Gå til innhold

Fana, Bergen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vi vurdere å flytte fra Østlandet til Fana, Bergen.

Er det noen spesielle steder dere kan anbefale? Vi har barn både i barnehage og skole/sfo. Er dere fornøyd der deres barn går?

Tar i mot alle innspill med takk.

Anonymkode: 457dc...ba9

Skrevet

Hop/Paradis, eventuelt Nordås er gode plasser å bosette seg på, syns jeg hvis du vil bo mest mulig sentralt i bydelen. Eller så er Fanahammeren/Stend en fantastisk plass. Men stort sett de fleste plasser i Fana bydel er ganske gode plasser å bosette seg for småbarnsfamilier.

Skrevet

Søreide :) helt perfekt med 3 barnehager og en flott ny skole. Vi stortrives 👍🏻

Anonymkode: 65943...7dd

• Liker 1
Skrevet

Uansett hvor i Fana du flytter så kommer det nok til å være greit mtp skole, barnehager varierer som alle andre steder, det blir jo å gå der du får plass. Personlig ville jeg valgt området Paradis-Skjold-Nordås, det ligger sentralt ifht kollektivtrafikk, bilveier, tjenestetilbud, Lagunen (digert kjøpesenter), turområder og det er lett å komme seg til sentrum. Mer perifer deler av Fana som Krokeide, Totland og Milde hadde jeg styrt unna pga lang avstand til sentrum, varierende kollektivtrafikk og veiene mot Os er stengt flere ganger i uken når det blir glatt pgs trailere som står fast. Så spørs det såklart hvor mye dere har å rutte med til boligkjøp, Fana er ikke det billigste stedet i Bergen, jo mer sentralt du kommer jo mer øker prisene.

Anonymkode: 883e3...42c

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, cbug skrev:

Hop/Paradis, eventuelt Nordås er gode plasser å bosette seg på, syns jeg hvis du vil bo mest mulig sentralt i bydelen. Eller så er Fanahammeren/Stend en fantastisk plass. Men stort sett de fleste plasser i Fana bydel er ganske gode plasser å bosette seg for småbarnsfamilier.

Du lister opp de dyreste stedene i hele fana. 

Hvor du bosetter deg er helt avhengig av hvilken bolig du har økonomi til å kjøpe. Prisene varierer i fana med Elveneste som billigest. 

Anonymkode: a5579...a2b

• Liker 1
Skrevet

Mye fyllefanter og knarkere der. 

Anonymkode: c6941...331

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor du bosetter deg er helt avhengig av hvilken bolig du har økonomi til å kjøpe. Prisene varierer i fana med Elveneste som billigest. 

Elveneset anbefaler man ikke til familier. Helt forferdelig og grått og mange sosiale leiligheter. Man vet hvem som bor der.

• Liker 2
Skrevet

Vi har sett på et hus på Fanahammeren. Virker som et flott område. Min mann skal jobbe utover mot flyplassen, så det virker greit ift avstand. Jeg er utdannet innen helse og regner med  få meg en jobb etterhvert. Vi skal ha oss en tur for å sjekke ut ulike områder snart. Også bak Lagunen set det ut som om det er noen fine områder. Ønsker nærhet til både fjell og sjø.

Det jeg kjenner litt på er at det virker som et stort område, stor skole. Er redd for at det kan være litt uoversiktlig. Vi bor i en stor bygd hvor skolen er mindre og jeg er redd for at skolen/sfo blir for stor?

Jeg har sett at det er litt mindre barnehager i nabolaget, de ser veldig grei ut.

Takk for svar alle sammen. Dere kan gjerne komme med flere innspill/erfaringer.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har sett på et hus på Fanahammeren. Virker som et flott område. Min mann skal jobbe utover mot flyplassen, så det virker greit ift avstand. Jeg er utdannet innen helse og regner med  få meg en jobb etterhvert. Vi skal ha oss en tur for å sjekke ut ulike områder snart. Også bak Lagunen set det ut som om det er noen fine områder. Ønsker nærhet til både fjell og sjø.

Det jeg kjenner litt på er at det virker som et stort område, stor skole. Er redd for at det kan være litt uoversiktlig. Vi bor i en stor bygd hvor skolen er mindre og jeg er redd for at skolen/sfo blir for stor?

Jeg har sett at det er litt mindre barnehager i nabolaget, de ser veldig grei ut.

Det er nok sånn at skolene i Bergen kommer til å være større enn der du kommer fra. Her finner du resultatet fra brukerundersøkelsen for de ulike skolene som kom ut i år:  https://www.bergen.kommune.no/aktuelt/tema/brukerundersokelser-for-barnehager-og-skolersfo/10832

Fanahammeren er et flott område, men kan for en del være litt usentralt mht. kollektivtransport. Dere blir fort avhengig av to biler og kjøring/henting av barna og senere ungdommer, men dette får dere føle litt på selv. Mange vil prioritere å bo i nærheten av bybanetraseen da dette gir bedre linke mot sentrum (da er Hop-Skjold-Nordås gode alternativer, men da blir det Nordåsvannet og ikke sjø) og mot flyplassen for din mann. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Størrelsene på skolene i Bergensområdet bør være langt mindre fokus på enn inneklimaet. Mange skoler er stengt, helt eller delvis på grunn av  dårlig inneklima. Barn blir syke av å gå på skoler i Bergen kommune. Størrelsen på skolen tilpasser barn seg, det gjør de ikke med et dårlig inneklima. 

Skolekretsen til Søreide skole vil gi deg en ny skole av prima kvalitet. 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Elveneset anbefaler man ikke til familier. Helt forferdelig og grått og mange sosiale leiligheter. Man vet hvem som bor der.

Jeg trakk helt bevisst frem nettopp Elveneset på grunn av lave priser. At miljøet er verre eller bedre der enn f.eks. Loddefjord eller Ulvedalen betviler jeg.  Uønskede elementer finner overalt. 

Ts hadde du opplyst om prisklasse ville ting vært enklere. 

Skrevet

Sædalen, Nordås, hop og skjold :) fanahammeren er FANTASTISK flott, men dyrt og langt unna sentrumsområdet

Skrevet

Vi har budsjett på mellom 6-7 mill.

Takk for link til brukerundersøkelser. Det var interessant. Har jobbet innen forskning tidligere, så vet at det er mange faktorer som spiller inn, derfor jeg var ute etter andres erfaring/opplevelse. Anbefal gjerne skoler dere er fornøyd med.

Tusen takk for innspill, det er veldig nyttig.

Skrevet

Vokste opp på Hop. Gikk på Paradis barneskole og Hop ungdomsskole. Hadde ALDRI latt mine barn gå på skole der. det var hovedgrunnen til at jeg flyttet. Forhåpentligvis er de lærerne jeg hadde, borte (da han ene fikk sparken pga mobbing), men jeg hadde ikke tatt sjansen. Spesielt når det gjelder Paradis barneskole. Måtte bytte skole fordi læreren mobbet meg så mye. Hun drev også med motepress. 

Anonymkode: fee7c...409

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vokste opp på Hop. Gikk på Paradis barneskole og Hop ungdomsskole. Hadde ALDRI latt mine barn gå på skole der. det var hovedgrunnen til at jeg flyttet. Forhåpentligvis er de lærerne jeg hadde, borte (da han ene fikk sparken pga mobbing), men jeg hadde ikke tatt sjansen. Spesielt når det gjelder Paradis barneskole. Måtte bytte skole fordi læreren mobbet meg så mye. Hun drev også med motepress. 

Anonymkode: fee7c...409

Mine barn hadde flotte lærere på både Paradis og Hop. Er det lenge siden du gikk der?

Anonymkode: b34cc...95e

• Liker 1
Skrevet

Med budsjett mellom 6-7 millioner vil dere nok finne noe i Fana. 
Har dere begge tilgang på bil? Hvis det er bil dere begge to skal bruke som fremkomstmiddel så kan dere så og si bosette dere der dere vil. Skal derimot en av dere eller begge bruke kollektivtransport begrenser områdene seg noe mer. Søreide har hvertfall gode bussforbindelser, samt kort avstand til flyplassen. Du som er i helsesektoren vil trolig kunne finne deg jobb i nærområdet, og om ikke er det gode bussforbindelser. Jeg har ikke barn selv, men de jeg kjenner som har barn og bor på Søreide stortrives :)
Sandsli og Kokstad er også sentralt, hvertfall med tanke på din mann som jobber mot flyplassen. 

Det kan jo også være greit å tenke langsiktig slik dere bosetter dere et sted med trygg gangvei og kort gåavstand til skoler for barna. Eller finne ut om det finnes skolebuss eller gode bussforbindelser til/fra skoler. 

Skrevet

Hei! Jeg har bodd i Fana. Titlestad (ikke langt unna fanahammeren). 
Har riktignok kun gått VGS der og ikke barne/ungdomsskole, men har hørt at Kirkevoll skole er bra. De videregående skolene er også supre, ihvertfall den jeg gikk på. Uansett er det ikke lang vei inn til byen om man skulle ønske andre linjer som ikke tilbys der :-)

Jeg synes IKKE det er langt unna sentrum! Fra fanahammeren, eller ihvertfall fra krokeideveien går det busser 1-2 ganger i timen til lagunen, og direktebusser til byen på morgenen og én gang på ettermiddagen. Går direktebusser fra byen -> Fana et par ganger om ettermiddagen mandag - fredag. Bussen tar ca 11 min Fana (fra busstoppet jeg brukte, men det er som sagt ikke land unna hammeren) -> lagunen og rundt 20 minutter med buss fra lagunen til byen :-)
Med bybanen som skal gå til flesland fra nyåret av, så er det ikke noe problem å ta bussen til lagunen og bybane derifra dersom dere ikke har bil. 

Skrevet

Har erfaring med Paradis Barneskole og Storetveit ungdommskole, bare gode ting å si om begge. En venninne har ungene på Skjold Barneskole og er veldig fornøyd. 

Anonymkode: 883e3...42c

Skrevet
Den 10.8.2016 at 1.06, AnonymBruker skrev:

Det er også de fineste stedene. Masse flotte mennesker som bor der <3

Anonymkode: d147f...f3f

Skrevet

Jeg bodde på Steinsvik/Rådal og det var helt supert! 😊 Helsestasjonen lå på Sandsli og der er det også veldig fint for barnefamilier. Landlig og sentralt på en gang. Jeg trivdes i alle fall veldig godt da småen var baby. Flyttet derfra med tungt hjerte pga boligprisene. Er alenemorsørger 😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...