Gå til innhold

Kjenner du en psykopat personlig ?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Psykopater har jo de gode sidene, og de dårlige viser de til få personer - derfor er det vanskelig å peke dem ut. Du har kanskje et poeng i det du sier, siste gjest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes dette er et veldig ubehagelig tema, så jeg vil heller unngå å delta for mye her..

Men en ting er litt viktig å få frem her. Det er forskjell på en litt kontrollerene venn/kjæreste og en virkelig psykopat. Jeg refererer ikke til noen spesielle i innleggene (blir så mye å forklare i ettertid......), men en psykopat er noe helt annet enn en "kontrollfrik"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på en litt kontrollerene venn/kjæreste og en virkelig psykopat.

Det er klart det er. Alle liker vel å herske litt nå og da (ubevisst også), man trenger ikke å være psykopat for det. Litt ubehagelig kan det jo være menmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig og personlig.. Jeg har en nær slekt av meg som har litt psykopat tendenser. Hun skal alltid ha kontrollen. Man kan aldri være tre' date=' kun to; hun og den hun vil være med i dag. Har du en venn hun mistenker du liker bedre enn henne vil hun få deg på sin side og baksnakke din venn på en slu måte så du ikke merker hvor hun vil hen. Dette har hendt meg mang en gang, og har faktisk begynt å mislike mennesker p.g.a. henne, noe som jeg først har lagt merke til i den senere tid. Vi brukte å være veldig nære venninner, men føler at jeg må trekke meg litt unna for ikke å bli 'sugd inn i nettet igjen'. Vet ikke om hun vet det selv, men jeg er blitt litt skremt.[/quote']

Jeg kjente meg sååå igjen! Har det på samme måten!

Hun er sykelig sjalu på alt og andre. Vertfall på meg og våre felles venner.

Huff, det er slitsomt, å høre hver dag negative ting.

Er skikkelig lei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente meg sååå igjen! Har det på samme måten!

Hun er sykelig sjalu på alt og andre. Vertfall på meg og våre felles venner.

Huff, det er slitsomt, å høre hver dag negative ting.

Er skikkelig lei!

Jeg og vedkommede har ikke felles venner lenger, hun liker jo ingen. Det verste er at hun nesten blir sur når jeg ikke jatter med når hun forteller om sine lumske planer og hvor mye hun misliker alt og alle.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Selvfølgelig er det forskjell på en kontrollfrik og en manipulende drittsekk, det er veldig vanskelig å peke ut virkelige psykopater.

Men det dere skal ha i bakhodet er at en syk person som er psykopat, frarøver deg all energi, og er virkelig en person som hvis du lytter til magefølelsen din, er syk.

En psykopat vil ødelegge livet ditt og gjøre deg avhengig av ham/henne, og fremhever seg selv mye, en manipulerende drittsekk vil "bare" kontrollere deg, og gjør ikke noe mer utover det.

En psykopat er ikke som andre personer, og til slutt vil du merke at alt , absolutt alt du gjør, er galt, og psykopaten har rett.

Du vil begynne til slutt å tvile på om du er verd noe, om familien din er verdt noe, eller om alle vennene dine er raringer.

De er helt umulige å leve med, og lyver mer enn de snakker sant.

De går bare til angrep på svake, naive personer.

En kontrollfrik og manipulator kan ha psykopatiske trekk, men det preger ikke hele personligheten hans.

En psykopat vil prøve å gjøre deg avhengig av ham, og alle andre du har kontakt med er rare folk.

Dette tror jeg er vesentlige trekk ved en psykopat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Joda. Jeg vet noe om dette.

Jeg husker at jeg allerede i 1. klasse møtte ham hver dag da han gikk tur med hunden. Jeg hilsen og han hilste tilbake. Han sa jeg skulle hilse til familien min. Noen ganger fikk jeg litt penger. Han var en av de snilleste eldre mennene jeg hadde møtt syntes jeg.. da..

Så fikk jeg meg ei venninne, og det viste seg at denne snille mannen med hunden var hennes bestefar. Han var alltid hyggelig når jeg kom på besøk til min venninne, noen ganger gikk vi tur med hunden. I det hele tatt var det veldig koselig. Fordi min venninne var nærmste nabo var vi der ganske ofte. Vi fikk ofte is og sjokolade. Men så plutselig døde moren til min venninne. Det var da jeg skjønte alt dette. Bestefaren var plutselig ikke like snill lenger. Det første han sa til min venninne etter at moren hennes (hans datter) var død, var: "Ja, nå må du bare være klar over at det er du som skal vaske her fra nå av. Nå som du er den eneste jenta." Hun hadde mistet moren sin, og han sin datter... Og han tenkte på hvem som skulle vaske.

Kona hans, min venninnes bestemor, orket ikke bo der lenger. I alle år hadde hun vært underkuet og manipulert. Han hadde i alle år nektet henne å ringe til sine venner eller sin egen familie. Han lot henne ikke gå utenfor døren med mindre det var noe helt spesielt. Som å lufte hunden. Hun rømte til sin andre datter som bodde noen meter unna. Den stakkars dama hadde ikke fått lov til å sørge over sin egen datter mens mannen var i huset.

Jeg fikk sjokk da jeg fikk vite dette. Hvordan hele familien hadde gått med nervene i helspenn i alle år. For ingen kom jo til å tro på dem. Han som virket som en engel på utsiden. Han som alle i bygda trodde var en koselig mann, men som i virkeligheten var en hustyrann. Og det merkeligste er at min venninne aldri liksom sa noe om det. Jeg kommenterte ofte hvor snill han var osv, men hun bare dro på skuldrene.

Jeg trodde ikke på det. Hvordan kunne jeg det? Men mamma, som kjente til familien, kunne bekrefte det. Andre jeg kjente visste om det også. Dette var en skjult greie som nesten alle i bygda visste om, men som ingen torde nevne. Og de som ikke visste, de trodde han var den snilleste mannen på jorda... Akkurat som meg...

Det er mulig. Ikke vet jeg om dette er en psykopat, men i mine øyne er dette en syk måte å drive en familie på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk grøssninger da jeg leste alle disse innlegg.Jeg kjenner meg sååå godt :veldigsur: Jeg har et barn med han ,vært sammen i ca.4år.Først skjønte jeg det ikke ,jeg var søt og naiv trodde på alt han sa.Såret meg mange ganger slik at det gjørde vondt ,men nå vil jeg vekk fra ham det blir vanskelig.Heldigvis har jeg god støtteramme rundt meg.Det vil være vanskelig, selv om jeg er forbredt .En ting er klart alt det jeg har vært gjennom har gjørt meg sterkere.

Det er deigelig å ha så gode foreldre.Jeg har muslimsk bakgrunn og er gift med en nordmann . Det har vært veldig hardt og vanskelig for foreldre mine.Men imotsetning til mange andre utlandske foreldre god tok de mine valg,fordi de er veldig glade i sine barn .Nå som jeg har fortalt dem hvordan jeg har det .Støtter de meg 100% slev om de må gjennom så mye ved å forklare det til våre slektninger.For for to år siden var det like vanskelig for dem å forklare hvorfor jeg giftet meg med en kristen nordmann.

Jeg skulle ønske at det var flere slike foreldre :kgblunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har bodd med en i nesten 13 år,desverre. Kjennetegn: Blid og omsorgsfull i andres nærvært,blir helt rabiat uten grunn når vi så er på tomannshånd og får de værste beskyldninger.Bedrar "venner" og skylder på andre enda han vet det er hans feil (vel kanskje han ikke vet det).Får andre til og gjøre ting for seg og slippe unna selv med gevinst. Trakkasere venner som har sveket "ham".Det mener han selv.Ingen er "bra"nok han er den suverene. ++++mye mer.

en har heldigvis sluppet taket på meg etter at jeg kom meg ut av forholdet,men elv da holdt han det gående i 6 år etter det,også min nye kjæreste fikk lide enda han ikke hadde noe med brudd eller ham å gjøre.GRØSS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Nathalie

Jeg blir nesten REDD av å lese denne tråden, jeg...

Greit nok at brukerne på KG er bare en bitteliten del av den norske befolkning, men så mange som har vært borti/kjenner til en psykopat!

Heldigvis har ikke mine veier truffet noen (såvidt jeg vet), men jeg er jo ennå ung og kan enda treffe mange...

Det er sykt!

Hvordan går det med dere som prøvde å komme dere vekk fra disse mens innleggene her ble skrevet?

We all go a little mad sometimes....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sammen med en som var mye eldre enn meg da jeg var 16. Han var perfekt i mine (og alle andres) øyne... I ettertid har jeg forstått at han psyket meg ut allerede før vi ble sammen, og det fortsatte helt til jeg klarte å få ham til å forstå at det var slutt.

