Gå til innhold

Barnebidrag: ukjent far og student

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er blitt gravid og har bestemt meg for å beholde barnet. Jeg og barnefar er venner, men vi ønsker ikke å bli samboere. Han er arbeidsledig. Ettersom jeg er student, prøver jeg å finne ut hvor mye man får i barnebidrag dersom man er student og oppgir "far ukjent". Finner ingen offentlig informasjon om dette og vil ikke involvere Nav før jeg har litt flere opplysninger. Noen som vet?

Anonymkode: 0ec24...30d

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det ikke svindel å oppgi "far ukjent", når far ikke er ukjent?!

Anonymkode: 2d879...ecd

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Dere snakker som om det er helt fast og bestemt at jeg skal oppgi "ukjent far". Dette er bare noe jeg og et par venninner snakket om. Hun ene sa at jeg burde oppgi "ukjent far", mens jeg og hun andre mente at det absolutt ikke er riktig for noen av partene. Tenkte bare jeg skulle finne ut litt mer før jeg la tanken helt fra meg. Er enig med dere at det er svindel og det vil jeg jo absolutt ikke gjøre meg skyldig i. Tror jeg og barnet kommer til å klare oss med minstesats av barnebidrag.

Anonymkode: 0ec24...30d

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Du sier jo selv at du vet hvem far er, men du ønsker å utforske om det er mulig å ikke angi far for å få mere penger fra staten...det er jo svindel du "utforsker" her. Derfor sier vi det så bastant, vi kan ikke akkurat oppmuntre deg til å følge dette videre.

Anonymkode: 2db06...bcf

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Enig at dette er dumt og svindel. MEN : det er ingenting som sier at man MÅ oppgi barnefar om man vet hvem det er. Mulig det trengs en god grunn for det, så det ikke blir ansett som svindel, og mulig det blir ekstra -arbeid hos NAV. Men det er ikke umulig å ikke oppgi. 

Hvorfor kan ikke BF/vennen din betale bidrag uansett om han står som faren eller ikke? 

Anonymkode: ce691...3fc

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har barnefar planer om å være arbeidsløs de neste 18 årene da eller?

Anonymkode: ce95d...a23

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Det er straffbart å oppgi far ukjent når du vet hvem det er. I praksis blir ikke mange straffet for det, men det kan skje. Og først og fremst er det jo et svik ovenfor barnet. Har ikke barnefar tenkt å stille opp i det hele tatt? Han får jo ingen rettigheter hvis han ikke står som far.  Tror nok mest at dette er en tulletråd, hvis ikke fremstår du som mindre begavet... 

Anonymkode: ee456...985

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har barnefar planer om å være arbeidsløs de neste 18 årene da eller?

Anonymkode: ce95d...a23

Hvis far er arbeidsledig, betaler jo NAV bidraget for han... blir minstesum da også.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er straffbart å oppgi far ukjent når du vet hvem det er. I praksis blir ikke mange straffet for det, men det kan skje. Og først og fremst er det jo et svik ovenfor barnet. Har ikke barnefar tenkt å stille opp i det hele tatt? Han får jo ingen rettigheter hvis han ikke står som far.  Tror nok mest at dette er en tulletråd, hvis ikke fremstår du som mindre begavet... 

Anonymkode: ee456...985

Det er ikje straffbart. Herregud ikke svar om du ikke har peiling! Hvor står dette? Ingen kan kreve at du oppgir barnefar. Mulig det trengs en veldig god grunn... du kan si at du vet hvem faren er, men at han ikke vil ha kontakt feks så du vil ikke at han skal stå som far. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fjaselina

Trur ikkje du tener noko på den løysinga. Men du taper mulige bidrag om nokre år, når far har fått ny jobb... Dessuten vil eg tru at samvær med far også kan opplevast som ein verdi. Kanskje litt avlastning er fint? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig at dette er dumt og svindel. MEN : det er ingenting som sier at man MÅ oppgi barnefar om man vet hvem det er. Mulig det trengs en god grunn for det, så det ikke blir ansett som svindel, og mulig det blir ekstra -arbeid hos NAV. Men det er ikke umulig å ikke oppgi. 

Hvorfor kan ikke BF/vennen din betale bidrag uansett om han står som faren eller ikke? 

Jo, Nav synes bla det. Har ei venninne som ville oppgi far ukjent, fordi barnefar var en kødd, men hun gav opp fordi hun ble kalt inn til regelmessige "avhør" hos nav, hvor de tyna henne skikkelig før hun fikk noe bidrag, og mente at hun i det minste måtte oppgi noen kandidater for dna-test, dersom hun var usikker. Når man gjør det for å få ekstra stønader er dette trygdesvindel, og det er faktisk forbudt. 

Anonymkode: 80394...00e

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Den eneste jeg kjenner som har oppgitt far ukjent hadde en grunn jeg kunne respektere.

Far er en narkoman uteligger med et bein i grava og hun sier hun vet hva han heter og skal fortelle barnet om han når barnet blir eldre men nå føles det ikke riktig ovenfor noen av dem. Hvordan hun rotet seg bort i den narkomane er en helt annen merkelig historie for hun er høyt utdannet og har orden på livet sitt. Barnets besteforeldre på farssiden er begge alkoholikere med ustabilt liv og hyppige partnerskifter så hun føler ikke at barnet mister noe der heller. Barnefar har gått i skytteltrafikk mellom foreldre, fosterhjem, instituosjoner i oppveksten og nå er det fengsel, institusjoner og gata  så jeg kan forstå henne.

Anonymkode: c9166...4c2

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Dette er trygdesvindel, ja, og dessuten gjør du verken deg selv eller barnet en tjeneste. Hva når far får seg en godt betalt jobb og du blir avspist med minstesats bidrag fra NAV? Hva med barnet som mister farsarven sin fordi han ikke har noen juridisk far? 

Anonymkode: dae45...ef5

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Harlekin

Men skal ikke far være til stede for barnet sitt da? For barnets skyld? Du kan jo uansett ikke oppgi barnefar ukjent da?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, Nav synes bla det. Har ei venninne som ville oppgi far ukjent, fordi barnefar var en kødd, men hun gav opp fordi hun ble kalt inn til regelmessige "avhør" hos nav, hvor de tyna henne skikkelig før hun fikk noe bidrag, og mente at hun i det minste måtte oppgi noen kandidater for dna-test, dersom hun var usikker. Når man gjør det for å få ekstra stønader er dette trygdesvindel, og det er faktisk forbudt. 

Anonymkode: 80394...00e

Når mam gjør det for ekstra stønader og penger fra NAV, så er det svindel. Men det var ikke det jeg skulle frem til.

Det er ikke ulovlig å ikke navngi far Selvom du vet hvem det er, sa jeg. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Illuminatum
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikje straffbart. Herregud ikke svar om du ikke har peiling! Hvor står dette? Ingen kan kreve at du oppgir barnefar. Mulig det trengs en veldig god grunn... du kan si at du vet hvem faren er, men at han ikke vil ha kontakt feks så du vil ikke at han skal stå som far. 

Det må da være dokumentforfalskning og vil være straffbart med fengsel dersom en lyver i et offentlig dokument.

Om det finnes noen reell risiko for å bli straffet er en annen sak.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...