Gå til innhold

Forklar hvorfor du mener det ikke finnes en Gud.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er det som gjør at du tror på at liv har blitt til pga en tilfeldighet? 

Anonymkode: 442e5...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener du en gud, eller flere guder? Det finnes så mange religioner og guder at en stakkars ikke troende gå sur.

Hva mener du?

Anonymkode: 09a73...3fa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det fins en Gud siden jeg er dømt til et liv alene. Ingen menn vil ha meg :( 

Anonymkode: eed48...8ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vitenskap gjør at jeg tror liv oppsto ved en tilfeldighet. Det at jeg aldri har sett en Gud, aldri opplevd en eller aldri sett bevis for en gjør at jeg ikke tror det finnes en. 

Anonymkode: 95af5...bd2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør at du mener at Gud finnes? Jeg har ikke sett noen bevis..

Anonymkode: 3398c...04d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt liv vet jeg ingenting og det finnes ikke bevis. Men jeg tror ikke på Gud. Jeg kan hverken se, føle eller oppleve ham/henne/den. Alle er til en viss grad usikker og uvitende. Det gjør meg trygg. Det gir ingen mening at det skal eksistere et overhode som vet alt, ser alt, styrer alt. Som om vi er små figurer uten liv avhengig av noe vi ikke kan se. Og hvis denne guden skulle finnes hvordan kan han la det finnes ondskap, straffe sin egen kreasjon og gang på gang kreve bekreftelse på at vi tror. Det gir ikke mening at han/hun/den skal være så god og allvitende, men samtidig kreve blind tro og selvfornektelse. Kunne han ikke da bare skapt alt og alle perfekte? Gud er det mest irrasjonelle jeg kan tenke meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vitenskap. 

Anonymkode: 813fb...e77

Vennligst forklar litt mer.

9 minutter siden, Lauge skrev:

Bortsett fra det ganske åpenbare er dette min grunn;

Uzrj3.jpg

Jeg forsvarer ikke Gud, men jeg vet at han finnes fordi vi har ikke nok vitenskapelig bevis for at vi plutselig er blitt til.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vitenskap gjør at jeg tror liv oppsto ved en tilfeldighet. Det at jeg aldri har sett en Gud, aldri opplevd en eller aldri sett bevis for en gjør at jeg ikke tror det finnes en. 

Anonymkode: 95af5...bd2

Vitenskap? Lol. Har du i det hele tatt satt deg inn i dette? Hvis du har lest nok om vitenskap så vet du at liv ikke bare helt RANDOMLY dukker opp. 

Anonymkode: 442e5...099

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som gjør at du tror på at liv har blitt til pga en tilfeldighet? 

Anonymkode: 442e5...099

Jeg tror du bør være mye klarere på hva du spør om.
Mener du en bestemt gud? og hva mener du med tilfeldighet?
Det er stor forskjell på f.eks en deistisk gud og en personlig gud, som i de tre store monoteismene. Så hvis spørsmålet er:
"har gud skapt alt" og med gud, så mener du vår vestlige oppfatning av gud som vedkommende vi kan lese om i bibelen?
Isåfall er svaret mitt at, nei, med så mye sikkerhet jeg er komfortabel med (99%) så har ikke gud skap oss eller universet.
Mener du en deistisk gud, så blir det en påstand som ikke kan bevises eller motbevises, det regnes ofte som et dårlig argument for gitt proposisjon. Russel Bertrand lanserte ideen om den flygende tekannen for å illustrere hvorfor slike påstander blir absurde, når du kikker nøye på det.

