Gå til innhold

"Det er en myte at barn blir gira av sukker"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sier folk. At det er en myte. Og det er jo greit nok. Men HVORFOR blir unger gira av sukker, da? Hvis jeg gir ungene mine sukker, uansett hvilken situasjon, kan du banne på at de etter 30 min må løpe og hoppe, og herje. 

Anonymkode: 4d160...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er det sosiale og psykiske rundt det å få godteri. 

Barna hopper jo itaket idet de får høre at de skal få godteri. Det er godt = de blir gira når de vet de skal få/får godteri 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver eneste gang vi gir iskrem eller noe annet med sukker i til barna i barnehagen blir det plutselig helt dyrehage rundt oss. Tror det har noe med dopamin å gjøre, at det blir frigitt når man får i seg sukker eller mat man synes er veldig godt = barna blir helt gira. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, RompeRusk skrev:

Det er det sosiale og psykiske rundt det å få godteri. 

Barna hopper jo itaket idet de får høre at de skal få godteri. Det er godt = de blir gira når de vet de skal få/får godteri 

Nei, det er ikke snakk om.. ah.. at jeg må skrive det IGJEN? Ok.. får gjøre det, jeg siterer meg selv:
" uansett hvilken situasjon", det betyr at i UANSETT HVILKEN SITUASJON (det vil si at jeg kan "smugle" sukker i mat og servere barna det, uten at de vet at det er sukker i det) så vil barna bli hyperaktive.

Og det samme gjelder forøvrig IKKE pølsemiddager (som er stas), eller annen, god mat. Ikke maispinner heller, som er det beste de vet... hvordan forklarer du det, da? 

Anonymkode: 4d160...b3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, honnipuff skrev:

Hver eneste gang vi gir iskrem eller noe annet med sukker i til barna i barnehagen blir det plutselig helt dyrehage rundt oss. Tror det har noe med dopamin å gjøre, at det blir frigitt når man får i seg sukker eller mat man synes er veldig godt = barna blir helt gira. :fnise:

Men dette gjelder jo ikke mine barn dersom jeg gir noe de liker - som ikke inneholder sukker :) F.eks pølser som jeg nevnte til hun andre.. da blir det ikke hyperaktivitet, men de blir heller rolige og fornøyde. Når jeg gir sjokolade er det hæla i taket! 

Anonymkode: 4d160...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke snakk om.. ah.. at jeg må skrive det IGJEN? Ok.. får gjøre det, jeg siterer meg selv:
" uansett hvilken situasjon", det betyr at i UANSETT HVILKEN SITUASJON (det vil si at jeg kan "smugle" sukker i mat og servere barna det, uten at de vet at det er sukker i det) så vil barna bli hyperaktive.

Og det samme gjelder forøvrig IKKE pølsemiddager (som er stas), eller annen, god mat. Ikke maispinner heller, som er det beste de vet... hvordan forklarer du det, da? 

Anonymkode: 4d160...b3b

At du serverer barna sukker uten at de vet du skrev du ingenting om... 

http://tjomlid.com/2013/11/25/sukker-gjor-ikke-barn-hyperaktive/

Tror nok heller du ser det du forventer å se

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men dette gjelder jo ikke mine barn dersom jeg gir noe de liker - som ikke inneholder sukker :) F.eks pølser som jeg nevnte til hun andre.. da blir det ikke hyperaktivitet, men de blir heller rolige og fornøyde. Når jeg gir sjokolade er det hæla i taket! 

Anonymkode: 4d160...b3b

Fordi sjokolade er alikavel sjokolade og pølse er bare en... pølse. 

