AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #1 Skrevet 19. august 2016 Går det lenger tid før man blir skilt da? Anonymkode: 2ef29...e11
Million Skrevet 19. august 2016 #2 Skrevet 19. august 2016 (endret) Ja, litt lenger tid vil det gå, men bare noen uker. Du kan skille deg selv om partneren vil være vanskelig og nekter å signere. Ingen, selv ikke partneren, kan nekte deg å bli skilt om du vil det. Det er Fylkesmannen i hvert fylke som innvilger skilsmisser, det er altså dit man sender papirene (til det fylket man bor i). Dette står på siden til en Fylkesmann: " Hva skjer hvis den ene nekter å skrive under søknaden? Fylkesmannen vil da sende brev til den andre parten og be om medunderskrift. Dersom vi ikke får svar innen tre uker, vil Fylkesmannen gi bevilling til separasjon/skilsmisse. Det vil føre til lengre saksbehandlingstid da vedtaket må forkynnes " Masse info å finne her: http://www.skilsmisse.net/skilsmisse.html Endret 19. august 2016 av Million
Rosalie Skrevet 19. august 2016 #3 Skrevet 19. august 2016 "Hva skjer hvis den ene nekter å skrive under søknaden? Svar: Fylkesmannen vil tilskrive den som ikke skriver under og be om underskrift. Dersom vedkommende fortsatt ikke vil skrive under vil det likevel bli gitt bevilling til separasjon/skilsmisse. Dette vil medføre lengre saksbehandlingstid." https://www.fylkesmannen.no/Nordland/Folk-og-samfunn/Separasjon-og-skilsmisse/Separasjon-og-skilsmisse---vanlige-sporsmal-og-svar/
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #4 Skrevet 20. august 2016 Her gikk det fire år å bli skilt. Men det spørs jo hvor mye partneren din setter seg på bakbena. Jeg valgte å gå ifra min eksmann pga. utroskap fra hans side, men han nektet å inngå formell separasjon fordi han ville prøve på nytt. Da måtte jeg alene stå for all dokumentasjon på at vi var separert, noe som tar lengre tid å behandle enn hvis begge parter erklærer dette selv. Normalt kan man kreve ensidig skilsmisse så lenge begge har dokumentert at dere har vært separert i ett år og ikke gjenforent i mellomtiden. Siste erklæringsskjema kan ikke være eldre enn fire måneder, så det er vanskeligere å skaffe all dokumentasjon alene. Jeg måtte hele tiden sende inn nye bekreftelser på mitt nye bosted i form av leiekontrakter ol. for å få behandlet søknaden. I tillegg kunne jeg ikke gifte meg før etter ankefristen hadde gått ut. Nå skal det sies at jeg kunne valgt å gått mer aggressivt ut her, men man håper jo på det lengste at man unngår dette. Hvis dere allerede er formelt separert så tror jeg at saksbehandlingen går mye raskere. Anonymkode: 59206...2b0
Gjest Blondie65 Skrevet 20. august 2016 #5 Skrevet 20. august 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her gikk det fire år å bli skilt. Men det spørs jo hvor mye partneren din setter seg på bakbena. Jeg valgte å gå ifra min eksmann pga. utroskap fra hans side, men han nektet å inngå formell separasjon fordi han ville prøve på nytt. Da måtte jeg alene stå for all dokumentasjon på at vi var separert, noe som tar lengre tid å behandle enn hvis begge parter erklærer dette selv. Normalt kan man kreve ensidig skilsmisse så lenge begge har dokumentert at dere har vært separert i ett år og ikke gjenforent i mellomtiden. Siste erklæringsskjema kan ikke være eldre enn fire måneder, så det er vanskeligere å skaffe all dokumentasjon alene. Jeg måtte hele tiden sende inn nye bekreftelser på mitt nye bosted i form av leiekontrakter ol. for å få behandlet søknaden. I tillegg kunne jeg ikke gifte meg før etter ankefristen hadde gått ut. Nå skal det sies at jeg kunne valgt å gått mer aggressivt ut her, men man håper jo på det lengste at man unngår dette. Hvis dere allerede er formelt separert så tror jeg at saksbehandlingen går mye raskere. Anonymkode: 59206...2b0 Dette forstår jeg ingenting av. Min eks ønsket separasjon men var for lat til,å fylle ut separasjinspapirer og senere skilsmissepapirer. Likevel var jeg separert et halvt år etter at jeg flyttet (jeg brukte litt tid på å sende inn papirene) og skilt et år senere. Protesterte mannen da, siden set tok fire år?
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #6 Skrevet 20. august 2016 Skilt blir du uansett om den andre parten skriver under eller ei. Er det alvorlige forhold til grunn for skilsmissen, kan du få skilmisse ved dom. Anonymkode: fbc20...963
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå