Gå til innhold

Hemoroider etter fødsel - auauau


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fødte for 6 uker siden, og pga hemoroider er det et helvete å gå på do. En ting er selve doturen som jeg nesten svimer av av, men smertene i timene etterpå er verre. Det er VONDT å sitte eller ligge på rygg, men med en baby som trenger nærhet er det vanskelig å unngå. Er mye kvalm og uvel pga dette..

Noen tips? Har smurt med scheriproct i en uke men det hjalp ingenting. Når er det vits i å kontakte lege? Kan det bli bedre av seg selv? Hadde hemoroiden før graviditet også, men det har aldri vært så vondt som nå, og aldri så lenge... 

Anonymkode: 0433c...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trur d e analfissur. Kom deg til legen. Fikk det samme etter fødsel,fortsatt ikke bra et år etterpå. 

Anonymkode: abef7...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trur d e analfissur. Kom deg til legen. Fikk det samme etter fødsel,fortsatt ikke bra et år etterpå. 

Anonymkode: abef7...db9

Nei jeg er ganske sikker på at det er hemoroider.

TS 

Anonymkode: 0433c...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem selv.. Det eneste som hjalp var xylocain. Det tok de verste smertene. Reis til legen og få resept! 

Anonymkode: a0147...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til legen. Legen kan se på det og vurdere om det trengs f.eks. en operasjon, eller om den (om det bare er en hemoroide) kan la seg dytte på plass igjen med en behansket finger.

Etter hva jeg har lest tidligere om problemet, kan man få kjøpt medikamenter på apoteket (på resept? vet ikke) som gjør avføringen helt myk og bløt, slik at den ikke volder så mye smerter på veien ut forbi hemoroiden. Den sklir mykt forbi bare, med andre ord. Du får spørre legen om det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har hatt dette i 6 uker anbefaler jeg på det sterkeste å gå til legen... :) Evt. ta det opp med helsesøster, så kan hun gi råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt det 2-3 uker, problemene kom ikke rett etter fødsel. Har vært så mye hos legen av andre årsaker, så har ikke lyst til å "mase" mer før jeg vet om det ikke er noe mer jeg kan prøve selv. 6-ukers kontrollen ble vi enige om å avlyse siden jeg uansett hadde vært der så mye. 

TS 

Anonymkode: 0433c...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt det 2-3 uker, problemene kom ikke rett etter fødsel. Har vært så mye hos legen av andre årsaker, så har ikke lyst til å "mase" mer før jeg vet om det ikke er noe mer jeg kan prøve selv. 6-ukers kontrollen ble vi enige om å avlyse siden jeg uansett hadde vært der så mye. 

TS 

Anonymkode: 0433c...8d4

Da er det jo litt annerledes :) Du kan forsøke Movicol pulver fra apoteket. Reseptfritt. Det er naturlig da, ikke legemiddel :) Den skal visst virke slik at den gjør avføringen mykere, løser opp evt. forstoppelsesproblemer og generelt hjelper tarmen skikkelig i gang igjen. Har hørt mye bra om det (bortsett fra at de 2 første glassene smaker møkk - men så blir du vant med det)

Edit: dette hjelper jo ikke direkte på hemoroidene, men kan hjelpe på smertene slik at du klarer og vente å se om det går over. 

Endret av boblevann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk akupunktur etter jeg fødte pga hemorider. Funka kjempebra for meg :-) ellers gå til legen .

Anonymkode: 7180c...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt lactulose, hjalp ikke noe særlig, er movicol bedre? 

Hva kan egentlig legen gjøre? Operasjon er ikke aktuelt i tilfelle jeg skal ha flere barn, det bør man vel vente med til man er ferdig med barn. Kan legen gi meg noe jeg ikke får uten resept? Xylocain er jo reseptfritt. 

Aner ikke om det er en utvendig eller en innvendig hemoroide en gang, prøver å kjenne etter men blir ikke klok. Men hver dotur er et blodbad føler jeg. 

TS 

Anonymkode: 0433c...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme båt som deg, ts. Vet ikke hva jeg skal gjøre :( 

Anonymkode: 72141...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...