AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #1 Del Skrevet 31. juli 2016 Ingen som diskuterer dette noe særlig her på forumet enda? Slike biler kommer faktisk til å bli en del av den teknologiske utviklingen i samfunnet. Bare tenk på alle fordelene som kommer! Man kan plutselig sende barna sine (eller en gammel oldemor) med vanlig bil. Det er bare å taste inn en destinasjon, og selve bilen gjør resten. Folk som fremdeles ikke har noen særlig tro på dette, ser ikke at dette allerede har begynt å sige inn i nåtiden. Med førerløse biler kan man sikkert kjøre hvor man vil, når man vil - med promille også. Dersom man ønsker det. Eller til man er over hundre år gammel, og er blind - og lam med begge beina. Det blir sikkert litt bråk og tull helt i begynnelsen, men det går seg sikkert til etterhvert. Førerløse biler kommer sikkert til å få høyere prioritet også etterhvert, fremfor folk som ønsker å kjøre selv også. Ettersom førerløse biler er langt mer pålitelige. I tillegg åpner dette for nye muligheter innenfor by-planlegging, infrastruktur og transport. Anonymkode: affd0...a1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #2 Del Skrevet 31. juli 2016 Hadde vært veldig bra om man fikk dette til å funke, det er mye snakk om dårlige veier og dårlige biler, men de fleste ulykker forårsakes jo av dårlige sjåfører. Men så spørs det om folk hadde godtatt å sette seg i en førerløs bil uten muligheter til å bryte trafikkreglene da Anonymkode: e1969...75a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Citpensacola Skrevet 4. august 2016 #3 Del Skrevet 4. august 2016 Det må en god del teknologiutvikling til før førerløse biler blir vanlige på veien. Teknologien er langtfra moden nok til å takle alle mulige situasjoner som kan oppstå. Jeg kommer ikke til å la bilen kjøre meg rundt automatisk med det første... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #4 Del Skrevet 4. august 2016 Ser jo disse Tesla-ulykkene på autopilot som har vært i media i det siste...og så dette med å programmere ulykker: Skal bilen kræsje deg i en fjellvegg eller inntil bestemor med barnebarn, om nødssituasjonen først er ute? Dessuten fungerer ingen av disse uten veloppmalte veistriper ennå. Jeg synes det er stort sett en skrekkvisjon à la Skynet også. Ingen nettverk eller PC er trygg for hacking, og skadepotensialet er enormt. Hva med selvmordsbombere som plutselig slipper selvmord - bare send bilen dit? Og all den ekstra kjøringen som kommer ut av fri skyss og henting i alle slags tilstander...gru. Anonymkode: bae6f...ddb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dodge Skrevet 4. august 2016 #5 Del Skrevet 4. august 2016 Selvkjørende førerløs robot-buss, minibuss, bil kjem til Forus, som ligger i Stavanger, Sandnes og Sola snart. Den har plass til 6 passasjerer. Roboten skal kjøres med en operatør i ei lukker bussrute først. Etter nokre turer, så skal operatøren ut og roboten skal kjøre opp til 6 passasjerer rundt i ruta si. Etter det skal robotbussen ut i ei vanleg bussrute med trafikk. https://www.nrk.no/rogaland/forus-blir-forst-ut-med-forarlaus-buss-1.13068591 https://www.nrk.no/rogaland/solvik-olsen-gir-forerlose-busser-tommel-opp-1.13070302 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 6. august 2016 #6 Del Skrevet 6. august 2016 Når bilene blir førerløse vil taxi bli så billig at ingen kommer til å trenge å ha sin egen bil Gleder meg! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 7. august 2016 #7 Del Skrevet 7. august 2016 Vil helst ikke oppleve det. Tenk på alle arbeidsplassene. Bussjåfører, taxier, lastebilkjørere, pizzabud, budfirmaer...Oljekrisen er bare blåbær i forhold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 9. august 2016 #8 Del Skrevet 9. august 2016 Den 7.8.2016 at 11.34, Tvist skrev: Vil helst ikke oppleve det. Tenk på alle arbeidsplassene. Bussjåfører, taxier, lastebilkjørere, pizzabud, budfirmaer...Oljekrisen er bare blåbær i forhold. Sånn er det med all ny teknologi. Det vil frigjøre masse arbeidskraft for andre jobber. Har sett lite til problemet med arbeidsledige heisførere, tømmerfløtere og gatelysetennere så det ordner seg nok for taxi-sjåførene også 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #9 Del Skrevet 9. august 2016 Den 7.8.2016 at 11.34, Tvist skrev: Vil helst ikke oppleve det. Tenk på alle arbeidsplassene. Bussjåfører, taxier, lastebilkjørere, pizzabud, budfirmaer...Oljekrisen er bare blåbær i forhold. Tviler på at dette gjør sjåfører arbeidsløse med det første. Det vil ta en stund til å gjøre teknologien moden nok til å at førerløse farkoster kan ferdes i trafikken generelt uten begrensninger og for det andre vil det nok sitte langt inne å kvitte seg med sjåføren helt. Man ser jo det samme i den kommersielle flytrafikken, i prinsippet kan de mest moderne flyene fly seg selv fra takeoff til landing fra og til flyplasser som har disse systemene, men av sikkerhetsgrunner så har man fortsatt piloter som kan følge med og gripe inn i ekstremvær for eksempel. Selv om flytrafikk er mer kompleks så har man mange situasjoner i trafikken som vanskelig kan løses av en ren teknologisk løsning. Jeg tipper vi snakker om noen tiår eller mer før man kan klare seg helt uten en sjåfør som i det minste har en kontrollfunksjon. Innen da har man nok hatt tid til å omstille seg. Anonymkode: 8cb70...41a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 9. august 2016 #10 Del Skrevet 9. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tviler på at dette gjør sjåfører arbeidsløse med det første. Det vil ta en stund til å gjøre teknologien moden nok til å at førerløse farkoster kan ferdes i trafikken generelt uten begrensninger og for det andre vil det nok sitte langt inne å kvitte seg med sjåføren helt. Man ser jo det samme i den kommersielle flytrafikken, i prinsippet kan de mest moderne flyene fly seg selv fra takeoff til landing fra og til flyplasser som har disse systemene, men av sikkerhetsgrunner så har man fortsatt piloter som kan følge med og gripe inn i ekstremvær for eksempel. Selv om flytrafikk er mer kompleks så har man mange situasjoner i trafikken som vanskelig kan løses av en ren teknologisk løsning. Jeg tipper vi snakker om noen tiår eller mer før man kan klare seg helt uten en sjåfør som i det minste har en kontrollfunksjon. Innen da har man nok hatt tid til å omstille seg. Anonymkode: 8cb70...41a På forus i Stavanger skal det testes med førerløse busser fra neste sommer. Om alt går etter planen tar det ikke lang tid før de skal kjøre uten førere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 9. august 2016 #11 Del Skrevet 9. august 2016 (endret) Gjetter at det første som ryker er taxisjåførene. Endret 9. august 2016 av prt90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #12 Del Skrevet 9. august 2016 43 minutter siden, Tvist skrev: På forus i Stavanger skal det testes med førerløse busser fra neste sommer. Om alt går etter planen tar det ikke lang tid før de skal kjøre uten førere. En liten buss som tar 6 passasjerer og som skal følge en trase med et relativt begrenset trafikkbilde i det store og hele er en begynnelse, men det vil ta lang tid før man kan droppe yrkessjåfører som helhet, sannsynligvis flere tiår. Før det skal skje må teknologien ha blitt moden nok til å takle all slags mulig trafikk fra storby til land, på all slags føre, med all slags last og et vilkårlig antall passasjerer med en fart som kan følge fartsgrensene. Anonymkode: 8cb70...41a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #13 Del Skrevet 10. august 2016 Jeg gleder meg. Jeg er overbevist om at det blir langt færre ulykker. Men de ulykkene som blir, blir langt verre å takle fordi de virker mer tragiske og uforskyldt enn menneskelig feil fra en dårlig sjåfør. Jeg er imponert over Tesla som tør å prøve systemet ut i virkeligheten, og med så god statistikk ser det virkelig ut til å bli en suksess, men det er jo langt fra førerløst foreløpig. Anonymkode: 97123...b35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2016 #14 Del Skrevet 27. august 2016 Den 9. august 2016 at 12.25, Tvist skrev: På forus i Stavanger skal det testes med førerløse busser fra neste sommer. Om alt går etter planen tar det ikke lang tid før de skal kjøre uten førere. På innladet skal den første testes ut i november Anonymkode: 64d31...f07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Citpensacola Skrevet 28. august 2016 #15 Del Skrevet 28. august 2016 Den 8/9/2016 at 10.52, AnonymBruker skrev: Man ser jo det samme i den kommersielle flytrafikken, i prinsippet kan de mest moderne flyene fly seg selv fra takeoff til landing fra og til flyplasser som har disse systemene, men av sikkerhetsgrunner så har man fortsatt piloter som kan følge med og gripe inn i ekstremvær for eksempel. Selv om flytrafikk er mer kompleks så har man mange situasjoner i trafikken som vanskelig kan løses av en ren teknologisk løsning. Dette er et godt stykke fra sannheten, og jeg vil gå så langt som å si at å sammenlikne autopilot i moderne rutefly med "autopilot" i selvkjørende biler blir helt feil. Det er to helt forskjellige ting. For det første finnes det ingen passasjerfly på markedet som kan taxe og ta av på autopilot. Dette kan kun gjøres manuelt. Pilotene er der for mye mer enn sikkerhetsgrunner. Autopiloten er ingen AI, og blir programmert på forhånd for hver eneste tur av pilotene, i tillegg til at ruten som oftest blir modifisert på underveis. Autopiloten er avhengig av stadige input fra piloten, og er i bunn og grunn en ganske så enkel datamaskin. Flytrafikk er egentlig mye mindre komplekst enn veitrafikk. I lufta er det alltid spesifikke prosedyrer å forholde seg til, og trafikken er strengt regulert. Dessuten flyr flyene LANGT unna hverandre, og kommuniserer med hverandre både via et overordnet trafikksystem med dedikerte kontrollere, og i siste instans via et automatisk antikollisjonssystem (TCAS). På veien er derimot trafikken så tett at kjøretøy passerer hverandre med noen få cm margin. Føret kan være svært varierende, og det er mye vanligere med hindringer i veibanen. I lufta trenger man ikke passe på og svinge unna en elg som løper ut i veibanen, og man trenger ikke forholde seg til amatører og uforutsette forhold på samme måte som på veien. På veien må det også stadig improviseres på helt andre måter enn man trenger i lufta, og derfor trenger man rett og slett en mye mer avansert AI enn det som finnes i selv de mest avanserte flyene. Man trenger også en haug med sensorer og måter å prosessere sensordata på som ikke finnes i sivil luftfart. Autopiloten i et moderne rutelfy er ikke laget for å erstatte pilotene, men for å gjøre jobben deres enklere, sikrere og mer oversiktlig. En "autopilot" i en bil, derimot, må være laget for å erstatte føreren på et helt annet nivå enn i lufta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå