Gå til innhold

Ex mobbere som står opp mot mobbing i sosiale medier.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg gikk på ungdomsskolen og videregående, var jeg vitne til at noen tidligere venner av en venninne av meg mobbet henne, stengte henne ute og hengte henne ut på nett. De to mobberne er svært gode venner, og kunne slenge kommentarer etter mange, men de mobbet særlig mye venninna mi. Ropte ting etter henne på gata i fylla. Min venninne drakk seg bevistløs en gang, og dette tok disse da bilde av og la ut på nett. Men for ikke så lenge siden, var den ene av mobberne vitne til at noen ble mobbet og skrev om dette på facebook. Den andre mobberen skrev en kommentar til sin venns status, og fremstilte seg som om hun skulle tatt offeret i forsvar dersom hun hadde vært tilstede. Hva tenker du om flk som har mobbet, og plutselig skal stå opp mot mobbing?

Anonymkode: b5abf...8c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk forandrer seg. De bør helst erkjenne at de tidligere har mobbet, men har insett at dette var galt, og unnskylde seg til offeret.

Anonymkode: b35d2...666

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de gjør det for å vinne ansikt. Mange liker å vise hvor lissom gode de er på nett, men irl er de ikke den de utgir seg for å være. Vet at ikke alle er sånn, men en del. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 6.9.2016 den 22.00, wintergirl skrev:

Jeg tenker at de gjør det for å vinne ansikt. Mange liker å vise hvor lissom gode de er på nett, men irl er de ikke den de utgir seg for å være. Vet at ikke alle er sånn, men en del. 

Det vet man jo ikke. Faktisk er det ikke sånn at om man en gang var mobber, så vil man alltid være mobber. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mari Y skrev:

Det vet man jo ikke. Faktisk er det ikke sånn at om man en gang var mobber, så vil man alltid være mobber. 

Jeg vet med sikkerhet at flere jeg kjenner er en annen på fb enn irl.  Grunnen til det, er hvordan de ter seg med mot andre som ikke er en av deres favoritter. Og hvor mange er det ikke som er så i mot mobbing og dritt snakk om andre på Internett, men som selv mobber og baksnakker på jobb, og ellers i privaten. Sett veldig mange eksempler på dette. Og som jeg også nevnte, ikke alle er sånn, men en del er faktisk det. På fb skinner sola selv om natten. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, wintergirl skrev:

Jeg vet med sikkerhet at flere jeg kjenner er en annen på fb enn irl.  Grunnen til det, er hvordan de ter seg med mot andre som ikke er en av deres favoritter. Og hvor mange er det ikke som er så i mot mobbing og dritt snakk om andre på Internett, men som selv mobber og baksnakker på jobb, og ellers i privaten. Sett veldig mange eksempler på dette. Og som jeg også nevnte, ikke alle er sånn, men en del er faktisk det. På fb skinner sola selv om natten. 

Ja, det er sant. Tror nok det er mange som ikke helt innrømmer det selv. Jeg påpeker bare at man kan jo ikke vite om de gjør dette fordi de har endret opptreden og angrer, eller for å få oppmerksomhet. Går hvel ut ifra at verken du eller jeg kjenner dem det er snakk om, eller har kontakt via Facebook. Hadde man gjort det, hadde man kunnet bedømme det lettere, for da legger man som regel merke til det. Kan være vedkommende personer ikke ville tatt selvkritikk om de hadde fått vite at de var tidligere mobbere, men for alt vi vet kan det også være at eks- mobberne her allerede angrer seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mari Y skrev:

Ja, det er sant. Tror nok det er mange som ikke helt innrømmer det selv. Jeg påpeker bare at man kan jo ikke vite om de gjør dette fordi de har endret opptreden og angrer, eller for å få oppmerksomhet. Går hvel ut ifra at verken du eller jeg kjenner dem det er snakk om, eller har kontakt via Facebook. Hadde man gjort det, hadde man kunnet bedømme det lettere, for da legger man som regel merke til det. Kan være vedkommende personer ikke ville tatt selvkritikk om de hadde fått vite at de var tidligere mobbere, men for alt vi vet kan det også være at eks- mobberne her allerede angrer seg. 

Faktisk, så syns jeg eks mobbere bør innrømme hva de selv har vært i fortiden,hvis de virkelig angrer. Lettere sagt enn gjort, i Know. Men med tanke på at en del av deres tidligere mobbeoffre, faktisk kan få med seg deres anti mobbe kampanje på fb, så burde de i tillegg be sine "ofre" om tilgivelse før de går ut mot mobbing.  Det vil faktisk virker mer troverdig, og styrke kampen deres littegrann mer. 

Vet om flere som går aktivt ut mot mobbing på nettet, men de fryser ut folk som de ikke ser på som en av sine, og lager klikker med.favorittene.

Er man en tidligere mobbeoffer og ser tilfeldigvis en av de gamle mobberene sine på fb, eller Internett generelt, og de da kjemper mot mobbing, så kan man også sende en melding å spørre dem om de angrer for hvordan de selv har vært en gang i tiden. 

Vet at folk kan forandre seg, men da bør de også innrømme, ihvertfall overfor de som de mobbet, at de angrer og ber omtilgivelse. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det er temmelig falske eller prinsippløse mennesker som gjør det som gir kreds og føles godt der og da. Nå er det inn å snakke om nettmobbing, så da fremstiller de det som om de er mobbeoffrenes førstekjempere, og får en god følelse av å være "gode", Så kan det godt hende de samme holdningene ligger der på bånn, og at de to fortsatt har samme tonen når de møtes. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, wintergirl skrev:

Faktisk, så syns jeg eks mobbere bør innrømme hva de selv har vært i fortiden,hvis de virkelig angrer. Lettere sagt enn gjort, i Know. Men med tanke på at en del av deres tidligere mobbeoffre, faktisk kan få med seg deres anti mobbe kampanje på fb, så burde de i tillegg be sine "ofre" om tilgivelse før de går ut mot mobbing.  Det vil faktisk virker mer troverdig, og styrke kampen deres littegrann mer. 

Vet om flere som går aktivt ut mot mobbing på nettet, men de fryser ut folk som de ikke ser på som en av sine, og lager klikker med.favorittene.

Er man en tidligere mobbeoffer og ser tilfeldigvis en av de gamle mobberene sine på fb, eller Internett generelt, og de da kjemper mot mobbing, så kan man også sende en melding å spørre dem om de angrer for hvordan de selv har vært en gang i tiden. 

Vet at folk kan forandre seg, men da bør de også innrømme, ihvertfall overfor de som de mobbet, at de angrer og ber omtilgivelse. 

Veldig mange gode poenger, dette her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
3 timer siden, Kaiser Jacklost XV skrev:

Jeg synes de er noen hyklere, jeg ble selv mobbet på barneskolen og jeg hadde ikke likt å se de gjøre dette...

Samme her, hadde bare blitt provosert av slikt hykleri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost
6 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Samme her, hadde bare blitt provosert av slikt hykleri.

Ble du også mobbet som barn? /:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catalina Culès
1 minutt siden, Kaiser Jacklost XV skrev:

Ble du også mobbet som barn? /:

Ja, fra 5 klasse og hele ungdom skolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost
14 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Ja, fra 5 klasse og hele ungdom skolen

Uff :( Du vlrker som en oppegående og flott person her på kg :klem1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
4 minutter siden, Kaiser Jacklost XV skrev:

Uff :( Du vlrker som en oppegående og flott person her på kg :klem1:

Tusen takk,:) det samme kan sis om deg også :klem1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 6.9.2016 den 21.46, AnonymBruker skrev:

Folk forandrer seg. De bør helst erkjenne at de tidligere har mobbet, men har insett at dette var galt, og unnskylde seg til offeret.

Anonymkode: b35d2...666

Sant nok. Jeg kan innse at ikke alle av dem som mobbet meg er den samme i ettertid. Men jeg er enig i dette prinsippet. Og å si unnskyld kan bety at man erkjenner feilen i sine egne handlinger. Men man har de som aldri innser problemet. Jeg har ikke glemt det mange av dem gjorde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
På 6.9.2016 den 21.43, AnonymBruker skrev:

Da jeg gikk på ungdomsskolen og videregående, var jeg vitne til at noen tidligere venner av en venninne av meg mobbet henne, stengte henne ute og hengte henne ut på nett. De to mobberne er svært gode venner, og kunne slenge kommentarer etter mange, men de mobbet særlig mye venninna mi. Ropte ting etter henne på gata i fylla. Min venninne drakk seg bevistløs en gang, og dette tok disse da bilde av og la ut på nett. Men for ikke så lenge siden, var den ene av mobberne vitne til at noen ble mobbet og skrev om dette på facebook. Den andre mobberen skrev en kommentar til sin venns status, og fremstilte seg som om hun skulle tatt offeret i forsvar dersom hun hadde vært tilstede. Hva tenker du om flk som har mobbet, og plutselig skal stå opp mot mobbing?

Anonymkode: b5abf...8c3

Det er egentlig kanskje flere sider av en sak man bør se det fra: personen kan ha angret det de har gjort, og derfor snakker ut mot det. Eller så vet ikke alle tidligere mobbere at det de drev på med var mobbing, tror jeg. Det er individuelt, og det egentlige spørsmålet burde kanskje være emnen til selvinnsikt. Det er jo egentlig bare mobberne i ditt tilfelle som vet svaret hvorfor. Så medmindre du konfronterer dem med det, så vil det være vanskelig å gi noen konkrete svar. Noen mobbere endrer atferd, andre gjør det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Det krever egentlig veldig mye mot og å stå frem slik. Alle har vi gjort ting som vi kanskje ikke er så stolte av. Det at folk står frem kan forhåpentligvis gjøre at det blir lettere og å ta tak i. Synes de er mye modigere enn folk som kritiserer dem her inne. De har i det minnste baller til og å stå frem, og det krever mot og å stå frem om slikt, da man vet hvilke reaksjoner som kommer. Jeg tror ikke det er noen som står frem om dette og gjør det for moro skyld. Ikke når man ser hvordan folk reagerer på det. 

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...