Jump to content
CecilieX

Stenging av tråd på Ris og ros!?

Recommended Posts

Malum
Den 28.8.2016 at 22.46, Bodillen skrev:

Det er helt på det rene at reglene håndheves ulikt alt ettersom hvilke tråd det gjelder på Rampelys. Når det gjelder f.eks tråden "den nye mammatilmichelle" får både diskusjoner om bloggerens kropp, hennes personlighet (i negative ordelag), og omtale av både født og ufødt barn stå, selv etter rapportering. Tråden er heldigvis stengt nå, men først etter måneder med verbal skambank mot bloggeren (som for øvrig bare var 17 år da tråden ble opprettet..). Nokså betenkelig, sett i forhold til hva, og i hvilket tempo det modereres, i tråder som omhandler forretningsfolkene CBE og LKE.

Jeg har ofte reagert på hvordan moderatorteamet tolker reglene, og ikke minst måten de sklir unna kritikk og spørsmål på, som regel ved bare å gjenta det de allerede har sagt, selv om de møter velbegrunnet argumentasjon, eller rett og slett bare ved å la være å svare. Nå også ved å stenge tråden, rett og slett. Det er ikke veldig tillitvekkende, altså.

Den 29.8.2016 at 20.31, Tekola skrev:

Vi forsøker naturligvis å ha så lik moderering som mulig i de ulike trådene, og jeg ber igjen om at "like ting" som får stå et sted og ryddes et annet blir rapportert inn med begrunnelse. Vi får særdeles lite rapporter av denne typen, og setter pris på all hjelp med å holde forumrommet så ryddig som mulig.

Tekola, forumansvarlig.

Ok. For å gi et klokkeklart eksempel på hvor ulikt det modereres i de forskjellige trådene på Rampelys, avhengig av hvem tråden handler om:

På tirsdag fant jeg frem til følgende innlegg i tråden om den veldig unge mammabloggeren Jessica:

CBE1.jpg

CBE2.jpg

Jeg vet ikke hvor mange regelbrudd jeg har rapportert inn på den tråden, og opplevd at de likevel har fått stå. Og noe av det som irriterte meg mest ved det, var at jeg visste at innlegg med samme regelbrudd ville blitt fjernet prompte i tråder om CBE.

Jeg bestemte meg for å utføre et lite eksperiment, og kopierte en bitteliten del av teksten over, endret barnets navn, og tilpasset teksten etter hvilke bilder jeg fant av barnet på CBE-bloggen, og postet det i tråden Kritisk blikk på bedriften Treasures AS, bloggen CBE.no, etikk og ansvar. Samme ordlyd, samme regelbrudd: 

CBE3.jpg

Det som forundret meg mest var at dette fikk stå i hele to dager. At det forsvant forundrer meg ikke i det hele tatt, mtp hvilken tråd det ble postet i. Merk også at det er fjernet av samme moderator som faktisk har vært inne i tråden om Jessica og moderert deler av innlegget over her, men likevel har latt det stå igjen med en rekke regelbrudd.

Hvordan i alle dager forventer dere at brukerne skal greie å holde styr på, og overholde reglene, når dere ikke greier/ønsker det selv?

Fortsetter under...

pøbelsara

Veldig bra, @Bodillen!

Jeg håper moddene tar med seg dette på bakrommet og gjør en skikkelig vurdering. Hvorfor modereres det ulikt? har det med personlige preferanser å gjøre? Har det med antallet rapporteringer å gjøre?

Og fint om dere også klarer å holde tanken på at vi tar opp dette fordi vi ønsker et forståelig og konsekvent forum - ikke frodi vi er ute etter moddene på noe som helst vis. :Nikke:

¤flicka¤
5 minutter siden, pøbelsara skrev:

Og fint om dere også klarer å holde tanken på at vi tar opp dette fordi vi ønsker et forståelig og konsekvent forum - ikke frodi vi er ute etter moddene på noe som helst vis. :Nikke:

Veldig viktig! Jeg kan hoppe fra en tråd til en annen og bli oppriktig usikker på hvor grensen går når det som får stå i en tråd ikke er så ulikt det som blir slettet i en annen tråd (i mitt hode, iallefall) Det er forvirrende, og det er derfor vi lurer.

Guest Zeitgeist

Ut ifra det jeg klarer å sile ut av informasjon fra hva moderatorene sier, så sitter jeg igjen med ett klart inntrykk: Hver moderator moderer etter sin egen personlige oppfatning av hva ordet "hets" betyr. Dette tilsier at det ikke finnes en faktisk og reell definisjon med tilhørende forklaringsmodell for hvordan begrepet "hets" skal forstås av moderatorene. Så lenge subjektiv begrepsforståelse ligger til grunne for modereringen, er det heller ikke overraskende at modereringspraksisen utøves så ulikt alt ettersom hvem som modererer hva. 

Det mangler enkelthen en kvalitetssikring hos moderatorteamet hvor man er samlet om èn begrepsforståelse for nettopp å unngå personlige oppfatninger, og samtidig sørge for en jevnere, mer forutsigbar, samt forståelig moderering. Hadde et slikt definisjonsgrunnlag vært eksistent, så ville det heller ikke vært noe problem å informere brukerne om begrepsforståelsen når det etterspørres. 

Malum
6 timer siden, pøbelsara skrev:

Veldig bra, @Bodillen!

Jeg håper moddene tar med seg dette på bakrommet og gjør en skikkelig vurdering. Hvorfor modereres det ulikt? har det med personlige preferanser å gjøre? Har det med antallet rapporteringer å gjøre?

Veldig viktig poeng, pøbelsara! Jeg er jo faktisk full av respekt for dere som gidder og orker å påta dere denne jobben på frivillig basis, og stort sett gjør den kjempebra! (Jeg er også veldig enig med dem som mener at jobben dere gjør burde vært lønnet, så stort som forumet har blitt. Det hadde nok også betydd bedre kvalitetssikring.)

Guest Sugemerke

Men nå vil jeg faktisk skryte over at ordet hets ikke er benyttet som hovedgrunn i noen av de ryddemeldingene jeg har sett de siste dagene. Derimot er det benyttet årsaker jeg kan kjenne meg igjen i. Dette er flott!

Annonse

Malum
Den 2.9.2016 at 9.55, Bodillen skrev:

Ok. For å gi et klokkeklart eksempel på hvor ulikt det modereres i de forskjellige trådene på Rampelys, avhengig av hvem tråden handler om:

På tirsdag fant jeg frem til følgende innlegg i tråden om den veldig unge mammabloggeren Jessica:

CBE1.jpg

CBE2.jpg

Jeg vet ikke hvor mange regelbrudd jeg har rapportert inn på den tråden, og opplevd at de likevel har fått stå. Og noe av det som irriterte meg mest ved det, var at jeg visste at innlegg med samme regelbrudd ville blitt fjernet prompte i tråder om CBE.

Jeg bestemte meg for å utføre et lite eksperiment, og kopierte en bitteliten del av teksten over, endret barnets navn, og tilpasset teksten etter hvilke bilder jeg fant av barnet på CBE-bloggen, og postet det i tråden Kritisk blikk på bedriften Treasures AS, bloggen CBE.no, etikk og ansvar. Samme ordlyd, samme regelbrudd: 

CBE3.jpg

Det som forundret meg mest var at dette fikk stå i hele to dager. At det forsvant forundrer meg ikke i det hele tatt, mtp hvilken tråd det ble postet i. Merk også at det er fjernet av samme moderator som faktisk har vært inne i tråden om Jessica og moderert deler av innlegget over her, men likevel har latt det stå igjen med en rekke regelbrudd.

Hvordan i alle dager forventer dere at brukerne skal greie å holde styr på, og overholde reglene, når dere ikke greier/ønsker det selv?

Jeg savner fortsatt en respons fra admin på dette, jeg. Hensikten med å poste det var jo ikke kun for å vise hvor ulikt det modereres, men for å få en forklaring på hvordan det er tenkt, og hvorfor, og om dette er en praksis man kommer til å opprettholde, og hvorfor..? Diskuteres det fortsatt "på bakrommet", liksom?

Guest Tekola

Hei, jeg beklager at jeg ikke har gitt respons her.

Jeg klarer dessverre ikke lese hva som står på skjermdumpene dine.

Som dere sikkert har sett, har vi jobbet mye med retningslinjene både innad og utad den siste tiden. Hvis dere fortsatt opplever skjevhet i hva som modereres i ulike tråder, er det fint om linker direkte til innleggene sendes til meg på PM, så skal jeg se på saken :) 

Tekola, forumansvarlig.

Malum
3 timer siden, Tekola skrev:

Hei, jeg beklager at jeg ikke har gitt respons her.

