Gå til innhold

Er det tilfeldig at lederne som drepte flest folk alle var ateister?


ajarRun

Anbefalte innlegg

3 timer siden, PeeWee skrev:

Jeg svarte at selv om nazistene var inspirert av okkultisme, så var de også inspirert av andre ting som kom fra ateistiske tenkere, og en av de tingene var deres sosialdarwinisme. 

Du påstår at ateisme er en forutsetning for sos.darw. samtidig som du erkjenner det okulte innen nazismen. Se du ikke at dette ikke går opp.

Hva og hvem er ateistiskr tenkere. Hva er dette og hva går det ut på ?

Endret av Midgard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 timer siden, debatant skrev:

haha, hvilken planet bor du på?

Du har i alle fall ikke lært at det er galt å lyve :P

Jeg bor på planeten der rasjonell tenkning slår overtro og svimmelhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, amativeReflection skrev:

Nevn en religiøs person som har drept mer enn ti millioner mennesker.

Tullball, og her forveksler du nok agnostikere med troende ateister.

Hitler er en religiøs person som har drept mer enn ti millioner mennesker.

Du har ikke kunnskap nok til å uttale deg. Agnostisisme er ikke et alternativ til ateisme. Agnostisisme sier noe om man mener det er mulig med sikker kunnskap om noe. Det sier ikke noe om man er troende eller ikke. Epic fail as usual.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, PeeWee skrev:

Ateisme er jo ikke en enkelt tankegang, men en masse ulike former for tankegang som har lite til felles med hverandre. Det som absolutt ikke henger sammen med kristendommen, islam eller den typer religioner er sosialdarwinismen til nazistene. På den annen side behøver man ikke være sosialdarwinist selv om man er ateist, men sosialdarwinismen er et tankesett som strider mot kristendommen, og endel av motstanden mot evolusjonen skyldes nettopp at mange fryktet det ville legitimere syn som sosialdarwinismen. 

Her bommer stygt. Ateisme er såvisst en enkelt tankegang. Ateisme betyr en ting og en ting alene, nemlig fravær av tro på Gud. Alt ut over det har ikke noe med ateisme å gjøre.

Motstanden mot evolusjonsteorien skyldes aldri frykt for legitimering av sosialdarwinismen, men at evolusjonsteorien oppfattes som en trussel mot skapelsestroen i ulike religioner. Det med sosialdarwinisme er bare et dårlig argument brukt av anti-evolusjonister for å slenge dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
Den 23.7.2016 at 2.23, amativeReflection skrev:

Mao, Stalin og Hitler er de første tre jeg kommer på. Sammen har de vel drept over 100 millioner mennesker. 

Finnes det noen ateistiske ledere som ikke var massemordere? 

Infidel eller ateister har da alltid vært offer for andres religiøse oppfatninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, PeeWee skrev:

Jeg vil uansett hevde at ateisme er en forutsetning for sosialdarwinisme, da religionene, mye på grunn av sin alder, er inkompatible med sosialdarwinistisk tankegang.

Det er helt feil. For det første er "sosialdarwinisme" et meningsløst uttrykk, og det handler om politiske ideer som er uavhengige av om man tror på Gud eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, PeeWee skrev:

Jeg svarte at selv om nazistene var inspirert av okkultisme, så var de også inspirert av andre ting som kom fra ateistiske tenkere, og en av de tingene var deres sosialdarwinisme. 

Hvilke ateistiske tenkere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Midgard skrev:

Du påstår at ateisme er eb forutsetning for sos.dev. samtidig som du erkjenner det okulte innen nazismen. Se du ikke at dette ikke går opp.

Hva og hvem er ateistiskr tenkere. Hva er dette og hva går det ut på ?

Jeg brukte ateisme som et samlebegrep på en feil måte. På den annen side var skepsis til sosialdarwinisme en faktor mot den tidlige motstanden mot Darwin. Dette skyldes at det fantes flere kristne sosialister og "sosialliberale" da enn tidligere. Et eksempel på det er denne personen, som nesten startet venstresiden som massebevegelse i USA på 1890-tallet: https://en.wikipedia.org/wiki/William_Jennings_Bryan#Anti-evolution_activism:_1918.E2.80.931925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.7.2016 at 1.03, amativeReflection skrev:

A) Han hadde ikke ubegrenset politisk makt. Man velger sine politiske kamper, det var ikke en som var verdt å ta. Dessuten har ikke ateister noen sperrer mot å lyve og bedra.

B) Selvsagt gjør det det.

Har ikke ateister sperrer mot å lyve å bedra??? Hva faen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, jabx skrev:

Her bommer stygt. Ateisme er såvisst en enkelt tankegang. Ateisme betyr en ting og en ting alene, nemlig fravær av tro på Gud.

Agnostisisme er også fravær av tro på Gud. Ateisme slik begrepet brukes i det daglige, betyr å "aktivt" tro at det ikke finnes en Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, jabx skrev:

Her bommer stygt. Ateisme er såvisst en enkelt tankegang. Ateisme betyr en ting og en ting alene, nemlig fravær av tro på Gud.

Agnostisisme er også fravær av tro på Gud. Ateisme slik begrepet brukes i det daglige, betyr å "aktivt" tro at det ikke finnes en Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, linsejesus skrev:

Agnostisisme er også fravær av tro på Gud. Ateisme slik begrepet brukes i det daglige, betyr å "aktivt" tro at det ikke finnes en Gud.

Feil. Ateisme - a-teisme - uten teisme - å ikke tro på Gud. Agnostisisme sier ikke noe om tro. Det sier noe om man mener man kan ha sikker kunnskap on noe eller ikke. Det ligger ikke på samme skala som teisme-ateisme.

Prøv igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, jabx skrev:

Jeg bor på planeten der rasjonell tenkning slår overtro og svimmelhet.

Du framstår som en lystløgner. Tror ikke du vet hva rasjonelt betyr :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, jabx skrev:

Feil. Ateisme - a-teisme - uten teisme - å ikke tro på Gud. Agnostisisme sier ikke noe om tro. Det sier noe om man mener man kan ha sikker kunnskap on noe eller ikke. Det ligger ikke på samme skala som teisme-ateisme.

Prøv igjen.

Jeg vet hva ordet betyr, men det blir ikke brukt slik i dagligtale. En agnostiker er teknisk sett en ateist. Det kan være nyttig å nyansere det - "svak agnostisime" betyr "jeg vet ikke," "sterk agnostisime" betyr "ingen kan vite." "Svak ateisme": "jeg tror ikke på Gud," "sterk ateisme" er "det finnes ingen gud."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...