Gjest Anonymous Skrevet 18. november 2004 #1 Skrevet 18. november 2004 I år bestemte vi oss for å invitere til julaften hjemme hos oss selv. Vi inviterte mine foreldre, hans foreldre og broren hans. Foreldrene mine og broren hans ble veldig glade for å bli invitert, og synes det var veldig koselig. Da vi spurte hans foreldre ble de veldig avvisende. De sa de måtte tenke litt over, og kunne visst ikke svare på en stund. Da vi spurte om de skulle noe annet, hadde de visst ikke noen andre planer. Svigermor sa til slutt at de antok at de ikke kom, men skulle svare ordentlig nærmere jul.... Bare måtte skrive det ned liksom.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 18. november 2004 #2 Skrevet 18. november 2004 :o Det synes jeg var direkte dårlig gjort, uten at jeg vet noe mer om bakgrunnen. Kommer dine foreldre og hans foreldre godt overens? Er det noen andre som pleier å bli invitert til svigers som ikke blir invitert til dere? Fy søren, tror jeg hadde forlangt en god forklaring på det der!
Fakse Skrevet 18. november 2004 #3 Skrevet 18. november 2004 Jeg synes man skal gjøre det man har mest lyst til selv på julaften, og ikke tenke så mye på hva andre forventer av en. Det gjelder både dere og svigerforeldrene. Dere kan ikke bestemme hvor de skal være, dere kan bare bestemme hvor dere selv skal være.Jeg synes ikke de skal forvente noe av dere, men heller ikke det motsatte. Dere er invitert, men det er ingen selvfølge at de skal takke ja. Skulle de liksom stille opp bare for å gjøre alle fornøyde, selv om de kanskje foretrekker å være hjemme hos seg selv på julaften? Dette er ingenting å ta på vei for etter min mening!
Veslejenta Skrevet 18. november 2004 #4 Skrevet 18. november 2004 Jeg har personer i min familie som har sine vaner. For eksempel at de foretrekker å være veldig få på julaften, helst bare kjernefamilien. Slik er de vant til det, og slik vil de gjerne fortsette å ha det. Blir man flere enn fire, så klarer de ikke å slappe av like mye. Dette betyr også at de er vant til å ha julaften hjemme hos seg. De har ingen barn, og hennes foreldre er døde, så de feirer sammen med hans foreldre. Jeg har også personer i familien som liker å være hjemme på nyttårsaften, men de kan gjerne ha huset fullt av familie og venner. Folk har sine vaner, og det betyr ikke at de har noe i mot din familie. Kanskje de øynet en sjanse til å bare være de to på julaften, noe de kanskje ikke har vært maaange år. Men jeg synes de kan forklare hvorfor de foretrekker å være hjemme, slik at det ikke blir noen misforståelser ut av det.
Gjest Madam Felle Skrevet 18. november 2004 #5 Skrevet 18. november 2004 Vi feirer julaften hjemme, og de som har lyst kommer. Det er absolutt ikke noe tvang for noen, og vi koser oss uansett omd et bare er oss fem eller hele familien.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 18. november 2004 #6 Skrevet 18. november 2004 Bare for å oppklare: Ja, jeg synes folk skal gjøre det de vil i jula, men jeg synes det var dårlig gjort å si at "nei, vi vet ikke enda, vi har ingen planer, men sannsynligvis kommer vi ikke" fordi jeg ble sittende med en følelse av at det lå noe personlig bak og at de ikke hadde lyst til å ta tak i det. Greit nok hvis de heller vil feire alene, men da kunne de jammen meg ha vært ærlige med en gang!
Gjest Anonymous Skrevet 18. november 2004 #7 Skrevet 18. november 2004 Skjønner godt hva du føler.. Vi prøvde på noe av det samme i år, min samboer og meg. Inviterte foreldrene hans, søstern med mann og barn og foreldrene til mannen hennes. Så får vi høre fra svigermor at nei, søstern ville vist være hjemme hos seg selv i jula. Greit nok det, hun har jo baby. Men hva med å si fra? Så kommer det fra svigermor... jeg kan ha jula i år jeg asså.... Javel tenker jeg da og sier bare at det må vi tenke på... For søstern sa nemlig for et par uker siden at hun hadde mamma jul i år. Nå har jeg funnet ut at jeg gir beng i dem. Dem får komme dem som kommer. Og blir dem hos den ene eller den andre så får dem gjøre det. Samboeren min får være der han vil, jeg kommer ikke til å tvinge han til å bli hjemme om han vil til mor og far. Ikke har vi felles barn heller. Jeg har vært alene på julaften før og i år kan det se ut til at sønnen min kommer selv om han har pappa jul i år.
Fakse Skrevet 18. november 2004 #8 Skrevet 18. november 2004 Greit nok hvis de heller vil feire alene, men da kunne de jammen meg ha vært ærlige med en gang! Kanskje de rett og slett måtte tenke over saken, men ikke ville skuffe dere med å først si nesten ja for så å si nei etterhvert? Når en invitasjon kommer brått på vet man ikke alltid om man ønsker å takke ja med en gang, og det synes jeg også må være greit.
Gjest nei, nei Skrevet 18. november 2004 #9 Skrevet 18. november 2004 Det er rart med den julen, ingenting er så forbundet med tradisjoner som jula. Og ingen liker (vel unntak finnes nok) å feire jul på annen måte enn det de er vant til. Mine foreldre er heldigvis ganske fleksible der, de har godtatt at jeg feirer jul med mine svigerforeldre og har i stedet kommet til oss når de har hatt lyst til det. Og det har svigerforeldrene mine også syntes var greit, men julen skal tilbringes hjemme hos svigermor for da får hun den julen hun vil ha. For meg spiller det ingen rolle hvor jeg feirer julen eller hvor mange vi blir, for meg er julen uansett best når romjulen har satt inn.
Gjest Embla s Skrevet 18. november 2004 #10 Skrevet 18. november 2004 Syns det er utrolig hvor mye som kan legges i dette med "hvor man feirer julaften"! Alle vil ha det hos seg selv, og alle blir små-furtne hvis andre foretrekker å være hjemme hos seg selv.. Hva er viktigst?
Gjest Anonymous Skrevet 19. november 2004 #11 Skrevet 19. november 2004 Jeg ville ikke ha tenkt på å invitere sambos foreldre og mine foreldre til meg samtidig på julaften. Selv om de har felles barnebarn kjenner de ikke hverandre så godt, og begge parene ønsker vel å feire jul med den nærmeste familien slik de alltid har gjort. Vi inviterer dem annet hver t år, vi. Vet forresten også at jeg ikke ville takket ja til å dra til min bror og hans samboer og hennes søsken og foreldre på julaften. Julaften er for spesiell for meg til å tilbringe den med masse ukjente/halvkjente.
:-) anna Skrevet 19. november 2004 #12 Skrevet 19. november 2004 Det er så individuelt med jula... I år skal vi feire hjemme hos oss selv, med mine foreldre, svigerfar og broren til mannen min med to barn. Jeg synes det er viktig med tradisjoner og familie i jula. Men jeg synes ofte at fokuset blir feil. At den handler om å gjøre svigermor til lags eller å holde fast på de vanene man selv har. For noen år siden bestemte vi oss for å feire annenhver hjul hjemme hos oss selv, og da kan den som vil i familiene komme. (Svigerfar er selvskreven julegjest) Og annenhver jul med mine foreldre sammen med min bror og hans familie. Grunnen var rett og slett at vi ville at barna våre skulle få egne tradisjoner fra hjemmet sitt, ikke bare fra juler som flyttsamer rundt om hos besteforeldre. Og det er heldigvis foreldre og svigerforeldre enige i. (Jeg for min del elsker julene vi feirer i barndomshjemmet mitt, men det er ikke MEG jula handler om lengre... jeg er 32, og må nok innse at jeg har en voksenrolle å fylle...)
glaciera Skrevet 19. november 2004 #13 Skrevet 19. november 2004 Selv om man foretrekker å feire jul som man alltid har gjort, så går det jo an å være høflig mot den som inviterer! Blir en tatt på senga og gir en dum respons, kan man jo ringe opp senere og beklage, og forklare hvorfor man reagerte som man gjorde. Vil de ikke komme til dere så må jo det være helt greit, men det hadde jo vært fint om de sa hvorfor. Ikke minst så du slapp å spørre KG om dette, men kunne få et ordentlig svar! Men jeg ville ikke kastet bort tid og krefter på dette. Bruk heller innsatsen på å lage en koselig jul for den familien som stiller opp!
flopia Skrevet 19. november 2004 #14 Skrevet 19. november 2004 Jeg synes ikke du skal bry deg om det. Selv at jeg vet det ikke er en ting som bare er å glemme. Har slitt masse med mine kommende svigerforeldre. Å det er dumt å bruke masse energi på når de gjør alt for at alt skal gå sjeisen. Å i julen da? Jeg kans ikke skjønne hvorfor de ikke vil komme. Greit nok hade det vært noe annet, men julen skal jo familie være sammen. Skjønner godt at dre vil feire jul hjemme hos dere, nye tradisjoner og nye opplevelser. Ønsker deg lykke til jeg! :-?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå