Gå til innhold

Hverdagslivet med to små


Chandra

Anbefalte innlegg

Min forrige dagbok er snart et år gammel og jeg tenkte det var på tide å starte med nye blanke ark. Forrige dagbok var en prøvedagbok som ble til en graviddagbok som ble til en hverdagsdagbok om livet med baby. Nå er hun (lille J) 7 uker og 1 dag og jeg føler at livet som mamma er godt i gang og jeg begynner å få litt overskudd til meg selv om mine interesser igjen også. 

Kort oppsummert er jeg 30 år, bor på landet med mann, baby, hund og katt. Elsker hagearbeid, dyrking, turer i skogen med hunden, trening, alt som har med helse å gjøre og leser gjerne bøker om mental trening. Er også verdens stiveste yogainstruktør.  :tongue: Når jeg ikke er i permisjon har jeg en kontorjobb og underviser yoga en kveld i uka. I tillegg er jeg jo nå blitt mamma, og det er en fantastisk og ikke minst krevende ny rolle jeg stortrives med. Føler min Lille J virkelig beriker livet mitt og får meg til å se annerledes på alt.

Jeg har et mål det nærmeste året og det er å gjennomføre et triathlon i juni 2017. Har valgt den korte distansen som er 500m svømming, 2 mil sykkel og 5km løping. Dagboken kommer nok til å handle mye om veien dit. Jeg må bli kvitt vannskrekken min, lære meg å crawle (hadde første økt i går), børste støvet av en sykkel som ikke har blitt brukt på minst 4 år og finne frem løpeskoene igjen. Løpingen er mitt sterkeste kort mens svømmingen blir den største utfordringen. Egentlig er jo hovedutfordringen at jeg må komme i form igjen etter graviditet og en litt tøff fødsel. Jeg har virkelig gledet meg til å starte å trene igjen selv om jeg går daglige turer med hunden. Det blir spennende å se hvor mye trening jeg rekker da jeg selvfølgelig må prioritere mye annet først nå. 

Selv om det er stort forbedringspotensiale er jeg også ganske opptatt av kosthold og jeg prøver å lage juice eller smoothie hver dag. Favoritten nå om dagen er juice med eple, spinat og sitron. Nam! Jeg prøver å variere litt fra dag til dag for å få i meg mest mulig forskjellige vitaminer og næringsstoffer. Min motivasjon er filmen fat, sick and nearly dead (finnes på Netflix). Det er en film jeg virkelig kan anbefale om man vil bli inspirert til en bedre helse og til å spise sunnere. :)

Også kan jeg vel ikke unngå å nevne at min "guilty pleasure" er å titte på The Kardashians! :fnise:

Link til forrige dagbok - gode minner!

Endret av Chandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden lille J sov hele natten for første gang i natt er jeg faktisk uthvilt. Mamma besøkte meg på dagen i dag og hun har passet på mini som hadde magevondt mens jeg fikk brettet litt tøy, ryddet kjøleskap og fryser og slike spennende ting. ;) Vi tok med baby og hund på en times trilletur og har bare kost oss egentlig. :)

Jeg har innsett at vår kjære hund trenger enda mer oppmerksomhet enn den daglige turen (og selvfølgelig tisseturer og kos) så jeg gikk en ekstra tur på 25 minutter og trente litt klikkertrening og lekte med ball før mannen dro på trening. Det har fungert for nå er han kjempefornøyd og rolig og både han og baby ligger og sover i stua nå. Hver for seg altså! :tongue: Fremover skal jeg prøve å gjøre litt mentaltrening hver dag med hunden samt å være flinkere til å leke med han. Han er jo tross alt en liten unge han også som trenger oppmerksomhet. :rodmer:

Jeg vurderer å dra frem yogamatten og tøye litt og massere opp ryggen med en tennisball. I snart 2 år har jeg slitt med at høyresiden av korsryggen spenner seg og blir vond og jeg er bare nødt til å jobbe med det. Jeg må kombinere behandling med trening og egenbehandling for å komme til bunns i det - det er i alle fall planen! 

