Gå til innhold

Kan man ha ekorn som kjæledyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 7.8.2016 den 16.07, AnonymBruker skrev:

Jeg stilte et spørsmål.

Dyreplageri? Man kan ha alle slags typer kjæledyr, fra rotter til edderkopper, fra hunder til katter. Men ekorn er plutselig dyreplageri?

ts

Anonymkode: f6f87...906

Det var ikke jeg som brukte ordet dyreplageri. Men hunder og katter har vært tamme i flere tusen år. Alle dyrene du nevner er oppdrettsdyr.  Rotter og edderkopper har også levd nær mennesker opp igjennom tidene.
 

Jeg tror også at dette er en tulletråd. 

Anonymkode: 03f84...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De andre har gitt klare nok svar på dette. Men jeg kan også legge til at du vil bli klort og bitt. Ekornet vil gjøre alt for å forsvare seg. Forklarer du dine skader for en lege, vil denne rapportere det. Du kan heller ikke oppsøke veterinær om dyret blir sykt, for de er pliktige til å melde fra. Pluss at alle de du kjenner, kan, og bør, anmelde deg. 

Anonymkode: 03f84...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestemor hadde et ekorn som holdt til i hagen og kom på verandaen hennes og fikk mat minst to ganger om dagen. Det hold seg nærheten og kom helt bort hvis hun/vi hadde mat. Det pilte også rundt på rekkverket og hold seg i nærheten selv om vi var ute, og kikket inn og liksom snakket med oss. Og bestemor snakket til det. Det manglet et bein, så det var nok mer avhengig av hjelp og derfor mer tilbøyelig til å oppsøke mennesker pga det kanskje. Husker det var veldig glad i flatbrød.

Anonymkode: e0174...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av problemet med ekorn er at de fyker over ganske store områder, og helst holder seg oppe i tretoppene. De fleste har det jo ikke sånn i stua. Du kan jo vurdere et litt ekornlignende dyr som trives bedre på bakken, som degu, chinchilla eller ørkenrotte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2016 den 16.07, AnonymBruker skrev:

Jeg stilte et spørsmål.

Dyreplageri? Man kan ha alle slags typer kjæledyr, fra rotter til edderkopper, fra hunder til katter. Men ekorn er plutselig dyreplageri?

ts

Anonymkode: f6f87...906

Du må jo skjønne selv at det er dyreplageri! 🤦🏻‍♀️ Ekorn trenger å leve i det fri, de vil klatre og utforske i trær og skog. Noen dyr har behov som gjør at de må være ville.

Anonymkode: 1272f...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far hadde det som liten. Var et lite ekorn de fant skadet, og pleiet frisk. 

Var etter det han sier et artig kjæledyr, men også et vilt og svært rampete kjæledyr. 

De hadde det med seg både ute og inne, og hadde fått klar beskjed om at når det følte seg klar til å leve fritt måtte de gi slipp. Det begynte å ta stadig lengre turer alene, og en dag kom det ikke tilbake. 

Mulig det ble tatt av rovdyr, men han håper at det fant en partner som ble prioritert. Det var rundt 2 år da det forsvant. En unge da de fant det. 

Anonymkode: fee4c...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pappa lurte ekorn inn med mat da jeg var liten, de raserer alt, biter, klatrer på deg og er umulige å kose med. Finest ute synes jeg 😛

Anonymkode: f05a8...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2016 den 16.05, AnonymBruker skrev:

Nei. Ekorn er ville og skal ikke inn i fangenskap hos menensker. 

Anonymkode: fca6b...d82

Med mindre du er pelsdyrbonde. Da er hele livet i et lite nettingbur plutselig god dyrevelferd.

Anonymkode: dd971...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/16/2020 at 2:29 PM, AnonymBruker said:

Ekorn er visst veldig vanskelig å ha i fangenskap. Jeg tenkte på å ha et ekorn jeg fant ute en høst, få det sterkt og frisk for så å slippe ut om våren. Men veterinæren, som var spesialist på ekorn sa at det var ekstremt vanskelig å ha dem. Han hadde selv tatt vare på 2, men kom ikke til å gjøre det igjen og anbefaler ingen det.

Anonymkode: 855cd...09c

Jøss, spesialist på EKORN til og med!

jeg lurer veldig på hvilken spesialisering man må få igjennom for å bli det 🙊

hvordan opprettholder man spesialisttittelen? Deltar man på 4-5 ekornkongresser i året 😂

Anonymkode: b92f9...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...