Dine egne forventninger, oppførsel, kulturen rundt det å gå "søtsaker" i vår del av verden, barns forventninger, spiller inn. De fleste andra land har ikke begrepet lørdagsgodis, men søtsaker er en naturlig del av kostholdet - barna går ikke konstant hyper i de landene!

http://tjomlid.com/2013/11/25/sukker-gjor-ikke-barn-hyperaktive/

http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=391812

http://www.webmd.com/parenting/features/busting-sugar-hyperactivity-myth#1

 

http://www.aftenposten.no/norge/--Barn-blir-ikke-hypre-av-sukker-118943b.html

https://www.nrk.no/livsstil/dette-skal-du-ikke-tro-pa-1.6361904

..og lenkene bare fortsetter og fortsetter. 

 

 

Litt som de forklarte i et TV program; en Lada er fortsatt en Lada selv om du gir den Formel 1 bensin. :)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette gjelder jo ikke mine barn dersom jeg gir noe de liker - som ikke inneholder sukker :) F.eks pølser som jeg nevnte til hun andre.. da blir det ikke hyperaktivitet, men de blir heller rolige og fornøyde. Når jeg gir sjokolade er det hæla i taket! 

Anonymkode: 4d160...b3b

Hm ja... Det er sant! Dopamin gir jo egentlig bare en godfølelse kanskje. Men sukker gir svingende blodsukkernivå, så kanskje det forklarer hvorfor barna blir gira etter inntak, fordi det blir ganske høyt først. 

https://sml.snl.no/sukker%252Fern%25C3%25A6ring - Her står det jo at sukker gir energi. Så det kan jo ikke være en myte!

Endret av honnipuff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, honnipuff skrev:

Hm ja... Det er sant! Dopamin gir jo egentlig bare en godfølelse kanskje. Men sukker gir jo svingende blodsukkernivå, så kanskje det forklarer hvorfor barna blir gira etter inntak, fordi det blir ganske høyt. 

https://sml.snl.no/sukker%252Fern%25C3%25A6ring - Her står det jo at sukker gir energi. Så det kan jo ikke være en myte!

Du tuller nå? All mat gir energi. 

Anonymkode: dfaec...567

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min to-åring vert gira av all mat... Og er han trøtt i tilleg kan det fort gå i hundre. Det er vel kun varm mjølk han vert rolegare av, og det trur eg er fordi han forbind det med leggetid. 

Kvifor driv du å smuglar sukker i ungane dine, egentleg, ts? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, DMS skrev:

Min to-åring vert gira av all mat... Og er han trøtt i tilleg kan det fort gå i hundre. Det er vel kun varm mjølk han vert rolegare av, og det trur eg er fordi han forbind det med leggetid. 

Kvifor driv du å smuglar sukker i ungane dine, egentleg, ts? 

hahaha ja, det var et godt spørsmål... kanskje TS har gjort ungene sine til forsøkskaniner? :fnise:

Anonymkode: a53a2...76b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tuller nå? All mat gir energi. 

Anonymkode: dfaec...567

Jo så klart! Men ekstra sukker i form av godteri, kaker, iskrem er ikke noe kroppen egentlig trenger, så kanskje det forklarer hvorfor energinivået øker ved sukkerinntak og barna blir gira; fordi kroppen allerede har nok, men så tilfører man mer. Folk bruker jo druesukker før de skal være aktiv for å få mer energi og prestere bedre f.eks. 

Er bare en tanke.

Endret av honnipuff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyt eller ustabilt blodsukker fører til mindre futt hos barn som voksne. Det at de blir gira rett før eller etter å ha spist godteri er psykisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det egentlig med kvinner og denne troen på alt mulig tøv som er grundig tilbakevist og ikke har det minste snev at vitenskapelig grunnlag? Det finnes overhodet ingen seriøs forskning som viser en sammenheng mellom sukker og barns aktivitetsnivå, og temaet er faktisk grundig undersøkt fra mange ulike hold.

Sammenhengen mellom sukker og barns aktivitetsnivå sitter utelukkende i hodet, hos både voksne og barn. Faktisk er det gjort forsøk som viser at den samme hyperaktiviteten hos barn som enkelte voksne på mytologisk grunnlag tilskriver sukker, også oppstår blant barn når de får servert gulerøtter. Alt man trenger å gjøre er å få barna til å forbinde gulerøtter med fest, for eksempel ved å utrope en dag i uken til gulerotdag og gjøre servingen av gulerøtter på denne dagen til en festlighet, og da reagerer barna på gulerøtter på akkurat samme hyperaktive måte som barn gjør når de får servert sukkerholdig snop. De går faktisk resten av uka og gleder seg til de kan spise gulerøtter på gulerotdagen.

