Gå til innhold

Bør cannabis legaliseres i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, linsejesus skrev:

For å pirke litt: kroppen trenger ikke sukker eller andre karbohydrater, men som omtrent alt annet er det trygt i små/moderate doser og skadelig i store.

Sukker gir ikke rus, men siden folk har en tendens til å spise for mye av det har vi avgifter og opplysningsarbeid for å redusere bruk, og skadereduksjon i form av tannlegetjenester og fluor etc. 

Trenger ikke sukker eller karbohydrater (karbohydrater ER sukker)????? Hva er første steg i cellulær respirasjon? Hvilket stoff trenger du for å sette igang Krebs' syklus? Hva skjer om denne prosessen stopper opp?

Anonymkode: 683a2...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke sukker eller karbohydrater (karbohydrater ER sukker)????? Hva er første steg i cellulær respirasjon? Hvilket stoff trenger du for å sette igang Krebs' syklus? Hva skjer om denne prosessen stopper opp?

Anonymkode: 683a2...708

Man trenger ikke tilføre karbohydrater. Kroppen kan fint lage glykogen av fett og protein. Det er mange som lever på et ketotisk kosthold der de har kuttet ut alle former for karbohydrat. Det passer kanskje ikke for alle, og det er som sagt ingenting galt med karboydrat i seg selv, men det er altså slett ikke nødvendig for å overleve. Mange mener de lever bedre uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, linsejesus skrev:

Man trenger ikke tilføre karbohydrater. Kroppen kan fint lage glykogen av fett og protein. Det er mange som lever på et ketotisk kosthold der de har kuttet ut alle former for karbohydrat. Det passer kanskje ikke for alle, og det er som sagt ingenting galt med karboydrat i seg selv, men det er altså slett ikke nødvendig for å overleve. Mange mener de lever bedre uten.

Lykke til med å prøve å ikke innta karbohydrater i noen form. At kroppen kan, betyr ikke at det er bra eller sunt. Det er en veldig ineffektiv måte å drive kroppen sin på. Man trenger uomtvistelig glukose for å holde cellulær respirasjon i gang. At man kan skaffe det til veie gjennom gluconeogenese er så sin sak - det nødvendige produktet er og blir glukose. Dermed blir det også meningsløst å snakke om sukker som et rusmiddel eller en skadelig substans. Alt er skadelig i store mengder.

Hvor ble det egentlig av det balanserte kostholdet?

Nå skal jeg slutte å avspore.

Anonymkode: 683a2...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til med å prøve å ikke innta karbohydrater i noen form. At kroppen kan, betyr ikke at det er bra eller sunt. Det er en veldig ineffektiv måte å drive kroppen sin på. Man trenger uomtvistelig glukose for å holde cellulær respirasjon i gang. At man kan skaffe det til veie gjennom gluconeogenese er så sin sak - det nødvendige produktet er og blir glukose. Dermed blir det også meningsløst å snakke om sukker som et rusmiddel eller en skadelig substans. Alt er skadelig i store mengder.

Hvor ble det egentlig av det balanserte kostholdet?

Nå skal jeg slutte å avspore.

Anonymkode: 683a2...708

Hele livet er en avpsoring, så det er greit for meg :)

Jeg har prøvd å gå i ketose ved å spise kun kjøtt, fett og grønnsaker. Jeg fikk nok det man kaller "keto flu" etter en ukes tid og måtte avbryte siden sosiale forpliktelser krevde at jeg var på topp mentalt og fysisk. Har lyst til å prøve igjen, for etter den kneiken er det mange som vitner om økt energi og årvåkenhet osv. Jo mer jeg leser om kosthold (prøver å holde meg til det som er solid basert i forskning) dess mer ser jeg at det er mange måter å gjøre det på som kan funke. Her er ei dame som spiser kun kjøtt. Ellers har jeg stor tillit til Sunn Skepsis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi sukker er et næringsstoff som kroppen trenger for å kunne nyttigjøre seg oksygen.

Det er mye med "helseeffekter" som har uakseptabelt høy bivirkningsprofil. I de fleste tilfeller er slikt uegnet til medisinsk bruk, og i den grad det er det, løser man problematikken gjennom reseptplikt og oppfølging av helsepersonell.

Anonymkode: 683a2...708

Legalisering=frislipp i dine øyne later det til men frislipp kan og være å legalisere det til medisinsk bruk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Legalisering=frislipp i dine øyne later det til men frislipp kan og være å legalisere det til medisinsk bruk.

 

Canabis har vært tillatt til medisinsk bruk i norge siden 2012.

Anonymkode: 683a2...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Canabis har vært tillatt til medisinsk bruk i norge siden 2012.

Anonymkode: 683a2...708

Hvor og i hvilken form? Og ikke minst til hvilke sykdommer?

Og selvfølgelig kilder...

Endret av Fru Uperfekt
Kilde forespørsel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en god oppsummering av noe det fokuseres for lite på - hva forbudet koster.

(NB: Handler om ulovlige rusmidler generelt og ikke bare cannabis, men er fortsatt er relevant)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Hvor og i hvilken form? Og ikke minst til hvilke sykdommer?

Og selvfølgelig kilder...

Jeg fant ikke den opprinnelige saken i legemiddelverkets arkiv, men her ser du det referert i pressen:

http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/cannabisspray-lovlig-i-norge/a/10046167/

Fra oktober 2012 kan alle norske leger med A-forskrivningsrett skrive ut Sativex. Øvrige farmasøytiske cannabispreparater kan forskrives etter søknad om godkjenningsfritak.

I nirge har vi strenge prinsipper for legemiddelsikkerhet, og derfor er det utenkelig å tillate bruk av uforedlet plantemateriale, og heller ikke egentitrert dosering.

Cannabis er forøvrig ikke noen vidunermedisin. Under kan du lese en del om hvilke vurderinger som ligger til grunn for godkjenningen, og i den neste artikkelen kan du se en gjennomgang av status presens.

http://tidsskriftet.no/2012/12/kommentarartikkel/cannabislegemiddel-i-norge-grunnlaget-godkjenning

 

http://tidsskriftet.no/2015/02/kronikk/cannabis-som-medisin#reference-10

Det de driver med i USA er ikke medisinsk cannabis. Det er sniklegalisering gjennom tvilsom praksis fordekt som alternativmedisin. Om dette var medisinsk forsvarlig, ville forskrivningen skjedd på resept (prescription) i stedet for lisens (license), og medisinen ville blitt utlevert på apotek, og ikke i "dispensary." Denne praksisen bryter med alle forsvarlighetsprinsipper i norsk medisinsk praksis.

 

Anonymkode: 683a2...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det burde legaliseres på lik linje med alkohol. Det burde de fleste andre rusmidler også. Du kan trekke frem Nederland som et eksempel på dette. Ved å ha et monopol på rusmidler så risikerer ikke mennesker å få i seg noe som ikke er 100 prosent rent eller noe helt annet en de de vil ha i seg. Mennesker har rust seg siden tidenes morgen og dette komme de til å fortsette med. Du kan jo ta en titt på folkeopplysningens episode om cannabis på NRK nett TV, der trekker de fram mye statistikk og lite synsing og mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, linsejesus skrev:

Man trenger ikke tilføre karbohydrater. Kroppen kan fint lage glykogen av fett og protein. Det er mange som lever på et ketotisk kosthold der de har kuttet ut alle former for karbohydrat. Det passer kanskje ikke for alle, og det er som sagt ingenting galt med karboydrat i seg selv, men det er altså slett ikke nødvendig for å overleve. Mange mener de lever bedre uten.

Kroppen trenger karbohydrater og jeg er overrasket over den uvitenheten som du viser her. Kan du vise til forskning som viser til at kroppen ikke trenger karbohydrater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Snuppi skrev:

Kroppen trenger karbohydrater og jeg er overrasket over den uvitenheten som du viser her. Kan du vise til forskning som viser til at kroppen ikke trenger karbohydrater?

Wikipedia har en grei artikkel om å ikke spise karbohydrater: https://en.wikipedia.org/wiki/No-carbohydrate_diet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fant ikke den opprinnelige saken i legemiddelverkets arkiv, men her ser du det referert i pressen:

http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/cannabisspray-lovlig-i-norge/a/10046167/

Fra oktober 2012 kan alle norske leger med A-forskrivningsrett skrive ut Sativex. Øvrige farmasøytiske cannabispreparater kan forskrives etter søknad om godkjenningsfritak.

I nirge har vi strenge prinsipper for legemiddelsikkerhet, og derfor er det utenkelig å tillate bruk av uforedlet plantemateriale, og heller ikke egentitrert dosering.