Jeg klarer dessverre ikke lese hva som står på skjermdumpene dine.

Som dere sikkert har sett, har vi jobbet mye med retningslinjene både innad og utad den siste tiden. Hvis dere fortsatt opplever skjevhet i hva som modereres i ulike tråder, er det fint om linker direkte til innleggene sendes til meg på PM, så skal jeg se på saken :) 

Tekola, forumansvarlig.

Det var rart, for det virker ikke som andre har hatt problemer med å lese dem.

Den skjeve modereringspraksisen jeg viser til foregår blant annet i tråden "den nye mammatilmichelle", og skjermdumpen er fra en av de siste sidene der, så det burde ikke være vanskelig å finne det. Hele tråden er for øvrig full av regelbrudd, både når det gjelder omtale av barn og bloggerens kropp. Jeg har rapportert tidligere, men regelbruddene får likevel stå. Den andre skjermdumpen er mitt innlegg som ble moderert bort i tråden om kritisk blikk på treasuers as, CBE osv. Innlegget var en kopi av det fra den nye mammatilmichelle-tråden som fortsatt står der, bare med ombyttede navn. Du bør absolutt ta deg bryet med å få lest skjemdumpene mine på en pc som lar deg  zoome, evt lagre som bilder og zoome i et bildebehandlingsprogram.

Edited by Bodillen
skrivefeil

pøbelsara

Det er jo helt påfallende det Bodillen viser her - og det blir enda mer påfallende at dere ikke ser det selv. Det går helt fint å klikke på bildene hennes, da er det lett å lese.

Jeg tror dere vil tjene på å være åpne om, hvorfor dere modererer strengere i CBE-tråden enn i andre tråder. Hvis dere er truet av søksmål, synes jeg dere burde få juridisk bistand - det aller meste av det som mordereres bort i CBE-tråden, er godt innefor lovverket. Jeg synes også dere kan opplyse om det i forumet så brukerne vet hvorfor det modereres annerledes. Evt. får dere forby å skrive om den bloggen igjen. 

Hvis det er slik at preferanser hos moderatorene gjør at det modereres forskjellig, bør dere absolutt ta en runde på bakrommet - evt. unnta noen fra å moderere rampelys. Det ser ikke særlig kult ut slik det gjøres nå. 

Guest Asti

@Tekola jeg gikk inn for å se om det var vanskelig å lese skjermbildene. Jeg åpnet hver av de i "ny fane", og da var det ikke vanskelig å lese. Og har man problemer er det bare å forstørre de litt opp. 

Det er "artig" å se at samme regelbrudd i "cbe-tråd" og "den nye mammatilmichele" får ulik tilnærming av den samme moderatoren. 

@Bodillen gjorde dette eksperimentet pga brukere har tatt opp at det modereres strengere i bl.a. cbe-tråden, men det har blitt avvist. Så hva tenker du som admin. om "beviset" (som andre ikke har problemer med å lese)? 

Edited by Asti

Kollontaj

Kjære all verden, det er da ikke vanskelig å lese de bildene! Helt tydelig på min mobil. Hva ER dette? 

skruf

Ikke noe problem å lese de bildene her heller.

Testet med både ipad, iphone og mac....tydelig på alle enhetene.

Så, merkelig at Admin ikke får det til........

Annonse

Testosteron

Jeg har heller ingen problemer. Jeg klikker bare på bildene, så blir de store.

Guest asdas123

Tidenes bortforklaring. Den var nesten litt morsom om admin virkelig trodde vi skulle slå oss til ro med det :ler: 

Edited by Kronellermynt

Aricia

Her skranter gangsynet altså. Både slik og sånn.

Sinnatagg

Dette finner jeg ikke merkelig i det hele tatt. Det havner bare i rekken av metodene de håndterer spørsmål fra brukerne på. Helt klart trenering av ett vanskelig spørsmål. På samme måte som de ignorerer spørsmål som kommer.

"Beklager at jeg ikke har svart her på ørten dager selv om jeg skrev på en annen tråd to sekunder etter at spørsmålet ble stilt"

For meg ser det ut til at de har fått utdelt ett visst antall "send inn svar" pr uke, og må fordele disse utover etter beste evne. 
Eller er det i viljen det ligger? Jeg ser iallefall ingen gyldig grunn til at de ikke kan opprettholde en aktiv dialog og svarer brukerne innen rimelig tid, altså ikke over ett døgn, eller også opptil dager/uker etter at ett/flere spørsmål kommer. 