Du bruker ordet "tilfeldig" på en måte som jeg ikke helt mener fanger vår forståelse av fysikk og kosmologi.
Spørsmål som: "har universet alltid eksistert" "hva skjedde før the big bang" osv. er spørsmål som muligens ikke har svar og det må vi bare leve med.
Men hvis du leser f.eks Lawrence Krauss, som forteller oss at partikler er naturlig ustabile og at de spretter inn og ut av eksistens og at materie har ølrliten lenger halveringstid enn antimaterie, derfor lever vi i et materie univers.
Hvis vi følger derfra og ser på de grunnleggende kreftene som tyngdekraft osv. så er fysikken slik at den leder til der vi er nå, så det er ikke behov for et gudehode for å forklare kosmos.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorah Mormont

Du burde heller spør

 

Hvorfor kan ikke ateister svare på spørsmål uten og gå til barnslige personangrep

Om de ikke vil svare på hvorfor de mener det ikke finnes en Gud. Så burde ikke de forvente at troende svarer på hvorfor de mener det finnes en Gud.

 

 

Jeg kan ikke se noe bevis for Guds eksistens så derfor tror jeg ikke at det finnes noen Gud.

Endret av Archie MacDonald
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Vennligst forklar litt mer.

Jeg forsvarer ikke Gud, men jeg vet at han finnes fordi vi har ikke nok vitenskapelig bevis for at vi plutselig er blitt til.

Vitenskap? Lol. Har du i det hele tatt satt deg inn i dette? Hvis du har lest nok om vitenskap så vet du at liv ikke bare helt RANDOMLY dukker opp. 

Anonymkode: 442e5...099

Men vi har utallige bevis på at det ikke skjedde slik verken bibelen eller andre religiøse verk påstår. Vi har mer enn nok bevis til å støtte opp at det faktisk ikke finnes noen høyere makt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vennligst forklar litt mer.

Jeg forsvarer ikke Gud, men jeg vet at han finnes fordi vi har ikke nok vitenskapelig bevis for at vi plutselig er blitt til.

Vitenskap? Lol. Har du i det hele tatt satt deg inn i dette? Hvis du har lest nok om vitenskap så vet du at liv ikke bare helt RANDOMLY dukker opp. 

Anonymkode: 442e5...099

Dette fikk meg til å spekulere. Kan du utdype?

Slik jeg ser det så kan liv forklares veldig enkelt; hva skjer når du har et eple stående på kjøkkenbenken veldig lenge? Jo det begynner å gro liv på det, mugg, sopp, kanskje insekter. Liv. Hvorfor? Fordi forholdene ligger tilrette for det, fuktighet, næring, ventilasjon og lys. Nøyaktig som jorda. Hva skjer om du legger en stein ved siden av dette eplet, gror det noe på den i løpet av samme tid? Nei. Hvorfor? Fordi forholdene er ikke tilstede, du har så begrenset med vann at liv ikke vil gro - og om det gjør det så gror det sakte sakte sakte.

Det er ganske enkelt faktisk.

Anonymkode: 0a94d...4b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Dette fikk meg til å spekulere. Kan du utdype?

Slik jeg ser det så kan liv forklares veldig enkelt; hva skjer når du har et eple stående på kjøkkenbenken veldig lenge? Jo det begynner å gro liv på det, mugg, sopp, kanskje insekter. Liv. Hvorfor? Fordi forholdene ligger tilrette for det, fuktighet, næring, ventilasjon og lys. Nøyaktig som jorda. Hva skjer om du legger en stein ved siden av dette eplet, gror det noe på den i løpet av samme tid? Nei. Hvorfor? Fordi forholdene er ikke tilstede, du har så begrenset med vann at liv ikke vil gro - og om det gjør det så gror det sakte sakte sakte.

Det er ganske enkelt faktisk.

Anonymkode: 0a94d...4b8

Steinen tilsvarer da de planetene uten liv, ettersom det må en veldig konkret balanse til for at liv skal spire. Derfor har vi hittil ikke kunne påvist liv på andre planeter, fordi ingen finnes under de samme gunstige forholdene som jorda.

Men jeg kan love deg at det ikke finnes en eneste planet som er like godt tilrettelagt til liv som jorda, men som likevel ikke har noe groende på seg.

Anonymkode: 0a94d...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig med de fleste her at en allmektig god Gud er fullstendig ulogisk, men jeg er også enig med deg TS i at universet ikke kunne oppstått tilfeldig. 

Hvordan alt henger sammen i det store bilder trur jeg ikke det er mulig for menneskehjernen å forstå, satser på at jeg blir litt klokere den dag jeg blir løsrivd fra den :)

Anonymkode: b41ac...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tamsi skrev:

Kreft, spesielt hos barn. Noe så meningsløst.

Dette er ikke et argument mot Gud per se, bare mot påstanden om at det finnes en (all)mektig og god gud som burde sørge for at ingen lider i dette livet.

3 timer siden, Lauge skrev:

Men vi har utallige bevis på at det ikke skjedde slik verken bibelen eller andre religiøse verk påstår. Vi har mer enn nok bevis til å støtte opp at det faktisk ikke finnes noen høyere makt.

Å motbevise historier i religiøse skrifter er ikke å motbevise gud(er). Det stemmer at en del ting som tidligere er blitt tillagt gud, har vist seg å være naturfenomener, men det sier oss ingenting om hvorvidt universet har oppstått bokstavelig fra ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som gjør at du tror på at liv har blitt til pga en tilfeldighet? 

Anonymkode: 442e5...099

Spørsmålet er egentlig enda mer grunnleggende: hvorfor tror du universet har oppstått av ingenting? Det er veldig mye vi ennå ikke vet om naturlovene, og om vi "spoler tilbake" mot big bang ser det ut til at mange av lovene vi kjenner fungerer helt annerledes. Men avfeier man gud (ikke se for deg en gammel skjeggete mann når jeg sier "gud"), står man uansett igjen til slutt med konklusjonen at alt som finnes, har oppstått av ingenting. Bokstavelig talt ingenting. Ikke tid, ingen materie, ingen tyngdekraft, absolutt ikke noe som helst. Det er vanskelig å få til å henge på greip.

Derfor tror jeg at det finnes noe ikke-materielt. Om det er noe som kan betegnes som en slags person (eller flere) har jeg ikke noe grunnlag for å mene noe om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vennligst forklar litt mer.

Jeg forsvarer ikke Gud, men jeg vet at han finnes fordi vi har ikke nok vitenskapelig bevis for at vi plutselig er blitt til.

Vitenskap? Lol. Har du i det hele tatt satt deg inn i dette? Hvis du har lest nok om vitenskap så vet du at liv ikke bare helt RANDOMLY dukker opp. 

Anonymkode: 442e5...099

Ditt innspill om at det må finnes en gud fordi det ikke finnes vitenskapelig bevis for at liv bare plutselig er blitt til, er totalt meningsløst og ulogisk. Menneskene pr i dag har kommet svært mye nærmere en god teori om hvordan og hvor liv har oppstått, enn de har kommet opp med en teori om at en gud plutselig dukket opp, fra hvor hen? og laget livet på jorda....:riste:

Hvis du setter deg ned og leser, og samtidig tenker, vil du kunne finne ut at livet på jordas DNA spores til havet. Rettere sagt til en organisme som lever i ekstremt varmt vann på dypet. Forskere mener at det i disse miljøene finnes mulighetene for de kjemiske reaksjonene som trengs for at liv kan oppstå. 

Vitenskap er ikke en enkelt lære, men tusenvis av lærdommer som stadig forandrer seg jo mer informasjon og kunnskap man får. Vitenskap er aldri statisk og endelig. All kunnskap som opparbeides over tid blir møysommelig satt sammen slik at det gjøres nye oppdagelser, og nye teorier og teser blir til.

Dogmer derimot, er grunnlæren i religioner. De er gjerne tusen år gamle læresetninger (sannheter) laget av mennesker for å avklare det religiøse grunnlaget religionene bygger på. Ideen om en allmektig gud som har laget livet på jorda, er like sannsynlig som at julenissen, påskeharen og tannfeen finnes. ( håper jeg ikke ødela for noen nå....)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...