Han drev med fysisk og psykisk mishandling, sendte folk til å passe på meg, sjekke hvor jeg var o.l., og jeg trodde ham hver gang han sa at det aldri skulle skje mer. Jeg ble gravid, men sa ingenting til ham (dette var etter det var slutt) og ville bare "glemme" alt som var skjedd og starte på nytt som mamma. Da jeg var 25 uker på vei, traff jeg tilfeldigvis på ham i en annen by og han sendte tre stykker for å fotfølge meg til det passet seg å "angripe".

Han slo, sparket, slengte meg i veggen og puffet meg ned trappa, og han slengte dritt til meg. Dette pågikk i flere timer. Jeg besvimte og da jeg kom til meg selv satt jeg på gata. Kort etter lå jeg på sykehus hvor jeg aborterte. :cry:

To måneder senere flyttet jeg uten å fortelle venner og familie noe som helst. Hverken hvor jeg skulle eller at jeg dro. Jeg har byttet navn og har sperret adresse, livet må jo gå videre på et vis... men jeg er ikke i stand til å jobbe ennå. Det er sykt at en person kan kontrollere livet mitt selv om jeg ikke har sett ham på flere år.

Da jeg flyttet var det ingen i det offentlige som visste hvordan de skulle gå frem osv, men det har løst seg litt etter litt. Jeg har aldri anmeldt ham, og kommer ikke til å gjøre det. For det første får han adressen min så fort jeg leverer anmeldelsen, og for det andre er han selv ansatt i politiet. Jeg har mye "dritt" på ham, men jeg har jo ingen bevis. Dessuten, hvorfor skal de tro på meg? Jeg er student uten arbeid, han er høyt respektert og betrodd i sin stilling...

Ikke en gang mine egne foreldre trodde meg når jeg fortalte hvordan ting lå an. Jeg ble beskyldt for å overdrive og de trodde på ham når han sa vi hadde kranglet og jeg prøvde å ta hevn ved å spre rykter. (Han var som sagt "perfekt" utad, og alle likte ham.) Siste gang jeg så ham sa han til meg "Jeg skal drepe deg. Ikke tro du kan flykte fra meg, jeg kommer til å finne deg uansett." De ordene har forfulgt meg hele tiden, og jeg blir livredd hver gang jeg tenker på det. Han mente det han sa, og jeg er ikke i tvil om at han får det til en gang. Uansett hvor lang tid det måtte ta.

En psykopat er en som får deg til å føle deg avhengig av ham (evt henne). En som er vellykket utad, en alle liker. Han manipulerer deg til å tro de utroligste ting, får deg til å føle deg mindreverdig og bryter ned alt av selvtillit og selvrespekt. Han kan "bryte sammen" etter et utbrudd og be om unnskyldning... kanskje han har med blomster... og han lover at det aldri skal skje igjen. Han får deg til å unngå vennene dine, får deg til å tro at du ikke trenger andre enn ham. Listen er lang, men jeg må stoppe her :wink:

Det går etter forholdene bra med meg nå, men jeg sliter med depressjoner og angst. Jeg får den hjelpen jeg trenger, og jeg føler jeg blir sterkere etter hvert som tiden går. Jeg har samboer som er for god til å være sann, men han har vært her for meg i snart tre år :) og han har holdt ut alle nedturene mine, støttet meg og hjelper meg på alle måter. Selvtilliten har kommet sakte, men sikkert - takket være ham :D

Til slutt vil jeg oppfordre andre i samme situasjon om å anmelde om du ikke bor på sperret adresse. Jeg vet hvor vanskelig det er, og at den kommer til å bli henlagt, men om du må stikke av og kan vise til anmeldelser av denne personen, er det enklere å få den strengeste formen for sperret adresse og få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en annen løsning.... å ikke involvere seg med psykopater....

Og skal en kar leke psyko... hvorfor ikke være psyko tilbake? Alle mennesker har en frihet som kalles galskap....og siden kreativitet er noe som blomstrer under hevn og hemmes under frykt... gjelder det og holde hodet kaldt selv i pressete situasjonerer.

Waco

Hvis en dame ville hadde vært psykogal hadde det vært en lykke større enn det meste.... tenk å virkelig få levendegjort hevnfantasiene sine....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, nå er det forskjell på psykopater og folk som "bare" undertrykker folk (evt leker psyko) da. Når man innvolverer seg med en psykopat vet man ikke at han er det før det er for sent og han allerede har kontroll over deg. Derfor er det bortimot umulig å bryte ut.

