Gå til innhold

- Jeg designet for grasiøse mennesker, sier Lagerfeld


Samantha

Anbefalte innlegg

Jeg mener at man skal akseptere den, være glad for den du er, og ta det som utgangspunkt, og gjøre det som gjør en lykkelig og glad, noe man føler seg tilfreds med. Jeg er 168 cm og bruker 42-46 i str(større i bukser enn i overdeler), men jeg er faktisk veldig fornøyd med meg selv. Men jeg blir da så irritert at man hele tiden skal bli katogorisert; "jeg hevder at du er tykk, så derfor er du det også..!". ..Jeg trener, har en fin livsstil, jeg kunne ikke klage, men blir derfor rimelig forbannet når man da utifra str nesten måler IQ'en til folk!

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er lett for meg å si. Fyren får da lov til å si hva han vil og designe for hvem han vil.

Jada, det kan han, men jeg aksepterer ikke diskriminerende ord, slik jeg oppfatter dem. Men at du støtter det er jeg likegyldig til, at du ikke bryr deg er jo ikke mitt problem ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Mener å huske at jeg mang en gang leste innlegg i "ungpikebladene" hvor mer eller mindre "runde" mennesker skrev ting som "gutter liker ikke tynne jenter, tynne jenter er ikke noe godt å ta i", "vær glad du har noen ekstra kilo", "tynne jenter er stygge" etc.  

Er selv tynn og synes KL kan si akkurat hva han vil, det skjer jo stadig vekk andre veien.

Eller er det slik at ettersom det "perfekte" er tynt, så skal de tynne derfor tåle å få dritt slengt etter seg?  

Nei, flott med slike utsagn, vi er ikke like og følgelig bør man få uttale seg på begge fronter

:enig_animasjon: :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at jeg mang en gang leste innlegg i "ungpikebladene" hvor mer eller mindre "runde" mennesker skrev ting som "gutter liker ikke tynne jenter, tynne jenter er ikke noe godt å ta i", "vær glad du har noen ekstra kilo", "tynne jenter er stygge" etc.

Er selv tynn og synes KL kan si akkurat hva han vil, det skjer jo stadig vekk andre veien.

Eller er det slik at ettersom det "perfekte" er tynt, så skal de tynne derfor tåle å få dritt slengt etter seg?

Nei, flott med slike utsagn, vi er ikke like og følgelig bør man få uttale seg på begge fronter

Som leser av MANGE ungpikemagasiner gjennom tidene, er selv 18, synes faktisk det er fler som klager over at de er tykke, enn tynne ;) , men det kommer jo selvfølgelig ann på hva man oppdager.

Uansett, jeg har heller aldri ment at diskriminering av noe slag skal godtas! Men det jeg opplever, mye mulig jeg tar feil, men det jeg ser i f. eks i H&M at de lager str. ned i 32, i mens jeg som er "gjennomsnittelig" ikke får tak i min str. 44. Jeg mener at alle spektre skal dekkes, og ikke at man skal slutte å lage str. 32. Men det er jo et faktum at man sjelden ser modeller med former, noe jeg mener er like galt som å utelate dem. Det burde kunne være mulig å vise fram str i alle spektre, og ser heller ikke noe galt i det. Mennesker skal være forskjellige, det er vår fordel. Men må kanskje slutte å sette seg selv og andre i båser, før man virkelig kan bli fornøyd med seg selv.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke overraskende, men det viktig at man klager! Hvis ingen reagerer , så får de jo bare holde på som de vil, noe som kan få kvinner til å føle seg mer misslykket og bidrar enda mer til det altfor feile bildet "den ulitmate kvinnen"..

Mvh Yvonne :heiajente:

Klage? Tror du at det vil hjelpe å klage? Designerne lager ikke klær for vanlige folk. Lagerfeldt har gjort et unntak da han designet for H&M.

Hvorfor skulle de bry seg om hva noen damer i str 40+ mener om kolleksjonsstørrelsene deres? Det er dem revnende likegyldig da kolleksjonen uansett ikke er myntet på disse damene. Haute Couture kolleksjonene lages ikke i store kvanta, og er ment for dem med penger som synes det er helt ok å kjøpe en sommerkjole til titusenvis av kroner... Er det deg og meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klage? Tror du at det vil hjelpe å klage? Designerne lager ikke klær for vanlige folk. Lagerfeldt har gjort et unntak da han designet for H&M.