Cannabis er forøvrig ikke noen vidunermedisin. Under kan du lese en del om hvilke vurderinger som ligger til grunn for godkjenningen, og i den neste artikkelen kan du se en gjennomgang av status presens.

http://tidsskriftet.no/2012/12/kommentarartikkel/cannabislegemiddel-i-norge-grunnlaget-godkjenning

 

http://tidsskriftet.no/2015/02/kronikk/cannabis-som-medisin#reference-10

Det de driver med i USA er ikke medisinsk cannabis. Det er sniklegalisering gjennom tvilsom praksis fordekt som alternativmedisin. Om dette var medisinsk forsvarlig, ville forskrivningen skjedd på resept (prescription) i stedet for lisens (license), og medisinen ville blitt utlevert på apotek, og ikke i "dispensary." Denne praksisen bryter med alle forsvarlighetsprinsipper i norsk medisinsk praksis.

 

Anonymkode: 683a2...708

Ser den brukes på MS men hva med de andre sykdommene den sprayen og andre cannabis produkter kan brukes til.

Ja det er kanskje vanedannende, men såner kaffe og mye annet vi omgir oss med. Men personlig ville jeg heller brukt cannabis en mye av de syntetiske smertestillende og sykdomsdempende medisinene en kan få foreskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Røyking er skadelig, samme hva man røyker.

Anonymkode: 19a66...c00

Så det du sier er at eneste unntaksmetoden er via røyking? Om så så les deg opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Ser den brukes på MS men hva med de andre sykdommene den sprayen og andre cannabis produkter kan brukes til.

Ja det er kanskje vanedannende, men såner kaffe og mye annet vi omgir oss med. Men personlig ville jeg heller brukt cannabis en mye av de syntetiske smertestillende og sykdomsdempende medisinene en kan få foreskrevet.

Les kronikken til Dr Bramnes. Grunnen til at vi bare tillater dette til et smalt diagnosespekter, er at dokumentasjonen er for dårlig når det kommer til effekt.

I prinsippet kan man forskrive dette for andre lidelser, men da må man ha en meget god begrunnelse for det.

Du leste med andre ord ikke de to artiklene fra tidsskriftet?

At du heller ville brukt cannabis enn medisiner som har dokumentert effekt og sikkerhetsprofil, sier vel egentlig mere om din forståelse av problemstillingen enn hva som faktisk virker. Egenopplevd bedring er ikke god medisin om den ikke følges av dokumenterbare fakta.

Anonymkode: 683a2...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

At du heller ville brukt cannabis enn medisiner som har dokumentert effekt og sikkerhetsprofil,

Anonymkode: 683a2...708

Vel om du kan noe om medisiner. Så vet du at dette ikke helt stemmer. Det er masse dokumentasjon på at antipsykotiske medisiner ikke har den virkning som legemiddelindustrien påstår.

Anonymkode: 346f9...082

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel om du kan noe om medisiner. Så vet du at dette ikke helt stemmer. Det er masse dokumentasjon på at antipsykotiske medisiner ikke har den virkning som legemiddelindustrien påstår.

Anonymkode: 346f9...082

Slutt å lese konspirasjonssider. Jeg vet godt hva jeg snakker om.

Dokumentasjon rundt legemidler er forøvrog offentlig tilgjengelig, og du kan fritt lese hva som må til for å godkjenne et preparat for klinisk bruk. Det er meget strenge kriterier. Det du hevder er rett og slett galt.

Anonymkode: 683a2...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å lese konspirasjonssider. Jeg vet godt hva jeg snakker om.

Dokumentasjon rundt legemidler er forøvrog offentlig tilgjengelig, og du kan fritt lese hva som må til for å godkjenne et preparat for klinisk bruk. Det er meget strenge kriterier. Det du hevder er rett og slett galt.

Anonymkode: 683a2...708

Hadde du forstått hva du snakker om, så hadde du ikke skrevet dette tullet du her serverer.

Anonymkode: 346f9...082

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du forstått hva du snakker om, så hadde du ikke skrevet dette tullet du her serverer.

Anonymkode: 346f9...082

Ok. Du er en av dem, ja....

Det nytter ikke uansett hva man sier til dere, for dere har bestemt dere for hva som er virkeligheten. Den diskusjonen gidder jeg ikke. Det er konspirasjonsparanoid vrøvl du kommer med.

Anonymkode: 683a2...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...