Gå til innhold

Jeg boikotter - pga bloggere. Gjør du?


Veslefrikk

Anbefalte innlegg

Jeg boikotter ikke (nett)butikker/firmaer, men jeg kan boikotte produkter fordi de blir lite troverdig for meg. F.eks. lot jeg nettopp være å kjøpe en tights på x-life, fordi det var Sophie Elise med sin opererte rumpe som reklamerte for tightsen. Da ble jeg faktisk litt provosert, ikke bare skal de bruke skikkelige trente jenter til å vise frem treningsklær, men i tillegg også opererte jenter. Bare for å bidra til enda mer kroppspress,liksom.


Jeg handler aldri produkter fordi bloggere reklamerer for det, jeg handler på tross av at de reklamerer for det. Bloggere får jo betalt for det. Selv når bloggere sier at de ikke får betalt for det, eller ikke fikk tingen gratis, er jeg skeptisk. Det handler om at bloggere flest har null troverdighet hos meg, og jeg tenker at det ligger en baktanke hos bloggeren bak enhver skryteinnlegg over produkter. Og om det er et firma som har gått all in hos flere bloggere, for å få de til å reklamere for deres produkt, gjerne hvor man også lett gjennomskuer at firmaet har fått bloggerene til å skrive spesifikke ting om produktet, handler jeg ikke produktet uansett. Da blir det så latterlig og teit, og troverdigheten blir så lav, at jeg ikke får noe lyst til å kjøpe produktet, selv om jeg kanskje i utgangspunktet kanskje ville funnet på å prøvd det.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kicks, Lindex, Gina Tricot, Boozt, X-life, Christiania Glasmagasin, Hadeland Glassverk, Floriss, Hendrix hair, Gevir, Cocoon, Jan Thomas, all kosmetikk som dyretestes i Kina, alt fra Vitae Lab (goodforme, happyme osv), Mamino, Festlige ting, Hanckock cupcakes, Pretty flower box, Adax, Bianco, Det Nye, Storytell, Daniel Wellington, by Melina, Pia Tjelta, Ganni, Raw spisested i Oslo, Smoothie Exchange, Swiss clinic, Probioform, Freia/Mondelez, maten fra CK, blant mange andre. Veldig enkelt å gjennomføre: har shoppestopp uansett og resten interesserer ikke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Jeg tror ikke boikott er den riktige veien å gå. Derimot tror jeg det vil langt mer effektivt å gjøre aktørene oppmerksom på hvem de faktisk velger som reklamekanal.

Ta f.eks. Freias bruk av bloggeren Caroline Berg Eriksen. Bloggeren selv har i årevis forfektet et kosthold hvor noe så enkelt som en melkesjokolade ikke er del av hennes spisevaner. Følgelig ble det et komplett krasj mellom produkt og talsperson. Hvorfor skulle plutselig en av Norges største talskvinner for LCHF - altså et tilnærmet sukkerfritt kosthold - plutselig begynne å reklamere for melkesjokolade - ei sukkerbombe par excellence? Fullstendig dissonans. 

Likeledes bør også aktørene gjøres oppmerksom på at all reklame ikke nødvendigvis er god reklame. Hvis det hefter (begrunnet) negativitet ved en blogger - som f.eks. i CBEs tilfelle med avsløring av bilde- og kommentarfeltjuks, samt refs fra Helsedirektoratet og Forbrukertilsynet - så er det faktisk en risiko for at kunden assosierer aktørens produkter/tjenester med noe negativt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Zeitgeist skrev:

Jeg tror ikke boikott er den riktige veien å gå. Derimot tror jeg det vil langt mer effektivt å gjøre aktørene oppmerksom på hvem de faktisk velger som reklamekanal.

Ta f.eks. Freias bruk av bloggeren Caroline Berg Eriksen. Bloggeren selv har i årevis forfektet et kosthold hvor noe så enkelt som en melkesjokolade ikke er del av hennes spisevaner. Følgelig ble det et komplett krasj mellom produkt og talsperson. Hvorfor skulle plutselig en av Norges største talskvinner for LCHF - altså et tilnærmet sukkerfritt kosthold - plutselig begynne å reklamere for melkesjokolade - ei sukkerbombe par excellence? Fullstendig dissonans. 

Likeledes bør også aktørene gjøres oppmerksom på at all reklame ikke nødvendigvis er god reklame. Hvis det hefter (begrunnet) negativitet ved en blogger - som f.eks. i CBEs tilfelle med avsløring av bilde- og kommentarfeltjuks, samt refs fra Helsedirektoratet og Forbrukertilsynet - så er det faktisk en risiko for at kunden assosierer aktørens produkter/tjenester med noe negativt. 

Jeg kontaktet Freia og sa fra hva jeg mente. Både mitt og Freias svar ligger i CBE-tråden. Ga meg ikke akkurat noe håp om forbrukermakt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@LilleSnupp - jeg har også kontaktet ulike aktører og sagt hva jeg mener på en høflig og saklig måte. Flere har sendt meg hyggelige og høflige svar tilbake, og takket meg for at jeg henvendte meg, andre har kommet med ting som "vi synes XXX er en utmerket (sett inn passende uttrykk). Lindex unnlot først å svare og kom etter min neste henvendelse med et svada-svar om at de valgte ambassadører som reflekterte bladibladi-livvstil og verdier. (Jeg skrev til dem og spurte hvorfor Kathrine Sørlands IG-innlegg med # lindex konsekvent ikke var reklamemerket. 

Da jeg henvendte meg til KappAhl, fikk jeg et bra svar.

Det er ulikt hvordan aktørene reagerer når man bruker forbrukermakten sin. De fleste er proffe og hyggelige - andre not so much.

Jeg tror også veien å gå er å skrive markedsavdelingene og opplyse om hvorfor man mener det er uheldig med influencerreklame.  FB-sider kan være bra arenaer.

Jeg husker svaret du fikk fra Freia. Jeg handler ikke Freia-produkter lenger. 

Det virker som om proffe markedsførere begynner å skjønne at all pr ikke er god pr. Å reklamere hos en influencer kan fort medføre mye oppmerksomhet - men slett ikke alltid bra oppmerksomhet. Da CBE reklamerte for Nivea solkremer nå i sommer, var fokuset i kommentarfeltet kun på de dårlige anmeldelsene produktet hadde fått, og på innhold av potensielt homromfortyrrende stoffer. en oppmerksomhet jeg antar Nivea ikke primært ønsket seg etter en betalt annonse.

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berga

Selv om salget går ned etter at en blogger har hatt annonser for et produkt, er troen på bloggereffekten så stor at de ikke klarer å koble handling og konsekvens. Det er de som selger inn bloggerne som er dyktige på å lure markedsavdelingene til å bruke pengene på elendig bloggmarkedsføring.

Jeg reagerer negativt på all form for dårlig reklame, enten det er i bloggform, på TV eller i insta-/Facebookfeeden, men særlig bloggreklame får meg til å tenke at de er desperate, og da vil jeg ikke ha produktet, fordi det sannsynligvis ikke er bra. Bloggreklame lukter juks og fanteri, ganske enkelt trash, selv om det skulle være Eccosko eller Kari Traa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

×
×
  • Opprett ny...