Hvorfor skulle de bry seg om hva noen damer i str 40+ mener om kolleksjonsstørrelsene deres? Det er dem revnende likegyldig da kolleksjonen uansett ikke er myntet på disse damene. Haute Couture kolleksjonene lages ikke i store kvanta, og er ment for dem med penger som synes det er helt ok å kjøpe en sommerkjole til titusenvis av kroner... Er det deg og meg?

Omså man ikke liker det så må man være enig. I norge er gjennomsnittstr 44 (eller var det 42) og i USA enda mer, men det er jo faktisk en del kvinner som er 38 og under og det er vel disse (og enda smalere) kvinner disse klærne er myntet på. Det aksepterer jeg. Det er mye forskjellig å velge mellom og å ta opp en kamp mot KL blir litt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tid tilbake leste jeg en artikkel (tror det var i Vouge), der Lagerfeld sa at grunnen til at han hadde slanket seg var at han ville passe klærne til en designer som bare designet små størrelser.

Så han er nok veldig opptatt av vekt og fasong. Å si at det er galt å lage klærne i store str blir litt for dumt synes jeg. Han designet jo tross alt for H&M..

Han har sikkert sett for seg den type mennesker som han mener vil se best ut i klærne, og derfor blir det feil for ham når "alle" kan bruke dem. Men han om det.

Jeg mener det må være opp til folk selv å bestemme om de ser bra ut i Lagerfeld's kolleksjon eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Klage? Tror du at det vil hjelpe å klage? Designerne lager ikke klær for vanlige folk. Lagerfeldt har gjort et unntak da han designet for H&M.

Hvorfor skulle de bry seg om hva noen damer i str 40+ mener om kolleksjonsstørrelsene deres? Det er dem revnende likegyldig da kolleksjonen uansett ikke er myntet på disse damene. Haute Couture kolleksjonene lages ikke i store kvanta, og er ment for dem med penger som synes det er helt ok å kjøpe en sommerkjole til titusenvis av kroner... Er det deg og meg?

KL på H&M er vel neppe Haute Couture??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt point gjest!

Og jo, hvorfor skulle jeg ikke klage? Fordi det ikke nytter? Det må jo nytte til slutt da.. Akkurat som kvinnebevegelsen på 1800-tallet/1900-tallet ikke klarte å få frem sine saker.....?Det var like lyst for dem for å si det sånn.. Så det nytter mine venner, man tror på det man står for ;) . Ellers er det jo ikke noe vits å leve i det hele tatt... :roll: Men det dere tenker som så; javel, hvorfor skal jeg bry meg; det er jo der allikevel? Jeg kan jo gå på Hennes. Det handler faktisk om samfunnsholdningen som helhet, det er jo nettopp de moteskaperne som vi kanskje ikke har råd til å handle hos, vi ser. Det er jo dem som viser hvordan vi skal være, bare les i motblader! Hva ser man der? Syltynne mennesker, greit nok man skal ha mennesker i alle str, men når det BARE er en "sort" mennesker, da blir man rimelig lei.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Godt point gjest!

Og jo, hvorfor skulle jeg ikke klage? Fordi det ikke nytter? Det må jo nytte til slutt da.. Akkurat som kvinnebevegelsen på 1800-tallet/1900-tallet ikke klarte å få frem sine saker.....?Det var like lyst for dem for å si det sånn.. Så det nytter mine venner, man tror på det man står for ;) . Ellers er det jo ikke noe vits å leve i det hele tatt... :roll: Men det dere tenker som så; javel, hvorfor skal jeg bry meg; det er jo der allikevel? Jeg kan jo gå på Hennes. Det handler faktisk om samfunnsholdningen som helhet, det er jo nettopp de moteskaperne som vi kanskje ikke har råd til å handle hos, vi ser. Det er jo dem som viser hvordan vi skal være, bare les i motblader! Hva ser man der? Syltynne mennesker, greit nok man skal ha mennesker i alle str, men når det BARE er en "sort" mennesker, da blir man rimelig lei.

Mvh Yvonne :heiajente:

Men hvordan skal vi klage og hvem skal vi klage til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til Yvonne..

Er din tilfredshet avhengig av andres aksept? Du sier at du faktisk er fornøyd, hvorfor bryr du deg da? Det vil alltid være mennesker som har andre meninger og begreper om skjønnhet enn hva du har. Dersom du er fornøyd med deg selv, så er det vel ikke noe mer å mase med? Jeg tolker dine utsagn dithen at du ikke er helt fornøyd.. tar jeg feil?

At klær ikke passer deg er jo ikke designerens problem, uansett om han heter Karl Lagerfeldt eller Gunnar Gunnarsen. En designer er en kunstner som skaper noe han synes er vakkert.. om du vil kjøpe det eller ikke blir jo opptil deg.

Om du er så opptatt av disse tingene burde du finne ut hvorfor folk er så misfornøyde med kroppene sine. Å skylde på et titalls designere og moteblader verden over blir så alt for lett. De fleste jenter begynner å bli opphengt i kroppen sin i pubertetstiden, hvor mange av dem vet hvem Karl Lagerfeldt er? Leser de Vouge?

Jeg tror et godt selvbilde kommer gjennom aksept av den kroppen man har. Men man må ikke bare akseptere kroppen, man må også akseptere den man er som person. Først da slutter man å bry seg om hva andre måtte mene.

Jeg er 26 år, og det du vil kalle modelltynn. Jeg brukte MANGE år på å akseptere kroppen min. Jeg spiste og spiste..gjorde alt for å bli en av disse jentene med pupper og rumpe.. Til og med helsesøster på skolen sa jo at det var disse jentene guttene ville ha. Moteklærene jeg ville ha passet så klart ikke på min utrolig tynne barnekropp. Klart det var trist, klart jeg var lei meg.. Men jeg innså til slutt at det ikke var noen andre enn meg selv som kunne snu det. Så jeg fant meg en annen klesstil, sluttet å bry meg om de teite guttene som bare ser på kroppen.. og med tiden har det gått seg til. Folk sier til stadighet at jeg er tynn nå også. Helt greit det, hvis det er det de mener. Jeg er fornøyd. Den virker, og jeg må si at jeg synes den er ganske fin. Ville ikke byttet den mot noen annen, den er min og jeg er glad i den!!

Det jeg vil frem til er at du med dine utsagn indirekte sier at det er noe feil med min kropp. Meg bryr det ikke, jeg bare synes du forenkler dette veldig med å henge skylden på en bitteliten industri. Det er ikke sånn at de med store kropper har rett til å si hva de enn måtte mene, og hvorfor skal en designer som liker tynne damer ta hensyn til deg og andre? Hvorfor er det ingen av dere som klager som gjør noe med at dere ikke får klær som passer? Må jo være noen av de kvinnene i verden som kan tegne, og som har interesse for design? Dere er jo i følge flere av innleggene her i flertall.. skulle tro dere fikk gjort noe med det da.

En her sier at KL likssom skal være et forbilde. For hvem da? Blir han automatisk pålagt det ved å være en offentlig person? Han er en designer, ikke psykolog eller skolesøster.. eller enda viktigere forelder!! Deres s"stakkars meg" holdning overfører dere til barna deres.. Gi de selvtilit og tro på seg selv i stedet, da blir andres meninger ubetydelig!

Innlegget er redigert. Hege (admin)

http://forum.kvinneguiden.no/faq.php#0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Yvonne..

Er din tilfredshet avhengig av andres aksept? Du sier at du faktisk er fornøyd, hvorfor bryr du deg da? Det vil alltid være mennesker som har andre meninger og begreper om skjønnhet enn hva du har. Dersom du er fornøyd med deg selv, så er det vel ikke noe mer å mase med? Jeg tolker dine utsagn dithen at du ikke er helt fornøyd.. tar jeg feil?

At klær ikke passer deg er jo ikke designerens problem, uansett om han heter Karl Lagerfeldt eller Gunnar Gunnarsen. En designer er en kunstner som skaper noe han synes er vakkert.. om du vil kjøpe det eller ikke blir jo opptil deg.

Om du er så opptatt av disse tingene burde du finne ut hvorfor folk er så misfornøyde med kroppene sine. Å skylde på et titalls designere og moteblader verden over blir så alt for lett. De fleste jenter begynner å bli opphengt i kroppen sin i pubertetstiden, hvor mange av dem vet hvem Karl Lagerfeldt er? Leser de Vouge?

