Gå til innhold

Hadde du som mor levert barnet til stemor om pappan hadde vært borte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er det jeg lurer på i dag.

Vi har et problem med at pappan til barna skal bort to dager i forbindelse med jobben om noen uker. Vi bor sammen, og har vært sammen i mange år.

Dessverre er forholdet mellom han og eksen ganske turbulent, og konfliktfylt. Jeg og barna har et godt forhold, men jeg og eksen hans snakker ikke med hverandre, og jeg prøver å holde meg unna, i frykt for å skape mer uro.

Jeg har sagt til han at jeg gjerne har barna de dagene han er borte(de er i tenårene), men er redd barnas mor vil sette seg på bakbeina her.  

Hadde dere godtatt at stemor hadde barna deres alene to dager?

Anonymkode: 983cd...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis barna vil det selv, hadde ikke jeg som mor sett noe i veien med det.

Det viktigste er alltid barnas ve og vel, og de det bra sammen med stemor og ønsker å være der, selv når far er borte, er det tommelen opp fra meg.

Anonymkode: d8674...323

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, forsåvidt. Men sannsynligvis ville jeg først sett på mulighet for å bytte samværsdager slik at faren da heller kunne hatt dem to andre dager, siden samværet trodd alt er med tanke på tid med faren. (og evt søsken hvis det er halvsøsken inne i bildet) Men om det ikke var mulig, og jeg feks selv skulle bort i jobbsammenheng da e.l.slik at de ikke kan være hos meg, så ville jeg mene det var greit hvis barna syns det var greit. Altså, man må jo kunne løse slike tilfeller på en fornuftig måte. Enkelte ganger kolliderer ting, og det er ikke alltid man kan endre på det.

Anonymkode: 1d553...177

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe barnas far skal bestemme for hans dager. Enten bestemmer han og stemor at de blir der, eller han ber deg ha dem og du svarer ja eller nei eller han finner en annen løsning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis barna vil det selv, hadde ikke jeg som mor sett noe i veien med det.

Det viktigste er alltid barnas ve og vel, og de det bra sammen med stemor og ønsker å være der, selv når far er borte, er det tommelen opp fra meg.

Anonymkode: d8674...323

Jeg vil si de har det veldig bra sammen med meg. Det er jeg som har de om morgenene uansett, og vi har gode rutiner sammen på dette, lekser og andre ting.  :) . 

Anonymkode: 983cd...46d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos min søster har de i samværsavtalen en klausul om at ved fravær over natt/behov for "barnevakt" mer enn en kveld, skal først den andre forelderen spørres, så står mor/far fritt til å bruke andre. Eksen hennes likte ikke at barna var mye sammen med verken ny mann eller besteforeldre uten at han visste det (fordi de var det MYE over flere dager uten henne, da ville han heller ha dem selv). De løste det slik, og han kan ikke si noe på at de er sammen med den nye samboeren så lenge han er spurt først om han vil ha dem. 
 

Anonymkode: 374bd...038

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tenåringer så hadde jeg latt dem bestemme det helt selv.

Anonymkode: b7bcf...c8f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stemor og blir "brukt" som barnevakt ganske ofte. Er student og er derfor mye lettere for meg å være hjemme med barnet dersom h*n er sykt eller begge foreldrene skal bort. Mor ringer direkte til meg ved behov og er veldig takknemlig for at jeg hjelper til. 

Men vi har et veldig godt forhold alle sammen. 

Anonymkode: 3fa1e...e74

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har forstått det riktig så er det far som bestemmer over fars samværsdager. Det vil si at mor ikke kan "sette seg på bakbeina", for hun har ikke noe med hvordan far organiserer samværsdagene sine: hans samvær, hans valg ang barnepass. 

Anonymkode: 099f5...886

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde personlig ikke hatt problemer med det, men jeg hadde nok også vurdert muligheten for å bytte litt på dagene. Samværet er jo for at barna skal være sammen med far og ikke nødvendigvis for å være sammen med en stemor. 

Anonymkode: 9ad47...f09

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger mor godta det på fars samværsdager? Jeg har hatt stebarna mine alene i dagesvis mange ganger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stemor selv, og ser ikke hvorfor barna skulle vært her når far ikke er her. De er her for samvær med far, ikke med meg?
Jeg passer barna om det er krise for mor, men generelt å passa barna når far ikke er hjemme ser jeg ikke helt vitsen i.

Anonymkode: 1860f...181

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er stemor selv, og kunne gjerne passet stebarnet om far skulle bort, men jeg er ganske sikker på at mor ikke ville tillatt det, og heller hatt barnet selv.

Jeg har også barn, og mitt barn har ingen stemor ennå, så jeg vet ikke, men det spørs helt på hva slags forhold og inntrykk jeg hadde av stemor. Hadde vi hatt et godt forhold, jeg ikke kunne ha barnet, og hun ønsket det, så greit, men jeg hadde foretrukket at far hadde spurt meg først dersom han trengte barnepass. Noe som også står i avtalen vår at han skal. Hadde heller ikke vært naturlig for meg å spørre stefar til mitt barn om han kunne ha barnet før jeg spurte far selv.

Anonymkode: d6bb5...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil si de har det veldig bra sammen med meg. Det er jeg som har de om morgenene uansett, og vi har gode rutiner sammen på dette, lekser og andre ting.  :) . 

Anonymkode: 983cd...46d

Hva innebærer det egentlig å "ha" tenåring om morgenen? 

Jeg mener at tenåringer må få bestemme dette selv. 

Anonymkode: eff78...935

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenåringer kan ta avgjørelsen selv. Men om det var mindre barn ville jeg ikke overlatt de til stemor når de kunne vært sammen med meg. Det blir liksom helt grunnleggende feil. Det er far og mor som har samvær, ikke stemor.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva innebærer det egentlig å "ha" tenåring om morgenen? 

Jeg mener at tenåringer må få bestemme dette selv. 

Anonymkode: eff78...935

Det betyr bare at jeg har tid sammen med de om morgenen. Finner frem frokost osv. De klarer seg jo for det meste selv, men noen ting kan jeg bidra med enda :) 

Anonymkode: 983cd...46d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...