Gå til innhold

Bør cannabis legaliseres i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Skal skrive en skoleoppgave om cannabis bør legaliseres her i Norge og lurer på hva deres mening om saken er. 

Anonymkode: 62a57...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bør bensin legaliseres i Norge. For min del bør alt være lov. Folk må selv få lov til å velge om de vil kaste seg utfor en klippe eller drikke 10 liter bensin. Forstår egentlig ikke at man skal ulovligjøre hasj, selv om jeg vet hvor psykisk syk man kan bli av det.

Anonymkode: 566d8...db1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det faktisk lov å drikke bensin.

Anonymkode: acf56...9f6

Ja, derfor er det enda mer rart å ikke legalisere cannabis. Man har lov til å drikke bensin, men ikke røyke hasj. Det er jo nettopp poenget mitt /facepalm

Anonymkode: 566d8...db1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med tanke på hvor mange som driver eller har prøvd harsj så er det klart at straffene må økes betraktelig. Blir bøtene høye nok blir det også mer "lønnsomt" for politiet å prioritere hasj og sikre at barna våre ikke blir narkomane.

Anonymkode: f486e...508

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, derfor er det enda mer rart å ikke legalisere cannabis. Man har lov til å drikke bensin, men ikke røyke hasj. Det er jo nettopp poenget mitt /facepalm

Anonymkode: 566d8...db1

That's the joke

Anonymkode: acf56...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med tanke på hvor mange som driver eller har prøvd harsj så er det klart at straffene må økes betraktelig. Blir bøtene høye nok blir det også mer "lønnsomt" for politiet å prioritere hasj og sikre at barna våre ikke blir narkomane.

Anonymkode: f486e...508

Faktisk, kanskje det er lurt å legalisere hasj slik at politiet får mer ressurser til å fange voldtektsmenn eller gripe inn ved vold og elendighet.

Anonymkode: acf56...9f6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk, kanskje det er lurt å legalisere hasj slik at politiet får mer ressurser til å fange voldtektsmenn eller gripe inn ved vold og elendighet.

Anonymkode: acf56...9f6

Fjerner man narkotikaen så fjerner man voldtektene. 

Anonymkode: f486e...508

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts - det er sikkert hundre tråder om dette på forumet. Søk på ordt cannabis, så får du opp en haug med umodne diskusjoner du kan bruke som underlag.

Disse diskusjonene blir alltid tøvete. Jeg ville anbefalt deg heller å ta kontakt med sirus eller seraf.

www.sirus.no

seraf: http://www.med.uio.no/klinmed/om/organisasjon/klinikker/psykisk-helse-avhengighet/seraf/

Anonymkode: 683a2...708

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fjerner man narkotikaen så fjerner man voldtektene. 

Anonymkode: f486e...508

Noen stoff avler vold hasj er ikke en av de.

Anonymkode: 34fd0...615

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cannabis i seg selv er ikke så farlig, det eneste som er farlig hvis det legaliseres er hvor lett det er for mindreårige å få tak i. Hvis du vill se til en plass der rusmidler har vært legalisert og kontrollert utgitt av staten kan du se til portugal hvor mindreårige faktisk ikke har fått mer tilgang til rusmidler, men folk som bruker rusmidler i Portugal har faktisk gått ned (ifølge den første aftenposten artikkelen jeg leste om det http://www.aftenposten.no/verden/Avkriminaliseringen-av-narkotika-i-Portugal-er-en-suksess-229703b.html) Før dette hadde Portugal et stort rus problem i landet sitt. 

Så bare bruk portugal i oppgaven din som eksempel på et land der rusmidler "legaliseres" .

