Cata Skrevet 10. september 2016 #1 Skrevet 10. september 2016 I løpet av sommerferien prøvde jeg meg på litt fjellvandring, men dagsturer var det eneste jeg fikk til. Jeg har mer ferie til gode og har veldig lyst til å prøve meg på en tur som inkluderer overnatting på en DNT hytte, men så er det det da at det går mot høst. Jeg ville derfor sette pris på forslag til turer i forholdsvis enkelt fjellterreng som det er sannsynlig man kan gå noenlunde trygt uten å bli sittende fast i en storm i løpet av oktober. Ser for meg å gå inn til en hytte (2-3 timers tur, kanskje), overnatte og så gå tilbake igjen neste dag. Jeg er nybegynner så vil ikke prøve meg på noe veldig avansert før jeg har fått litt mer erfaring med fjellvandring. Er klar over at det ville vært bedre å gå nå i september, men skal delta på Oslo maraton neste helg og tør ikke planlegge noe som omfatter mye bruk av beina før et par uker senere. Kjenner jeg meg rett så trenger jeg litt rehabilitering etter løpingen. For den som lurer på hvorfor i huleste jeg ikke bare bruker UT.no (just f... google it ) , så har jeg gjort det, men da bare på potensielle turer i noenlunde grei avstand fra her jeg bor. Siden jeg har en del utestående ferie enda, så kan jeg helt fint strekke en helg litt om jeg må litt lenger av sted, men det hadde vært greit å få tips så jeg slipper å sjekke hele landet. Har ikke lyst til å innsnevre det veldig geografisk, men tenker vi sier "Norge, sør for Dovre". 1
Strawberrygirl Skrevet 10. september 2016 #2 Skrevet 10. september 2016 Hva med venabygdsfjellet? Er ikke veldig kjent der selv, men er noen hoteller osv der som du kan sove på. Mulig det fort kan bli snø i oktober. Det ligger i Oppland og Hedmark. Kjører til Ringebu, så opp til fjellet derifra. Ca 3 timer fra Oslo. Søk på venabygdsfjellet
Gjest Hapi Skrevet 10. september 2016 #4 Skrevet 10. september 2016 Jeg gikk denne turen uten noe fjell-erfaring: Fra hovedveien/Bygdin Fjellhotell til Torfinnsbu, Torfinnsbu til Gjendebu, Gjendebu til Memurubu, og så båten på Gjende tilbake til hovedveien og buss ned igjen til der bilen stod. Jeg valgte denne ruta fordi da kunne jeg også ta båten fra Gjendebu til hovedveien om jeg ble sliten, fikk gnagsår etc. Men det gikk bra. Turen fra veien til Torfinnsbu er 4 timer, de andre turene er lengre. Ser nå at det står at ei bru har blitt tatt av flom på veien til Torfinnsbu, da er det kanskje ikke så kult å gå alene. Ikke så godt forslag da...https://www.ut.no/tur/2.8399/https://www.ut.no/tur/2.8397/
Cata Skrevet 11. september 2016 Forfatter #5 Skrevet 11. september 2016 @Hapi Takk for forslaget. Det blir nok litt mye for en minihøstferie som jeg egentlig tenker som litt prøvetur for å gå med stor sekk i fjellet. Men jeg arkiverer den likevel, jeg. Det kommer jo en ny sensommer til neste år og da er jeg kanskje blitt litt mer moden for lengre turer. Jeg er i og for seg ikke så redd for å gå et stykke, men ettersom jeg skal gå alene så har jeg lyst til å ta litt gradvis opptrapping så jeg føler jeg mestrer det og ikke blir en av disse turistene som må reddes ned rett og slett fordi de er dumme (les: overvurderer egne evner).
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #6 Skrevet 11. september 2016 Du er helt sikkert flinkere i terrenget enn alle disse som må hjelpes ned trolltunga ol. Den turen er krevende for en nordmann som er vant til steinrøys. Så når folk som knapt har gått utenfor asfalten prøver seg der går det skeis. Området rundt Valdresflya sin østside er enkel. En annen tur som er veldig fin er Utladalen ved Årdal. Du kan gå opp til Gravdalen og få en flott utsikt mot Vest Jotunheimen, og ta en avstikker til Vettisfossen dagen etter. Da får du en god bakke oppover til Gravdalen, men den er ikke krevende. Gå samme vei ned dagen etter og istede for å dra hjem så gå grusvei et godt stykke mot Vetti og litt terreng siste stykke til fossen. Og så grusvei tilbake. Anonymkode: d085b...df6
Cata Skrevet 11. september 2016 Forfatter #7 Skrevet 11. september 2016 *noterer så det skvetter* Takk AB...df6. Jeg er virkelig ikke god i terrenget. Jeg har skydd det som pesten hele mitt liv. Det var ikke før i fjor jeg bestemte meg for å begynne å tøye mine egne grenser litt i så måte med små toppturer i nærområdet, altså sånne trimposter som settes opp rundt om kring for å få folk ut. I ferien i år testet jeg ut litt fjell og jeg fant ut at jeg likte i det minste "snille fjell" . Dvs. fjell som man kan gå i uten å måtte baske seg opp sleipe, bregnefylte skråninger stadig vekk. Dessverre var ikke været på min side i ferien så den ene turen jeg hadde planlagt med litt lengde på i høyfjellet, den måtte kortes inn pga. værforholdene. ("Ukyndig turist tapt i tåka"var en overskrift jeg helst ikke ville forårsake.) Men min innstilling er at alt kan læres, bare man tar det pent og rolig og øker vanskelighetsgrad etterhvert som man blir mer erfaren. Men ettersom jeg går alene så føler jeg at jeg må tenke litt ekstra på sikkerhet ettersom jeg bare har meg selv å stole på. Dermed går opprampingen sikkert langsommere enn for dem som har noen å gå sammen med. (Har riktignok skaffet meg en GPS tracker med nødknapp slik at jeg skal kunne tilkalle hjelp uansett hvor jeg er, men målet er naturligvis å aldri få bruk for den. )
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #8 Skrevet 11. september 2016 Så bra du har nødpeilesender. Det burde jeg også skaffe meg... Jeg liker det rufsete og barsk... Men du kan sjekke ut turen fra Sognefjellshytta - Skagadølsbøen - Sognefjellshytta. Der er det så vakkert og siden man går i en dal hele veien blir det lite klyving. Bare sjekk med Sognefjellshytta om sommerbrua fortsatt står oppe. Anonymkode: d085b...df6
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #9 Skrevet 11. september 2016 Et annet tips. Sjekk hva DNT har gjort i sommer med Barnas Turlag. De har gått enkle ruter i hele sommer. Anonymkode: d085b...df6
Cata Skrevet 11. september 2016 Forfatter #10 Skrevet 11. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så bra du har nødpeilesender. Det burde jeg også skaffe meg... Jeg liker det rufsete og barsk... Men du kan sjekke ut turen fra Sognefjellshytta - Skagadølsbøen - Sognefjellshytta. Der er det så vakkert og siden man går i en dal hele veien blir det lite klyving. Bare sjekk med Sognefjellshytta om sommerbrua fortsatt står oppe. Anonymkode: d085b...df6 Takk igjen. Jeg følte meg veldig krisemaksimerende da jeg kjøpte den senderen tatt i betraktning mitt turnivå og -frekvens. Men man kan jo til og med vrikke en ankel på en fortauskant i byen, så jeg tenkte på hvor inderlig dum jeg ville følt meg om noe sånt hadde skjedd utenom allfarvei og jeg visste jeg kunne hatt en mulighet til å kontakte folk, men hadde valgt å ikke kjøpe utstyr så jeg kunne gjøre det. Som aleneboer er det heller ikke noen hjemme som vil etterlyse meg sånn helt med det samme om noe skulle skje. Nå har jeg alliert meg med noen venner som skal ha litt "barnevaktstatus" og som er oppført som kontaktpersoner som vet jeg er på tur dersom jeg skulle utløse nødsignal til redningstjenesten. Vennene kan også følge meg på kartet slik at de ser det er fremdrift langs den ruta jeg har sagt jeg skal gå. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #11 Skrevet 11. september 2016 Jeg går mye i skogen alene. Her er det stort sett dekning, men ikke alltid. Hva slags GPS har du? Har hørt mye bra om Inreach men har ikke sjekka den engang da jeg er redd prisen er drøy. Anonymkode: d085b...df6
Try2 Skrevet 11. september 2016 #12 Skrevet 11. september 2016 Hold deg unna Besseggen. Du går i kø og det er hardt for beina pga stein hele veien. Mange gode forslag her. + her https://www.ut.no/omrade/4.1293/
Cata Skrevet 11. september 2016 Forfatter #13 Skrevet 11. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg går mye i skogen alene. Her er det stort sett dekning, men ikke alltid. Hva slags GPS har du? Har hørt mye bra om Inreach men har ikke sjekka den engang da jeg er redd prisen er drøy. Anonymkode: d085b...df6 Det var InReach jeg endte med. Jeg hadde egentlig tenkt på en SPOT-gen-3, men leste såpass mange negative tilbakemeldinger om stabiliteten av den at jeg endte med InReach. Prisen er drøy så jeg tenkte en god stund frem og tilbake, men kom til at jeg ville ha den ekstra sikringen pga. kombinasjonen "gå alene", "ingen hjemme som kan sjekke om jeg kommer tilbake" og "uerfaren turgjenger". Jeg merket i sommer at jeg var ekstremt oppmerksom på å ikke bevege meg utenfor turistforeningens merkede ruter . Det er nok uansett smart, men på mine småturer i nærmiljøet i fjor så lærte jeg også hvor fort man kan "miste" en merket sti. Den gode tingen med InReach er jo at den har dekning globalt. Selv om jeg ikke har noen som helst intensjoner om å dra på ekspedisjoner, så vet jeg jo at det finnes OK turstier i "sydenland" som f.eks. Spania og det er sikkert ingen ulempe å ha en sporingsenhet i sekken på slike turer heller. 1
Strawberrygirl Skrevet 11. september 2016 #14 Skrevet 11. september 2016 Den gps'n hørtes kjekk ut! Jeg rir en del turer alene, og planer om å ri mer og mer inn i fjellet! Skal sjekke ut den!
Wolfmoon Skrevet 11. september 2016 #15 Skrevet 11. september 2016 Området rundt Bygdin fjellhotell er virkelig flott. Jeg var der i fjor høst, riktignok bare en dagstur siden vi hadde hytte på Beitostølen, men det frister veldig å gå mer i det området. Venabygdsfjellet er også kjempeflott, der var jeg i sommer. Ikke kjent med DNT -hytter der, men Venabu fjellhotell er også veldig flott. De har dessuten guider hvis det skulle være interessant for å lære mer om det å gå i fjellet. 1
Cata Skrevet 11. september 2016 Forfatter #16 Skrevet 11. september 2016 9 timer siden, Try2 skrev: Hold deg unna Besseggen. Du går i kø og det er hardt for beina pga stein hele veien. Mange gode forslag her. + her https://www.ut.no/omrade/4.1293/ Besseggen skal jeg nok vente litt med ja.
Cata Skrevet 11. september 2016 Forfatter #17 Skrevet 11. september 2016 @Wolfmoon Venabygdsfjellet skal sjekkes ut nærmere. Takk.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #18 Skrevet 11. september 2016 Kjenner jeg fikk fjellturabstinenser av denne tråden her. Man blir litt hekta på tur gitt. Anonymkode: d085b...df6
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #19 Skrevet 11. september 2016 Finnes det ikke noen slike fellesturer/gruppeturer? Anonymkode: 50ea0...4de
Cata Skrevet 11. september 2016 Forfatter #20 Skrevet 11. september 2016 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finnes det ikke noen slike fellesturer/gruppeturer? Anonymkode: 50ea0...4de Det gjør det, men ikke noen som passer for meg i det tidsrommet (har sjekket). Det er mest dagsturer forholdsvis langt unna og på ukedager, eller litt lengre turer som på en eller annen måte kræsjer litt tidsmessig. Det er ikke så mye som foregår her omkring så jeg må påregne en ganske lang kjøretur for å komme til starten for fellesturene. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå