Gå til innhold

Hvorfor legger noen mennesker seg automatisk i en offerrolle?


Gjest Aragorn II Elessar

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er kanskje noe enkelte lærer fra barndommen, som de automatisk faller tilbake på i voksenlivet også. 

Anonymkode: 76cde...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av offerrolle kan også handle om en form for hersketeknikk. Påføre skyld og skam til andre som er uenige, og på den måten vinne fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen takler motstand med pågangsmot, mens andre tar på seg offerrollen fordi de liker sympatien de får. De vil selvsagt oppleve mye sympati i begynnelsen pga sin " tragiske" historie, men tilslutt går folk lei og trekker seg unna. Det å omgås mennesker i offerrollen må være veldig slitsomt og energikrevende, det som er litt rart er at de som virkelig kunne kalt seg et offer unngår den rollen, det er i hvert fall det jeg har opplevd på nært hold.

Anonymkode: 5222f...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På ‎04‎.‎09‎.‎2016 den 19.48, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver se litt raust på det om jeg treffer slike og tenke det er mennesker som trenger litt mer trøst enn de får. At det er en måte å skaffe seg omsorg på. Det er en feil og selvopptatt måte å gjøre det på, men det kan ligge mye sårhet bak. Samtidig kan jeg bli oppgitt når det blir for ekstremt. Som hun som klarte vinkle søsterens tap av en forlovede (død) ,til å handle om at hun ikke kunne leve med at det at søsteren sørget , gikk utover en reise de skulle tatt sammen Og at slike avlysninger jo aaaaalltid skjedde med henne. Og ingen ville reise med henne og ingen var glad i henne og... Hallooo. Hun kunne ikke leve med at søsteren nå var den som var mest offer og fikk alles omsorg. Da kjente jeg jeg ikke orket mer. Men jeg forsto det likevel.

Anonymkode: 0fa2a...355

Det er da mange som har god grunn til å kalle seg et offer men som ikke gjør det.Altså kan det ikke bare ligge såre følelser bak, men også handle om måten man velger å takle livet på, noen hater å bli syntes synd på, mens andre elsker sympatien de får ved å fortelle om og om igjen om sin tragiske bakgrunn. Det som er trist er at jo mer man er i offerrollen jo leiere blir omgivelsene, og dermed vil man oppleve at familie og venner tilslutt trekker seg unna.

Anonymkode: 5222f...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra det jeg har sett de siste årene, så har penger vært grunnen...

Anonymkode: bde4d...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.9.2016 den 13.03, Gjest Aragorn II Elessar skrev:

Hva er grunnen til at noen mennesker både menn og kvinner automatisk legger seg i en offerrolle ?

 

 

Fordi det virker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt blandede følelser angående uttrykket "offerrolle". Da jeg fortalte en kamerat at jeg var blitt overfalt og voldtatt, var hans første og umiddelbare bekymring at jeg skulle gå inn i en "offerrolle". (Og jeg som tenkte at begrepet ble brukt for folk som objektivt sett ikke er offer, men fremstiller seg som det.) 

Anonymkode: bb2e2...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har litt blandede følelser angående uttrykket "offerrolle". Da jeg fortalte en kamerat at jeg var blitt overfalt og voldtatt, var hans første og umiddelbare bekymring at jeg skulle gå inn i en "offerrolle". (Og jeg som tenkte at begrepet ble brukt for folk som objektivt sett ikke er offer, men fremstiller seg som det.) 

Anonymkode: bb2e2...d03

Når man har blitt overfalt og voldtatt, så er man selvsagt et offer! Håper du har fått masse hjelp? Ang offerrollen, man kan selvsagt ha vært et offer opprinnelig, mobbet på jobb, blitt syk, hatt mye belastninger i barndommen osv, men hvis det for eksempel har gått 30 år siden man var barn, mistet jobben, ble syk, så er det jo på tide at man har lagt det bak seg, i stedet for å bruke disse hendelsene til å få sympati fremdeles. Mennesker som terper på vonde hendelser så mange år etter at de skjedde, vil jeg si har inntatt offerrollen, rent generelt.

Anonymkode: 5222f...d14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
På 6.9.2016 den 9.03, Sphere skrev:

Bruk av offerrolle kan også handle om en form for hersketeknikk. Påføre skyld og skam til andre som er uenige, og på den måten vinne fram.

Enig i dette. Det kan være veldig manipulerende.

Ellers er det ofte ren selvmedlidenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Esperanza98

Jeg tenker at enkelte mennesker ikke tenker over at de har stilt seg selv i offerrollen. Det kan rett og slett skje automatisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Esperanza98
På 4/9/2016 den 19.48, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver se litt raust på det om jeg treffer slike og tenke det er mennesker som trenger litt mer trøst enn de får. At det er en måte å skaffe seg omsorg på. Det er en feil og selvopptatt måte å gjøre det på, men det kan ligge mye sårhet bak. Samtidig kan jeg bli oppgitt når det blir for ekstremt. Som hun som klarte vinkle søsterens tap av en forlovede (død) ,til å handle om at hun ikke kunne leve med at det at søsteren sørget , gikk utover en reise de skulle tatt sammen Og at slike avlysninger jo aaaaalltid skjedde med henne. Og ingen ville reise med henne og ingen var glad i henne og... Hallooo. Hun kunne ikke leve med at søsteren nå var den som var mest offer og fikk alles omsorg. Da kjente jeg jeg ikke orket mer. Men jeg forsto det likevel.

Anonymkode: 0fa2a...355

Jeg forstår hva du mener. Likevel kan det være at dette dødsfallet ble tungt for henne, og at det gjorde vondt for henne å se søstera si så knust. Det betyr ikke at hun mente at hun selv var viktigst i den situasjonen, men at alle følelsene falt oppå henne og at hun følte så mye empati overfor søstera at hun ble knust selv. I denne situasjonen er det ikke bare søstera som er påvirket, men nesten hele familien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2016 den 13.03, Gjest Aragorn II Elessar skrev:

Hva er grunnen til at noen mennesker både menn og kvinner automatisk legger seg i en offerrolle ?

 

 

Du må nesten presisere litt bedre, men hvis du opplever dette ofte så kan det hende at det er noe med deg som gjør dem sånn? 

Anonymkode: b7279...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi offerrollen gir status og sosial kapital i dagens samfunn merkelig nok.

Anonymkode: fc9ee...675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 4.9.2016 den 13.11, Gjest Aragorn II Elessar skrev:

Ordet offerrolle burde være selvforklarende også for de som er usikker på hva det betyr

Det betyr at man gjør seg selv til et offer når man ikke er det.

Eller hvis jeg ble utsatt for traumer for  20 år siden, men fortsatt bruker det som unnskyldning for alt som går galt i livet mitt nå. 

Anonymkode: 5222f...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

På 9.10.2017 den 23.20, AnonymBruker skrev:

Du må nesten presisere litt bedre, men hvis du opplever dette ofte så kan det hende at det er noe med deg som gjør dem sånn? 

Anonymkode: b7279...6e9

Ikke nødvendigvis, spørs hva det er

Anonymkode: bc7aa...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Bare patetiske og SVAKE mennesker som velger å trekke "offer-kortet" i enhver sammenheng!  

Anonymkode: 04179...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å være et offer er det enkleste som finns i verden. Krever absolutt ingenting av deg, og gir oppmerksomhet og status.

Hvis du kjenner et ønske om å være offer - ta deg sammen.

Ja det finnes folk som er oppriktige offer, men til og med de må unngå å dyrke offerrollen. 

Anonymkode: 0974f...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mennesker? Jeg vil si de aller fleste. 

Fordi en ikke har nok selvbevissthet/er i nok kontakt med underbevisstheten sin til å forstå at en føler et slags behov for å beskytte seg selv pga en tidligere har følt seg som et offer i en situasjon. Muligens har dette også ført til at en er selvdestruktiv mer eller mindre, og GJØR seg selv til et offer, med seg selv som tyrann. For å gjennvinne en slags kontroll? 

Må innrømme jeg også gjør dette. Hvorfor? Når en føler seg som et offer, og mangler kontroll over hva som skjer er det utrolig truende og ubehagelig. Så en blir trigget i forskjellige settinger, hvor følelsen av å ikke ha kontroll over situasjonen dukker opp. Så når en igjen vekker opp følelsen av å være et offer, vil en ofte beskytte seg selv. Kanskje var dette umulig en annen gang en følte seg som et offer.. 

 

Så når noen 'tar offerrollen', husk at de føler seg truet. Så det å 'kjempe' mot dem hjelper ikke. Det beste er å få dem til å føle seg trygge og rolig.

Anonymkode: cd2b0...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...