Jaja, da er det bare å komme i gang før mini våkner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger gjerne med her, har ikke vært innom den forrige dagboken din. Vi er i samme livssituasjon, foruten hund og triathlon. Her er det katt og fjell som gjelder :) Jeg har ikke kommet meg utenom veien ennå (bortsett fra da jeg måtte kjøre vognen inn i skogen og sette meg på en stein for å amme, haha), men nå har vi kjøpt bæresele, så da blir det enklere :)

Jeg tror jeg vil bli veldig inspirert av juicene dine. Merker du noe til at babyen får vondt i magen av noen typer frukt/grønnsaker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra for ny dagbok! :hoppe: Lettere for meg å kommentere ting med hund og trening enn baby, så da trenger jeg ikke overstrømme en babydagbok med andre ting heller! 

Syns du var utrolig tøff som gikk på den svømminga, jeg har jo sykt vannskrekk selv. Brukte dere neseklype eller noe sånt? Jeg får nemlig panikk av å ha hodet under vann, og klarer ikke å lukke nesa, så da får jeg jo vann i halsen og, ja..i det hele tatt. Du er modig!

Kjempebra at vofse fikk mental trening og at du merka det umiddelbart. De blir skikkelig mye mer slitne av psykiske utfordringer. Vår var på rallylydighetstrening på onsdag, og da drev vi mye med impulskontroll. Det er sååå slitsomt, syns han, så da vi skulle gå ut og ta tissetur senere på kvelden syns han det var kjempeslemt og prøvde å gå og legge seg etter at jeg hadde tatt på ham sels og bånd, haha! I går var det agility, så da er han nok sliten i hele dag. Klikkertrening er gøy! :nigo: 

Jeg tror forresten ikke noe på at du er så stiv som du sier når du tross alt er yogainstruktør. 

Du som er så glad i husarbeid, nå skal vi jo flytte og pakke, så det er bare å komme og tilby husarbeidstjenester, altså! :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Weebs skrev:

Følger selvfølgelig med videre! :) 

 

12 timer siden, maja87 skrev:

Følger med videre jeg og 😃 

Yey! :hoppe: Jeg følger selvfølgelig fremdeles med på dere også! :)

2 timer siden, Porcelain skrev:

Oi, hvordan løser du opp ryggen sjøl?  Vil gjerne følge med :) 

Så hyggelig! :)

Jeg får ikke knukket opp ryggen selv men det hjelper veldig å stå med ryggen mot en vegg eller dørkarm og presse en tennisball mellom vonde punkter i ryggen og veggen. :) 

Når jeg tenker meg om har jeg brukt en hard foamroller på treningssenteret til å få knukket opp ryggen litt/løsnet litt. Tror faktisk jeg skal kjøpe meg en slik til å ha hjemme. Finner mange gode filmer på youtube om hvordan man gjør det. Jeg liker å bare legge meg ned på den og rulle fra nakke til korsrygg og opp igjen mens jeg liksom flekser ryggen over den.

2 timer siden, Campanula skrev:

Følger gjerne med her, har ikke vært innom den forrige dagboken din. Vi er i samme livssituasjon, foruten hund og triathlon. Her er det katt og fjell som gjelder :) Jeg har ikke kommet meg utenom veien ennå (bortsett fra da jeg måtte kjøre vognen inn i skogen og sette meg på en stein for å amme, haha), men nå har vi kjøpt bæresele, så da blir det enklere :)

Jeg tror jeg vil bli veldig inspirert av juicene dine. Merker du noe til at babyen får vondt i magen av noen typer frukt/grønnsaker? 

Så hyggelig, og det høres herlig ut å ha et fjell å gå på! Her er det dessverre dårlig med fjell! Jeg har heller ikke kommet meg ut på turstiene med baby men hender mannen tar henne så jeg og hunden kan gå litt ordentlig på tur. :) Jeg har en ergobaby bæresele men har ikke fått brukt den så mye enda. Men det er i alle fall planen nå som mini begynner å bli litt større. Hvor gammel er din? Har du dagbok? :)

Jeg har ikke merket noe spesielt med tanke på juicene men er litt usikker på om hun kan ha reagert litt på spinaten. Får følge med litt. I dag blir det juice med appelsin, sitron og  gulrot tror jeg. Mynte setter også veldig god smak så det må jeg ha i! :) En av hovedgrunnene til at jeg prøver meg på juicing er at jeg gjerne skulle hatt penere hud. Vi får se om det hjelper! :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"God morgen"! I dag har vi vært veldig late! Vi sovnet rundt midnatt og sov helt til 05:30! Etter det sov vi til 08:00 og så til 10:15 da vi stod opp. Har absolutt fått nok søvn. :biggrin: Nå er det kaffe og knekkebrød som gjelder. 

Ute regner det og det er egentlig litt deilig. Jeg lengter egentlig til litt ordentlig høst nå. Å kunne pakke seg inn i skjerf, lange ulljakker, ullsokker, pledd, tenne lys. :hjerte: Det har til og med litt sjarm å gå tur med hunden i rufseværet. I alle fall å komme inn i varmen til en varm dusj etterpå!

Jeg fikk ikke dratt frem yogamatta i går siden mini våknet, men det er i alle fall planen etterpå. Akkurat nå har jeg vondt på høyre side av korsryggen og fremsiden av høyre hofteleddsbøyer og nedover låret. Det blir ikke noe trening før jeg har fått fikset på det. Planen fremover er å jobbe med å tøying og helt rolige yogaøvelser samt å svømme frem til kroppen er litt mer på nett igjen. Kanskje sykle noen rolige turer bare for å venne meg til å sykle ute. Ut i oktober håper jeg at jeg kan trene litt hardere og bli med på spinningtimer. Kroppen henger rett og slett ikke sammen etter graviditeten! Det er rimelig irriterende for en utålmodig sjel! 

I morgen skal jeg til frisøren og det skal bli fantastisk! Er fremdeles usikker på om jeg skal ta flere lyse striper eller bare farge håret brunt igjen. Det skal uansett bli deilig å føle seg fresh på håret igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må såklart følge med videre. :)  

Synes du er flink som tar tak i vannskrekken. Blir spennende å følge med videre hvordan det går. Mitt klart svakeste punkt er løpingen tror jeg så der er vi veldig forskjellige. Jeg har gått mye på spinning, når snuppa nå starter i barnehagen neste uke håper jeg å få inn flere økter på dagtid mens hun er i bhg. 

Kos deg hos frisøren :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fersk baby! :blomst: 

Så flink du er som tar deg godt av hunden din selv etter babyen har kommet. Her kjenner jeg litt på at hunden går for "lut og kaldt vann", men det er litt hennes egen skyld siden hun har hatt null interesse av meg helt siden jeg ble gravid, og babyen gidder hun i alle fall ikke forholde seg til :P Jeg prøver å kose med henne og gi henne oppmerksomhet, altså, og hun får masse tur når vi triller vogna, men hun er i grunn ikke så interessert i å være med meg og babyen :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, ShiningStar skrev:

Må såklart følge med videre. :)  

Synes du er flink som tar tak i vannskrekken. Blir spennende å følge med videre hvordan det går. Mitt klart svakeste punkt er løpingen tror jeg så der er vi veldig forskjellige. Jeg har gått mye på spinning, når snuppa nå starter i barnehagen neste uke håper jeg å få inn flere økter på dagtid mens hun er i bhg. 

Kos deg hos frisøren :) 

Så hyggelig! :)

Ja det blir veldig spennende å se hvordan det går. Håper at konkurranseinstinktet fikser det meste. :tongue: Spinning høres herlig ut! Tenker jeg skal begynne med det etterhvert, må bare finne noen timer som er på ettermiddag/kveld. :)

20 timer siden, appelsinjuice skrev:

Gratulerer med fersk baby! :blomst: 

Så flink du er som tar deg godt av hunden din selv etter babyen har kommet. Her kjenner jeg litt på at hunden går for "lut og kaldt vann", men det er litt hennes egen skyld siden hun har hatt null interesse av meg helt siden jeg ble gravid, og babyen gidder hun i alle fall ikke forholde seg til :P Jeg prøver å kose med henne og gi henne oppmerksomhet, altså, og hun får masse tur når vi triller vogna, men hun er i grunn ikke så interessert i å være med meg og babyen :( 

Tusen takk for det! :)

Jeg prøver, men merker jo at det ikke er så lett alltid. Spesielt om det er dager det skjer mye. Jeg har motsatt problem med hunden. Han er superinteressert i baby og skal helst sitte på fanget hele tiden om han hadde fått bestemme. Det er jo koselig det da, men også litt krevende. :biggrin: Håper det går seg til for dere etterhvert når ungen blir større. Hvor gammel er din?