På samme måte er det også gjort eksperimenter som viser at det ikke er noe vanskelig i det hele tatt å få barna til å roe seg ned og å sitte musestille for å høre på et eventyr rett etter at de har kjørt i seg så mye de klarer av sukkerholdig snop.

Faktisk ble dette gjort i et eksperiment i fjernsynsprogrammet Folkeopplysningen på Nrk, hvor foreldrene trodde at barna deres skulle delta i et sunt bursdagsselskapseksperiment, hvor det kun ble servert grønnsaker og sunne bær, og ingen sukkerholdig snop. Men i virkeligheten ble all den sunne frukt- og grønnsakssnopet byttet ut med standard sukkerholdig snop straks foreldrene hadde forlatt lokalet. Du vet, sjokoladekake og sukkertøy også videre, og barna fikk spise så mye de ville. Og barna virkelig kjørte i seg.

Når foreldrene så kom for å hente barna satt de alle musestille å hørte på et eventyr en av de voksne leste fra en bok. Foreldrene var selvfølgelig så hellig overbevist om at dette skyldtes at barna deres ikke hatt fått i seg sukker, at flere av foreldrene nektet å tro det var sant når de ble fortalt at barna deres i virkeligheten hadde fått kjørt i seg så mye sukkerholdig standardsnop de bare ville.

 

Endret av Jus sanguinis
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, honnipuff skrev:

Jo så klart! Men ekstra sukker i form av godteri, kaker, iskrem er ikke noe kroppen egentlig trenger, så kanskje det forklarer hvorfor energinivået øker ved sukkerinntak og barna blir gira; fordi kroppen allerede har nok, men så tilfører man mer. Folk bruker jo druesukker før de skal være aktiv for å få mer energi og prestere bedre f.eks. 

Er bare en tanke.

Druesukker tas fordi kroppen absorberer sukker kjapt. Under maraton (feks) vil utøveren ha noe som magen, kroppen og blodet kjapt tar opp og transporterer til andre organer fordi kroppen behøver ekstra næring under lengere fysisk anstrengelse. Druesukker har høy GI og tas opp i kroppen kjapt, mens fett har lav GI og tas opp meget sakte.

 

Tror mange misforstår energi og næring og energiomsettning. ALL mat gir enerig, 1 kcal er 1 kcal i form av energi, om det kommer fra fett, protein eller karbohydrat, der sukker er ett eksempel. Omsettningen går der i mot saktere ved fett og kjappere ved karbohydrater.

Men energi i form av mat er ikke...amfetamin akkurat, vi blir ikke kjappere av sukker/karbhoydrater. Det er næring som kroppen behøver for sove, stå, gå og arbeide. 

 

https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/neringsstoffanbefalinger-energi-karbohydrater-fett-protein-vitaminer-mineraler

Energiomsetningen i kroppen bestemmes i store trekk av to forhold: hvilestoffskifte (basal energiomsetning) og muskelarbeid. For de fleste utgjør hvilestoffskiftet over halvparten av den totale energiomsetningen. Dessuten trengs energi for å fordøye maten (matens termiske effekt).

Energiomsetning ved muskelarbeid varierer med hvor kraftig muskelarbeidet er og hvor lenge det varer. Muskelarbeid er den enkeltfaktoren som i størst grad bestemmer variasjonene i totalt energiforbruk. For eksempel fordobles energiforbruket til muskelarbeid når en stillesittende person reiser seg og begynner å vandre rundt i rommet.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne blir også lettere til sinns og gladere av alkohol lenge før den faktiske effekten av alkohol treffer inn. De blir også noe lettere til sinns av å drkkke dri ker hvorbde tror det er alkohol uten at det faktisk er det. Det handler om den positive stemningen knyttet til forventning om velbehag. 

Sukker, alkohol og ellers alt vi ikke har så ofte men vet vi liker godt frigjør dopamin som gjør og glade og litt tøysete og gira. Mi jente blir slik av pølser fordi hun elsker det. 

 

TS, om barna dine blir giret av sukker, uten st de vet de har fått noe som er spesiellt (hvordan får du til det en gang?), så har de en abnormal reaksjon og du bør kanskje være bekymret for at de reagerer slik. Normalt sett blir vi trette og uopplagte av store svingninger i blodsukker. Kanskje dine barn har en abnormal reaksjon på insulin? 

 

Skal man gjøre ordentlige studier skulle du også ha undersøkt dette ved at du observerer barna uten at DU eller DE vet at de har fått sukker. Det er eneste måten å sjekke det ordentlig og vitenskapelig på. 

 

Men om 

Anonymkode: a0969...0dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Jus sanguinis skrev:

Hva er det egentlig med kvinner og denne troen på alt mulig tøv som er grundig tilbakevist og ikke har det minste snev at vitenskapelig grunnlag? Det finnes overhodet ingen seriøs forskning som viser en sammenheng mellom sukker og barns aktivitetsnivå, og temaet er faktisk grundig undersøkt fra mange ulike hold.

Sammenhengen mellom sukker og barns aktivitetsnivå sitter utelukkende i hodet, hos både voksne og barn. Faktisk er det gjort forsøk som viser at den samme hyperaktiviteten hos barn som enkelte voksne på mytologisk grunnlag tilskriver sukker, også oppstår blant barn når de får servert gulerøtter. Alt man trenger å gjøre er å få barna til å forbinde gulerøtter med fest, for eksempel ved å utrope en dag i uken til gulerotdag og gjøre servingen av gulerøtter på denne dagen til en festlighet, og da reagerer barna på gulerøtter på akkurat samme hyperaktive måte som barn gjør når de får servert sukkerholdig snop. De går faktisk resten av uka og gleder seg til de kan spise gulerøtter på gulerotdagen.

På samme måte er det også gjort eksperimenter som viser at det ikke er noe vanskelig i det hele tatt å få barna til å roe seg ned og å sitte musestille for å høre på et eventyr rett etter at de har kjørt i seg så mye de klarer av sukkerholdig snop.

Faktisk ble dette gjort i et eksperiment i fjernsynsprogrammet Folkeopplysningen på Nrk, hvor foreldrene trodde at barna deres skulle delta i et sunt bursdagsselskapseksperiment, hvor det kun ble servert grønnsaker og sunne bær, og ingen sukkerholdig snop. Men i virkeligheten ble all den sunne frukt- og grønnsakssnopet byttet ut med standard sukkerholdig snop straks foreldrene hadde forlatt lokalet. Du vet, sjokoladekake og sukkertøy også videre, og barna fikk spise så mye de ville. Og barna virkelig kjørte i seg.

Når foreldrene så kom for å hente barna satt de alle musestille å hørte på et eventyr en av de voksne leste fra en bok. Foreldrene var selvfølgelig så hellig overbevist om at dette skyldtes at barna deres ikke hatt fått i seg sukker, at flere av foreldrene nektet å tro det var sant når de ble fortalt at barna deres i virkeligheten hadde fått kjørt i seg så mye sukkerholdig standardsnop de bare ville.

 

De som er hellig overbevist om at sukker gjør barn nærmest hyperaktive velger å overse sånne forsøk og forskning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jus sanguinis skrev:

Hva er det egentlig med kvinner og denne troen på alt mulig tøv som er grundig tilbakevist og ikke har det minste snev at vitenskapelig grunnlag? Det finnes overhodet ingen seriøs forskning som viser en sammenheng mellom sukker og barns aktivitetsnivå, og temaet er faktisk grundig undersøkt fra mange ulike hold.

