Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ringe handel og kontor på fredag men spør her også. 

Vi har flere ganger blitt lovet å gå opp i lønn i år. Da vi er underbetalt har vi mast litt, og da sjefen var i møte med regnskapskontoret fikk vi etterpå beskjed om at vi kom til å gå opp litt og få etterbetalt fra mai.  Dette er sagt til flere ansatte, og i møte med alle. 

Nå fant vi tilfeldigvis ut at to av ti ansatte har gått opp (og fått etterbetalt) mens resten ikke kunne gå opp pga økonomi.  Ingen ansatte har fått beskjed om dette, og vi gikk jo og ventet på tilbakebetaling.. 

Har bedriften lov til det? Bedriften er ikke under tariff eller medlem av noe som helst. 

Anonymkode: bff52...963

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært i damme situasjon selv og handel og kontor sendte kun standardbrev til firmaet som resulterte i at de bare satte seg på bakbena for de mente at vi ikke kunne kreve det siden vi ikke har tariffavtale.

Så fort jeg involverte en advokat på saken fikk de fart på lønnsløftet. Bruk heller pengene på en advokat enn handel og kontor. Billigere jo flere dere er, som kan spleise på utgiftene. 

Anonymkode: d1d20...643

• Liker 2
Skrevet

Men er det ulovlig eller bare dårlig gjort? 

Skrevet

Bare dårlig gjort. Med mindre dere har det skriftlig at dere skal få lønnsøkning. Men dersom dere har det, kan det være at dere da får "hele" 0,1%...

Søk nye jobber. Dersom du helst vil bli der du er, kan du prøve å bruke ny lønn som forhandlingskort. Men du må være forberedt på å gå.

Skrevet

Har på melding hvor jeg skriver "hvordan ble det med lønnsforhandlingene?"  hvor jeg får svart: "Mellom 1,7 og 2,1%, vet ikke noe mer enda" 

Ellers er det kun sagt foran alle, men ikke skriftlig.. 

Skrevet
17 timer siden, Rosalie skrev:

Bare dårlig gjort. Med mindre dere har det skriftlig at dere skal få lønnsøkning. Men dersom dere har det, kan det være at dere da får "hele" 0,1%...

Søk nye jobber. Dersom du helst vil bli der du er, kan du prøve å bruke ny lønn som forhandlingskort. Men du må være forberedt på å gå.

Dette er bare tull. Muntlige avtaler er like bindende som skriftlige avtaler. Fordelen med å ha det skriftlig er at det er lettere å dokumentere. Men når du har 10 ansatte som kan gi samme fortellingen har du sannsynliggjort avtalen om lønnsøkning, og det er nok for å vinne en rettssak. En god advokat vil også klare å lure bedriften til å forklare hvorfor de ikke kan gi lønnsøkningen likevel på en slik måte at de innrømmer at de har avtalt å gi lønnsøkning.

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har på melding hvor jeg skriver "hvordan ble det med lønnsforhandlingene?"  hvor jeg får svart: "Mellom 1,7 og 2,1%, vet ikke noe mer enda" 

Ellers er det kun sagt foran alle, men ikke skriftlig.. 

Skriftlig eller muntlig har ingenting å si. Spesielt ikke når dere har 12 personer som kan underbygge det, og de har etterbetalt lønnsøkningen til dem de sparket. Tekstmeldingen er også bevis, så den må du ta vare på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...