9
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #738 Skrevet 27. april 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Den nyeste episoden var ubehagelig å se på. Da hun banket på døren til den ene jenten, snur seg til kamera og sier «kanskje hun har sovna, hun har jo nesten ikke sovet i natt», hvorpå hun banker enda hardere og bare åpner døren. Der blir hun møtt av en tydelig trøtt og sliten jente, noe Helene også påpeker selv. Jenten åpner seg om hvor glad hun er for å ha fått Aspergers-diagnosen, og at det betyr at hun ikke er dum som ikke forstår andre mennesker, men at hun bare har enn annerledes hjerne. «Bra du ser sånn på det» svarer Helene før hun takker for samtalen og går. Det er jo til å grine av. Anonymkode: c5649...398 Ja, reagerte på den kommentaren jeg også. Lite gjennomtenkt, vil jeg si. Anonymkode: 86555...412 9
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #739 Skrevet 27. april 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, reagerte på den kommentaren jeg også. Lite gjennomtenkt, vil jeg si. Anonymkode: 86555...412 Hva var ille med den? Anonymkode: b93ce...5fc 6
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #740 Skrevet 27. april 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva var ille med den? Anonymkode: b93ce...5fc Hun burde svart at «ja det har du helt rett i» og trygget jenta i at hun hadde helt rett. Anonymkode: c5649...398 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå