Gå til innhold

Hvorfor er kun et fåtall damer morsomme?


Aamu

Anbefalte innlegg

Hva er grunnen, tror du? Jeg kan ikke komme på én morsom kvinnelig komiker. De norske, kvinnelige "komikerne" vi har (f.eks Anne Kat Hærland og Sigrid Bonde Tusvik) finnes jo ikke morsomme på noen som helst måte. Det er pinlig og smertefullt å se og høre på de krampeaktige forsøkene på humor. 

Humor er subjektivt, men jeg har hørt det av flere menn også (ikke bare kvinner), at kvinner ikke er morsomme. Det er liksom en (litt kontroversiell) generell oppfatning hos de fleste. Er det fordi kulturen oppdrar kvinner til å bli "ikkemorsomme", at de bare skal sitte og se pene ut? Jeg vet ikke, hva mener du?

Endret av Aamu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å utvikle god humor må man by på seg selv, utvikle selvtillit og "tørre" å ta sjanser. Det er ting kvinner ser etter hos menn mer enn motsatt. Spesielt menn jeg kjenner som ikke har utseendet veldig med seg, er ekstra morsomme. Det er noe de bruker for å ha draget. De samme mennene ser derimot ikke spesielt etter humor hos jenter - det eneste de krever er at de ler av vitsene deres. Folk utvikler jo evner litt i takt med hva som er etterspurt. Mange kvinner erfarer jo også at effort lagt i utseendet betales tilbake mer enn andre kvaliteter. 

Ellers synes jeg det er en del morsomme kvinner, dog ikke spesielt mange i Norge. Julia Louis-Dreyfus (Elaine i Seinfeld), Kristen Wiig har gjort en del bra, Tina Fey har skrevet mye bra. Samme gjelder Amy Poehler. Alle disse er jo veldig kjente og blant de som tjener best i Hollywood.

Det er ikke like mange kvinner innen "komikerbransjen" eller stand-up, og de som er der er ofte litt krampaktige. 

Anonymkode: b222b...795

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke menn er morsomme heller. De har som regel veldig dårlig humor, så folk ler av hvor dumme de er.

Anonymkode: e8f3f...7a5

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å utvikle god humor må man by på seg selv, utvikle selvtillit og "tørre" å ta sjanser. Det er ting kvinner ser etter hos menn mer enn motsatt. Spesielt menn jeg kjenner som ikke har utseendet veldig med seg, er ekstra morsomme. Det er noe de bruker for å ha draget. De samme mennene ser derimot ikke spesielt etter humor hos jenter - det eneste de krever er at de ler av vitsene deres. Folk utvikler jo evner litt i takt med hva som er etterspurt. Mange kvinner erfarer jo også at effort lagt i utseendet betales tilbake mer enn andre kvaliteter. 

Ellers synes jeg det er en del morsomme kvinner, dog ikke spesielt mange i Norge. Julia Louis-Dreyfus (Elaine i Seinfeld), Kristen Wiig har gjort en del bra, Tina Fey har skrevet mye bra. Samme gjelder Amy Poehler. Alle disse er jo veldig kjente og blant de som tjener best i Hollywood.

Det er ikke like mange kvinner innen "komikerbransjen" eller stand-up, og de som er der er ofte litt krampaktige. 

Anonymkode: b222b...795

Julia er sinnsykt morsom på en veldig sjarmerende måte. Av norske...hmm...så er vel Anne Kath Hærland nærmest. Hun var dog morsomst i begynnelsen av sin karriere.

Anonymkode: 64e5d...89c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Menn er morsomme fordi humor er en mekanisme som kan øke vår sosiale status. På samme måte som kvinner bruker sminke og menn ikke:

 

Anonymkode: 23701...7cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig jeg møter morsomme personer av begge kjønn, men ikke ofte. De aller fleste tuller innimellom, men det er bare noen få som jeg syns er genuint morsomme. Vet ikke om standup komikere eller lignende som jeg syns er morsomme, men så er ikke det noe jeg aktivt søker opp heller. Sånn laughter track opplegg i bakgrunnen er forstyrrende. Standup kan jo være en kjedelig form for humor også, ganske planlagt

Anonymkode: 41d2a...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok mye å gjøre med at humor er, og indikerer ofte, kvaliteter hos menn som kvinner liker, og har derfor vært viktig for menn gitt at menn oftest må ta initiativ når det gjelder sjekking. Kvinner som i mindre grad har trengt eller hatt nytte av humor på det markedet vil dermed ikke ha utviklet de samme egenskapene i like store grad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.  Vil ha flere eldre og nyere eksempler på morsomme kvinner. :fnise:

Anonymkode: 049d5...750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er mange morsomme og dyktige damer, bare så det er sagt.

Men årsaken til at det er flere mannlige enn kvinnelige komikere, er at kvinner vil ha en morsom mann. Menn vil ha ei dame som ler av vitsene hans. Hvor morsom ei dame er blir ikke knyttet opp mot hvor attraktiv hun er for det motsatte kjønn. 

Veldig generaliserende sagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Humor er subjektivt. Jeg syns tusvik og tønne er kjempemorsomt, pernille sørensen er morsom, mange morsomme kvinner på snl, melissa McCarthy er morsom, kathy griffin. Amy Schumer, Hege Schøyen,

Anonymkode: b7126...a37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, 44h skrev:

Pernille Sørensen er relativt morsom.

Yess ! Nå snakker vi her.... Den desidert beste.  Tusvik og Tønne er jo pinlig ekle i de jævla usexy strømpebuksene sine.  Anne Cath og Linn Skåber kan ha noen lyse øyeblikk innimellom

Anonymkode: 5644f...0c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Humor er subjektivt. Jeg syns tusvik og tønne er kjempemorsomt, pernille sørensen er morsom, mange morsomme kvinner på snl, melissa McCarthy er morsom, kathy griffin. Amy Schumer, Hege Schøyen,

Anonymkode: b7126...a37

Hege Skøyen og Grethe Kausland.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes ingen av de er morsomme, med mindre de får hjelp. Som å på direkten oppføre seg som en annen person.

Det blir for anstrengt, noe som føles slitsomt. Er det ikke det, så blir det for mye babling om samme sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snerk1234

Synes stand-up Norge er generelt litt ræv, da. Det meste går i banale anekdoter om pappatilværelsen eller mensen. 

Tyr heller til britisk humor om jeg vil le litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er ganske jevnt mellom kjønnene. Nå,er det jo slik at kvinner ofte vitser om kvinnerollen og det er kanskje derfor noen menn sier at de ikke synes at kvinner er morsomme. I tillegg har vi jo andre faktorer. Når jeg vitser, er det ofte slik at mindre smarte menn ikke skjønner humoren min, mens smarte og gjerne nerdete menn skjønner den godt og er på bølgelengde rimelig kjapt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anekdora skrev:

Synes stand-up Norge er generelt litt ræv, da. Det meste går i banale anekdoter om pappatilværelsen eller mensen. 

Tyr heller til britisk humor om jeg vil le litt. 

Helt enig! 

Anonymkode: b5459...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...