En psykopat leker ikke psyko. Han ser ikke selv at han er det. I hans øyne er det verden som er gal. Og når man blir slengt veggimellom for å ha brettet håndklene feil, så tar man ikke til motmele igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man innvolverer seg med en psykopat vet man ikke at han er det før det er for sent og han allerede har kontroll over deg.

Dette er ikke persontrakkaseringer, men hva med og ta litt ansvar for eget liv? Det er jo en kjensgjerning at det ofte er "spenningssøkende piker" som ender med psykopater.... jenter som ikke lyttet til sitt indre... eller kvinner som rett og slett søker action med å være med en kar følelsemessig i ubalanse...

Kjenner vel et par-tre karer som grenser til psykopati..... tok ikke lang tid før jeg så det.... men jentene deres da...? Herregud, noen ganger mener jeg at rett og slett damer bedrar seg selv... tuller seg inn i fantasihistorier.... skulle ønske... hva hvis dersom atte.....

Min påstand, det er samme type jenter som involverer seg med psykopater.

En annen påstand, det finnes til og med jenter med sin egen væremåte som faktisk fremprovoserer psykopaten hos enkelte gutter.

Waco

Det er ikke bare mannens skyld hele tiden, selv om en del skulle ønske det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsåvidt enig i at det er samme type jenter som innvolverer seg med psykopater. Men det er forskjell på gutter i følelsesmessig ubalanse og en psykopat, bl.a. fordi jenter som faller for den første gruppen er fullt klar over hva de begir seg ut på. Som du sier, jenter som søker action o.l. Gutter i den første gruppen er klar over at de ikke bør slå osv, mens psykopatene ikke ser at det de gjør er galt og går mye lengre i mishandlingen enn det de "følelsesmessig ubalanserte" gjør.

Jeg er uenig i at det går an å fremprovosere psykopaten i folk. Enten er de det, eller så er de det ikke. Men om du mener at enkelte gutter kan ha "psykopatiske tendenser" som jenter fremprovoserer så blir det en helt annen sak. Det er mange gutter som slår og utnytter kjæresten sin uten å være psykopat. Og da er det slik jeg ser det opp til jenta å komme seg vekk, og ikke fremstille seg selv som et offer.

En psykopat er ikke skyld i at han/hun er nettopp det, men det er heller ikke den personen som blir utsatt for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En psykopat er ikke skyld i at han/hun er nettopp det, men det er heller ikke den personen som blir utsatt for dette.

neivel.... hvem sin skyld er det da? Denne ansvarsfraskrivelsen bør ta slutt. Heldigvis fikk jenta som tok rifla og blåste hue av x-typen da han lå og sov i sofaen syv års fengsel....

Heldigvis, for det var en ussel handling, myrde noen mens de sover! Og unskyldingen hennes.... han var psykopat og voldelig....

Hvis det er slik jenter årsaksforklarer sine egne handlinger, mener jeg vi bør være på vakt. Det er farlig. Hadde det vært meg, hadde jeg bare gått ut døren og aldri kommet tilbake.

Alle mennesker har et valg. Vi kan alle velge hvor vi står her i livet, noen velger seg idiotmenn, andre ikke. Ingenting irriterer meg mer enn jenter som fraskriver sin egen oppførsel for skyld. Bortforklaringer som "ååh jeg så det ikke før det var for sent...."... og trøst og kos og klapp og klem.

Man bør ta et ansvar for det man selv gjør. Greit nok så ender man med en psyko, men det er bare sluttendelsen av et hav av ulike tilfeldigheter som gjør at man ramler i fanget på en drittsekk.

At man har vært uskyldig hele veien er rett og slett løgn.

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nathalie

Synes ikke akkurat dette her er noe å kødde med, waco...

For jeg ser på det som bare piss det du skrev i det siste innlegget.

Ansvarsfraskrivelse?? Hallo...!! Det er faktisk mange som ikke oppdager at de er f.eks. gift med en psykopat før det er for sent!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nathalie

Med "før det er for sent" så mente jeg at noen ikke oppdager det før de er så vikla inn i denne onde sirkelen (om jeg kan kalle det det) at det blir svært vanskelig å komme seg ut/vekk....

Mente ikke at det er for sent at de ikke for gjort noe, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...