Rett på meg hvis jeg har mye feil info her ^^

Anonymkode: 5b465...cb4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Cannabis i seg selv er ikke så farlig, det eneste som er farlig hvis det legaliseres er hvor lett det er for mindreårige å få tak i. Hvis du vill se til en plass der rusmidler har vært legalisert og kontrollert utgitt av staten kan du se til portugal hvor mindreårige faktisk ikke har fått mer tilgang til rusmidler, men folk som bruker rusmidler i Portugal har faktisk gått ned (ifølge den første aftenposten artikkelen jeg leste om det http://www.aftenposten.no/verden/Avkriminaliseringen-av-narkotika-i-Portugal-er-en-suksess-229703b.html) Før dette hadde Portugal et stort rus problem i landet sitt. 

Så bare bruk portugal i oppgaven din som eksempel på et land der rusmidler "legaliseres" .

Rett på meg hvis jeg har mye feil info her ^^

Anonymkode: 5b465...cb4

I portugal er narkotiske stoffer fortsatt ulovlige å erhverve, oppbevare og bruke, men det er knyttet betingelser til en straffrihet for mindre kvanta.

Det er fortsatt store problemer med rus i portugal, men man har en annen juridisk tilnærming. Den er faktisk ikke så veldig ulik den norske, bare at de trekker det lengre på den juridiske siden.

Om man ikke følger betingelsene i programmet, eller man går pver et visst kvantum, har portugal strenge straffer. for narkotikaforbrytelser.

Det finnes kritiske røster i portugal som mener at offisielle resultater ikke avspeiler virkeligheten, f. eks. Dr. Manuel Pinto Coelho.

Anonymkode: 683a2...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Skal skrive en skoleoppgave om cannabis bør legaliseres her i Norge og lurer på hva deres mening om saken er. 

Anonymkode: 62a57...5e6

Nå er jeg snart 40 - og det var veldig mange som var veldig for legalisering da jeg var ungdom. . dvs jeg er jo forsåvidt ungdom ennå jeg hehe... men sånn skikkelig ungdom da :)

Og det jeg har erfart, er at de som så standhaftig sa at det ikke var farlig....

hva skjedde med de - 20 år etter?

90 % av de har enten tatt sitt eget liv, blitt drept, tatt overdose, blitt narkoman eller psykiatrisk pasient.

 

SÅ ufarlig var det lissom.

Anonymkode: ed5b8...e92

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I portugal er narkotiske stoffer fortsatt ulovlige å erhverve, oppbevare og bruke, men det er knyttet betingelser til en straffrihet for mindre kvanta.

Det er fortsatt store problemer med rus i portugal, men man har en annen juridisk tilnærming. Den er faktisk ikke så veldig ulik den norske, bare at de trekker det lengre på den juridiske siden.

Om man ikke følger betingelsene i programmet, eller man går pver et visst kvantum, har portugal strenge straffer. for narkotikaforbrytelser.

Det finnes kritiske røster i portugal som mener at offisielle resultater ikke avspeiler virkeligheten, f. eks. Dr. Manuel Pinto Coelho.

Anonymkode: 683a2...708

Tusen takk for rettelsen hadde bare sett en liten del av en dokumentar om det ^^

Anonymkode: 5b465...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig bør det legaliseres eller i ALLE FALL avkriminaliseres. Norge ligger langt bak. Tipper dere luringer som sier at hasj = vold(tekt) er de samme typene som drikker hver helg jævla hyklerske fjols.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen stoff avler vold hasj er ikke en av de.

Anonymkode: 34fd0...615

Det finnes nok av studier som hevder det motsatte, f. eks. denne fra 2014:

http://sjp.sagepub.com/content/42/4/358

Jeg henviser forøvrig til professot Thomas Clausens uttalelse om saken nylig:

https://www.nrk.no/norge/_-cannabis-overrepresentert-i-drap-1.11769941

Anonymkode: 683a2...708

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SosialisterUt skrev:

Selvfølgelig bør det legaliseres eller i ALLE FALL avkriminaliseres. Norge ligger langt bak. Tipper dere luringer som sier at hasj = vold(tekt) er de samme typene som drikker hver helg jævla hyklerske fjols.

TS:

Her ser du et eksempel på hvor konstruktive disse debattene ofte blir......

Anonymkode: 683a2...708

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...