----------

Nå sitter jeg med frokost og kaffe og mini ligger i senga med pappaen. I går fikk jeg knapt gjort noe annet enn å amme, amme og amme litt til. Vi fikk gått en trilletur med hunden på litt under en time på kvelden da. Sove hadde hun liksom ikke tid til så da tenkte jeg at hun ville sove skikkelig godt i natt men det fungerte ikke helt som planlagt. Nå ligger hun selvfølgelig og sover godt da, nå som vi snart skal dra. ;)

Jeg tar henne med til mamma og pappa mens jeg er hos frisøren siden mannen har kamp. I ettermiddag drar vi inn til Oslo for å besøke et vennepar. Jeg kjenner at jeg har mest lyst til å bli hjemme men det går seg sikkert ut over dagen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en luksus å sitte alene hos frisøren! Sitter med en kopp kaffe og blonde striper i håret. Gleder meg til å se resultatet! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg fresh igjen! Woho! :tongue:

Helgen og egentlig hele forrige uke har bare flydd. I går var i hos noen venner i Oslo og kom ganske sent hjem så i dag sov hele familien ut. Mannen har vært hjemme i hele dag så jeg benyttet sjansen og fikk ordnet en del med husvask, kjøkkenrydding, vasking av bad og slike nødvendige ting. Lille J har sovet masse i dag og hun sov også lenge i natt. Så lenge at jeg våknet opp av at jeg "badet" i melk. :P Det er uansett luksus!

Jeg hadde planlagt å gå tur med hunden til et tjern i dag men 300 meter fra tjernet møtte vi brått på en elg med kalv. Jeg har litt elgskrekk så jeg og hunden løp vår vei og valgte en alternativ rute, men fikk i alle fall gått en tur på 7 km.:fnise:  Herlig! Dristet meg også til å løpe litt i bakkene og kondisen er absolutt ikke så verst altså. Det er verre med bekken/hofter når jeg løper, så kommer til å la løpingen ligge en stund til. Men uansett deilig å se at disse gåturene i skogen hjelper godt på kondisen. Trente litt yoga etterpå. I dag fikk jeg også tid til å lage gulrotjuice med eple og lime. Nam! Det har jeg ikke rukket de to siste dagene men jeg velger å fokusere på det jeg faktisk får til om dagen. :)

-------

I morgen starter en ny uke og jeg har foreløpig ikke så mange planer noe som er veldig godt. Svømmetrening på onsdag og besøke søsteren min for å trene yoga/gå tur/spise på lørdag. Håper på en uke med masse motivasjon og jeg har lyst til å få i orden sykelen og sykle litt, kjøpe badedrakt og sykkelhjelm, jobbe litt i hagen, kose masse med mini, gå turer med hunden, få gjort en del i huset osv... Noe sier meg at det ikke skal bli vanskelig å fylle tiden. Håper også at jeg klarer å få til noen greie middager og har laget en halvveis plan. Må bare skrive handleliste og det er så tiltak! Mini går selvfølgelig først og etter henne kommer hunden. Resten er alltid en bonus. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 23.9.2016 at 10.58, Rainbow skrev:

Hurra for ny dagbok! :hoppe: Lettere for meg å kommentere ting med hund og trening enn baby, så da trenger jeg ikke overstrømme en babydagbok med andre ting heller! 

Syns du var utrolig tøff som gikk på den svømminga, jeg har jo sykt vannskrekk selv. Brukte dere neseklype eller noe sånt? Jeg får nemlig panikk av å ha hodet under vann, og klarer ikke å lukke nesa, så da får jeg jo vann i halsen og, ja..i det hele tatt. Du er modig!

Kjempebra at vofse fikk mental trening og at du merka det umiddelbart. De blir skikkelig mye mer slitne av psykiske utfordringer. Vår var på rallylydighetstrening på onsdag, og da drev vi mye med impulskontroll. Det er sååå slitsomt, syns han, så da vi skulle gå ut og ta tissetur senere på kvelden syns han det var kjempeslemt og prøvde å gå og legge seg etter at jeg hadde tatt på ham sels og bånd, haha! I går var det agility, så da er han nok sliten i hele dag. Klikkertrening er gøy! :nigo: 

Jeg tror forresten ikke noe på at du er så stiv som du sier når du tross alt er yogainstruktør. 