Jeg tror et godt selvbilde kommer gjennom aksept av den kroppen man har. Men man må ikke bare akseptere kroppen, man må også akseptere den man er som person. Først da slutter man å bry seg om hva andre måtte mene.

Jeg er 26 år, og det du vil kalle modelltynn. Jeg brukte MANGE år på å akseptere kroppen min. Jeg spiste og spiste..gjorde alt for å bli en av disse jentene med pupper og rumpe.. Til og med helsesøster på skolen sa jo at det var disse jentene guttene ville ha. Moteklærene jeg ville ha passet så klart ikke på min utrolig tynne barnekropp. Klart det var trist, klart jeg var lei meg.. Men jeg innså til slutt at det ikke var noen andre enn meg selv som kunne snu det. Så jeg fant meg en annen klesstil, sluttet å bry meg om de teite guttene som bare ser på kroppen.. og med tiden har det gått seg til. Folk sier til stadighet at jeg er tynn nå også. Helt greit det, hvis det er det de mener. Jeg er fornøyd. Den virker, og jeg må si at jeg synes den er ganske fin. Ville ikke byttet den mot noen annen, den er min og jeg er glad i den!!

Det jeg vil frem til er at du med dine utsagn indirekte sier at det er noe feil med min kropp. Meg bryr det ikke, jeg bare synes du forenkler dette veldig med å henge skylden på en bitteliten industri. Det er ikke sånn at de med store kropper har rett til å si hva de enn måtte mene, og hvorfor skal en designer som liker tynne damer ta hensyn til deg og andre? Hvorfor er det ingen av dere som klager som gjør noe med at dere ikke får klær som passer? Må jo være noen av de kvinnene i verden som kan tegne, og som har interesse for design? Dere er jo i følge flere av innleggene her i flertall.. skulle tro dere fikk gjort noe med det da.

En her sier at KL likssom skal være et forbilde. For hvem da? Blir han automatisk pålagt det ved å være en offentlig person? Han er en designer, ikke psykolog eller skolesøster.. eller enda viktigere forelder!! Deres s"stakkars meg" holdning overfører dere til barna deres.. Gi de selvtilit og tro på seg selv i stedet, da blir andres meninger ubetydelig!

Nei, jeg er verken tykk eller tynn, men er veldig fonøyd med meg selv. Men det faktum at jeg ble mobbet i mange år setter selvsagt en i perspektiv. Mitt poeng er ikke at jeg ikke er fornøyd med meg selv, jeg er bare utrolig engasjert fordi jeg vet mange jenter og kvinner verden over påvirkes av slike holdninger. Akkurat som du mener jeg er tykk på grunnlag av str. Hvordan kan du vite at JEG er tykk, uten å ha sett meg? Jeg trener hver dag forøvrig og spiser sunn mat, da kan man ikke forlange mer.

Når slike holdninger du viser faktisk er helt vanlig, DA blir jeg redd. Det viser en liten toleranse overnfor andre mennesker. Mine eksempler gikk heller ikke på det å lese Vouge, men hvis du kanskje titter litt i de vanligste jentebladene så finner man fort ut hvordan de vil at man skal se ut, ihvertfall hvordan moteskaperne vi at man skal se ut.

Man skal kunne akseptere alle, og det er det som er spørsmålet her for meg, og det har ikke noe med saken å gjøre at jeg faktisk er fornøyd i dag, selvom jeg for 6 år siden ikke var det.

Bare så det er sagt; jeg ba aldri om din mening om det estetiske ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det var meg som ikke var innlogget...

Nei, jeg er verken tykk eller tynn, men er veldig fonøyd med meg selv. Men det faktum at jeg ble mobbet i mange år setter selvsagt en i perspektiv. Mitt poeng er ikke at jeg ikke er fornøyd med meg selv, jeg er bare utrolig engasjert fordi jeg vet mange jenter og kvinner verden over påvirkes av slike holdninger. Akkurat som du mener jeg er tykk på grunnlag av str. Hvordan kan du vite at JEG er tykk, uten å ha sett meg? Jeg trener hver dag forøvrig og spiser sunn mat, da kan man ikke forlange mer.

Jeg kan ikke vite at du er det, men jeg tror ganske sikkert at du i MINE øyne er det. Poenget mitt er at dette for meg er en observasjon, om den er negativ eller positiv vet du fortsatt ikke. Vi har alle våre estetiske preferanser, og du bør ikke la deg påvirke eller bli provosert av mine eller andres. Det vil alltid være andre som mener annerledes enn deg. Idialer vil man finne i alle samfunn , jeg tror det handler om å frigjøre seg fra disse.

Når slike holdninger du viser faktisk er helt vanlig, DA blir jeg redd. Det viser en liten toleranse overnfor andre mennesker. Mine eksempler gikk heller ikke på det å lese Vouge, men hvis du kanskje titter litt i de vanligste jentebladene så finner man fort ut hvordan de vil at man skal se ut, ihvertfall hvordan moteskaperne vi at man skal se ut.

Du tar nok en gang som en selvfølge at jeg synes tykk er negativt. Jeg forstår ut av det du skriver at du synes jeg har negative holdninger til tykke mennesker, og liten toleranse. Hva vet du om dette, jeg har ikke sagt hverken det ene eller andre. Du tar som en selvfølge at jeg synes det er noe negativt at du er tykk, hvorfor? Fordi du selv assosierer ordet tykk med noe negativt?

Jeg har på ingen måte liten toleranse for andre mennesker. Jeg synes store tykke jenter er like flotte som beinrangler som meg, men jeg skjønner ikke hvorfor man ikke skal kunne si at noen er tykk.. eller tynn. Er det annerledes å kommentere bredden på et menneske kontra høyden f.eks? Hvis jeg sier "hun tykke, med det lange lyse håret som alltid smiler " for å forklare en eller annen, vil dette bli oppfattet av deg som negativt slik jeg forstår deg. Det er her jeg mener feilen ligger... Er du med meg?

Moteskaperne vil vel ikke så mye annet enn å gjøre det de liker.. skape klær og tjene penger. KL liker tydeligvis best tynne mennesker.. han om det vel? At motebransjen har grufulle sider er det vel ingen som er uenig i. Jeg forsvarer på ingen måte at motebladene kun bruker tynne modeller, jeg tror bare det fokuseres for mye på dette rundt denne problemstillingen. Jeg tror det er viktigere å fokusere på hvorfor vi mennesker søker aksept gjennom utseende , og hvorfor kvinner og menn verden rundt lar seg styre av denne bransjen.

Bene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var meg som ikke var innlogget...

Nei, jeg er verken tykk eller tynn, men er veldig fonøyd med meg selv. Men det faktum at jeg ble mobbet i mange år setter selvsagt en i perspektiv. Mitt poeng er ikke at jeg ikke er fornøyd med meg selv, jeg er bare utrolig engasjert fordi jeg vet mange jenter og kvinner verden over påvirkes av slike holdninger. Akkurat som du mener jeg er tykk på grunnlag av str. Hvordan kan du vite at JEG er tykk, uten å ha sett meg? Jeg trener hver dag forøvrig og spiser sunn mat, da kan man ikke forlange mer.

Jeg kan ikke vite at du er det, men jeg tror ganske sikkert at du i MINE øyne er det. Poenget mitt er at dette for meg er en observasjon, om den er negativ eller positiv vet du fortsatt ikke. Vi har alle våre estetiske preferanser, og du bør ikke la deg påvirke eller bli provosert av mine eller andres. Det vil alltid være andre som mener annerledes enn deg. Idialer vil man finne i alle samfunn , jeg tror det handler om å frigjøre seg fra disse.

Når slike holdninger du viser faktisk er helt vanlig, DA blir jeg redd. Det viser en liten toleranse overnfor andre mennesker. Mine eksempler gikk heller ikke på det å lese Vouge, men hvis du kanskje titter litt i de vanligste jentebladene så finner man fort ut hvordan de vil at man skal se ut, ihvertfall hvordan moteskaperne vi at man skal se ut.

Du tar nok en gang som en selvfølge at jeg synes tykk er negativt. Jeg forstår ut av det du skriver at du synes jeg har negative holdninger til tykke mennesker, og liten toleranse. Hva vet du om dette, jeg har ikke sagt hverken det ene eller andre. Du tar som en selvfølge at jeg synes det er noe negativt at du er tykk, hvorfor? Fordi du selv assosierer ordet tykk med noe negativt?

Jeg har på ingen måte liten toleranse for andre mennesker. Jeg synes store tykke jenter er like flotte som beinrangler som meg, men jeg skjønner ikke hvorfor man ikke skal kunne si at noen er tykk.. eller tynn. Er det annerledes å kommentere bredden på et menneske kontra høyden f.eks? Hvis jeg sier "hun tykke, med det lange lyse håret som alltid smiler " for å forklare en eller annen, vil dette bli oppfattet av deg som negativt slik jeg forstår deg. Det er her jeg mener feilen ligger... Er du med meg?

Moteskaperne vil vel ikke så mye annet enn å gjøre det de liker.. skape klær og tjene penger. KL liker tydeligvis best tynne mennesker.. han om det vel? At motebransjen har grufulle sider er det vel ingen som er uenig i. Jeg forsvarer på ingen måte at motebladene kun bruker tynne modeller, jeg tror bare det fokuseres for mye på dette rundt denne problemstillingen. Jeg tror det er viktigere å fokusere på hvorfor vi mennesker søker aksept gjennom utseende , og hvorfor kvinner og menn verden rundt lar seg styre av denne bransjen.

Bene :)

Det å være tykk er faktisk noe negativt i mine øyne, i den forstand at det er et negativt laget ord, av den grunn at jeg selv ble kalt det åpr jeg var liten, altså mobbet for det. Noe jeg ikke blir det, fordi jeg heller ikke blir betraktet som det av andre.

Det å bli akseptert er ikke mitt store poeng, og ihvertfall ikke etter utseende! Hvorfor skulle jeg det, jeg er fornøyd med meg selv. Men jeg ønsker å ta et oppgjør med de som faktisk ikke klarer å akseptere at fok ikke er tynne.

Men hvis du mener at det er fint at man er tykk, hvorfor bruke et slikt ord da, når det er etter min mening negativt ladet? Og de som ikke er tynne de er tykk? Ingen gråsoner, ingen mellomting? Når jeg tenker på tykke mennesker, så tenker jeg på STORE mennesker som omtrent ikke klarer å komme seg opp av sofaen.. Man kan være tynn, kraftig, blubbete og tykk. Selv betrakter jeg meg som kraftig, men veltrent. Dvs. at min kroppsbygning i det store og det hele gjør meg kraftig, men spør noen meg om hvordan jeg ser ut sier jeg ikke "kraftig, tynn, feit, etc".

(Og jeg skjønner igjen ikke dine assosiasjoner med str, at jeg faktisk bruker mellom str. 42-46, so what? Eller mellom m og xl...Altså, jeg skjønner IKKE ditt behov for å trekke meg inn i bildet.)

Aksept gjennom utseende er ikke noe mål i seg selv, men jeg reagerer på at du setter meg i bås, noe jeg ikke liker, uansett hvilken! Jeg har blitt satt i bås før, og jeg vil ikke dit igjen. For å kunne akseptere meg selv så vil jeg ikke bli bedømt etter utseende. For meg er det viktigst at jeg liker meg selv, ikke at andre på død og liv skal like meg. Det er båsen "tykk" jeg ikke liker, ikke at den heter tykk, men at den faktisk eksisterer. Jeg fortrekker heller å si veltrent for å gi mindre assosiasjoner om utseende.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg sier "hun tykke' date=' med det lange lyse håret som alltid smiler " for å forklare en eller annen, vil dette bli oppfattet av deg som negativt slik jeg forstår deg. Det er her jeg mener feilen ligger... Er du med meg?[/quote']

Tror ikke det er så mange som er med deg. Verken tykk eller tynn oppfattes som positivt i mine øyne. Tykk/feit eller hva man vil bruke for ord synes jeg blir dårlig formulering om ingen har bedt deg om å stille en diagnose vedrørende personens vekt.

La meg bruke et eksempel: Pakkis trenger ikke nødvendigvis bety noe negativt for min del, men det oppfattes som negativt og man kan bruke mange andre velformerte ord istedetfor og man trenger ikke sette 'label' på den måten uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Det er ikke det at jeg ikke vet at dette er negativt ladede ord.. Jeg var selv skolens beinrangel i mange mange år, så jeg vet alt om å bli satt i bås pga utseendet. Jeg sier ikke at det er riktig å sette folk i bås, men slik er en gang mennesker. Klart du kan kjempe, jeg tror bare det er så nytteløst. Idealer har eksistert siden tidenes morgen.. og slik samfunnet er i dag tror jeg vi kan se langt etter en verden uten.

Jeg prøvde ikke å kritisere, bare å gi deg en annen vinkling på debatten.. Jeg tror ikke løsningen på problemet er at KL og hans kolleger designer klær i alle størrelser, eller at du blir mer eller mindre happy om jeg eller andre kaller deg tykk/tynn/veltrent/kraftig etc. Slik jeg opplever det blir du først happy når du ser deg i speilet og tenker at dette er meg, jeg er som jeg er og slik vil jeg faktisk være!

Bene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skylde på et titalls designere og moteblader verden over blir så alt for lett. De fleste jenter begynner å bli opphengt i kroppen sin i pubertetstiden, hvor mange av dem vet hvem Karl Lagerfeldt er? Leser de Vouge?

Ja, ungjenter finner veldig fort ut av sånt, de som først er i en kul gjeng og opptatt av moter har tilgang på denen infoen hvor som helst. Man omtaler dette også på vanlige sendinger, så hvordan man IKKE skal få det med seg vet ikke jeg - kanksj ebosette seg under en stein?

Jeg er 26 år, og det du vil kalle modelltynn. Jeg brukte MANGE år på å akseptere kroppen min. Jeg spiste og spiste..gjorde alt for å bli en av disse jentene med pupper og rumpe.. Til og med helsesøster på skolen sa jo at det var disse jentene guttene ville ha. Moteklærene jeg ville ha passet så klart ikke på min utrolig tynne barnekropp. Klart det var trist, klart jeg var lei meg.. Men jeg innså til slutt at det ikke var noen andre enn meg selv som kunne snu det. Så jeg fant meg en annen klesstil, sluttet å bry meg om de teite guttene som bare ser på kroppen.. og med tiden har det gått seg til. Folk sier til stadighet at jeg er tynn nå også. Helt greit det, hvis det er det de mener. Jeg er fornøyd. Den virker, og jeg må si at jeg synes den er ganske fin. Ville ikke byttet den

Nei, nettopp - men du er tynn, og dermed akseptert, på en helt annen måte enn dem som ikke er like tynne. Men jeg kan forstå bedre nå hvorfor det er vanskelig for deg å forstå hvorfor dettee r et problem for mange normalvektige.

Du fant en annen klesstil - fordi du KUNNE, fordi butikkene er stappfulle av klær i alle variasjoner til din størrelse. Dem som er større, har IKKE den lette utveien der - som et signal om at; jaja, er du så stor kan du i hvert fall ikke vente deg å velge og vrake.

Hvorfor ikke?

Det jeg vil frem til er at du med dine utsagn indirekte sier at det er noe feil med min kropp. Meg bryr det ikke, jeg bare synes du forenkler dette veldig med å henge skylden på en bitteliten industri

En bitteliten industri...? :o Dette er ren mangel på kunnskap - denen industrien er stor, og toneangivende for en enda større industri. Å ikke SE at dette er en viktig kilde til å påvirke holdninger er å stikke huet dypt, dypt ned i sanda...

En her sier at KL likssom skal være et forbilde. For hvem da? Blir han automatisk pålagt det ved å være en offentlig person? Han er en designer, ikke psykolog eller skolesøster

:o Jeg lurer mer og mer på hvor du lever hen, om du har tilgang på TV og andre medier. Enten det er KL eller hvliken som helst berømthet så vil personen, frivillig eller ikke, bli en slags talsperson for det omtalte emnet. Hvis du kjenenr et sted på denne planeten hvor tenåringene har helsesøster eller psykolog som FORBILDE i livet sitt (sjekk definisjonen), så skal jeg spise angoragenseren min...

Deres s"stakkars meg" holdning overfører dere til barna deres.. Gi de selvtilit og tro på seg selv i stedet, da blir andres meninger ubetydelig!

Jeg har god selvfølelse og tro på meg selv. Og jeg vil ha like mye rett til å velge hva jeg skal ha på meg som hvem som helst, uansett størrelse.

Å fremstille alle over størrelse 40 som selvmedlidende ofre som overfører dårlige holdninger til barn er en helt håpløs holdning. Jeg tror de fleste er helt vanlige oppegående damer, men i motsetning til deg kan de ikke "bare skifte klesstil" og bli et bedre mennekse :roll:

Skulle vært interessant å vite om du har barn selv, for øvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...