Dette lurer jeg på @Tekola.
De få gangene du er inne og svarer på noe så vet du jo at du kommer til å få en kommentar/spørsmål angående svaret ditt. Hvorfor velger du da bort å svare før det går så lang tid? Vi får jo med oss at du er tilstede inne på Ris og Ros. 
Som jeg har skrevet tidligere så oppleves dette som en hersketeknikk for å prøve å få problemet til å forsvinne/bli mindre. Men det blir jo ikke det. Det skaper bare mer irritasjon og mindre respekt for dere som admin/moderator, og KG som forum. Og blir man oversett nok, så velger man til slutt å forflytte seg fra irritasjonsmomentet, altså forumet. Og det er vel ikke ønskelig skulle en tro? 

Dette, og flere av de andre "større spørsmålene" som har kommet de siste månedene kunne vært løst for lenge siden om dere hadde vært villige til å holde en aktiv dialog gående. 

I utgangspunktet liker jeg meg her på KG, selv om jeg ikke skriver så mye. Men forandringene som har skjedd det siste halvåret/året er såpass markant at interessen min har sunket betraktelig. 

Aricia
10 minutter siden, Sinnatagg skrev:

Dette lurer jeg på @Tekola.
De få gangene du er inne og svarer på noe så vet du jo at du kommer til å få en kommentar/spørsmål angående svaret ditt. Hvorfor velger du da bort å svare før det går så lang tid? Vi får jo med oss at du er tilstede inne på Ris og Ros. 
Som jeg har skrevet tidligere så oppleves dette som en hersketeknikk for å prøve å få problemet til å forsvinne/bli mindre. Men det blir jo ikke det. Det skaper bare mer irritasjon og mindre respekt for dere som admin/moderator, og KG som forum. Og blir man oversett nok, så velger man til slutt å forflytte seg fra irritasjonsmomentet, altså forumet. Og det er vel ikke ønskelig skulle en tro? 

Dette, og flere av de andre "større spørsmålene" som har kommet de siste månedene kunne vært løst for lenge siden om dere hadde vært villige til å holde en aktiv dialog gående. 

I utgangspunktet liker jeg meg her på KG, selv om jeg ikke skriver så mye. Men forandringene som har skjedd det siste halvåret/året er såpass markant at interessen min har sunket betraktelig. 

Vet du, jeg tror de faktisk hadde ønsket seg nettopp det. Jeg kan ikke lese svarene deres på noen annen måte enn at de ønsker å bli kvitt brysomme brukere som bare lager merarbeid for dem.

Og svaret til Bodillen her.... Jeg har måttet sove på det, så satt ut ble jeg av det. Hvis admin ikke klarer å lese skjermdumpen, så fortsetter hun altså å svare som om den ikke er der. :blink: Men altså... den ER jo det?? Og den beviser/illustrerer jo det Bodillen sier at den beviser? 

Så hva slags logikk ligger bak valget om å bare se bort fra dette, som om det blir ugyldig pga en teknikalitet?

Jeg vil vel kanskje mene at det eneste skikkelige å gjøre hadde vært å ta Bodillen på ordet, selv om man ikke fikk lest dokumentasjonen sånn i første omgang, og dermed likevel faktisk svart på det substansielle poenget hun har fått fram? Evt med en takk til henne for at hun har tatt seg bryet og tiden med å vise det hun har vist, og en beklagelse for at man selv ikke tar seg tiden med å lese dokumentasjonen i detalj sånn i farten. (Når man svarer etter et par uker med total ignorering).

Tror ikke admin skjermdumpene til Bodillen viser det hun sier at de viser? For hvis hun stolte på gjengivelsen brukeren ga, kunne hun vel forholde seg til den i svaret sitt?

Malum

Jeg kan også fortelle dere at Tekola sitt "svar" kom først etter at jeg purret via pm.

Guest Tekola

Hei, jeg beklager at dette føles som hersketeknikk fra min side, det har ikke vært min intensjon. 

Som jeg har svart på flere ganger på Ris og ros den siste tiden, så har vi jobbet med å gjøre retningslinjene klarere både innad og utad. Hvorfor dette ikke har blitt ryddet vet jeg ikke. Det bryter uansett med retningslinjene, så jeg skal rydde tråden selv.

Og så oppfordrer jeg igjen, som tidligere, til å rapportere inn innlegg dere mener er regelbrudd, med begrunnelse. 

Tekola, forumansvarlig.