Sammenhengen mellom sukker og barns aktivitetsnivå sitter utelukkende i hodet, hos både voksne og barn. Faktisk er det gjort forsøk som viser at den samme hyperaktiviteten hos barn som enkelte voksne på mytologisk grunnlag tilskriver sukker, også oppstår blant barn når de får servert gulerøtter. Alt man trenger å gjøre er å få barna til å forbinde gulerøtter med fest, for eksempel ved å utrope en dag i uken til gulerotdag og gjøre servingen av gulerøtter på denne dagen til en festlighet, og da reagerer barna på gulerøtter på akkurat samme hyperaktive måte som barn gjør når de får servert sukkerholdig snop. De går faktisk resten av uka og gleder seg til de kan spise gulerøtter på gulerotdagen.

På samme måte er det også gjort eksperimenter som viser at det ikke er noe vanskelig i det hele tatt å få barna til å roe seg ned og å sitte musestille for å høre på et eventyr rett etter at de har kjørt i seg så mye de klarer av sukkerholdig snop.

Faktisk ble dette gjort i et eksperiment i fjernsynsprogrammet Folkeopplysningen på Nrk, hvor foreldrene trodde at barna deres skulle delta i et sunt bursdagsselskapseksperiment, hvor det kun ble servert grønnsaker og sunne bær, og ingen sukkerholdig snop. Men i virkeligheten ble all den sunne frukt- og grønnsakssnopet byttet ut med standard sukkerholdig snop straks foreldrene hadde forlatt lokalet. Du vet, sjokoladekake og sukkertøy også videre, og barna fikk spise så mye de ville. Og barna virkelig kjørte i seg.

Når foreldrene så kom for å hente barna satt de alle musestille å hørte på et eventyr en av de voksne leste fra en bok. Foreldrene var selvfølgelig så hellig overbevist om at dette skyldtes at barna deres ikke hatt fått i seg sukker, at flere av foreldrene nektet å tro det var sant når de ble fortalt at barna deres i virkeligheten hadde fått kjørt i seg så mye sukkerholdig standardsnop de bare ville.

 

Stemmer!! :*

 

Nå ville jeg bare legge til at folkeopplysningen sitt eksperiment er langt fra nytt, men en reproduksjon av et forsøk som er gjort veldig mange ganger. Men som da hver gang viser seg å gi det samme resultatet (som en hver god forskning vil gjøre ;) )

Anonymkode: aafa7...ee6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir gira av sukker. Drakk redbull før, men nå drikker jeg ikke noe med koffein.. drikker jeg en brus(ikke cola eller annen ugjennomsiktig brus) f.eks urge eller fanta exotic, så fungerer det som en redbull. Spiser jeg en sjokolade, så blir jeg gira og veldig mye energi, og er tullete. Jeg er ikke noe barn... kan hende folk reagerer forskjellig.

Nå vet jeg ikke om dette er av sukker eller e-stoffer eller hva det kommer av da 

Anonymkode: 30348...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir gira av sukker. Drakk redbull før, men nå drikker jeg ikke noe med koffein.. drikker jeg en brus(ikke cola eller annen ugjennomsiktig brus) f.eks urge eller fanta exotic, så fungerer det som en redbull. Spiser jeg en sjokolade, så blir jeg gira og veldig mye energi, og er tullete. Jeg er ikke noe barn... kan hende folk reagerer forskjellig.

Nå vet jeg ikke om dette er av sukker eller e-stoffer eller hva det kommer av da 

Anonymkode: 30348...11d

Skulle likt å se en blindtest, altså hvor du tror du får sjokolade med sukker eller brus med sukker feks. Du hadde nok reagert på samme måte da. 

Folk blir gira av alkohol og kaffe lenge før den faktiske effekten slår inn biologisk fordi hjernen vår forventer nytelse, skiller ut dopamin og setter i gang prosesser som gjør oss glade. Placebo kalles det.

Anonymkode: a0969...0dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...