Du som er så glad i husarbeid, nå skal vi jo flytte og pakke, så det er bare å komme og tilby husarbeidstjenester, altså! :fnise: 

Hei på deg! Jeg så ikke dette innlegget før nå jeg. Merkelig! 

Vi brukte ikke neseklype men jeg skal kjøpe neseklype og svømmebriller i morgen for jeg følte nemlig at jeg fikk hele bassenget ned i nesa. :fnise: Jeg lånte en dykkermaske da og da følte jeg meg hunde ganger tryggere så har trua på at briller og klype gjør susen da. :)

Jeg ble faktisk ganske myk, men nå klarer jeg knapt å ta i bakken når jeg står med stive bein. Men et blir bedre da. Heldigvis hjelper tøying ganske fort så lenge man gjør det regelmessig. :) 

Har du noen forslag til mentaltrening forresten? Blir jo ofte at vi gjør mye av det samme som godbitsøk, triks og slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det mandag igjen! I dag måtte vi sove litt lenge. Mini måtte ammes midnatt, 03:00, 06:00, 09:00 og 11:00 (ca). Hadde bæsjebleie hver eneste gang og hadde to lekkasjer. Litt uvant siden jeg ikke har trengt å skifte bleie på natten så mye i det siste og har veldig sjeldent lekkasjer nå. Lurer faktisk på om vi må gå opp en størrelse. Hadde jo planer om å begynne å stå opp litt tidlig men det får vi begynne med i morgen eller noe! ;)

Nå er det kaffe og smoothie. Ble en smoothie med fryste solbær fra i fjor (det er vistnok veldig sunt!), bjørnebær fra hagen og frosne blåbær fra rema, havregryn, banan, litt frøblanding, yoghurt og juice. Syntes det er greit å lage smoothie som metter litt på morgenen. 

I dag har jeg en liste over hva jeg skal gjøre og etter jobb skal vi til svigermor å spise gryterett eller noe. Tenker jeg tar med hunden og går en tur med han der. Han elsker også å være med på besøk.

Jeg har funnet ut at lister er tingen om dagen hvis ikke bare surrer jeg rundt. Når man går mye hjemme får man brått lyst til å rydde både her og der og i dag skal jeg hive ut en sukkulent jeg har hatt i sikkert 15 år som jeg aldri har likt. Nesten litt trist, men den får gå på komposten og da blir den jo med på å skape nytt liv eller noe. ;) Driver også og hiver ut gamle orkideer som er mange mange år gamle som har sluttet å produsere blomster for lenge siden. På tide å få inn noe nytt! Trenger nye planter og nye potter egentlig. 

Dagens liste:

- 1 klesvask

- Skifte på seng

- Sette inn bilder og skrive i boka til mini

- Gå ut i komposten med plante og matavfall

- Plukke modne bjørnebær og blåbær når jeg først er ute

- Gå tur med hunden 

- Klippe klør på hunden

 

Endret av Chandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God dag! Kaffe og frokost er inntatt og vaskemaskinen går. Mini sovna i vippestolen og hunden ligger i sofaen. :biggrin:

Dagens plan:

- Skifte på senga (rakk ikke i går)

- Klippe klør på hunden (rakk ikke i går)

- Liiten yogaøkt

- Brette en klesvask

- Vaske sofaputene i den ene sofaen

- Tur med hunden

- Rydde ut av oppvaskmaskin og shine kjøkkenbenkene

- Dra å shoppe badedrakt, svømmebriller og sykkelhjelm

Så får vi se hvor langt jeg kommer igjen.  :) Om jeg ikke får gjort alt på listen gjør liksom ikke det noe for det kommer jo alltid en dag i morgen. ;) 

Jeg er såå fornøyd over at jeg fikk satt inn bilder i babyboken i går. Det er slikt som er så lett å la ligge og aldri få gjort og jeg vil jo at lille J skal få gode minner fra barndommen på papir, ikke bare på pc og mobil. Neste prosjekt blir å sette inn i familiealbumet som nå er tomt. Må bare kjøpe mer dobbeltsidig teip først. 

 

Endret av Chandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...